Nästa grej

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad blir nästa grej att dyka upp som en nyhet på en enstaka modell och
efter ett par säsonger finnas som standard på de flesta hojar? Alltså inte coola tillbehör, utan sådant som visar sig vara så bra/praktiskt/snyggt att alla vill ha det och som därför blir standard. Några exempel på sådant som har varit ”nästa grej”:

• Skivbromsar
• Vattenkylning
• Insprutning
• Radiellt monterade bromsok

Såg just en bild som visar vad jag tror kan bli nästa grej: belysning på handtagen. Det gör ju motorcykeln enormt mycket mer synlig för bilister, förbättrar det halvdåliga ljus som de flesta motorcyklar har och kan troligen varieras på många snygga sätt.

Dessutom tror jag att ABS kommer vara standardmonterat på de flesta motorcyklar om 3-4 år.

Bifogat

• j.jpg
    j.jpg
    129.1 KB · Visningar: 916

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Känns väl som att ABS är det klara steget iaf..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite värme i handtagen skulle nog uppskattas enormt av alla som vågar sig iväg utanför 70-skyltarna, jävlar så det kan bita i fingrarna efter 25 mil i +5°C.:näsblod

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag tror att vi kommer att se ett stort genomslag av elektonisk fjädring/stötdämpning i framtiden.

Det provades / utvecklades bl a på Troy Corsers Yamaha R1 under 2008 säsongen i WSBK och har stor potential i mina ögon.

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Launch control som håller varvtalet på det optimala för en rivig start!

EmiliosFantomen

Guest
Jag skulle vilja ha elektronisk upp/nedfällning av stödet, speciellt eftersom min nedfällarpinne har gått av.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag tror att vi kommer att se ett stort genomslag av elektonisk fjädring/stötdämpning i framtiden.

Det provades / utvecklades bl a på Troy Corsers Yamaha R1 under 2008 säsongen i WSBK och har stor potential i mina ögon.

ja, sitter på Ducces nya multistrada, systemet för racing visades på eicma.
(fick du mitt mms idag?)

Bifogat

• mecha.jpg
    mecha.jpg
    68.1 KB · Visningar: 330
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lysen i handtagen eller blinkers är en hit, nya bladen har det.
En bekant har en och man ser honom verkligen tydligt.

MCBRR20098XAA.jpg_w500.jpg

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic

Har ju funnits hos BMW i ett antal år:tummenupp
Eller som när Honda installerade ABS så blev det hallelulja tros att BMW haft det i 20 år.

Annars tror jag på knacksensor, Xenonljus och automatisk återgående blikers.
Finns givetvis redan men tror att det kan komma på bred front.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag har inte sett det ännu på något fordon, men jag skulle vilja se typ progressiva bromsljus på alla fordon.

Inte bara två steg med olika styrka/intensitet men steglös från vanliga röda bakljuset till en riktigt ilsket glödande bromsljus så man ser att det faktikst händer något där framme när någon börjar bromsa in framför en.

Jag skulle bli bra mycket lugnare när jag blir tvungen att bromsa vid tex övergångsställen då.
Japp jag vart påkörd bakifrån när jag gjorde det för hundra år sedan men är fortfarande orolig att det inte syns att jag bromsar.

Last edited:

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
En gul Daytona 675
Jag tror att Suzukis "Anti Dive" framgaffel kommer att slå igenom i år!

Ursäkta min dumhet, men skämtar du nu? Har Surzuki kommit med något nytt? Anti Dive trodde jag var något dumt man höll på med på 80-talet, det sög ordentligt faktiskt.

Edit: Med anledning av ovanstående inlägg så var det nog ett skämt. Jag som inte fattar :)

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
ja, sitter på Ducces nya multistrada, systemet för racing visades på eicma.
(fick du mitt mms idag?)

Ja just det, det fick jag! Satt på möte så jag tänkte svara senare. Blev riktigt åksugen när jag såg slingan! :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln