Tur att du klarade dig helskinnad, det kunde ha gått riktigt illa det där...
När jag läser vad du skriver så reagerar jag hela tiden på att du nämner att bilarna flyttar sig åt sidan för dig, och att du tar det som ett tecken på att dom har sett eller hört dig. Min erfarenhet är att man inte flyttar sig speciellt mycket för en hoj, och jag litar aldrig på att dom har sett/hört mig pga av att dom går ut lite på vägrenen, för precis som han berättade för dig så kan det ju vara av någon annan anledning.
Min hoj väsnas rätt bra (V&H med odämpad raceinsats), men jag kan inte påstå att jag har upplevt att trafik som jag kör ifatt bakifrån på landsvägen hör mig bättre än vad dom gjorde när jag hade originalssystemet på, medans jag i stan säkert hörs mer än ett par kvarter. Poängen dock att det låter mest bakom hojen på öppna vägar/landsvägar, vilket troligen inte ger några uppmärksamhetspoäng extra alltså.
Till sist vad jag tror är det vanligaste felet "vi" gör när vi kör hoj, nämligen att vi utgår ifrån att bilisterna kör med samma självklara skärpa och närvaro som vi gör, vilket du någonstans verkar utgå ifrån att han har/borde gjort i ditt inlägg. Dom flesta bilister har inte hälften av den skärpa/närvaro/fokusering som vi har, och om man räknar med det har man säkert försämrat sina chanser att komma hem helskinnad med fler än ett par procent. Trafiken rymmer oss alla, utarbetade människor på väg från ett kaotiskt 12-timmars skiftpass, den stressade mamman med sin sjuka dotter i bilen, eller som i det här fallet mannen som halvsover med släpvagnen efter. Vi brukar sedan döma alla dessa människor som inte passar in när vi åker hoj rätt hårt, men handen på hjärtat, vem har inte varit lite disträ eller frånvarande bakom ratten mer än en gång? Jag har det i alla fall...
Att vi sedan är mer vakna för hojar i trafiken i och med att vi själva åker det är en annan sak, likaväl som man definitivt är mer vaken för snöskotrar i vissa delar av landet, medans jag förmodligen skulle köra av vägen i rena förvåningen om jag mötte en.
Man kan/får alltså inte lita på att en bilist flyttar ut fordonet från körbanan så att man kan köra om någonsin, inte heller lita på han varken sett eller hört något, och det av det enkla skälet att om man har uppfattat situationen fel så är det man själv och ingen annan som med alla sannolikhet får betala det högsta priset i vad som händer sen...
Jag tycker således att det är rätt ointressant att debattera vem som gjorde rätt eller fel. Dels för att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning på vad som berättas av den ena parten i en tråd, och dels för att oavsett vems felet än är så är det hojåkaren som får lida när något snett, och det är väl hur man kan förhindra det som är intressant att diskutera.
I det här fallet: Lite aldrig på tecken eller signaler ifrån en bilist, och kör enbart om när du känner att du har full kontroll på situationen....