Jag tror invasionen sker snart, inom 90dagar, där Nordkorea kommer anklaga Sydkorea för att ha massförstörelsevapen, sedan kommer man invadera landet och ett tredje världskrig bryter ut!
En sak jag aldrig fattat med USA är att, dom får ha kärnvapen, men så fort någon annan skaffar det så blir dom hysteriska, varför ska deras s.k. liberala land få ha allting men inga andra länder?
Anser man sig vara världens mest fria land så säger väl det emot sig självt?
Du ser alltså ingen skillnad på USA och Nordkorea?
Vem tror du det är störst risk för att idag trycka på knappen? Kim Jong Il eller Obama? Av 2 onda ting så föredrar jag att USA har kärnvapen framför Nordkorea alla dagar.
Sen tror jag inte att Nordkorea kommer att invadera Sydkorea av flera anledningar. Deras soldater och utrustning är inte på högsta nivå så tror inte att dom helt enkelt vågar anfalla. Nordkorea lyckades inget vidare i Koreakriget mot FN-styrkan förrän kinesiska styrkor kom och pressade tillbaka jänkarna & co till 38e breddgraden igen.
Visserligen hade Nordkorea inledningsvis bra tryck, mycket pga överraskningsmomentet och att dom hade byggt upp sin militära styrka med Sovjetisk hjälp.
En annan anledning är att Kina aldrig skulle acceptera ett krig som Nordkorea startar och då skulle dom stå utan någon som helst bundsförvant. Tror Kina inte skulle bli särskilt ledsen om Kim Jong Il försvann men dom skulle heller aldrig tillåta att någon invaderade Nordkorea, tror jag..
Det dom sysslar med nu är lite vapenskrammel för att få uppmärksamhet. IMO, jag kan ha fel.
Man ska dessutom komma ihåg att japanska militären var långt ifrån enig om att underkasta sig kapitulation även efter att man bombat två städer till grus medelst kärnvapen.
Nu var det längesen jag läste om det, men amerikanska militärledningen räknade med en miljon, jag kommer inte ihåg om det var totala förluster (troligast) eller i stupade, amerikanska soldater om man skulle invadera Japan. Lägg därtill åtminstone det tredubbla i japanska militära förluster och civila dödstal förmodligen i mångmiljonstorlek.
Med tanke på att USA:s förluster i döda under kriget uppgick till ca 400 000 om man sammanräknar alla fronter de slogs på (inkluderat Europa) så förstår man vidden av ett sådant företag. Amerikanska krigsmaktens totala förlustsiffra under kriget (inräknat, sårade och saknade) uppgick till ca 1 miljon.
Ja, de hade absolut inte förvånat mig.
På Okinawa hade japanarna drygt 100´000 soldater har jag för mig och där blev ca 50´000 amerikanare döda,sårade och saknade.
I själva Japan hade dom 2 miljoner plus en avsevärd mängd kamikazeflygplan så förluster på över miljonen på "bara" amerikanarnas sida är nog rimlig.