När blir det ok att äga en glidare?

När blir det ok att äga en glidare?

• Antal röstningar
    0

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag tycker att man kan köpa vad man vill, men det bästa är nog ändå att rikta in sig på den typ av hoj som de man umgås med har. Det är kanske inte så kul att komma med en Virago 750 från 1988 när alla kompisar kör sporthojar. Ni fattar...:hojharley :hojcbr
.955i.
http://bikeskane955.blogspot.com/

Jag är lite av en ensamvarg, ogillar kollektiv körning och sånt, så för den sakens skull kvittar det. Har dessutom polare som har både sporthoj och glidare. Körde som en dåre med min Hornet i ett par tre säsonger. Nu softar jag fram i naturen med min V-twin och får ut fan så mycket mer av åkat. Kanske är en ålderspryl, men det är så det är. Har dock Hondan kvar ännu om jag skulle vilja gasa nån gång.
Dessutom är det lite av en boom häromkring nu när det gäller tjejbekanta som tar mckort, och alla tycks snegla på HD´s eller Victory. :banana

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En hoj ska ha kåpor! Nu är inte min så värst sportig men fan så mycket sportigare än en glidare.
Att köra glidare är som att sitta på ett broräcke!
.955i.
http://bikeskane.xxxxx.com/
Streetfighter, supermotards, naked musclebikes, osv. alla dessa saknar ju kåpor. Ändå är alla hojar, så det argumentet haltar ganska rejält.

Jag tror att vad man kör egentligen avspeglar behovet hojen är till för att täcka.
Skall du ha en till-och-från-jobbet hoj, som du kan starta, köra, parkera på jobbet, så är nog en glidare ganska ok för det.
Hittar du sedan, eller gör om den till, en bobber-stukad variant så har du en cool på köpet.
:D

sportbike

Guest
Egentligen är tråden ganska onödig.
Vill man ha en glidare, så skaffar man det.
Punkt.

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Svaret alltid då slipper du se ut som ringaren från Notre Dame som dom flesta sporthojs åkare ser ut i sin mundering.:tummenupp

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Om du vill ha en glidare så köp dig en sportster. Kan hitta en (äldre än 04:a) för bra pengar.

Det är ingen bra hoj men den har rejält med puls och lever om som bara den. Vill man så kan man för rätt billiga pengar trimma dom så att rödljus racen blir riktigt kul.

Kan ju även skoja till dom en hel del för billiga pengar. Finns hur mycket prylar som helst!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sittställningen på glidare respektive sporthoj tycker jag är ungefär den samma. Enda skillnaden är hur framåt/bakåt-roterad man är.

Ta en sporthojåkare på sin sporthoj och rotera honom 90° bakåt och du har sittställningen på en glidare.

Om du vill ha en glidare så köp dig en sportster. Kan hitta en (äldre än 04:a) för bra pengar.

Det är ingen bra hoj men den har rejält med puls och lever om som bara den. Vill man så kan man för rätt billiga pengar trimma dom så att rödljus racen blir riktigt kul.

Kan ju även skoja till dom en hel del för billiga pengar. Finns hur mycket prylar som helst!

Sporter för 20-30 papp...Nja, marknaden är liten där.
Inget fel på Sportstern annars, för den kan vara en snygg hoj,

Sen det här med att trimma en glidare faller bort för en med flera hojar i garaget.
Skall man ha en allt-i-allo hoj och denne är en glidare. Visst, då kan man ju trimma, men annars är det inte aktuellt.
Prestanda och budget glidare är en sällsynt kombination.
Går man upp i prisklasser så finns det ju däremot riktiga powercruiser att välja bland.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Runt 30k är ingen omöjlighet. Har en kompis som köpte en för 32 häromdagen. Jag köpte själv en för strax under 40 (1500mil). Så runt 30 går. Ring och pruta på dom som finns. Jag fick ner min 20k. Finns väldigt många sportsters tillsalu så de priser många begär (50k och upp) får dom inte!

kungsberga69

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
M1800R-07,GS550E-82 ,XBR500-85,FJ1200-88
Måste det vara så stelbent ?
Tycker det mesta på 2 hjul ger en körglädje,från eu moppe till glidarmonster !
Skulle gärna fylla garaget med olika hojar av alla dess slag,men har
tyvärr inte ekonomin för det.......:)
:hojharley:hojbusa:hojcbr:squid:hojraket:hojsmilie

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Runt 30k är ingen omöjlighet. Har en kompis som köpte en för 32 häromdagen. Jag köpte själv en för strax under 40 (1500mil). Så runt 30 går. Ring och pruta på dom som finns. Jag fick ner min 20k. Finns väldigt många sportsters tillsalu så de priser många begär (50k och upp) får dom inte!
Billigaste Sportstern på Blocket ligger 37 papp och den är från 1979. Dvs. innan tiden då Harley faktistk uppnådde någon form av kvalitet/driftsäkerhet.

De andra ligger bra mycket högre i pris och eftersom det är vår är prutmånen även lägre.

En japsglidare kan man få för bra mycket billigare och rejält nyare.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Det är alltid okej att äga en glidare, bara man själv är nöjd. Vad andra tycker spelar ju ingen roll.

Pollen visar tydligt att de flesta gillar tvåhjul oavsett:tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Satt och läste en artikel i senaste Allt om Mc där de testade några customhojar.
Droppar några random lite sköna citat därifrån:

"Hojen är dessutom mekaniskt rå på ett sätt som för tankarna till antika entreprenadmaskiner.

"Om man håller sig under 100 km/h funkar det..."

:D

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Billigaste Sportstern på Blocket ligger 37 papp och den är från 1979. Dvs. innan tiden då Harley faktistk uppnådde någon form av kvalitet/driftsäkerhet.

De andra ligger bra mycket högre i pris och eftersom det är vår är prutmånen även lägre.

En japsglidare kan man få för bra mycket billigare och rejält nyare.

Skall förtydliga mig lite. Polarens sportster är en 94:a. Min är en 99:a.

Har även en annan polare som köpte sin 98:a för ca två år sedan. Den hade, hör och häpna bara rullat 150mil! Den betalade han 40 för.

Så åter igen, de priser som står på blocket gällande sportster är verkligen fantasipriser :fakta

Min hoj som bara rullat 1500 och är en 99:a var dessutom i stort sätt felfri vad gäller utseendet. Fick visserligen byta en oljeslang som hade torkat iom att hojen stått ett tag. Men efter ca två timmar och 250kr var det också löst. Besiktigade den igår och den gick rakt igenom :)

Att hitta en riktigt fin sportster för 30k kan ju kanske bli lite knivigt om några veckor men nu tror jag att man fortfarande kan fynda. Vet en firma som precis sålde en 1200 98 (lite ful men ändå) för 39k. Alltså tom firmorna fattar vart det är påväg.

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Honda VFR1200F
Bästa MC-minnet jag har är från Deals Gap "Talil Of The Dragon" på en Harley Road King. Det var helt fantastiskt!! :banana

Kör man en glidare som om det vore en sporthoj lär man blir besviken
Kör man en sporthoj som om det vore en glidare lär man också bli besviken.
Varje hoj har sitt körsätt, så det gäller att anpassa sin körning där efter.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Varför...Samlarmani, nja egentligen inte.
För att ha något att köra runt på, kanske till jobbet.....*ouch* Tänker jag seriöst visa mig ombord på en glidare.... :huvet

Visst V-Max har jag alltid velat äga men den är lite väl dyr.
Caféräcer är helrätt, men ack så dyrt.
En 1100 glidare kan man få för 25 loppor.

V-Max behöver inte kosta så mycket ;) Sen vet jag inte om man kan kalla den glidare i heller? Innebär inte glidare att de ska vara sköna att åka? :död

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
V-Max behöver inte kosta så mycket ;) Sen vet jag inte om man kan kalla den glidare i heller? Innebär inte glidare att de ska vara sköna att åka? :död
V-Max är coola, men tyvärr lite dyra för det jag kan tänkas lägga ut just nu.
Någon gång i livet dock.

Såg däremot ganska många Honda VF750C från 80-talet till salu för riktigt billiga penningar.
Det är ju V4 i dem också och de har början till rätt stuk.
Men vågar man köpa något så gammalt...?

Bifogat

• 0667439312.jpg
    0667439312.jpg
    83.3 KB · Visningar: 76

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det enda riktiga problemet jag har med glidare är att de saknar användningsområde då det finns alltid finns en kategori mc som är bättre på allt!

Offroad-enduro/cross
Prestanda-SH
Touring-touringcyklar...
Pendling-nakna hojar/halvkåpa

Glidare-att glida? Görs garanterat bättre på en pendling- eller touringhoj

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...