när fan ska bilister lära sig!!!!!!

nickname

dåre
Gick med
29 Mar 2007
Ort
hörby
Hoj
zx-10 r -06
jag och en polare möttes upp i hörby vid fem tiden i onsdags 25/4 och skulle köra till staffastorp för att gazza. e på väg ner genom byn i lugnt tempo, helt ärligt tror jag inte ens vi höll 50 blås. jag ligger bakom min polare när vi närmar oss en av hörbys "större" 4-vägs korsningar. när min polare e ca 15 meter från korsningen kör "givetvis" en så kallad eumoped bil ut framför han. min polare panikbromsar och låser framhjulet så att både han och bågen på något konstigt sätt åker in i bilen ungefär samtidigt och flyttar (eu) bilen 90 grader i sidled. riktigt otäck smäll. min polare ringde 4 timmar senare på väg hem från sjukhuset med lite blåmärke (jävla flyt) men skönt att höra. MEN varför kan inte bara alla bilister inte bara... vänta.. kolla... en extra liten stund att köra ut om det kommer ett 2 hjuligt motorfordon om det e så svårt att se skillnad på moppe och en båge. personligen tycker jag att en bra ide var om en båge skulle få en speciell varsel lampa i fronten med en speciell färg "röd grön gul" eller vad fan som helst och att sen vägverket skicka ut information om det till varenda jäkel som har körkort. korsnings olyckor fanimej alltid bilistens fel.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Nu har jag visserligen bara övningskört + buskört men ibland är det på gränsen till krypköra förbi en korsning pga trafikanter med bristande uppsyn. För många förare som inte kan köra och hur löser man det? Köra försiktigare vid riskfyllda områden/platser.
 

Solid snake

Guest
Det där har hänt mig också, hojen blev skrot och min fot + benet fick sig en rejäl smäll.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Jo, man har ju råkat ut för dessa fina trafikanter själv, "trodde du var moped" funkar inte istan då dom flesta mopeder kommer i 50-60 blås...

En skärpning av straff för dom som orsakar olycka i korsningar och utfarter..

En kvinna (jurist) klarade sig HELT fri efter hon körde ut från STOPP!!! Mitt framför en kille på väg 13.. Han dog och hon gick helt fri... Samvete har asen inte heller..

Mannen som svängde väster när jag låg på LAGLIG omkörning fick iofs felet men inget alls straff, detta var i 90 blås så det var ren tur jag klarade mig.. Och det aset vägrade skriva på försäkringspappren så jag blev utan pengar aslänge..

Nä,, SMC kan väl ha en motion om en skärpning på straff när man orsakar en olycka där man "trodde"... För många varje år stryker med på grund av detta...

Annonsera det på nyhetsmorgon ett par dagar så kan ingen säga dom inte visste egentligen...
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
... en så kallad eumoped bil ... och att sen vägverket skicka ut information om det till varenda jäkel som har körkort...
Om det nu var en mopedbil kan man väl utgå från att föraren inte har körkort, så ett första steg kanske hade varit att införa det. De har ju iofs något slags förarbevis, men vad jag hört (av en som gått den) så är den utbildningen inte mycket att hänga i julgranen. Fast tyvärr är ju körkort inte heller någon garanti som sagt...
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
vad lära??.. Som mc förare måste man va me på allt,spelar ingen roll vems fel det e.. det e vi som sitter på hojen som oftast får ont.. själv hatar jag ALLA vänster svängande taximiffo över heldraget när man gasar runt i stan..E både en o 2 taxi bilars dörrar som borde sparkas in..(Men va fan hjälper det) Det enda som hjälper e att man har koll,som mc förare e inte frågan om man krachar utan "när" man går i backen..förhoppningsvis helskinnad..
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kan bara hålla med om vad som sagts, för många inkompetenta bilister som tror dom kan köra ut hur som helst på huvudleder osv.. Händer ju nästintill dagligen att man får paniknita för nåt rikspucko som äger korsningen/rondellen :huvet blir då så jäffla förbannad så man vill stoppa bilföraren ifråga och "prata" lite vett med dom, men tjänar ju ändå inget till så blir bara att tuta lite å vifta me knytnäven :tungan

BTW tror jag att vissa/många bilister som orsakat olyckor säger att dom tror att "det var en moped" bara för att komma undan ev. påföljder. Tror vissa tillochmed har som "sport" att köra ut framför mc´s bara för att dom dels är avundsjuka för att vi lever livet dom inte har, samt försöka visa att man minsann inte kör för fort på svenssons vägar osv :huvet ..

Bilister måste börja fatta att oavsett vem som har rätt eller fel, så dör vi hojåkare när dom kör ut framför oss, måste ju vara bättre att vänta 7 sekunder extra för att se om det var en moppe eller mc, för att spara ett liv :confused:

/Arg Robban på fyllan...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om det nu var en mopedbil kan man väl utgå från att föraren inte har körkort, så ett första steg kanske hade varit att införa det. De har ju iofs något slags förarbevis, men vad jag hört (av en som gått den) så är den utbildningen inte mycket att hänga i julgranen. Fast tyvärr är ju körkort inte heller någon garanti som sagt...
Framförallt så kanske man ska tänka på att en del som kör en moppebil gör det av en anledning.
 

nickname

dåre
Gick med
29 Mar 2007
Ort
hörby
Hoj
zx-10 r -06
moppe bil i all ära, men ni fattar principen. man blir förbannad särskilt när man ligger på laglig hastighet. hade man åkt på slangen genom byn vid den tiden hade man fått skylla sig själv. körkort för moppe bil helt klart
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
ok killen.. en moppe bil utan körkort får gå i 30 blås.. e det någon skillnad mot en cyklist.. summan av det hela att som förare av en 2 hjuling syns man sämre,så det e bara o gilla läget o va me på att folk inte ser dej.. Du måste ha koll.. så e det,om du o hojen ska va hel.. MVH Rappe
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Det där har hänt mig också, hojen blev skrot och min fot + benet fick sig en rejäl smäll.

Än så länge har jag bara varit jäkligt nära att krocka i liknande situationer.
Hoppas detta året blir bättre då man har en orange hoj som syns lite bättre än en svart.

Helljus så länge det är ljust ute
Det ökar era chanser väsentligt.
 

Solid snake

Guest
2913689 Än så länge har jag bara varit jäkligt nära att krocka i liknande situationer.
Hoppas detta året blir bättre då man har en orange hoj som syns lite bättre än en svart.

Helljus så länge det är ljust ute
Det ökar era chanser väsentligt.
På tal om det, min hoj som blev skrot var just svart.

Helljuset på funkar nog på dagen, men på kvällen är det helt värdelöst, lampan på instrumentpanelen lyser upp mer än vad helljuset gör. :näsblod
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Tror man få vara förbaskat förutseénde och försiktig för att klara sig undan smällar i samband med korsningar och utfarter. Tycker det är mer en regel än ett undantag att man hamnar i sådana situationer som du beskriver. Personligen räcker det att jag går tillbaks till gårdagen för att nästan samma sak skulle hänt mig. Jag kör på huvudled och en bil drar rakt ut framför mig, han ser mig inte ens förrän han kollar i backspegeln efter han kört ut. Jag klarade mig bra eftersom utfarten var relativt skymd och jag antog att någon skulle göra precis så, hade kopplingen inne och 2 fingrar redo på bromsen.

En annan dag hade man inte haft en sådan tur men generellt sett gäller det att anta att alla andra är idioter, även andra MC förare. Man är inte alltid guds bästa barn själv man får bara hoppas att inte 2 "inte guds bästa barn" möts samtidigt:rolleyes: :gnissla

En regel som är bra är dock att inte lita på någon, inte ens sig själv!

Skönt att din kompis klarade sig utan större skador!

/D.
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
ok killen.. en moppe bil utan körkort får gå i 30 blås.. e det någon skillnad mot en cyklist.. summan av det hela att som förare av en 2 hjuling syns man sämre,så det e bara o gilla läget o va me på att folk inte ser dej.. Du måste ha koll.. så e det,om du o hojen ska va hel.. MVH Rappe

45 km/h.
Inte för att det spelar någon roll men...
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Om det nu var en mopedbil kan man väl utgå från att föraren inte har körkort, så ett första steg kanske hade varit att införa det. De har ju iofs något slags förarbevis, men vad jag hört (av en som gått den) så är den utbildningen inte mycket att hänga i julgranen. Fast tyvärr är ju körkort inte heller någon garanti som sagt...

Dessa "mopedbilar" körs ju ofta av personer som inte kan eller inte fått behålla körkortet på grund av medicinskaskäl t.ex. dålig syn :huvet
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Nu är det kanske så att man inte ska skylla alla bilister för allt som händer...en del som kör hoj ser ju bilister som mer eller mindre idioter o klart dom kan vara det men det finns ju även dom som inte är tillräckligt förutseende när dom kör hoj också. Jag kör både bil o hoj men visst fan måste man tänka sig för mer när man sitter på hojen, för det gör ju ondare o smälla då....därmed kan man ju inte låta bli o se sig för när man sitter i bilen.
Men i alla fall när jag tog mckortet för tio år sen så så fick man ju lära sig att aldrig lita på någon o att tänka även "åt" dom andra i trafiken just för att det är så mycket farligare o den som blir mest lidande är ju alltid den som kör hoj...
Detta fenomenet med folk som kör rätt ut framför en i korsningar händer ju faktiskt ävan att man själv sitter i bil också o då är det ju ännu värre att man inte blivit upptäckt!

Vad det gäller EU bilar för övrigt så borde dom vara helt förbjudna på vanliga vägar oavsett körkort eller inte dom ser ut som en bil, tar nästan lika mycket plats på vägen som en bil men så när man kommer ikapp dom så står dom stilla...o som inte det räckte så har inte föraren tillräcklig utbildning i trafiken...skrämmande enligt min mening.

Nu låter det ju som man är helt felfri själv när man skriver så här o det är ju inte fallet för man hamnar nog i situationer ibland som aldrig skulle behöva hända men hur som helst så måste ju alla ta sitt ansvar o tänka sig för både åt sig själv o åt andra...för sin egen skull.
 

tommi

Guest
inte helt ovanligt med blicklösa i trafiken :mad:
senast i veckan åkte jag bakom en bil(ja körde lastbil vid tillfället) och fanstyget stannar vid en korsning när vi har grönt bara för att det stod en person vid övergångsstället!!

lite senare på dagen hamnar jag igen bakom en personbil som stannar vid en korsning vi har grönt hela tiden men fanstyget stannar antagligen kollar han på ett annat trafikljus :va :va

nej inför omprövning av ALLA körkort med max 5 års mellanrum så man sållar ut dom här blicklösa jävlarna


ahem ja nu känns det bättre :)

till trådskaparen kul att det inte blev några stora personskador iallafall
 

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Honda Sp1 -01
Igår mitt på dagen körde jag hoj på en av Helsingborgs mest trafikerade väg. En volvo s60 ligger bakom mig och stressar mig, Jag hytter med näven åt han men dom båda finniga tonåringarna tycker dom e kungar på vägen. Jag gör då en omkörning av några bilar för att bli av med packen i Volvon. Denna omkörning är helt regelrätt förutom att jag korsar en heldragen linje. Jag kommer in i en rondell som e helpackad med bilar, Plötsligt är där en polisbil bakom mig med blåljus o allt jag kör till sidan och han blokerar min Mc inne vid kanten i en fyld rondel med bilar. Jag fäller upp visiret och frågar mannen bakom ratten om han e helt frisk i skallen??? vidare talar jag om för honom om han vill snacka med mig så får han följa efter mig ca, 100 meter till en p. plats som ligger ut med vägen. När jag kommer fram så bara tittar han på mig en stund!!! sen kör han iväg. Jävla männsika. Så jag håller med det är bilarna som vållar dom flesta mc olyckor
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top