Närmaste flygrakan i sydvästra Skåne?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Någon som vet en bra lugn flygraka i Skåne? Tänkte testa hojen lite en Söndag morgon, ska ev. sätta turbo på min CB1300 till vintern, vet att det blir en dragbike med lågkomp. kolvar och rejäl turbo. Finns nästan färdigt kit. Hur som helst, jag vet att det finns kanonfina lugna rakor uppåt Småland.
Är här någon som vet?
 
Motorvägen Malmö - Svedala -Riktning Sturup
2 mil raksträcka ....tillräcklig lång?
Tidigt söndag morgon knappt någon trafik
 
Till och med jag, som aldrig bott söder om Stockholm har hört talas om Sjöborakan.

Där brukade ju Von Vettet uiiila då det begav sig.

Skärpning, Skåning!
Länge sen det hände något där. Den är lika död som Lunda Flygfält, Skogskyrkogården, Brostugan eller någon av de andra legendariska ställena.
Enda undantaget är väl numera Tierp flygfält som numera heter Tierp Arena.
 
Last edited:
Appropå flygrakor, flygvapnet sålde ju ut Åmselebasen under den eviga fredens tid, och nu används den som lekstuga istället:

 
Den bilen å andra körde Street week i somras. Dom hade en liten släpvagn efter den med tält.
Väldigt goa norrlänningar som blev väldigt populära på Facebook
 
Last edited:
Appropå flygrakor, flygvapnet sålde ju ut Åmselebasen under den eviga fredens tid, och nu används den som lekstuga istället:

Det finns fler exempel
Uråsa söder om Växjö, ena halvan är virkesupplag och andra halvan används av trafikskola för Risk 2.
Byholma utanför Ljungby. Var det berömda virkesupplaget efter stormen Gudrun.
 
Toppa ur en cb1300 utan turbo behöver man väl ingen flygraka för? Måste väl räcka med en vanlig motorväg?
Iofs rätt. Men jag vill göra det så riskfritt som möjligt. Vägen blir jävligt smal över 200 km/. Flygraka är bred o bra.
Har för mig det är en flygraka på gränsen mellan Skåne och Småland någonstans. Minns ej. En Söndag moron innan kl. 6 på morgonen är idealiskt.
 
Jag tycker du skall köra på Sjöborakan. God sikt runtomkring i jämförelse med exempelvis de flygbaser i Kronoberg som är belägna i skogsområden, även om det finns viltstängsel. Vi bilägare har en artikel som listar många av de flygbaser som finns vid svenska vägar, men jag kan inte förmå mig att länka till den, trots att informationen finns tillgänglig hos försvaret och i andra öppna källor.

Obegripligt att vi varit så transparenta med vår (brist på) krigsberedskap.
 
Iofs rätt. Men jag vill göra det så riskfritt som möjligt. Vägen blir jävligt smal över 200 km/. Flygraka är bred o bra.
Har för mig det är en flygraka på gränsen mellan Skåne och Småland någonstans. Minns ej. En Söndag moron innan kl. 6 på morgonen är idealiskt.
På gamla E4:an någonstans vid gränsen du nämner fanns en flygraka strax söder om klevshult, körde spetsbyte med bil och släp där på macken/matstället under tidiga 90-talet.
 
Sjöborakan borde lämpa sig väl för dina behov. Revingerakan är förvisso rak och fin, men inte lika bred och vägen är i sämre skick. Men visst går det att köra fort på den också. Jag har aldrig varit så nära att bli av med körkortet som när jag och polaren fick låna hans fars Porsche 911 och försökte maxa den på revingerakan, när vi kört en repa åt ena hållet så vände vi, bytte förare och gjorde oss redo att försöka igen. Precis när rakan öppnar upp och jag just ska börja gasa på så rullar en polisbil ut från en av grusvägarna på heden och följer efter oss... :gnissla De hade antagligen varit alldeles i närheten (de övade tydligen eftersök med hund på revingehed på den tiden, och kanske än idag... Så det kan ju vara en anledning att hellre välja sjöborakan) och hört försök nummer ett, och hade de tagit lite längre tid på sig att åka ut och undersöka så hade de nog kommit alldeles perfekt i tid för att haffa mig under försök nr två :näsblod Jag har nog aldrig kört så lagligt som jag gjorde på vägen hem (utom möjligtvis på min uppkörning), polisbilen följde mig i hälarna hela vägen hem till lund :hihi
 
Övertänk inte, gör det bara. Honda anger toppfart till 218 km/h. Med originaleffekten lär det väl räcka gott och väl med en km för att uppnå det. Så himla smal blir inte vägen.

Om du tycker att det är läskigt att maxa ur den med originaleffekten, ska du verkligen ha turbo då?
 
Länge sen det hände något där. Den är lika död som Lunda Flygfält, Skogskyrkogården, Brostugan eller någon av de andra legendariska ställena.
Enda undantaget är väl numera Tierp flygfält som numera heter Tierp Arena.
Det finns något som heter Flygstaden i Söderhamn. Men det kanske är lite långt bort...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top