Närmaste flygrakan i sydvästra Skåne?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Någon som vet en bra lugn flygraka i Skåne? Tänkte testa hojen lite en Söndag morgon, ska ev. sätta turbo på min CB1300 till vintern, vet att det blir en dragbike med lågkomp. kolvar och rejäl turbo. Finns nästan färdigt kit. Hur som helst, jag vet att det finns kanonfina lugna rakor uppåt Småland.
Är här någon som vet?

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tänkte så klart på den men den ligger väl mer i sydöstra Skåne *host* så därför sade jag inget

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Motorvägen Malmö - Svedala -Riktning Sturup
2 mil raksträcka ....tillräcklig lång?
Tidigt söndag morgon knappt någon trafik

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Till och med jag, som aldrig bott söder om Stockholm har hört talas om Sjöborakan.

Där brukade ju Von Vettet uiiila då det begav sig.

Skärpning, Skåning!
Länge sen det hände något där. Den är lika död som Lunda Flygfält, Skogskyrkogården, Brostugan eller någon av de andra legendariska ställena.
Enda undantaget är väl numera Tierp flygfält som numera heter Tierp Arena.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Appropå flygrakor, flygvapnet sålde ju ut Åmselebasen under den eviga fredens tid, och nu används den som lekstuga istället:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Den bilen å andra körde Street week i somras. Dom hade en liten släpvagn efter den med tält.
Väldigt goa norrlänningar som blev väldigt populära på Facebook

Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Appropå flygrakor, flygvapnet sålde ju ut Åmselebasen under den eviga fredens tid, och nu används den som lekstuga istället:

Det finns fler exempel
Uråsa söder om Växjö, ena halvan är virkesupplag och andra halvan används av trafikskola för Risk 2.
Byholma utanför Ljungby. Var det berömda virkesupplaget efter stormen Gudrun.

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Toppa ur en cb1300 utan turbo behöver man väl ingen flygraka för? Måste väl räcka med en vanlig motorväg?
Iofs rätt. Men jag vill göra det så riskfritt som möjligt. Vägen blir jävligt smal över 200 km/. Flygraka är bred o bra.
Har för mig det är en flygraka på gränsen mellan Skåne och Småland någonstans. Minns ej. En Söndag moron innan kl. 6 på morgonen är idealiskt.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jag tycker du skall köra på Sjöborakan. God sikt runtomkring i jämförelse med exempelvis de flygbaser i Kronoberg som är belägna i skogsområden, även om det finns viltstängsel. Vi bilägare har en artikel som listar många av de flygbaser som finns vid svenska vägar, men jag kan inte förmå mig att länka till den, trots att informationen finns tillgänglig hos försvaret och i andra öppna källor.

Obegripligt att vi varit så transparenta med vår (brist på) krigsberedskap.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Iofs rätt. Men jag vill göra det så riskfritt som möjligt. Vägen blir jävligt smal över 200 km/. Flygraka är bred o bra.
Har för mig det är en flygraka på gränsen mellan Skåne och Småland någonstans. Minns ej. En Söndag moron innan kl. 6 på morgonen är idealiskt.
På gamla E4:an någonstans vid gränsen du nämner fanns en flygraka strax söder om klevshult, körde spetsbyte med bil och släp där på macken/matstället under tidiga 90-talet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sjöborakan borde lämpa sig väl för dina behov. Revingerakan är förvisso rak och fin, men inte lika bred och vägen är i sämre skick. Men visst går det att köra fort på den också. Jag har aldrig varit så nära att bli av med körkortet som när jag och polaren fick låna hans fars Porsche 911 och försökte maxa den på revingerakan, när vi kört en repa åt ena hållet så vände vi, bytte förare och gjorde oss redo att försöka igen. Precis när rakan öppnar upp och jag just ska börja gasa på så rullar en polisbil ut från en av grusvägarna på heden och följer efter oss... :gnissla De hade antagligen varit alldeles i närheten (de övade tydligen eftersök med hund på revingehed på den tiden, och kanske än idag... Så det kan ju vara en anledning att hellre välja sjöborakan) och hört försök nummer ett, och hade de tagit lite längre tid på sig att åka ut och undersöka så hade de nog kommit alldeles perfekt i tid för att haffa mig under försök nr två :näsblod Jag har nog aldrig kört så lagligt som jag gjorde på vägen hem (utom möjligtvis på min uppkörning), polisbilen följde mig i hälarna hela vägen hem till lund :hihi

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Övertänk inte, gör det bara. Honda anger toppfart till 218 km/h. Med originaleffekten lär det väl räcka gott och väl med en km för att uppnå det. Så himla smal blir inte vägen.

Om du tycker att det är läskigt att maxa ur den med originaleffekten, ska du verkligen ha turbo då?

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Länge sen det hände något där. Den är lika död som Lunda Flygfält, Skogskyrkogården, Brostugan eller någon av de andra legendariska ställena.
Enda undantaget är väl numera Tierp flygfält som numera heter Tierp Arena.
Det finns något som heter Flygstaden i Söderhamn. Men det kanske är lite långt bort...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka