När ska man skotta takhelvetet?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
jame spruta varmvatten me trädgårdsslangen då?

Don't

Har du redan stora mängder med tung snö och vattnar så blir den galet tung. Så är det på gränsen innan så ökar risken att taket ska rasa in dramatiskt.

Mycket snö är inte sådär jättestor fara. Har man däremot en kåk som står så olämpligt att det blir en stor driva på ena sidan riskerar du snedbelastning som påfrestar konstruktionen något fruktansvärt.

Skottade garagetaket imorse p.g.a just den anledningen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Någon som vet var man kan hitta riktigt långa teleskåpstänger eller annat motsvarande som man skulle kunna konstruera en sån där mojäng själv?!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
försäkringen täcker väl inte takras heller så.

Jag har inte koll på försäkringsvillkor gällande dessa frågorna, men jag vet att vår (läs släktens) försäkring inte gällde när taket på ladugården rasade delvis för många år sedan. Det hade varit en kombination av töväder växlat med extrem kyla och snöväder under en period.

Det är nog en god idé att hålla koll på taket - inte bara för att minska risken för att taket ska ge vika. Istappar och tung snö kan skada folk som går nedanför huset.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har inte koll på försäkringsvillkor gällande dessa frågorna, men jag vet att vår (läs släktens) försäkring inte gällde när taket på ladugården rasade delvis för många år sedan. Det hade varit en kombination av töväder växlat med extrem kyla och snöväder under en period.

Det är nog en god idé att hålla koll på taket - inte bara för att minska risken för att taket ska ge vika. Istappar och tung snö kan skada folk som går nedanför huset.

Enligt vad jag förstått så gäller försäkringen i de flesta fall för bostadshuset men inte för garage, friggebodar och andra byggnader.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
skottning av taket kan du köra rut-avdrag på eller vad det heter. Det är en hushållsnära tjänst precis som städning eller gräsklippning och du betalar därför bara halva summan och så betalar Fredrik resten....

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
På min arbetsplats börjades det skotta på taket redan för 3-4veckor sedan. Vet ju inte hur mycket snö ni har där nere , men om det är snarlikt med sthlm så är det all hög tid.
Drar man av det ett par gånger under vintern så blir det inte så tugnt.
Jag ska själv upp på garagetaket här i helgen och få bort allt lappmöggel.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Enligt vad jag förstått så gäller försäkringen i de flesta fall för bostadshuset men inte för garage, friggebodar och andra byggnader.

http://www.dt.se/nyheter/borlange/article577072.ece

Förutom säkerhetsaspekten är det också viktigt att skotta taket för att få ersättning från sin försäkring vid en eventuell skada.

- Om man inte har sett till sitt tak och skottat bort tung snö har de flesta försäkringar villkor om minskad eller utebliven ersättning om taken bryter samman på grund av snötryck, avslutar Åke Andersson.

Har inga försäkringsvillkor att visa men var en hel del artiklar om det förra året.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mycket snö är inte sådär jättestor fara. Har man däremot en kåk som står så olämpligt att det blir en stor driva på ena sidan riskerar du snedbelastning som påfrestar konstruktionen något fruktansvärt.
Mängden snö som taken är dimensionerad efter i södra Sverige brukar vara mindre än den mängd de är byggda för att klara i Norrland.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag skulle inte skotta alls. Och jag skulle framför allt inte låta Plåtniklas kliva upp på taket, det renderar bara i snöras och ännu mer skottning.

Jag har inte sett någon i vårt kvarter skotta hustaket, varken i år eller förra året.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En polares carport tackade för sig pga snötyngden förra året och gjorde en Renault till skrot, men det täcktes av försäkringen. Fast det taket ramlade inte in, hela carporten skjuvade åt sidan så att säga.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vet inte hustillverkaren vad dom byggt efter för zon? Kolla med dom så vet du djupet som taket skall tåla, är det blötsnö håll dig på hälften.

Sen hur du skall få ner det är ju en annan sak:D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...