120 rwhp i en 1200cc-sportster är väldigt mycket. 100 bakhjulshäst är bättre på 1200 cc om man ska åka gata. Min motor är ju en kraftigare S&S sportstermotor och därtill på 1640 cc.
De problem jag haft har dock inte varit av effektrelaterade, motorn håller mekaniskt bra.
Sant, skall man behålla 1200 så är nog 100hkr lagom. Men det finns ju en hel uppsjö med varianter på det där med kubik.
Jag skall 1200 konvertera min nu i vinter. Men det blir med std kammar och förgasare. Dock dyna tändning och portning. Vill ha mycket/användbart vrid och en mer "riktig" gång. Tycker en 883:a original känns som någon slags stryp mellanmotor........ Med min ändring räknar jag med kanske 80-85hkr och runt 120Nm om jag får ihop det bra med bestyckning osv.
Sedan så går det ju inte att trimma för mycket iom att min rullar minst 1000mil om året
Last edited: