Nära vajerräckeupplevelse

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
En undran som bara delvis har med TS inlägg att göra. Men blinkar ni när ni vill köra om?
Tänker tillbaka när jag hade en skruttig bil förr i tiden och innan 2-1-2-vägarna kom då hände det ofta situationer där man hade en bil som kröp upp ganska nära i baken men som varken blinkade eller försökte körde om. Där låg man till höger i körfältet och undrade vad bilen där bak ville men det hände inget förrens efter 10-20 min då den körde om. Hade den blinkat så hade jag snabbt kunnat gå ut i väggrenen oxå men där vill jag inte ligga o köra tills den där bak kan bestämma sig. Till slut hittar man ett rostigt avgassystem, lastbilsdäck eller bil som stannat som kommer emot en i 100.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Råkade själv ut för en lite olustig händelse igår.
Körde på en smal 70-väg som jag kan utan och innan. Framför mig ligger en gubbe i keps i en Skoda Felicia. Jag närmar mig och lägger mig långt ut till vänster för att visa på min närvaro. Vi närmar oss ett ganska kurvigt parti så jag håller mig i skinnet och vill inte riskera något då jag skjutsade en polare.
Tur är väl det för gubben i bilen skär kurvorna så nära apex man kan komma :)
När vägen öppnar upp sig och blir rak påbörjar jag lugnt och fint en omkörning, men då börjar gubbfan driva längre och längre ut åt vänster, precis som om han försöker preja mig av vägen.
Jag lyckas precis smita förbi innan han hunnit preja ut mig i grusen/diket.
Visserligen hanterade jag det lite sämre än dig och det obligatoriska fingret åkte fram, men denna gubbe kan omöjligt ha kört sådär utan att medvetet försöka tränga mig av vägen.

Stolpskott finns överallt, tyvärr.

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Att köra om på sådana premisser säger mer om dina egenskaper som förare än bilförarens.

:klappar

Inte är det väl sådär väldigt klokt att lägga sitt välbefinnande i händerna på sina medtrafikanter på det där viset. Om man som du räknar kallt med att alla andra gör precis så som man förväntar sig så går det förr eller senare åt helvete. Var bussig mot dig själv och tagga ner lite, det kan göra djävligt ont om hornen växer ut när man har hjälmen på huvvet.

-Freddy-

Guest
Jag kör nästan alltid om vid vajjerräcke och enfiligt. Oftast lägger jag mig rätt bakom och söker ögonkontakt, går sedan över på vänster sida för att visa vad jag vill, när bilen har lagt sig på högersida växlar jag ner och kör om snabbt. Har vi inte fått ögonkontakt så väntar jag en stund för att se om bilen ligger kvar på höger sida. Vinglar bilen så kör jag inte om, kör heller inte om bilar med släp, lastbilar eller dragare.

Ser inte så mycket problem bara man är uppmärksam, enda problemet är att jag kör om dom som kanske inte sett mig men råkar ligga stadigt på höger sida och då tar jag chansen, kan ju hända att man ger nån en överraskning med tanke på hur mycket det lever om.

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag kan ha förståelse för att man kan vilja köra om på det vis du gjorde.....men att chansa och sen skylla på föraren av bilen:va
Enfiligt är enfiligt och landar man i räcket så blir man obönhörligen
strimlad som en ost. Inte värt det.
Bättre sen o hel än halv och död.

Inte konstigt att statestiken ser ut som den gör :gnissla

Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...