Nära vajerräckeupplevelse

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Jag tog ut nya ZX-10:an (nollåtta) på en tur i helgen åkte ö-vik till sundsvall och hela resan flyter på bra, bitvis håller jag lite högre tempo. Stora delar av sträckan kantas av vajerräcken , på hojen sitter det ett Yoshi-slipon som mullrar eller snarare skriker utav bara helvette, varje bil jag kommer ikapp vid enkelfiligt lägger ganska snabbt ut sig och visar tydligt att jag kan passera och varje gång vinkar jag eller blinkar frenetiskt med blinkersarna och får oftast en blink tillbaka med helljuset, jag noterade även att varje bil jag kommer ikapp där det inte sitter vajerräcke hör mig väldigt tidigt och 9 av 10 bilar lägger ut sig snabbt och låter mig passera. På vägen (sundsvall) hem så kommer jag till ett område som heter älandsbro dom som är från trakten eller åker sträckan ofta vet att det är ett 70-50-70 område på några km där polisen gärna står så färden går i 45-55km där jag ligger i stadig lunk bakom bilarna.

Sen blir det 2-filigt och 2st bilar lägger ut sig och påbörjar omkörning av en långtradare som går ganska fort, men sen ligger dom kvar i omkörningsfilen, jag väntar,väntar och väntar till slut så brister mitt tålamod då dom aldrig lägger tillbaka sig så mitt i backen så lägger jag ut mig och blåser om dom i andra filen,(inte så stolt över den manövern men ibland växer hornen ut) går sedan tillbaka och uppe på krönet passerar jag en långtradare.

Jag kommer med ganska bra fart och motorbromsar in mot en röd V40 med släpvagn och han som alla andra tidigare under dagen går ut för att släppa förbi mig (den här sträckan där jag ska försöka passera V40:n är ganska diffus för precis där vägen blir 2-1 kommer en påfart från höger sida så vägen är bred) så ungefär vid röda markeringen på kartan så påbörjar jag en långsam omkörning då han plötsligt vräker sig tillbaka mot räcket, så nu ligger jag mellan släpvagnen och bilen och får lite halvpanik vet inte vad den här svenssongubben har i tankarna, ska han försöka ha ihjäl mig eller ? Hade han tvärbromsat hade jag suttit i hans bakskärm, vi ligger nu såhär i ca 50-75meter och han lägger aldrig ut sig till höger jag börjar får panik och fattar tillslut beslutet släpper på gasen för att komma bakom bilen igen men det är så trångt att mina gamla alpinestar sm-x tar i skärmkanten på släpvagnen som petar loss min "tåpuck".
Jag ligger nu bakom bilen ca 1km, tankar rusar genom huvudet jag är rädd och jävligt förbannad har aldrig förstått det här med att slå sönder backspeglar men just nu så skulle jag kunna slå sönder hela bilen men ser att förarens backspegel redan är skadad så att slå på den skulle inte svida för gubben. Sansar mig och inser att det är ett dåligt alternativ, vi måste faktiskt uppföra oss i trafiken.

Jag kommer alltså ut ur situatuinen med en tåpuck mindre och blotta förskräckelsen ligger bakom bilen i ca 1km innan det blir 2-filigt och jag kan gå ut på höger sida om honom, dottern i baksätet tittar storögt och den tjocka tanten i framsätet med fula solglasögon tittar på mig och skakar på huvudet, ser ut som att gubben viftar och gör något tecken inne i bilen ser inte vad.

Jag noterar regnumret i skallen, svänger in på en väg och sms:ar vägverket, får adressen och ringer 118118 men gång på gång är det upptaget på hans mobil och när jag väl kommer fram presenterar jag mig med ett fingerat namn.

*Hej det här är Erik, killen på motorcykeln jag kan hålla med om att det var ett dåligt ställe att köra om på men försökte du ha ihjäl mig eller ?
*Hej Erik hur har du fått tag på det här numret ?
*Inte så svårt du har ju registreringsnummer på bilen.
*aha men bra att du ringer och har den inställningen att det vart lite tokigt bla bla bla.

Vi pratar lite och han säger att han var på väg till västerås och satt och halvsov bakom ratten och att det var först frugan som undrade vafan det var som levde om och att han såg mig först när han kollade i backspegeln och såg min tåpuck studsa i asfalten. Säger att han pratat med sin son om incidenten (därför det var upptaget) osv osv och har en väldigt trevlig attityd och säger att det var bra att jag ringde upp honom frågar hur långt jag ska åka osv osv. Och när jag säger att det är helt lagligt att köra om vid och att säkert 20 bilar har lagt ut sig så åt mig tidigare säger han att han bara vinglade till med bilen och inte hade upptäckt mig eller tänkt släppa förbi mig.

Jag köper det han säger och hoppar upp på hojen och kör vidare mot sundsvall, desto mer jag tänker på situationen desto mer förbryllad blir jag hörde han verkligen inte mig ? Såg han mig inte ? Eller var det en svensson som det rann över för att han blivit omkörd för femtioelfte gången av en sån där motorcykelgalning och tänkte att nu jävlar ska han få men att sedan sonen förklarade för honom att han hade gjort fel eller vart han skraj för att jag hade alla uppgifter på honom tro ?
 

Bifogat

  • ohshit.JPG
    ohshit.JPG
    92.2 KB · Visningar: 398
Last edited:

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Vänta tills det blir 2 filigt istället för att tränga dig fram. Att förlita sig på att den andre kör spikrakt, annars går det åt skogen är ju bara dumt.

\Masonit
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Vänta tills det blir 2 filigt istället för att tränga dig fram. Att förlita sig på att den andre kör spikrakt, annars går det åt skogen är ju bara dumt.

\Masonit

Första gången jag körde om en släpvagn men det var ändå inte 1-filigt som sagt väldigt diffus trafikplats, annars är det oftast mindre bilar som focus, polo som jag passerar men jag håller iofs med dig att det är dumt att chansa.
 

needforspeed

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki ER-5
Jag tror att mr Volvo var helt ärlig och helt enkelt inte såg dig. Alla är inte så uppmärksamma i trafiken, och sitter man i en personbil med släpvagn och kör enfilig motorled kanske man inte förväntar sig en omkörning av MC..
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
HUr lång tid tar du på dig för att göra en omkörning egentligen??? Fattade aldrig problemet, antingen kör man om, eller så avbryter man omkörningen......inte ligge rman kvar mellan räcke och bil???!!!! Och inte kör man väl om när det kommer en påfart med bilar från höger.....

Jag tror felet ligger i din körning inte hos husvagnen!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
HUr lång tid tar du på dig för att göra en omkörning egentligen??? Fattade aldrig problemet, antingen kör man om, eller så avbryter man omkörningen......inte ligge rman kvar mellan räcke och bil???!!!! Och inte kör man väl om när det kommer en påfart med bilar från höger.....

Jag tror felet ligger i din körning inte hos husvagnen!

Hade jag klippt till på gasen hade jag väl hunnit passera mellan bilen och räcket men då hade säkert vi haft ytterligare en bilförare som tyckt att vi är idioter som kör på små marginaler.

I princip i samma moment som jag bestämde mig för att köra om så vek han in så jag började bromsa redan bakom släpvagnen sen fanns det inga bilar på påfarten, jag har kört sporthoj i 5 år och alltid kört om bilar på det här sättet i varierande farter men man behöver inte blåsa om dom i 200, har du kört senaste zx-10:an så vet du att på 3:an 100-200 går på en grisblink.
 

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Ort
Ångermanland
Hoj
En cross
Vet precis vart du menar, och kan hålla med om att det stället är lite underligt. Du låg i södergående antar jag?
Sen är det inte otroligt att han var ouppmärksam, har man åkt långt med släp blir man lite avtrubbad.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Får nog ge gubben lite medlidande endå.. Som bil förare räknar man nog inte med att bli omkörd när det bara är en riktig fil.. Är det vajjer räcke så vänta! inte värt att chansa..
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Vet precis vart du menar, och kan hålla med om att det stället är lite underligt. Du låg i södergående antar jag?
Sen är det inte otroligt att han var ouppmärksam, har man åkt långt med släp blir man lite avtrubbad.

Jo precis och det var i södergående, såg ut som att han skulle lägga över sig till påfartsvägen för att släppa förbi mig då han sedan vinglade tillbaka.

Får nog ge gubben lite medlidande endå.. Som bil förare räknar man nog inte med att bli omkörd när det bara är en riktig fil.. Är det vajjer räcke så vänta! inte värt att chansa..

Jo precis som jag skriver jag hade en väldigt defensiv approach då jag ringde honom och vi avslutade samtalet som vänner, han frågade ju hur långt jag skulle och om vi skulle ses efter vägen igen. Dock såg jag aldrig honom efter vägen igen.
 
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Konstigt twosaint,
Du verkar lugn och förnuftig att döma från din beskrivelse av situationen. Därför tycker jag det verkar konstigt om du tror det är den andras fel. Oavsett vems fel så blir det du som blir lidande vid olycka. Så vad spelar det för roll vem som har fel?

Om du tar för vana att ofta köra där det förutsätts att en annan medtrafikant ska köra på ett bra sätt, så går det för det mesta, men.... inte alltid. Alla är inte perfekta även med goda intentioner och du kommer att bli klippt förr eller senare. Det är bara en tidsfråga.

Bästa överlevmadsstrategin brukar vara att inte lita på andra förare, hålla dubbelt avstånd och utgå från att dom ibland får hicka eller annat som gör att dom kan vingla till på mest olämpliga tidspunkt.

Vill du ha kul så kan du köra mycket fortare på bana. Inga tankspridda tokstållar, inget lösgrus, ingen mötande trafik, inga räcken. Du kan hålla otroligt mycket högre kurvhastigheter och ge gärnet på rakorna. Inget behov att gasa på vägen bland söndagsbilister efteråt.

Ha det bra och hoppas du överlever säsongen. Bara för att man överlevt 10 säsonger så betyder det inte att man överlever den 11'e. Du kan ha erfarenhet, men vad med dom andra halvsovande amatörer som rammar dig?
 
Last edited:

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
du skulle inte ha fegat! skulle bara ha brassathElvete!!!
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Konstigt twosaint,
Du verkar lugn och förnuftig att döma fråm din beskrivelse av situationen. Därför tycker jag det verkar konstigt om du tror det är den andras fel. Oavsett vems fel så blir det du som blir lidande vid olycka. Så vad spelar det för roll vem som har fel?

Det spelar ingen roll vems fel det var, säger inte heller att det 100% var hans fel men som situationen såg ut så så verkade det som att han skulle göra ett filbyte, precis som glassen fyller på med så är det en väldigt diffus trafikplats.
Sen känner jag att jag fått ihop min beskärda del med idiotresor på 2hjul i trafiken dock så är det fortfarande kul att gasa på ibland men njuter nästan mera av att lunka fram på en H-D och lyssna på P3, streetgliden är faktiskt en ganska trevlig maskin att åka runt med på landsbygden och suga i sig alla vårens dofter.

btw håller jag på att snickra ihop en banhoj som med lite tur blir klar till den här säsongen :)
 

Bifogat

  • streetglide01d.JPG
    streetglide01d.JPG
    224.7 KB · Visningar: 80
Last edited:

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Det spelar ingen roll vems fel det var, säger inte heller att det 100% var hans fel men som situationen såg ut så så verkade det som att han skulle göra ett filbyte, precis som glassen fyller på med så är det en väldigt diffus trafikplats.

btw håller jag på att snickra ihop en banhoj som med lite tur blir klar till den här säsongen :)

Ja, man kommer ändå få situationer med lite missförstånd hur man än gör. Därför tycker jag taktiken "håll dubbelt avstånd och kör som om alla försöker ramma dig med vilja" är bra taktik. Så får man "nära" upplevelser mera sällan. Det brukar ju vara dom paranoida som överlever längst.

Grattis med din nya ban-hoj. Hoppas du får massor med kul på den. Det är till och med kul att trilla på bana, och man skadar sig aldrig... nästan. Det är bara att gasa.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Tur att det gick bra. Det här är annars ett praktexempel på varför man måste tänka åt bilförarna istället för att räkna med att de gör som de ska.

I många bilisters värld så beter sig motorcyklar som bilar, dvs alla manövrer du gör som en bil inte skulle göra finns inte i deras begreppsvärld. Alltså - gör inte sådana manövrer när det är trångt, även om det är lagligt eller möjligt. Du kanske har rätten på din sida, men det är du som får ont.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top