När spikar regeringen om trafikförsäkringen blir av???

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
yxan skrev:
2680835 Svar till Womderwizard och Redbaron...och alla andra som är intresserade...
Uppgifterna i mitt tidigare inlägg kommer ifrån tidningen Göteborgs-posten och publicerades i en artikel som finns att läsa på http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=312585

Förklarar inte hur fyra miljoner bilägare som enligt förslaget ska betala 1000-2000 spänn mer "bara" blir 800 miljoner och inte >4 miljarder.

Lite enkel "sanity-check" innan man litar blint på allt man läser i tidningar och från intresseorganistationer som SMC underlättar i diskussioner som denna....

Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Den ändrade trafikförsäkringen ska vara med och finansiera andra skattelättnader. Sedan förslaget lades fram har det gett regeringen huvudvärk, man hade räknat fel. I stället för intäkter på åtta miljarder till statskassan handlade det om 0,8 miljarder

Dessutom är tanken att också framtida skador, för sammanlagt cirka nio miljarder om året, ska bäras av trafikanterna och tas ut av försäkringsbolagen efter sedvanlig riskbedömning

Hur ska dom ha det ?

först 8 miljarder, sedan bara 0,8 miljarder.. eller är det 0,8 miljoner + 9 miljarder

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
yxan skrev:
2680835 Svar till Womderwizard och Redbaron...och alla andra som är intresserade...
Uppgifterna i mitt tidigare inlägg kommer ifrån tidningen Göteborgs-posten och publicerades i en artikel som finns att läsa på http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=312585
Då har hr Lignell alltså drömt ihop detta. Inte mycket rätt i den artikeln, varken med fakta eller med siffror.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
pjohan skrev:
2679587 Det blir nog 34 procent både för dig och gamla Agata.

Sen att 34 procent på hennes lägre trafikförsäkring blir mindre pengar är en annan femma...

jag hoppas att du har rätt, men tvekar stark på det

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Tjena alla och god fortsättning.
Sitter och läser trådar om försäkringar och självfallet orolig att man inte ska ha råd att åka hoj.
En tanke som jag har fnulat på är
- vad gör branschen? Om hela värsta senariot skulle slå igenom skulle de många hoj handlare få tacka för sig. Jag har frågat lite om de hört nått, när man har varit och tittat i MC butiker och de svar man får är är i stil med att de "avaktar och att det inte skulle vara så roligt" Tjenahej tänker man då,
kommer branschen att sitta still och se en hel verksamhet slås ut? Det är bara att titta på reklamen på sidorna på denna hemsida så ser man flera företag som säkert kommer att få det svettigt om Sporthojarna försvann. Eller har jag fel?
Hade´

Nicotin

Guest
Man får väl helt enkelt trafikförsäkra under dom månaderna man kör..

Sett över ett år så blir det ju inga stora pengar direkt...

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
som ett exempel kan jag ge dig ett par nuffror! vi räknade på en zx7r 96:a, idag skulle en trafikförsäkring kosta för MIG hos LF ca 15000,hon kunde dock inte säga exakt men hon gissade på att efter höjningen så skulle den landa på ca 50-55K, och en helförsäkring på ca 80K, jag har bara haft mitt körkort sen aug 05 (har passerat 30 strecket), hade jag däremot varit 40 fyllda så skulle (efter hennes beräkningar) hojen att kosta mig någonstans mellan 5500 och 10000 i trafkförsäkring EFTER höjningen

kul för mig som inte är fyllda 25 då!
lär väl bli lite mer ökning för mig

Gammal man

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Hoj
busa 05.
Som " gammal " kommer man ju relativt lindrigt undan även om man kör
sporthoj . Sen ska man ju komma ihåg detta nästa gång det är val dock
så gjorde ju inte alliansen någon hemlighet av att dom skulle genomföra
detta och mycket annat som inte gynnar " vanligt " folk . SMC är ju ett
vettigt forum att försöka ändra politikers synsätt ju fler man är desto bättre
hörs man . och " what goes around comes around " fyra år går fort ........

Gabor

Guest
uppdaterat

Pratade nyss med LF uppsala.

Ingen uppskrivning på försäkringar före halvårs skiftet jun/jul.

Fick samma försäkring på urgixxer --88 an som förra året.

Helförs/ helår. 3110:- :D LF.

--87an, blir det att betala 1380:- hel/hel.:D :D . Bilsport&Mc

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Läste att det inte skulle slå igenom förrän 2008 :va.. hur går det med SMCs protestlista förresten?

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Kollade med t-h idag och hon jag talade med sa att man kan binda upp sig på en försäkring ett år från första dagen och därmed slippa ev. höjningar i ett år. Är det dumt?? talade även med folksam som jag har nu och dom måste följa lagen så dom kunde inte garantera att premien blir densamma.. väntar på svar från t-h
:confused:

EricMetal

aka Snickarn
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
VTR Fajerstårm
intressant tråd!
liten fråga bara, är det någon som vet något konkret datum när försäkringarna kommer höjas. Har i tankarna på att byta hoj lr sälja. men tar inget beslut innan jag vet vad som händer me försäkringen. när kan man börja ringa runt till bolagen??

den som inte vet behöver heller inte svara. inte så sugen på att medverka i tjaffset, söker bara ett svar:tummenupp

Gabor

Guest
intressant tråd!
liten fråga bara, är det någon som vet något konkret datum när försäkringarna kommer höjas. Har i tankarna på att byta hoj lr sälja. men tar inget beslut innan jag vet vad som händer me försäkringen. när kan man börja ringa runt till bolagen??

den som inte vet behöver heller inte svara. inte så sugen på att medverka i tjaffset, söker bara ett svar:tummenupp

Se de två inläggen ovan...:D

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
intressant tråd!

Finns inget beslut taget ännu så därför finns det ingen som kan ge dig rätt svar. Du får vänta tills det kommer till riksdagen.

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
CBR 600 f -96
Som jag fattade det så är det skatten på trafikförsäkringen som ska höjas, alltså blir det höjning oavsett vilket bolag man har:huvet . antagligen för att ingen ska kunna komma undan genom att byta bolag...den smällen verkar det tyvär inte som att någon undkommer:tummenner
Men ja har gjort så att jag har "bokat" ett år hos t-h (dom var billigast) till dagens premie för då slipper jag ju i alla fall den "ordinarie" höjningen som säkert kommer, alltid något hoppas jag:rolleyes:

Andy-a

...Kör med insidan av skallen...
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Trajja 955i -99 streetfighter-såld. Ducce Monster 900
Trafikförsäkringspremierna

Tjena på er..jag vart så himla less på allas olika kommentarer om hur de skall bli eller inte. De enda som vet är regeringen eftersom det är de som skall klubba detta beslut. Ringde till dem idag och talade med en av de ansvariga Per Tyhlander i denna fråga och fick till svar.
För de första så ska de tillsättas en utredningsgrupp till detta(vilket ej är gjort ännu).
Sedan när de utrett och klart så ska de ut en remiss till alla inblandade för yttliggare utredning osv innan detta beslut sedan kan klubbas.

Så sade han även, 2007 kommer de inte bli några höjningar och har väldigt svårt att tro att detta kommer vara klart till 2008.
Mer troligt att detta blir 2009 om det nu går igenom överhuvudtaget.

Så vi alla glada hojåkare kan lungt o stilla glida runt ett par år till utan att bli ruinerade.

Godfortsättning på er o kör lungt 2007, "gasa på banan och använd hjärnan på gatan.":tummenupp

//Andy

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping