när lackar grannar och polis?

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
hallå boys!

är det nån som har full koll på regelverket egentligen? det som finns med i sveriges rikes lagbok.. hur hårda är reglerna för att köra kross? man får bara köra på inhängnat område eller? morsan har ju hästhagar men då finns det väl nån annan regel som säger att man inte får störa grannar osv. men ifall man då bränner ut på orörda och ostörda åkrar, är det då nån som bryr sig eller är farbror Blå väldigt snabb i sådana lägen??

jag vill ju kunna bränna runt utan att behöva köra iväg till bana varje gång.. :hihi
 

Trustor

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Det där med inhägnat område är en myt :huvet
Området där du kör måste vara en godkänd Crossbana.

Snacka lite med dina grannar om de tycker det är okej. Det funkade för mig :D Kör XR400 nästan varje dag :)
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Wallman skrev:
hallå boys!

är det nån som har full koll på regelverket egentligen? det som finns med i sveriges rikes lagbok.. hur hårda är reglerna för att köra kross? man får bara köra på inhängnat område eller? morsan har ju hästhagar men då finns det väl nån annan regel som säger att man inte får störa grannar osv. men ifall man då bränner ut på orörda och ostörda åkrar, är det då nån som bryr sig eller är farbror Blå väldigt snabb i sådana lägen??

jag vill ju kunna bränna runt utan att behöva köra iväg till bana varje gång.. :hihi


När ja hade min cross så snackade ja me grannarna om d va okej att ja körde rundor o d gjorde inget så ja körde som en galning på alla grusvägarna ja kunde hitta :D skitskoj hade ja kan ja lova :)!
Snackade även med en bonde som bodde i närheten och då fick ja lov att köra på hans åkrar osso så d va toppen d me! körde o rejsa med bilarna som körde på vägarna precis bredvid åkrarna :hihi
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Trustor skrev:
Området där du kör måste vara en godkänd Crossbana.

Nja det vet jag inte du, Jag och brorsan la ner en del tid vid vårt gammla hus och "byggde" en crossbana eftersom vi hade plats och crossar och aldrig nån som sa nått och vad vi kunde ta reda på var det fullt lagligt, dock inget jag kan intyga till 100%.

Det var livet, 10 meter till crossarna, sedan 25 meter till bana.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Wallman skrev:
hallå boys!

är det nån som har full koll på regelverket egentligen? det som finns med i sveriges rikes lagbok.. hur hårda är reglerna för att köra kross? man får bara köra på inhängnat område eller? morsan har ju hästhagar men då finns det väl nån annan regel som säger att man inte får störa grannar osv. men ifall man då bränner ut på orörda och ostörda åkrar, är det då nån som bryr sig eller är farbror Blå väldigt snabb i sådana lägen??

jag vill ju kunna bränna runt utan att behöva köra iväg till bana varje gång.. :hihi


Terrängkörningslag (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
CHROLO skrev:
Terrängkörningslag (1975:1313)

1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket.

Wops. :hihi
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
jaru. trådens namn var ju en rätt dum fråga. hur ska vi kunna veta det? :va kanske när dom har krockat eller om dom tycker att någonting behöver "fräschas" upp.
vet inte riktigt säkert du får väl fråga dom? :rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Förutom vad Chrolo skrivit så är ju inte crossen reggad/besiktigad/skattad/försäkrad och dessutom så har ni inte körkort att framföra fordonet även om det upfyllde alla kraven ovan.
Så den dagen ni åker fast eller kör på någon/något är ni tämligen billiga. Olovlig körning+allt annat ger minst 12 månaders spärrtid och indraget lämp förutom alla problem som tillstöter med trafikskadenämnden om ni kör på någon med ett oförsäkrat fordon.
Med andra ord skippa att köra med crossen annat än på en crossbana
 

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
granath_ skrev:
jaru. trådens namn var ju en rätt dum fråga. hur ska vi kunna veta det? :va kanske när dom har krockat eller om dom tycker att någonting behöver "fräschas" upp.
vet inte riktigt säkert du får väl fråga dom? :rolleyes:

eh då förstår jag faktiskt inte varför du svarar över huvud taget ifall du nu inte känner att frågan är riktad till dig???

i övrigt, tack för svar. får väl ta det lite försiktigt. men är det bara jag som tolkar lagtexten som att det är tillåtet att köra sålänge man inte skadar träd, mark etc.?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Wallman skrev:
eh då förstår jag faktiskt inte varför du svarar över huvud taget ifall du nu inte känner att frågan är riktad till dig???

i övrigt, tack för svar. får väl ta det lite försiktigt. men är det bara jag som tolkar lagtexten som att det är tillåtet att köra sålänge man inte skadar träd, mark etc.?

Nej det är inte tillåtet även om du inte tycker att du skadar något. Skall du köra på något annat än väg måste du ha dispens från terrängkörningslagen. Såvida det inte är jordbruk/skogsbruk dvs.

Sen är terängkörningslagen det lilla i samanhanget det ger bara små bötesbelopp vad som är trist är den övriga lagstiftningen angående framförande av oreggade fordon/fordon man inte har behörighet att framföra.

Skall ni nu tvunget köra i skogen och leka outlaws se då till att göra det på en endurocykel som är trafikförsäkrad så slipper ni åtminstone problem om man kör på någon/något.
Att bli av med körkortet kan man stå ut med men att betala invaliditetsersättning till en svampplockare man råkar köra på är trist.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
Wallman skrev:
eh då förstår jag faktiskt inte varför du svarar över huvud taget ifall du nu inte känner att frågan är riktad till dig???

i övrigt, tack för svar. får väl ta det lite försiktigt. men är det bara jag som tolkar lagtexten som att det är tillåtet att köra sålänge man inte skadar träd, mark etc.?

det jag försökte framhäva med mitt svar är det svenska språket. jag är dålig på att stava men försöker använda rätt ord. "tröttnar" hade jag nog valt i överskriften. ursäkta om du blev irriterad. :rolleyes:
 

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
Borsiin JR skrev:
Nej det är inte tillåtet även om du inte tycker att du skadar något. Skall du köra på något annat än väg måste du ha dispens från terrängkörningslagen. Såvida det inte är jordbruk/skogsbruk dvs.

Sen är terängkörningslagen det lilla i samanhanget det ger bara små bötesbelopp vad som är trist är den övriga lagstiftningen angående framförande av oreggade fordon/fordon man inte har behörighet att framföra.

Skall ni nu tvunget köra i skogen och leka outlaws se då till att göra det på en endurocykel som är trafikförsäkrad så slipper ni åtminstone problem om man kör på någon/något.
Att bli av med körkortet kan man stå ut med men att betala invaliditetsersättning till en svampplockare man råkar köra på är trist.

"Såvida det inte är jordbruk/skogsbruk dvs" det är det jag menar. kör jag på en stor åker borde jag ju dessutom hinna se ifall det står ligger nån svamplockare och krälar. eller i detta fallet maskletare. :lol

det är inte så att jag vill leka outlaw eller så, det är bara det att jag gillar att köra och tycker att det är lite jobbigt att ta sig till bana varje gång. sen har jag inget mc-kort, hade jag haft det hade jag låtit crossen stannat på bana.

mvh
 

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
granath_ skrev:
det jag försökte framhäva med mitt svar är det svenska språket. jag är dålig på att stava men försöker använda rätt ord. "tröttnar" hade jag nog valt i överskriften. ursäkta om du blev irriterad. :rolleyes:


det är lugnt! :pannkyss
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"terräng"

Är det inte också så att begreppet "terräng" är ett mycket vitt begrepp?
I stort sett att allt som inte är dedicerad körbana klassas som "terräng".
Lapplisorna lappade nyligen bilar på lokala torget, de var parkerade i "terräng"!! :va



-------------------------------------
Lite humor: http://www.j-walk.com/other/conf/
 

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
Kahobe skrev:
Är det inte också så att begreppet "terräng" är ett mycket vitt begrepp?
I stort sett att allt som inte är dedicerad körbana klassas som "terräng".
Lapplisorna lappade nyligen bilar på lokala torget, de var parkerade i "terräng"!!


jo det har du rätt i och det är ju därför man blr så konfunderad.. blir så trött på lagar som är så otydliga. men det känns ändå som om gränserna hänger lite lösa för annar hade de kunnat skriva rakt av att "terränggående motorfordon får bara köras på registrerad terrängfordonsplats" eller nåt.. men så som de väljer att skriva MÅSTE ju betyda att man kan köra mitt i en åker. en åker som ligger i träda iallafall.. :tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Wallman skrev:
men så som de väljer att skriva MÅSTE ju betyda att man kan köra mitt i en åker. en åker som ligger i träda iallafall.. :tummenupp

Nix.
Som terräng definieras, i princip, allt som inte är väg...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top