Nästa hoj: (sport/sport touring) man blir kluven vad man skall välja...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det här med Hoj är inte lätt alltså. man snöar in sig hit o dit men frågan är, vad skall det bli?
kollat på lite olika hojar men tror jag vill ha något mer sport inriktat fast med bra sittställning, så ingen Super-sport men jag vill ändå ha lite kräm och varv-villighet.

Sitter o kollar på Honda cbr 600F omkring 2005-2007 (sedan som jag förstår de blev de uppehåll till ca 2011 o då spricker ekonomin för mig). det är en hoj som utseende mässigt är de jag vill ha, en sportig sak som är lite sport/touring inspirerad.
har idag en FZ6n så jag kollar även på nyare S2an fast FZ6s.

Jag upplever min FZ6a idag som rätt neutral. det är en "standard hoj" den går bra och man sitter upprätt, men de känns inte som en sport maskin, den är dessutom rätt tung, ca 200kilo medans en cbr600f skall väga 170kilo.

såhär tänker Jag om hojarna

Yamaha FZ6S (S2 2007-8):
En Touring(sporig toruing) hoj på 100hk å 200kg, rätt smidig med ett standard styre (cross liknande). lite bristande i kåpor nertill men föregångaren är rätt skön o köra i alla fall.
Honda CBR 600 F (ca 2006):
En Sportig (sport mer touring inriktad) hoj på 110hk å 170kg, Sport-hoj styre istället för som FZ6ans "cross liknande". fullt befjädrad med kåpor o hela kitet, hurdan den är att köra vet jag ej, har provsuttit och den passar / känns bra att sitta på.

Vad skulle ni rekommendera om ni bortser ifrån att FZ6 kommer med ABS vilket jag skulle kunna prioritera bort ?

Tack på förhand för Svar
Mvh
Jesper
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad har du för ekonomi att röra dig med?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07

Tråkigaste och tamaste hoj jag har haft, hade en 09a. Dessutom är den ju jättelik hans nuvarande hoj.

Min erfarenhet är att det där med sittställning är av underordnad betydelse. En sittställning man inte är van vid känns lustig i början, men man vänjer sig vid det mesta. Varför vill du ha en "bekväm" sittställning? Ska du ut och nöta många mil motorväg? Nu har jag iofs aldrig haft nån fullblodssportmaskin. Men jag har kört 30 mils etapper eller längre på både Kawasaki zx600, Aprilia pegaso 650, Yamaha YZF600, Honda CBX750F och 10mils turer på Suzuki GSR600 - min slutsats:

1, Du får ont i röven oavsett vilken hoj du har om du kör långt.
2, Sportiga hojar är tunga att köra för handlederna i längden om du ligger och fisdrar i under 110km/h. Men ligger man över den hastigheten så håller luftmotståndet en uppe och man belastar inte handlederna med sin kroppsvikt.
3, Det är klart trevligast att köra snabbt och/eller långt på hojar med framkåpa.
4, Yamaha YZF600 var den absolut roligaste hojen jag haft, fattar inte riktigt varför jag sålde den..

Så, mitt råd är att köpa CBRen, då jag tror att det är en hoj som är ganska lik yzf600 vilken jag tyckte var fantastiskt rolig att köra (dock 10år äldre än den hojen du kollar på).
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Måste det vara en 600?
Finns tex VFR som är en bra blandning mellan sport o touring
Eller VTR,FZ1,Z1000

Själv har jag en Z1000SX som jag är sjukt nöjd med sitter bra pigg o varv villig hyggligt med effekt
Att försäkringen kostar växelpengar jämfört med min förra R1 är bara som grädde på moset
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Måste det vara en 600?
Finns tex VFR som är en bra blandning mellan sport o touring
Eller VTR,FZ1,Z1000

Själv har jag en Z1000SX som jag är sjukt nöjd med sitter bra pigg o varv villig hyggligt med effekt
Att försäkringen kostar växelpengar jämfört med min förra R1 är bara som grädde på moset

Skall jag vara helt ärlig är jag riktigt sugen på en Z1000SX, kollat rätt mycket men… frågan handlar väl om pengar. det är väl så att 600orna är snabbare än vfr som var närmaste kandidaten, men jag är osäker på vad jag vill ha helt ärligt.
men hur mycket effekt behöver jag då? ja. mina 98hk är mer än tillräckligt i effekt just nu, men jag vill ha kåpor o en sjyst o billig hoj som tar mig fram i ur o skur men inbjuder till betydligt mer sport än vad jag har idag, men jag vill inte köra supersport då jag testade en R1a en 5mils tur (stadstrafik mest) och har kommit på att så vill jag inte sitta allt för länge.

Röven vet jag att den gör ont, även på min FZ6a, ca 30mil sedan är de hårt (dax o tanka dessutom vilket passar sig bra) men hade man kunnat komma upp i mer fart och ändå ha en bekväm tur så hade man ju kanske kommit lite snabbare fram utan att kastas runt som en vante men jag vill inte häller att mina handleder går o dör under resans gång, där e ju fz6an suverän då inte ens efter 50mil känner jag mig påverkad något märkvärt i mina handleder, då majoriteten i 70-90km/h körning, så om man hittar en sportigare hoj som man kan hålla ut i 30mil på så gnäller jag verkligen inte, och jag hoppas att CBR600F kan vara den kandidaten för mig

men jag efterlyser ännu: Har någon där ute kört/Kör en CBR600F 2000-2007 som kan säga vad ni tycker om hojen?

ekonomi kanske ligger 35-40k i svenska mått mätt
 
Last edited:

SuzukiGSR600

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki GSR600 -2007
Tråkigaste och tamaste hoj jag har haft, hade en 09a. Dessutom är den ju jättelik hans nuvarande hoj.

Min erfarenhet är att det där med sittställning är av underordnad betydelse. En sittställning man inte är van vid känns lustig i början, men man vänjer sig vid det mesta. Varför vill du ha en "bekväm" sittställning? Ska du ut och nöta många mil motorväg? Nu har jag iofs aldrig haft nån fullblodssportmaskin. Men jag har kört 30 mils etapper eller längre på både Kawasaki zx600, Aprilia pegaso 650, Yamaha YZF600, Honda CBX750F och 10mils turer på Suzuki GSR600 - min slutsats:

1, Du får ont i röven oavsett vilken hoj du har om du kör långt.
2, Sportiga hojar är tunga att köra för handlederna i längden om du ligger och fisdrar i under 110km/h. Men ligger man över den hastigheten så håller luftmotståndet en uppe och man belastar inte handlederna med sin kroppsvikt.
3, Det är klart trevligast att köra snabbt och/eller långt på hojar med framkåpa.
4, Yamaha YZF600 var den absolut roligaste hojen jag haft, fattar inte riktigt varför jag sålde den..

Så, mitt råd är att köpa CBRen, då jag tror att det är en hoj som är ganska lik yzf600 vilken jag tyckte var fantastiskt rolig att köra (dock 10år äldre än den hojen du kollar på).

Frånsett att den är den enda 600:an i den klassen som har fullt justerbar dämpning tex. är den inte ett dugg tråkigare eller tamare än de andra. Du kan ju inte jämföra med GSX, CBR etc. är ju en helt annan kategori.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Frånsett att den är den enda 600:an i den klassen som har fullt justerbar dämpning tex. är den inte ett dugg tråkigare eller tamare än de andra. Du kan ju inte jämföra med GSX, CBR etc. är ju en helt annan kategori.

Den är likväl helt personlighetslös och svintråkig. Det finns absolut ingenting spännande i körningen. Alla andra hojar jag har haft har varit roligare att köra, oavsett kategori. Och jag har inte jämfört med varken gsx eller cbr.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Har inte koll på din budget men det finns riktigt prisvärda CBR600F på blocket som är nya/demokörda. Kan starkt rekommendera en och tycker du skall överväga det hela en gång till.
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
Körde min Z1000SX idag i 8 timmar och 42mil. Nu efter middagen så är jag sugen att köra ett par timmar till, en makalös hoj. Förstår att den är över budgeten, men ibland så är det billigare att köpa det man verkligen vill ha på en gång. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Väntar han ett par år kommer han nog kunna köpa en Z1000SX för 40k skulle jag tro... Men håller med, trevlig hoj. :p Sålänge man kör aktivt slipper man träsmak i röven.
Tänkte smälla i lite extraprylar i min i vinter, om jag inte byter den mot en supersport. :crash
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Körde min Z1000SX idag i 8 timmar och 42mil. Nu efter middagen så är jag sugen att köra ett par timmar till, en makalös hoj. Förstår att den är över budgeten, men ibland så är det billigare att köpa det man verkligen vill ha på en gång. :)

jo de e ju sant med bugdeten, men om man omöjligt kan ha råd med dyrare spelar det ingen roll om man vill ha dyrare :) då får man vänta i något år extra och så tråkigt vill jag inte ha det, men ja. man kan ju köpa något kul nu o kanske satsa på en ~2013-14 senare när de klirrar skönt i kistan igen :fyllisar
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Jag har en cbr 600 f sport 2001. Jag är extremt nöjd med min. Går bra och är riktigt rolig att köra. Sen så är ju försäkringen super bra. Jag betalt 8800 helår för helförsäkring. Kort i ett år och 28 år gammal bor i upplands väsby.
 

Termik

Medlem
Gick med
22 Jul 2013
Ort
Sundbyberg
Hoj
Kawa Z1000SX
jo de e ju sant med bugdeten, men om man omöjligt kan ha råd med dyrare spelar det ingen roll om man vill ha dyrare :) då får man vänta i något år extra och så tråkigt vill jag inte ha det, men ja. man kan ju köpa något kul nu o kanske satsa på en ~2013-14 senare när de klirrar skönt i kistan igen :fyllisar

Låter sunt! :) Hoppas du hittar något bra! För 30-40k så borde det inte vara omöjligt att hitta något som funkar!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Letade själv efter en sporttouring häromåret till "bra" pris och upptäckte Triumph Sprint.
http://www.blocket.se/hela_sverige/...print&cg=1140&st=s&xc=1143&l=0&ca=15&sp=1&w=3

Du hittar en 2003-2004 för 30-40'. 955 cc och 120 hästar. De äldre har 110 hk.

Sprint finns i flera varianter. RS med halvkåpa och ST med helkåpa. Har du lite mer budget kan du även få en 1050 cc (fr om 2005).

Körde 58 mil med min ST i torsdags, så långfärdskomforten är ok. Kan uppfattas som lite gammal, men biter ifrån sig bra - både rakt fram vid rödljusen och på en kurvig fjällväg i Norge. Trepipen har skön karaktär och gott ljud!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top