När byter ni däck?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Svar: När dom är slut.

Ok men när är ett däck slut för dig?

• När det är 1mm, 2mm, 3mm kvar av mönsterdjupet
  • När det är blankslitet
  • När man sticker sig på korden/trådarna
  • När det är så slitet att luften pyser ut
  • När det är så platt i mitten att stödet inte behöver användas längre

Fick mig en funderare idag nämligen, beställde nytt bakdäck då det är ca 1mm kvar i mitten på nuvarande men när borde jag skaffa nytt framdäck? 2.5mm är det kvar i mitten och det tänkte jag köra en stund till på.. faktiskt. Bakdäcket är naturligtvis lättare att känna hurvida det mår bra eller ej, framförallt i regn, utan att det för den delen behöver leda till något olämpligt. Gällande framdäcket har jag inget större intresse att känna av när det blir dåligt så vad säger erfarenheten, när bör man byta framdäcket för att vara hyffsat safe? Användningsområden varierar naturligtvis men en generell uppfattning alt specifikt för olika typer av brukande. Nu sitter Pilot Road 2 på och nya bakdäcket blir 3´an.

Förrahojenrebus
32404112.jpg

Om ni tycker att det är skoj att svara på ovanstående alt skriv då gärna om svaret gäller fram/bak eller både och :) Nej jag vet inte hur man gör en poll.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Kör man bara gata brukar profilen bak bli kantig och trist innan mönstret är slut så då är det dags att byta. Fram byter jag varannat bakdäck.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag brukar låta det bli i princip blankt i mitten. Givetvis kör jag därefter om jag mot förmodan skulle hamna i regn. Skulle jag byta efter lagen, skulle det bli 4 uppsättningar per säsong.
Framdäcket är jag möjligtvis lite kinkigare med.

Och NEJ. Jag tokkör aldrig. Lugnt o fint gubbtempo.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
bak byter jag när korden börjar synas fläckvist. Framdäcket har jag ungf samma funderingar som dig. Speciellt inför sommarresan som kommer att vara ett par hundra mil.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Precis som Boris säger brukar ju däcken bli ganska kantiga vid gatkörning innan mönstret ger upp helt. Vissa värre än andra tycker jag och de som varit bäst på att inte bli kantiga var just Road 2 enligt egen uppfattning.

Brukar byta båda däcken samtidigt oftast då jag gärna vill testa nya gummin när jag byter, men det är lite slöseri med pengar oftast även om framdäcken inte är den höga kostnaden i en uppsättning.

Satt precis och grunnade på vad jag ska sko om Multistradan med när det är dags. Pirelli Angel ST kanske? Kanske köra ett säkert kort och ta ett par Road3 även om jag tycker modell 2 var lite väl "nervös". Däck är skoj. :)

Får man fråga varför du valde ett Road2 ifram när du ska sätta ett Road3 ibak? Bra pris?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Bra däckval, pilot road 2 håller som fan. Höll c:a 1000mil för mig o då var det inte speciellt defensiv körning med min hayabusa heller.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Får man fråga varför du valde ett Road2 ifram när du ska sätta ett Road3 ibak? Bra pris?

Va? :)

Jag köpte naturligtvis Road2 förra gången och nu är bakdäcket slut och då blir det 3´an bak medan jag nöter vidare en stund på framdäcket. Anledningen till att jag bytte både fram och bak samtidigt förra gången berodde på att det var precis innan 3 dagars på Gotland Ring och säljarn som jag litar på trodde nog att "upplevelsen" skulle blir bättre med nytt framdäck. Har för mig att slitaget var lite knepigare på däcket från fabrik, Bridgestone eller vad det kan ha varit.

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
fram: När det är 1mm, kvar av mönsterdjupet
bak: När det är blankslitet

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Va? :)

Jag köpte naturligtvis Road2 förra gången och nu är bakdäcket slut och då blir det 3´an bak medan jag nöter vidare en stund på framdäcket. Anledningen till att jag bytte både fram och bak samtidigt förra gången berodde på att det var precis innan 3 dagars på Gotland Ring och säljarn som jag litar på trodde nog att "upplevelsen" skulle blir bättre med nytt framdäck. Har för mig att slitaget var lite knepigare på däcket från fabrik, Bridgestone eller vad det kan ha varit.

Sorry, missförstod. Fattade det som att du precis monterat på ett nytt framdäck.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Monterade ett Road2 fram inför mc-semestern och på 450mil hadde det bara slitits 1mm
visserligen lugn körning

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Monterade ett Road2 fram inför mc-semestern och på 450mil hadde det bara slitits 1mm
visserligen lugn körning

Road2 har en jävligt bra livslängd, helt klart. :tummenupp

Tror och hoppas att 3:an är precis lika bra även på den punkten.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
man byter väl när man får anmärkning på besiktningen :tummenupp

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
Sammanfittning: Bak byter jag när mönstret är borta eller "för sent" när corden syns. Fram byter jag när jag tycker att hojen beter sig illa.

Utlägg:
Även jag har precis kört slut på ett Road2 (bak), höll dryga 1200 mil. Har inte tokkört utan blivit mest touring- och pendlarsträckor. Framdäcket, som är ett road1, byter jag samtidigt nu eftersom det blivit fruktansvärt klackslitet + att det är väldigt få mm kvar på djupet.

Upplevde att framdäcket (ett road1 alltså) blev ännu värre med klacken efter en SMC-kurs, däcket blev kantigt typ: /‾\ vilket förstärker tipp-känslan.

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Ingen
Smiter in med en fråga till er som kör bana

Körde min första kvällskörning i onsdags på mantorp, efter de ser däcken ut såhär på sidorna. I mitten är de precis så mönstet syns bak, alltså rätt slitet pga mkt motorväg

Har bokat in mig den 1 juni för en heldag. Tänkte börja me de här å sen byta under dagen?

Funka? (planerar att ta hojen ner i släp)
Hur slitna ska sidorna vara innan man byter däck som amatör utan däcksponsor:confused:

Bifogat

• IMG_1742.jpg
    IMG_1742.jpg
    241.3 KB · Visningar: 298
  • IMG_1744.jpg
    IMG_1744.jpg
    221.9 KB · Visningar: 161
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin