När kommer våren?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Ja, som rubriken lyder, när brukar ni som inte har eget garage plocka ut hojarna? Har ju min på vinterförvaring för första året och det börjar verkligen klia i fingrarna. Problemet är ju att när jag väl tar ut hojen kan jag inte ställa in den inomhus igen.

När brukar ni känna att det är dags att plocka ut tvåhjulsodjuren och kan med gott samvete lämna dom ute över natten utan att behöva oroa sig att dom ska frysa?

P.s. Jag förstår att det inte finns något magiskt datum varje år eftersom vi bor i sverige och vädret här är helt omöjligt att förutspå, men vid ungefär vilken temperatur brukar det vara dags?

// Lynx
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så fort vägarna uppe hos mina päron är fria från snö och is tar jag hem hojen. Det var fortfarande snö o skit i diket kvar förra året. ;)
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag väntar på att gruset har sopats upp, sen kör man non-stop tills det börjar bli nollgradigt igen!
 

Birdy_81

Ac-fyllning Utföres Billigt
Gick med
2 Jul 2011
Ort
falköping
Hoj
suzuki bandit 1200 99
torr väg utan grus och lite sol som kikar fram ...tempraturen spelar mindre roll ..kläder efter väder!
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Frågan om när våren kommer känns som ett helt nytt spörsmål på Sh. Man blir djupt imponerad av påhittigheten hos frågeställaren. :D
 

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Det finns inget "magiskt datum" som du sa, men vid sen mars/tidig april brukar det vara dax! (I alla fall runt stockholmsområdet) :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Det vore schysst om man kunde bestämma att, klockan halv tre på våren så går det att köra. PunGt
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Beror ju på vart i landet, här i Malmö har vi ju inte ens haft snö än ??:/
 

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2 små
Här i Skåne väntar vi fortfarande på vintern. Tror det har snöat lite lätt vid ett par tillfällen denna "vinter". Snön har smält bort samma dag och därmed har det varit barmark varje dag. Bara att sticka ut vilken dag som helst (med varma kläder)....
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Senast 1 maj ska Duccen va påställd och körklar för då bär det av till Skokloster :tummenupp

Ja, som rubriken lyder, när brukar ni som inte har eget garage plocka ut hojarna? Har ju min på vinterförvaring för första året och det börjar verkligen klia i fingrarna. Problemet är ju att när jag väl tar ut hojen kan jag inte ställa in den inomhus igen.

När brukar ni känna att det är dags att plocka ut tvåhjulsodjuren och kan med gott samvete lämna dom ute över natten utan att behöva oroa sig att dom ska frysa?

P.s. Jag förstår att det inte finns något magiskt datum varje år eftersom vi bor i sverige och vädret här är helt omöjligt att förutspå, men vid ungefär vilken temperatur brukar det vara dags?

// Lynx
 

jetson

Guest
När saltbilarna försvinner börjar jag fundera på att plocka ut hojen.

Ps. 1a mars och framåt är nog inga problem, hojen ramlar inte isär bara det blir lite minusgrader. Iofs kan det ju komma snö men det verkar inte blir så mycket sånt denna vintern.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag kör hoj för 36 säsongen. Första åren körde jag året runt oavsett väder. Efterhand så har jag slutat köra när det regnar, kör inte när det är kallt heller och kallt är det under 17-18 plusgrader. Har man en hyfsat rolig bil så blir inte abstinensen så stor ........ hmm ..... min bil är ganska rolig men jag har haft abstinens sedan början av december :-(
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Enligt SMHI

Den meteorologiska definitionen
Den meteorologiska definitionen av vår är att dygnsmedeltemperaturen ska vara stigande och ligga mellan 0 och 10 plusgrader.

Några exempel på när våren normalt brukar anlända:
Kiruna 1 maj
Östersund 11 april
Stockholm 16 mars
Malmö 22 februari
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Haha, kanske borde skrivit att jag bor i sthlm;).

Var nog nånstans där i krokarna jag tänkte hämta hem hojen ändå. Sen mars, tidig april. Bara att hoppas på att vädergudarna inte kommer jeflas genom att slänga in ett snöoväder i mitten av mars.

P.s. Hittade en pedagogisk bild på när våren kommer till olika delar av landet, precis som Gamepad sa.

varensankomst.jpg
 
Last edited:

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Jag kör alltid mina första turer då det fortfarande är skoterföre.
Vägarna är i regel torr och fin, medans snön fortfarande ligger kvar ute i naturen.

April brukar det vara som gäller.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top