När är det dags att byta hjälm???

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Enligt topic! När är det dags egentligen? Min nuvarande hjälm går in på sin åttonde säsong... något i magen säger att det är dags. Hjälm är väl lite av en färskvara vad jag har förstått :va

Har en nolan n81:a nu. Har verkligen varit supernöjd. Frånsett att plast-kragen släppt lite i nacken. Lite brusig är den dock. Så vad gäller på hjälmfronten? Vill ha en SÄKER och tyst hjälm till ett vettigt pris. Ska man hålla sig till Nolan eller är det shoie som gäller trots de lite högre priserna?

//KaliZ
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
En plasthjälm t.ex. som de flesta Nolan hjälmar, (de har någon glasfibervariant) har en brukslivslängd på ungefär 2-3 år.
Glasfiber/compositehjälmar har ungefär den dubbla livslängden, men man har gjort tester och det har visat sig att de har hållt än mer. Men dubbelt upp mot en plast kan du ha som riktmall så har du marginalerna på din sida.
Tänk på att visiret bör bytas ut också.

Din hjälm borde åkt i soptunnan för ett bra tag sen...

Anledningen till att du upplever din hjälm som brusig kan vara:
-För rund form
-För stor storlek
-Hjälmens uppbyggnad
-Hur din båge styr fartvinden mot hjälmen

Vill du ha en säker och tyst hjälm så är passformen a och o.
Välj trångt.

Ett tips att titta på är Shoei XR-1000, en lätt,säker och tyst hjälm till ett relativt lågt pris. ligger kring 3695:- för enfärgad o en tusing upp för grafik.
Går även att komplettera den hjälmen med "whisper strip" för att ytterligare få ner ljudnivån.
Annars Arai Condor som ligger på motsvarande pris och är en riktigt schysst hjälm, däremot inte lika tyst som xr-1000.

Personligen kör jag med Arai Astro-R som jag är ruskigt nöjd med. 3 lagers skal i glasfiber, 3 olika densiteter på cellplast, GRYM ventilation och otroligt bra passform just för mig iaf, komforten är på TOPP! Inte nämnvärt brusig men inte "tyst" heller.
kostar kring 4800:- för en enfärgad vill ja minnas.
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Superbee skrev:
En plasthjälm t.ex. som de flesta Nolan hjälmar, (de har någon glasfibervariant) har en brukslivslängd på ungefär 2-3 år.
Glasfiber/compositehjälmar har ungefär den dubbla livslängden, men man har gjort tester och det har visat sig att de har hållt än mer. Men dubbelt upp mot en plast kan du ha som riktmall så har du marginalerna på din sida.
Tänk på att visiret bör bytas ut också.

Din hjälm borde åkt i soptunnan för ett bra tag sen...

Anledningen till att du upplever din hjälm som brusig kan vara:
-För rund form
-För stor storlek
-Hjälmens uppbyggnad
-Hur din båge styr fartvinden mot hjälmen

Vill du ha en säker och tyst hjälm så är passformen a och o.
Välj trångt.

Ett tips att titta på är Shoei XR-1000, en lätt,säker och tyst hjälm till ett relativt lågt pris. ligger kring 3695:- för enfärgad o en tusing upp för grafik.
Går även att komplettera den hjälmen med "whisper strip" för att ytterligare få ner ljudnivån.
Annars Arai Condor som ligger på motsvarande pris och är en riktigt schysst hjälm, däremot inte lika tyst som xr-1000.

Personligen kör jag med Arai Astro-R som jag är ruskigt nöjd med. 3 lagers skal i glasfiber, 3 olika densiteter på cellplast, GRYM ventilation och otroligt bra passform just för mig iaf, komforten är på TOPP! Inte nämnvärt brusig men inte "tyst" heller.
kostar kring 4800:- för en enfärgad vill ja minnas.

Är väldigt osäker, men jag tror inte det är plast i min. Men det är nog dags att byta iaf... vill inte få reda på det när man ligger där och skrapar asfalt.

Min tar in en väldans massa luft underifrån. Släpper man händerna och håller dem mot undersidan av hjälmen så det blir tätt runt halsen... så tystnar det väsentligt!

Någon som vet om någon sida med test...olika fabrikat emellan?? Nolan/Shark/Shoie/Arai m fl.

//KaliZ
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
KaliZ skrev:
Någon som vet om någon sida med test...olika fabrikat emellan?? Nolan/Shark/Shoie/Arai m fl.

Bike gjorde en hjälmtest förra året om jag inte missminner mig, du kan beställa tester därifrån, kostar 50kr, och det kan det ju vara värt. Annars har nog dom flesta hojtidningar hjälmtester då och då.

Själv körde jag en säsong med en Lazer Tornado GL (plast, men bra för att vara plast) men i höstas böt jag upp mig till en Raid II, och det ångrar jag inte! Det enda är väl att den saknar vindskydd vid hakan, och att visiren kostar lite mycket. Men vindskydd går att köpa till! :tummenupp Dessutom har jag nästan alltid hjälmluva, enklare att tvätta den än hjälmen! :)
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
tyvärr är hjälmar föremål för en jävla massa skitsnack.

det är "plast" i samtliga hjälmar. de man brukar kalla för plasthjälmar är det som är gjorda helt i polycarbonat, där hela skalet formsprutas på en o samma gång. fiberhjälmarna kräver handarbete som tar betydligt längre tid, vilket i sin tur gör dem kostsammare att tillverka.

en hjälm som har kvar sin klarlack, oavsett om den är gjord i PC eller polyester (eller liknande) med fibrer är helt ok att fortsätta att använda. basta!!!

MEN när man använt den ett tag brukar det bli lite märken och då börjar uv-strälningen att krypa igenom det skyddande skiktet och en degradering av skalet sker. sakte, men det sker.

annars är största kruxet att hjälmen efter ett tag tappar passformen o du riskerar att den åker av dig om du hamnar i backen på rätt (=fel sätt).

köp en hjälm som sitter gött på skallen o som har dubbel D-ringar för hakremmen. just hakremmen är i tester det område som visat sig vara mest kritiskt. ta hjälp av butikspersonalen som brukar vara nog så kunniga. fråga dig själv om det inte är värt att betala nån tusing extra för en hjälm som sitter det lilla extra bättre.
egentligen bör man även provköra hjälmen på sin egen hoj då olika hjälmar ger olika brusfenomen.
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Shoei! Har kört agv nu pga att de kompositmodellerna är lite billigare men deras hjälmar passar mig inte lika bra som shoei´s. Vill ha en xr1000. Får se efter lönen :)
 

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Österlen
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Jag köpte en sharkhjälm i somras mkt nöjd! Mycket tystare än shoei:n jag hade innan!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
KaliZ skrev:
Enligt topic! När är det dags egentligen? Min nuvarande hjälm går in på sin åttonde säsong...

//KaliZ

Känns den fräsch så håller den kanske, men man hör ju folk prata om max4-5 år pga soljluset som försämrar plasten...
Köp dig en ny i julklapp! Det är du värd! Efter 8 säsonger med en nolan så... Hade min Nolan i cirka en vecka, passade inte mitt huvvud och formade sig inte så bra.
Hälsa Värnamo från mig!
/född Rydaholmare
 

Björn J

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Sjömarken
Hoj
Kawasaki ZX10R, Kawasaki KX450F
morecore skrev:
Känns den fräsch så håller den kanske, men man hör ju folk prata om max4-5 år pga soljluset som försämrar plasten...
Köp dig en ny i julklapp! Det är du värd! Efter 8 säsonger med en nolan så... Hade min Nolan i cirka en vecka, passade inte mitt huvvud och formade sig inte så bra.
Hälsa Värnamo från mig!
/född Rydaholmare


Har kört med HJC FG-14 i år, upplever den som en väldigt bra hjälm. Tyst och väldigt go passform.

Hälsningar Björn
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
BigDog skrev:
...köp en hjälm som sitter gött på skallen o som har dubbel D-ringar för hakremmen. just hakremmen är i tester det område som visat sig vara mest kritiskt.
Är det infästningen till hakremmen vi snackar om nu? Ser man detta? Tycker remmen brukar vara instucken långt innunder fodret någonstans...

MostWanted skrev:
Shoei! Har kört agv nu pga att de kompositmodellerna är lite billigare men deras hjälmar passar mig inte lika bra som shoei´s. Vill ha en xr1000. Får se efter lönen :)
Det är ju det... Så j-vla sura pengar. Men samtidigt känns det dumt att tumma på en sådan sak som hjälmen. Bättre att skita i att köpa vägg-tv o ha huvet helt. Frågan är ju bara om Shoies är säkrare eller bara dyrare? :confused:

morecore skrev:
...Köp dig en ny i julklapp! Det är du värd! Efter 8 säsonger med en nolan så...
Hälsa Värnamo från mig!
/född Rydaholmare
Ja du har rätt! Klart jag är värd det! :D Tänkte shoppa på mc-mässan, om jag hittar något som passar. Hälsa V-mo ska jag göra...håller mest till utmed Getaryggen som du säkert känner till. Bor ju nästan granne med Roland N. Som du säkert också känner igen :hihi . Synd att du sålde hojen (å till far din dessutom :D ) Ha'de bra i Lule!

//KaliZ
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Superbee skrev:
Ett tips att titta på är Shoei XR-1000, en lätt,säker och tyst hjälm till ett relativt lågt pris. ligger kring 3695:- för enfärgad o en tusing upp för grafik.
Går även att komplettera den hjälmen med "whisper strip" för att ytterligare

Jag kör XR-1000 är grymt nöjd, sitter som en...jättebra på mitt nordbohuvud.
Men whisper strip sa dom inget om när jag köpte? va e de? :va
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Faizty skrev:
Jag kör XR-1000 är grymt nöjd, sitter som en...jättebra på mitt nordbohuvud.
Men whisper strip sa dom inget om när jag köpte? va e de? :va

Whisperstrip är en krage för att täta under hjälmen, runt halsen alltså.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Superbee skrev:
Whisperstrip är en krage för att täta under hjälmen, runt halsen alltså.

En sådan vore nog grymt att ha. Undrar om det ser fult ut..eller är väldigt varmt. :va

//KaliZ
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag körde på Nolan för några år sedan, och var nöjd med den!
Sedan bytte jag upp mig till en Arai. Det är verkligen grym skillnad. Sitter mycket skönare + bättre. Nolan är säkert lika säker som Arai/shoei, men sitter inte alls lika skönt. Det är absolut värt de extra tusenlapparna. Visiren till Arai är dyra, men bra! Repas knappt alls och sköna att titta genom. Har aldrig behövt byta ut visiren.
 

-Andy-

Född i Skåne. Trivs kalas i Jönköping!
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 650
Jag ska köpa Shoei XR-1000...
Jag har aldrig haft en hjälm innan, men jag valde utifrån vad jag har hört är bra hjälmar. XR-1000 har hamnat i topp på de tester jag sett i bla "Allt om MC" och "MC-nytt"! Dessutom känns den kalas då jag provat den... :) :tomten
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Ett tips är att köra med öronproppar ... då hör du inget brus. Jag måste det eftersom min burk dönar så mycket att jag får skallebang om jag kör utan. :banana
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag kör med Shoei vad det nu var. Väldigt skön dyr hjälm men den immar igen visiret hela tiden. Det känns klart dåligt på en hjälm som kostar 4-5000 kr.

Mitt råd är att om du tänker byta. Välj hjälm själv med hjälp av en handlare. Det viktigaste är inte vad alla andra åker med för hjälmar, det viktigaste av allt är att hjälmen du köper passar ditt huvud och att den känns bekväm för dig. Sedan om det är en Arai, Shoei, Shark, Nolan eller nån av alla andra märken som finns känns mindre viktigt. För säkerheten ska du välja en hjälm som är E-godkänd i något av de större MC-länderna i Europa som Italien, Frankrike och Tyskland. De har en mycket bättre och säkrare testprocedur än vad typ Lichtenstein har där många av de billigare tillverkarna väljer att typgodkänna sina hjälmar. Sverige har bra testmetoder men inte så många tillverkare väljer att typa in sina hjälmar här numera. Du hittar E-godkännandet på hakremmen och det ska vara typ E1, E2 osv. Det finns information om vilken land som har vilken kod på internet, osäker på exakt var.

Läs gärna Bikes hjälmtest från ifjol. Det ger mycket bra information om hur bra hjälmarna är. Det visade sig i det testet att det även finns billigare polycarbonathjälmar som klarar sig mycket bra. Det som testades var penetrering av ett vasst föremål och även absorbtion av en slagkraft. Tidigare var det även ett resonemang att plasthjälmar studsar, det gjorde de förut också men inte längre, inte alla i alla fall. Det finns även en intressant information om plasthjälmar på Grahns hemsida, visserligen gjord av Nolan men ändå.

I alla fall välj i första hand en hjälm som passar dig. Och kom ihåg att en enfärgad hjälm är alltid billigare än de som har lackerade mönster. De kräver en mindre arbetsinsats och blir därför billigare.

Puh, långt inlägg men det är ett intressant ämne med många uppfattningar.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
wisper strip kit

Här är det monterat syns la rätt bra hur det ser ut

Personligen kör jag hellre med öronproppar pga att det är lite i vägen när man håller upp huvudet och att det blir jobbigare att ta av och på sig hjälmen med kittet monterat.

edit: stavfel
 

Bifogat

  • DSC00017.JPG
    DSC00017.JPG
    28.5 KB · Visningar: 131
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Tackar samtliga för all information! Har fått lite hållhakar att gå på i jakten på min nya hjälm! Då kan man iaf konstatera att det finns ingen hjälm som visat sig vara direkt farlig.. av de kändare märkena iaf... tur det!

Hur är de matta hjälmarna att hålla bra puts på i längden? Sitter flugorna som fastklistrade eller är de enkla att göra rent???

//KaliZ
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top