Jag gissar på mycket M1 i specifikationen, bland annat kommer motorn gissningsvis att få inverterad rotationsriktning för att minska gyrokrafterna. Det skulle bli en stor snackis bland oss i kundgruppen, och dessutom utgöra ett naturligt nästa steg i f t dagens crossplane-design. Dessutom kan vi nog förlåta ett visst underläge i hästkraftsraseriet på grund av en sådan djärv konfiguration.
Yamaha fick ju bästa betyg för sitt antispinn när 2012 års modeller testades så det funkar bra även 2014, ABS är ju ett absolut måste.
Elektronisk eller mekanisk slirkoppling, något kommer i alla fall att finnas med. Förmodligen kommer R1 inte att säljas fullkittad för att kunna hålla ett attraktivt ingångspris, men har vi riktigt tur erbjuds en SP-modell med QS, launch-control, speed limiter och guldfärgade chassikomponenter direkt vid försäljningsstarten!
Designmässigt tror jag inte Yamaha vågar sig på att göra en Honda -08, vi lär se en klassisk, symmetrisk och snygg maskin med underliggande ljuddämpare och sidopipa, kort och smäckert designad bakram samt ganska heltäckande sidokåpor.
Sittställning lär följa trenden från t ex Kawasaki, alltså mindre , mer kompakt och smalare. Däremot är det inte otroligt att Yamaha offrar något litet av sportigt extremt på komfortens altare, i alla fall om 35+ blir den tilltänkta målgruppen.
Men det stora numret tror jag blir motorkonfigurationen.
Mina 2p