När och hur säsongspremiär på hoj?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är JÄVLIGT lite snack om motorcyklar nu. Klart roligare än allt annat skit som medierna fylls av dessa dagar.

Friheten manifesteras bäst på två hjul. Så är det. Och därför undrar jag hur och när ni brukar fira hojpremiär?

För egen del sker det (såvida inte jag "kör varje månad året runt") alltid sista veckan i mars, då vägarna brukar vara hyfsat framtinade och isfria åtminstone på eftermiddagarna. Har jag tur är isvägarna öppna och då kan man varva asfalt med knagglig is som har bättre grepp än vad många tror. Har dubbdäck (bildubb) och skidor men ids inte montera dem för några mils årlig körning... Gaskontroll, hög blick och mjuka armar brukar gå bra.

25-31 mars brukar det ske, målet är att ha premiär i mars och det har jag lyckats med alla år utom ett.

Hur gör ni?

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Tog en tur i veckan här i Stockholm. Men lite för mycket is/snö på sian platser o alldeles för mycket grus. Förutom det så var det skönt o känna på hur det är att köra ett riktigt fordon. Men rent konkret. Så fort snön är borta o det är plus kör jag.

felixgl

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2022
Hoj
Yamaha MT 09 2020
Jag tar oftast första turen nån gång i februari / mars, om vädret så tillåter (Bor i Sthlm).
Tog exempelvis första svängen för 2 veckor sen när det var sol och torra vägar. Har åkt hoj varje dag denna vecka när det varit så fint och torrt här. Viktigaste är väglaget, temperatur spelar mindre roll för mig.
Däremot orkar man ju inte åka längre än 20-30 min innan det blir för kallt om händerna. Har inga värmehandtag :( .

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Något år i Februari, andra år senare, styrs av vädret där jag bor, Kalmar.
Snöfritt är det här oftast hela tiden men jag är en frusen tunnis så vill gärna kring +10 i alla fall trots värmehandtag på bägge hojarna. Nu till helgen kan det bli premiär eventuellt.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kör året om, men det är nästan uteslutande pendling slutet på december och januari. Första roliga turen brukar vara ungefär nu.

9 grader och sol här i Malmö idag, tyvärr måste jag jobba annars hade nog den där första-riktiga-turen blivit idag!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Ingen aning just nu. Men tippar på senast 2/5 när jag ska till jobbet igen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Stod och tittade på hojen för ett par dagar sedan (som jag nyss varmkört lite för att kolla att inte förgasarna kleggar igen) om jag skulle ta en tur. Sedan kollade jag på vägen och insåg att det nog är för farligt. Närområdet har fortfarande en massa is, men framför allt grus så väntar nog ett tag till.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Kör varje månad året runt" - förlåt! Det var ju inte det du ville läsa. Men det är stor skillnad på norr och söder. Södra Skåne hade t ex inte någon vinter i år, enligt SMHI. Det gick direkt från höst till vår utan att passera vinter, temperaturmässigt.

Det blir förstås väldigt sporadiskt i november-februari, och oftast på väg till jobbet eller till någon adress där det är riktigt svårt att parkera (ett stadsproblem, jag vet). Körde scootern till jobbet igår när det var plusgrader och sol. Idag är det också sol, men det var frost i morse så det blev bilen. Att bo 1500 meter från Göta älv/Kattegatt innebär en del fukt på vägbanan så här års.

Barmark + nattfuktig vägbana + nattfrost = inget bra "mc-före" på morgonen.

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kom nästan ut idag, fint väder och motogp på tv! Våren är här, idag är det vår på riktigt!

Det skall firas med att laga min blinkers som pajade efter gårdagens körning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag kör när jag törs. Det var på gränsen i måndags så det blev bara ett par mil. Det är lite obehagligt där det har töat och runnit vatten över vägen och sen har det frusit.
Måste skaffa vindskydd för händerna.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Behöver fixa lite med moppen och får inte riktigt plats i garaget. Tänkte byta olja i gaffeln, får se hur svårt det är :D
Ev ska jag byta bromsvätska också om jag blir polare med vacuumpumpen jag köpte..

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag kanske inte räknas me i så kallade hoj premiären. .. Olika typer av hoj å vinter halvåret är de bara enduro hoj då... Kör me andra ord hela året men me olika typer av hoj..

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Med risk för upprepande i troligt papegoja-syndrom så känns ordet "hojpremiär" jävligt norr om Haga Norra och Solna skog. Här, mitt uppe i Söduuur-gettot, bland miljöpolitruker och retorikens lösdrivare, är säsongen 365 dagar om året, med bara några kortare avbrott. Som - sig bör - då f ö med fördel kan ägnas åt tankning av pilsner och osorterade skaldjur...

Alternativt ringdans...

*Frågor på det?*

1646321154912.jpeg

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Någon ska vara värst, för att hojen ska rullas ut krävs det en temperatur på cirka 13-15 grader och ingen risk för regn.
Det ska vara skönt att köra hoj och då menar jag helt utan alla tillbehör som ger föraren värme på olika delar av kroppen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kör i stort sett varje dag, året runt. Bytte till sommarhojen för två veckor sedan. Inte för att jag ville men vinterhojen pajade. Ska fixas i helgen, blir nog vinterhojen mars ut innan sommarhojen kommer fram igen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Med åren har premiären skjutits längre och längre fram på våren.
Paradoxalt nog så har jag dock kört mer och mer i jävligare väder i samma takt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De började sopa lite gator här nu under veckan såg jag så snart är det väl dags. Lite mer får kvicksilvret dock visa.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Brukar ta första turen när tempen kryper upp över 7 grader och isen är borta från vägarna på de flesta ställena. :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC