Nära vajerräckeupplevelse

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Du utsätter andra och dig själv för rätt stor fara genom att tvinga dig fram på en 2-1-väg där vägen är enfilig med vajerräcke. Jag körde me min sporthoj senast 144 mil i sträck. Kommer ihåg vägavsnittet Sundsvall-övik, övik-Skellefteå. Mycket 2-1-väg. Jag skulle aldrig ens fundera på att köra så på den vägen. Dålig asfalt, mycket grus, tung trafik, men framför allt, väldigt trötta förare.

Vänta tills vägen blir 2-filig som folk nämner tidigare, om olyckan hade varit framme och du vart tilltrasslad i vajern hade du kanske inte haft chans att analysera situationen, föraren av bilen hade antagligen aldrig märkt att du kört in i räcket. Du kanske hade hamnat under hans släp. Tänk på alla som dör på vägarna. Stressa inte när du är ute och kör, det gör körupplevelsen till totalt piss.

Bara mina reflektioner. /Martin

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hade jag klippt till på gasen hade jag väl hunnit passera mellan bilen och räcket men då hade säkert vi haft ytterligare en bilförare som tyckt att vi är idioter som kör på små marginaler.

I princip i samma moment som jag bestämde mig för att köra om så vek han in så jag började bromsa redan bakom släpvagnen sen fanns det inga bilar på påfarten, jag har kört sporthoj i 5 år och alltid kört om bilar på det här sättet i varierande farter men man behöver inte blåsa om dom i 200, har du kört senaste zx-10:an så vet du att på 3:an 100-200 går på en grisblink.

Ok, jag antar att även med erfarenhet, sund förnuft och framförhållning så kommer man förr eller senare att ställas inför svåra trafiksituvationer...

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Du utsätter andra och dig själv för rätt stor fara genom att tvinga dig fram på en 2-1-väg där vägen är enfilig med vajerräcke.
Bara mina reflektioner. /Martin

Jag kan ju inte vara ensammen om att köra om på det sättet då dom flesta bilförare lägger ut sig på det sättet i god tid ? Jag menar av alla hojar som är ute på vägarna så kan det inte vara jag som "fostrat" dom att vika åt sidan iaf.
Jag har inte lust att bli en pinne i statistiken och tänkte mest bara dela med mig av min upplevelse och att vi måste vara försiktiga i trafiken eftersom jag troligtvis inte är ensammen om att köra om sådär ? Och åter igen det fanns gott om utrymme på höger sida och det såg ut som att mannen påbörjat ett filbyte men jag kanske skulle blåst om honom på insidan istället och gjort en fuckyouburnout och sedan tänkt att jag är lika cool som han som man inte får nämna namnet på.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag kan ju inte vara ensammen om att köra om på det sättet då dom flesta bilförare lägger ut sig på det sättet i god tid ? Jag menar av alla hojar som är ute på vägarna så kan det inte vara jag som "fostrat" dom att vika åt sidan iaf.
Jag har inte lust att bli en pinne i statistiken och tänkte mest bara dela med mig av min upplevelse och att vi måste vara försiktiga i trafiken eftersom jag troligtvis inte är ensammen om att köra om sådär ? Och åter igen det fanns gott om utrymme på höger sida och det såg ut som att mannen påbörjat ett filbyte men jag kanske skulle blåst om honom på insidan istället och gjort en fuckyouburnout och sedan tänkt att jag är lika cool som han som man inte får nämna namnet på.
Jag hade gjort precis som du gjorde. Får man en lucka o köra om så gör man det.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Körde dryga 65 mil igår, lördag. På både vajerväg och vanlig landsväg så höll folk undan, även på 1-väg där det var vajer. Hade inte så himla brådis, men det var rätt vanligt att folk makade på sig så fort dom såg en i backspegeln, ofta med bra framförhållning, så nog är folk vana att det går undan när dom ser en hoj i spegeln.

Man ska väl alltid köra som om alla andra vore idioter, så att lägga sig mellan en idiot och ett par vajrar i över 100 knyck, det hoppar jag nog över. :rolleyes:

Vägen uppåt Härnösand från S-vall är väl lite småskum på flertalet ställen tycker jag, plus att det dyker upp folk som inte har alla indianer i kanoten i princip varje gång man åker den sträckan.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Den där upplevelsen kan jag vara utan. Man får verkligen hoppas att han inte gjorde det med flit! Klart man kör om när folk går ut till höger, allt annat vore oartigt.

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om jag förstått det rätt så litar du blint på framförvarande och tycker det är säkert nog att passera mellan bil och vajerräcke i motorvägsfart?

Hur vet du att det är just dig han går åt sidan för? Han kan lika gärna sitta och fippla med stereon och omedvetet glida ut till höger. När han sedan upptäcker detta vinglar han tillbaka med ett ryck, och jag lovar, döda vinkeln är det sista han tittar i.

Nåväl, tur att det gick bra. Du kanske till och med lärde dig något.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Tur att du klarade dig helskinnad, det kunde ha gått riktigt illa det där...

När jag läser vad du skriver så reagerar jag hela tiden på att du nämner att bilarna flyttar sig åt sidan för dig, och att du tar det som ett tecken på att dom har sett eller hört dig. Min erfarenhet är att man inte flyttar sig speciellt mycket för en hoj, och jag litar aldrig på att dom har sett/hört mig pga av att dom går ut lite på vägrenen, för precis som han berättade för dig så kan det ju vara av någon annan anledning.

Min hoj väsnas rätt bra (V&H med odämpad raceinsats), men jag kan inte påstå att jag har upplevt att trafik som jag kör ifatt bakifrån på landsvägen hör mig bättre än vad dom gjorde när jag hade originalssystemet på, medans jag i stan säkert hörs mer än ett par kvarter. Poängen dock att det låter mest bakom hojen på öppna vägar/landsvägar, vilket troligen inte ger några uppmärksamhetspoäng extra alltså.

Till sist vad jag tror är det vanligaste felet "vi" gör när vi kör hoj, nämligen att vi utgår ifrån att bilisterna kör med samma självklara skärpa och närvaro som vi gör, vilket du någonstans verkar utgå ifrån att han har/borde gjort i ditt inlägg. Dom flesta bilister har inte hälften av den skärpa/närvaro/fokusering som vi har, och om man räknar med det har man säkert försämrat sina chanser att komma hem helskinnad med fler än ett par procent. Trafiken rymmer oss alla, utarbetade människor på väg från ett kaotiskt 12-timmars skiftpass, den stressade mamman med sin sjuka dotter i bilen, eller som i det här fallet mannen som halvsover med släpvagnen efter. Vi brukar sedan döma alla dessa människor som inte passar in när vi åker hoj rätt hårt, men handen på hjärtat, vem har inte varit lite disträ eller frånvarande bakom ratten mer än en gång? Jag har det i alla fall...

Att vi sedan är mer vakna för hojar i trafiken i och med att vi själva åker det är en annan sak, likaväl som man definitivt är mer vaken för snöskotrar i vissa delar av landet, medans jag förmodligen skulle köra av vägen i rena förvåningen om jag mötte en.

Man kan/får alltså inte lita på att en bilist flyttar ut fordonet från körbanan så att man kan köra om någonsin, inte heller lita på han varken sett eller hört något, och det av det enkla skälet att om man har uppfattat situationen fel så är det man själv och ingen annan som med alla sannolikhet får betala det högsta priset i vad som händer sen...

Jag tycker således att det är rätt ointressant att debattera vem som gjorde rätt eller fel. Dels för att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning på vad som berättas av den ena parten i en tråd, och dels för att oavsett vems felet än är så är det hojåkaren som får lida när något snett, och det är väl hur man kan förhindra det som är intressant att diskutera.
I det här fallet: Lite aldrig på tecken eller signaler ifrån en bilist, och kör enbart om när du känner att du har full kontroll på situationen....

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag har "tvingats" köra om på enkelfiligt två ggr. Bilförare med släp har saktat in till ca 60 och hållit så långt åt höger det gått. Första gången tvekade jag en stund, men då bilisten körde allt närmre kanten, så nära att släpvagnshjulet riskerade komma utanför kanten körde jag om. Jag provocerade inte och låg inte nära.

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Hade jag klippt till på gasen hade jag väl hunnit passera mellan bilen och räcket men då hade säkert vi haft ytterligare en bilförare som tyckt att vi är idioter som kör på små marginaler.

Jag tycker inte att du är en idiot, men definitivt har du kört med (för) små marginaler här.
Att lägga över ansvaret för sitt eget liv på fullkomliga främlingar och hoppas de är lika alerta och vaksamma som du i trafiken kan tyvärr bara sluta på ett sätt i förlängningen.
Ta lärdom av händelsen och se till att det inte inträffar igen.
Som någon vis har skrivit, man föds med en full påse tur och en tom påse erfarenhet. Tricket är att fylla erfarenhetspåsen innan turpåsen är tom.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Obegripligt att det överhuvudtaget blev problem.
Situationen borde egentligen aldrig uppstått eftersom du hade ett ylande slipon som skrek så in i helvette.
Bilföraren måste ju ha hört dig i god tid och därmed förstått att slicka högra sidan för att ge plats till dig.
Glömde du att blinka med helljuset?

ramram

Medlem
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Hayabusa Turbox2
Jag tycker inte att du är en idiot, men definitivt har du kört med (för) små marginaler här.
Att lägga över ansvaret för sitt eget liv på fullkomliga främlingar och hoppas de är lika alerta och vaksamma som du i trafiken kan tyvärr bara sluta på ett sätt i förlängningen.
Ta lärdom av händelsen och se till att det inte inträffar igen.
Som någon vis har skrivit, man föds med en full påse tur och en tom påse erfarenhet. Tricket är att fylla erfarenhetspåsen innan turpåsen är tom.

Tycker precis samma. Vi måste chansa mindre och köra med mer marginal.
Sen är denna vägbit mycket 'avig'.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att en bil går ut till höger är ju ingen garanti för att dom har uppmärksammat hojen å vill släppa förbi. Dom kan lika gärna vingla till, veja för en grävling mitt på vägen osv. Och höra vrålande slip on från en hoj som ligger bakom är inte så lätt, det brölar rätt bra i bilar, stereon på, uttråkat barn i baksätet å diskussioner om vars man ska campa ifram... :rolleyes:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tycker detta blev en bra intressant tråd iaf.
Jag har noterat att bilar ofta flyttar sig åt höger när de ser hojen i backspegeln, även om det bara finns en trång fil. Jag kör aldrig om då, det är alldeles för trångt för min smak. När bilisten märker att jag "blir vid min läst", brukar de gå tillbaka till mitten av filen.

När man i efterhand i lugn och ro diskuterar en uppkommen trafiksituation, slås man lätt av att man i "stridens hetta" ofta fattar annorlunda beslut än man gör i "lugn och ro". Detta är lärdom att ta till sig, dvs "ta det coolt" och "tänk efter före" och andra klyschor.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Avasljudet hörs ytterst marginellt framför hojen i 100 knut.
Har ni aldrig blivit omkörda själva?
Däremot vrålar det som satan när man kommer jämsides.
Stor risk att man vinglar till om man inte sett hojen innan.
Naturligtvis tittar man till vad det är som dånar.
Naturligtvis kör man dit ögonen pekar.
Resultatet?
Möjligen omlackering av bilen och skinnklädd kebab i räcket.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår