Myten om inkörningsperiod - eller?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kopierar det mest intressanta.

"Was this a scientific and comprehensive test? Hardly. We had a sample size of two and only subjected the engine parts to the most fundamental mechanical analysis."

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kör man in en motor hårt går den bättre pga att kolvringen slits in mot cylinder väggen bättre, det blir mindre länkage förbi kolven ned i vevhuset o då kommer mer av energin trycka kolven nedåt istället för att pysa ut via vevhus ventilationen.

En sådan inkörning gör också att motorn drar mindre olja.

Sedan delar inte alla denna tanken men jag gör så o har aldrig haft bekymmer med någon Bil, Mc , snöskoter, cross,enduro, 4hjuling, båtmotor, elverk, eller dyligt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gissar att inkörningsmetoden som rekommenderas, tat lugnt, varierande varvtal, ej för höga varvtal under inkörningen
GRUNDAR SIG PÅ
Gissningsvis 99 kunder av 100 har ingen möjlighet / kan köra in motorn hårt med drag till maxvarv på alla växlar.

Tänk efter, hur många bilar / hojar kan köras in hårt ?
Utan tillgång till bana eller bromsbänk ?

Självklart måste fordonstillverkaren ge ett inkörningsförslag som köparen kan klara också när hen följer hastighetsbegränsningarna på gata och landsväg.
Och i övrigt anpassar hastigheten till trafiken.

Och har nått gått fel vid produktionen.....
Så är det ju bättre det upptäcks efter 80 mil vid en hastighet av 30km/h.
Än efter 3 mil vid en hastighet på 280km/h.
Ren självbevarelse drift hos tillverkarna.
 
Last edited:

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Kör man in en motor hårt går den bättre pga att kolvringen slits in mot cylinder väggen bättre, det blir mindre länkage förbi kolven ned i vevhuset o då kommer mer av energin trycka kolven nedåt istället för att pysa ut via vevhus ventilationen.

En sådan inkörning gör också att motorn drar mindre olja.

Sedan delar inte alla denna tanken men jag gör så o har aldrig haft bekymmer med någon Bil, Mc , snöskoter, cross,enduro, 4hjuling, båtmotor, elverk, eller dyligt.

Bluff och båg alltihopa.

Följ bruksanvisningen för bäst inkörning av motorn.
 

GothTownDuke

Medlem
Gick med
12 Mar 2019
Ort
GBG
Hoj
Panigale V2
Nedu proffessor Baltazar.....

Jodå.
Det finns tomtar med sin egna lilla häxkonst sen finns det ingenjörer som designat och byggt motorerna.

Anledningen är egentligen pga av att om kolven går så är det inte så farligt egentligen.
Medans alla med sin egna lilla häxkonst när det kommer till nya däck förmodligen inte existerar idag.

Följ instruktionsboken.
Ingenjörerna vet bättre än tomtarna på ett forum.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten :D

P.s

Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

:rofl
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten :D

P.s

Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

:rofl
Sen är det ju så att det inte är så att man ska fisköra. Man ska accelerera ordentligt och variera varvtal. Det som sägs är ju bara att man inte ska ge full gas och stanna där en lång tid.

Tror fortfarande de som designar och bygger motorn har bättre koll

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, det är ju inte så att motorfabrikanterna inte har koll på vad de håller på med.

Tror man mer på random fukko än på Yamaha/Honda/BMW etc bör man uppsöka psykakuten.

Följ rekommendationerna.


Buy quality, cry once
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Dagens motorer har betydligt bättre toleranser från fabrik så det är inte lika viktigt att hålla sig lugn med gasen som på 1700 talet när du blev pensionär.

Sedan finns det alltid socialdemokrater som bara gör det socialstyrelsen rekomnderar och inte kan tänka själv och utvecklas - sen finns det den smarta eliten :D

P.s

Jag tror du har iq kvot å 74, har släng av downssyndrom,bor på skyddat boende och har förmyndare

:rofl

Vaknat på fel sida sängen med baksmälla? :hihi:lol:lol
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Alltså, jag tror knappast att horder av tyska och japanska ingenjörer som spenderar all sin vakna tid i karriären att klämma ur ytterligare någon hästkraft ur storleksmässigt begränsade motorer sitter och hittar på. Det finns säkert massor med bra anledningar att det står som det gör i tillverkarens rekommendationer, varav materialvetenskap bara är en av dom. Ett annat kan ju vara ren försiktighet som någon nämnde längre upp. Det kan ju vara så t.ex. att man hinner upptäcka och åtgärda eventuella konstiga slitage och tillverkningsfel vid första service utan att motorn tokrasar. Vilken tillverkare vill bli känd för imploderande motorer inom 100 mil? Det går säkert alldeles utmärkt att brassa lite extra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alltså, jag tror knappast att horder av tyska och japanska ingenjörer som spenderar all sin vakna tid i karriären att klämma ur ytterligare någon hästkraft ur storleksmässigt begränsade motorer sitter och hittar på. Det finns säkert massor med bra anledningar att det står som det gör i tillverkarens rekommendationer, varav materialvetenskap bara är en av dom. Ett annat kan ju vara ren försiktighet som någon nämnde längre upp. Det kan ju vara så t.ex. att man hinner upptäcka och åtgärda eventuella konstiga slitage och tillverkningsfel vid första service utan att motorn tokrasar. Vilken tillverkare vill bli känd för imploderande motorer inom 100 mil? Det går säkert alldeles utmärkt att brassa lite extra.

Precis ! Skillnad med racingmotorer (tex en CBR600RR) där man bytt kammar och satt i hårdare ventilfjädrar för högre maxvarv.
Vilket innebär om jag minns rätt att efter 125mil är det dags riva toppen och byta ventiler och ventilfjädrar.
Osv efter 125mil.
För att vid 500mil dessutom byta vevaxel (kugghjulet på vevaxeln som driver kopplingen är utslitet) och se över hela nederdelen av motorn. Gissar på nya vevstakar och kolvar när man ändå rotar runt nertill.
Då är det angeläget ha motorn inkörd klar för fullgas längs hela rakorna efter ca 10 mil.
Och då efter inkörningen (ca 10mil !) görs 1a oljebytet.
Olja som i fortsättningen byts efter varenda dag på banan.
Alla som förordar hård inkörning som vid racing, ni fortsätter väl också likadant som vid racing.
Ny olja i motorn varje dag hojen tas ut ?
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Parentes i ämnet:
Åsså har vi husqvarna som på inkörning av 701sm inte ska överstiga x-tusen varv.

Hojen saknar varvräknare. :)

Slut parentes.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Glöm inte att fabriken gör en 'snabbinkörning' av motorn innan leverans. Brukar inkludera en snabb uppvarvning till maxvarv på varje växel.
Det gör att eventuella restspänningar i vevstakar, kugghjul etc löser ut. Den delen är nog alla överens om.
Sedan återstår att få till slitageytorna. Jag tror personligen på att snabbt lägga på last och sedan låta svalna. Det sistnämnda är viktigt då 'starved lubrication' genererar mycket lokal värme med medföljande yttillväxt i kontaktstället. Genom att gå ner i last så att man hamnar i det hydrodynamiska området så svalnar kontaktstället och 'bulan' sjunker undan. Dock har den nötits ner lite på toppen, så vid nästa belastningstillfälle har marginalen till 'starved lubrication' ökats.
Huvudsaken är att det blir successivt ökande korta lastcykler. Det är väl därför som de generella råden är att ta det lite lugnt den första tiden. Sedan så ökar man ju på automatiskt.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Kan inte låta bli att tänka att själva myten om inkörningen kanske rent av består i att liiite för många inte har en susning om vad som egentligen står i respektive modellmärkes instruktionsbok? För att nu ta ett exempel: Honda brukar ägna någon rad i användarhandboken med att säga: "Inga fullgasstarter de första 50 milen." Och så var det avklarat. Japanskt lättsinne? Mjae. Yamaha har inte sällan detaljerade förmaningar om varvtal/milintervall. Vilket, precis som SwePace ovan påpekade, leder till stor komik om maskinen saknar varvräknare...

It's funny, because it's true!

PunGkt
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top