"Nära gå åt helvete"-upplevelse

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Det där med avtagsvägar till vänster alltså. Trots att jag läst hela tråden var det inte förrän nu jag kom på att det där har jag ju också minsann råkat ut för, även om det inte var sådär på håret som för många andra. Klassikern nytt körkort, och visst sjutton var det någon husbil eller liknande som skulle omköras. Hade vid tillfället ganska bra fart och husbilen i fråga hann knappt påbörja sin manöver innan jag var förbi.

Var ändå en ganska otrevlig upplevelse. Tror mig ha lärt något av den.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det tydligaste är att de som väljer att köra om när det finns avtagsvägar till vänster kommer förr eller senare att råka ut för en bil som "oväntat" svänger av. Ingen borde vara förvånad över detta men ändå skriver vissa att de "är försiktiga vid omkörning när det finns avtagsväg till vänster".

Ja, vad säger nu lagboken igen om omkörningar när det finns korsningar åt vänster? :va

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det tydligaste är att de som väljer att köra om när det finns avtagsvägar till vänster kommer förr eller senare att råka ut för en bil som "oväntat" svänger av. Ingen borde vara förvånad över detta men ändå skriver vissa att de "är försiktiga vid omkörning när det finns avtagsväg till vänster".
I Norge är det väldigt vanligt med små avtagsvägar till stugor eller hus som man nästan inte ser förens rätt innan man passerar de. Det är också vanligt att bilar slår på blinkers i sista sekund innan de svänger. Så man måste verkligen tänka sig om flera gånger innan man kör om. Alla kan tyvärr göra misstag och inte se små avtagsvägar eller parkeringsfickor till vänster. En tråd som denna kan nog rädda många liv :tummenupp

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Går vidare med lite statistik igen då:

136599bc7c8a287ac1635ff97077fb14.jpg

Statistiken baseras på över 1000 mc-olyckor i USA.

Går det att minska riskerna? Absolut, genom utbildning (tex KNIX-kurser med SMC)

0dd6f76a3fe830f1fc1cecb87564c102.jpg

Förlitar man sig på polarna när det gäller att lära sig köra hoj (inte bara ta kort) så är risken högre för olyckor än till och med om man lär sig själv, kanske för att man då tar det mer på allvar…

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Ligger i lagliga 90 bakom en volvo och framför den är en annan bil som kör på en fiskmås, den studsar i vindrutan på volvon. Jag ligger platt på tanken när den tar i puckeln på skinnstället.
Ta en fiskmås i bröstet känns som tveksamt bra grej i 90.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lagboken är tydlig, den som svänger är ansvarig, även för de som kör om. Det spelar dock liten roll när man leker frimärke i vänster flygel.

Som motorcyklist är man ju alltid förlorare men det finns ju också skrivningar som:

”Omkörning är förbjuden om fordonet framför ger tecken om att köra om ELLER AV ANNAN ANLEDNING placerar sitt fordon till vänster”

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som motorcyklist är man ju alltid förlorare men det finns ju också skrivningar som:

”Omkörning är förbjuden om fordonet framför ger tecken om att köra om ELLER AV ANNAN ANLEDNING placerar sitt fordon till vänster”
Visst är det så. I frågan om skuld är det dock den som svänger som anses vållande, det spelar dock mindre roll om man sitter på en hoj, det gör ont ändå.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha