Nästan hälften av MC-förarna i dödsolyckor förra året saknade körkort

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hände mig idag kom jag på. Det är så ofta att jag glömmer av tillfällena.

Vänstersvängande bilist som ska över mitt körfält. Nu var detta i stan, så jag såg honom i god tid. Han gjorde också den klassiska tvärniten mitt på vägbanan, så att han hade sett till att täcka hela körbanan med sin bil. :banana Men han vinkade förlåt och så var det glömt.

Jag hytter inte med nävar, tutar eller gapar, det finns ingen vinst med det. Jag räknar med att bilisterna inte har ett ont uppsåt, utan slarvar.

Det enda jag kan göra är att vara förberedd och lugn, låter jag saker göra mig arg och irriterad så är det ju min dag som blir förstörd, inte bilistens. Dessutom kör jag sämre förbannad.
Helt rätt!:tummenupp Jag försöker köra så också.
Även om bilisten är en illvillig idiot så blir denne inte mer positiv mot oss på motorcykel om vi sänker oss till dennes nivå.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det tråkiga är att Trafikverket tar all olycksstatistik som intäkt för att sänka hastigheter och sätta upp fler fartkameror på våra vägar. Det spelar liksom ingen roll om olyckorna beror på droger, slarv, misstag eller olovlig körning, konceptet för minskade olyckor är - sänkta hastigheter, högre böter och mer övervakning.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Det är så erbarmligt sorgligt. Och för mig ett monumentalt, nästan ofattbart underkännande, av trafikverkets strategier (i den mån de nu har några andra än standardformulärets fyrkantslösningar?). Om nu nästan hälften av alla dödade - och antagligen mångdubbelt många fler skadade - mc-förare saknar körkort borde väl den första tanken vara: Varför har de inte körkort? Vi är för fan utbildnings-Sverige och gör ett nummer av just det. Vad har gått fel i hela processen kring A-körkortsutbildningen? B-körkortet föds man in till att ta, lika självklart som modersmjölken, men A verkar lika hopplöst onödigt, overkill och oöverstigligt som Matterhorns sydtopp. Varför? Varför frågar sig inte de trafikvårdande myndigheterna just det...?
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En fundering: Hur många ute på våra vägar saknar körkort
eller kör fulla/drogade?
Trafikkameror tar väl hand om detta, eller?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är så erbarmligt sorgligt. Och för mig ett monumentalt, nästan ofattbart underkännande, av trafikverkets strategier (i den mån de nu har några andra än standardformulärets fyrkantslösningar?). Om nu nästan hälften av alla dödade - och antagligen mångdubbelt många fler skadade - mc-förare saknar körkort borde väl den första tanken vara: Varför har de inte körkort? Vi är för fan utbildnings-Sverige och gör ett nummer av just det. Vad har gått fel i hela processen kring A-körkortsutbildningen? B-körkortet föds man in till att ta, lika självklart som modersmjölken, men A verkar lika hopplöst onödigt, overkill och oöverstigligt som Matterhorns sydtopp. Varför? Varför frågar sig inte de trafikvårdande myndigheterna just det...?
Det är säkert minst lika många bilister utan körkort. Anledningen att vi inte läser om det är att fylltrattarna inte dör när de kanar av vägen med bilen.

Jag bor i Malmö. Kör många mil, både bil och mc, här och runt i landet. Blev kontrollerad av polis sist 2013. Blir det tio år till nästa gång? Kanske, troligen. Det är väldigt låg risk att köra utan körkort, onykter, osv.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
vill ej vara elak nu.... men diskussionen är ju folk som kört ihjäl sig på motorcykel och ej har körkort för fordonet... känns lite som ditt inlägg missade den punkten om jag nu ej missar något i ditt inlägg eller missförstår det du skriver....
Det var en kommentar på #6 från CFr angående att bilister är vållande, vilket de inte alltid är även om de blir straffade för det. Trafik och olyckor är aldrig svart eller vitt och det är ohyggligt många parametrar att ta hänsyn till såsom situationen, de inblandades sinnestillstånd, mänskliga reaktioner och många fler.
Jag har många gånger fått förmånen att sitta med i Trafikverkets djupstudier av MC-olyckor och det är ganska häftigt att ta del av "haverikommissionens"utredningar av olyckorna. De är j-vligt duktiga på att utreda precis allt som har med olyckan att göra, även det som hände innan, familjesituationer, jobbsituationer osv. De vänder på alla stenar...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är så erbarmligt sorgligt. Och för mig ett monumentalt, nästan ofattbart underkännande, av trafikverkets strategier (i den mån de nu har några andra än standardformulärets fyrkantslösningar?). Om nu nästan hälften av alla dödade - och antagligen mångdubbelt många fler skadade - mc-förare saknar körkort borde väl den första tanken vara: Varför har de inte körkort? Vi är för fan utbildnings-Sverige och gör ett nummer av just det. Vad har gått fel i hela processen kring A-körkortsutbildningen? B-körkortet föds man in till att ta, lika självklart som modersmjölken, men A verkar lika hopplöst onödigt, overkill och oöverstigligt som Matterhorns sydtopp. Varför? Varför frågar sig inte de trafikvårdande myndigheterna just det...?

Jag tycker svaret på din fråga är mycket enkel: Det är för omständligt att ta MC kort.

Missförstå mig rätt dock. Jag tycker de flesta "extramomenten" i MC utbildningen är bra för att upplysa just framtida MC förare om vilka risker de kan stöta på, men det ändrar inte faktumet att dessa moment ofta innebär extra tid och pengar för att få en behörighet som är ett lyx. Många som kör MC lagligt (eller olagligt) har kört moped i yngre dagar så man vet hur det fungerar på en basal nivå. Något annat alla vet med sig sedan ungdomen är att bli tagen på moppe eller MC är i princip något som aldrig händer, så även många rationella människor kan tänka sig strunta i att ta MC kort då det egentligen inte ger något att ta det då man i princip löper noll risk att bli tagen av Polisen.

Detta är såklart en förenklad förklaring. Det finns andra faktorer också såklart som Niklas nämner ovan. Kultur är en viktig faktor och då inte bara MC kultur utan alkoholkultur, familjekultur, etc. Svenskar är inte vidare öppna med sina känslor, svenskar är ofta ensamstående eller frånskilda, har dåliga alkoholvanor, m.m. Det finns otaliga saker som gör att folk handlar irrationellt och beter sig självskadande. Att köra för fort med ett fordon du knappt behärskar och dessutom påverkad är definitivt självskadande.

Du nämner att vi föds in i tankesättet att "Man ska ha B-körkort!". Det stämmer och av goda skäl. Det finns mer eller mindre inte en enda arbetsgivare i min del av landet som inte kräver B körkort och även om arbetsgivaren inte kräver det så behöver man i regel alltid bil för att ta sig runt, oavsett vad det gäller. A-körkort har inget sådant krav eller några sådana förväntningar på sig, utom möjligen hos en budfirma i någon av våra storstäder.

A-kort är onödig lyx i de flestas ögon och så kommer det förbli.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India

Raderad medlem 51742

Guest
Det var en kommentar på #6 från CFr angående att bilister är vållande, vilket de inte alltid är även om de blir straffade för det. Trafik och olyckor är aldrig svart eller vitt och det är ohyggligt många parametrar att ta hänsyn till såsom situationen, de inblandades sinnestillstånd, mänskliga reaktioner och många fler.
Jag har många gånger fått förmånen att sitta med i Trafikverkets djupstudier av MC-olyckor och det är ganska häftigt att ta del av "haverikommissionens"utredningar av olyckorna. De är j-vligt duktiga på att utreda precis allt som har med olyckan att göra, även det som hände innan, familjesituationer, jobbsituationer osv. De vänder på alla stenar...
Du har förstås rätt i det du skriver, men jag tror du möjligen missuppfattat mitt inlägg. Det jag skrev handlade inte om i vilken utsträckning bilister är vållande utan det var en kommentar på Old Badgers inlägg som lyfte upp bilisters användning av GPS/mobil och poängen med mitt inlägg var att det förstås är ytterligare en omständighet som kan påverka MC-olyckor, även om tråden nu handlade om MC-förare som saknar körkort.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi skall också komma ihåg att det ÄR svårt att köra motorcykel på ett hyfsat säkert sätt.

Jag kan inte tycka att kraven är för höga för MC-kort. Det är teori, lågfart (grundläggande balans och manövrering) och högfart (broms och undanmanöver) sedan en tur i trafiken för att visa att man hanterar det.

Det är illa nog att många anser sig vara fullfjädrade motorcyklister bara de hasar sig igenom uppkörningen.

Däremot så kan det nog vara så att kulturen inte uppmuntrar till MC-kort. Onödigt, farligt, dyrt osv. Istället för att se att det är nästa steg till trafiksäkerhet vad gäller förarkompetens.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det bara jag som tycker mig se en förändring i hur den här nyheten rapporteras...?


View attachment 459025

Tycker mig märka att media generellt blivit mer neutrala i hur de beskriver MC-olyckor, för vilket vi nog skall tacka SMC som jobbat hårt med att skapa en mer allsidig bild såväl som alla som enträget påpekat för journalister varje gång de "fulvinklar".

Sedan har vi nog en viss förändring i faktiska omständigheter också. Idag förekommer knappt några sporthojar på vägarna längre. När artikeln skrevs 2010 hade det varit en period med många uppmärksammade dödsolyckor, det var en annorlunda attityd bland sporthojsförare, på både gott och ont, vilket inte minst syntes på det här forumet. Trafikverket bedrev närmast hetsjakt och det blev mycket fokus på frågan i olika reportage i Uppdrag Granskning och andra medier, även om det förstås i många avseenden gav en orättvis bild av motorcyklister i allmänhet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vi skall också komma ihåg att det ÄR svårt att köra motorcykel på ett hyfsat säkert sätt.

Jag kan inte tycka att kraven är för höga för MC-kort. Det är teori, lågfart (grundläggande balans och manövrering) och högfart (broms och undanmanöver) sedan en tur i trafiken för att visa att man hanterar det.

Det är illa nog att många anser sig vara fullfjädrade motorcyklister bara de hasar sig igenom uppkörningen.

Däremot så kan det nog vara så att kulturen inte uppmuntrar till MC-kort. Onödigt, farligt, dyrt osv. Istället för att se att det är nästa steg till trafiksäkerhet vad gäller förarkompetens.
Kan bara hålla med, i alla fall sett till vilken effekt som skulle vara önskvärd att uppnå. Själv kan jag tycka att det borde vara obligatoriskt att ha gått en SMC storbanekurs för att få köra hoj.

Samtidigt blir ju dilemmat att ju högre krav man ställer upp, desto större andel blir det som helt enkelt struntar i kraven och kör ändå, vilket ju nu visar sig tydligt i statistiken över dödsolyckor. Då får vi å ena sidan en grupp seriösa motorcyklister som blir allt mer välutbildad, samtidigt som vi får en annan grupp som blir allt sämre utbildade.

Det blir en svår balansgång att se till att effekten i slutändan blir så bra som möjligt. Helst hade man förstås velat få bort alla som kör utan körkort, påverkade, på stulen hoj osv från vägarna, samtidigt som alla seriösa fortsätter vidareutveckla sina färdigheter. Frågan är bara hur man skall få bort de oseriösa från vägarna. Kanske får man helt enkelt acceptera att de kör ihjäl sig.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Fick inte de som har bilkort i Tyskland möjlighet att köra 125or?
Naturligtvis helt omöjligt att genomföra i Sverige.
Drömmen vore naturligtvis att har du haft B-kort i 5år så skulle
det räcka med risk och körgårdsprov för att få ett A-kort.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fick inte de som har bilkort i Tyskland möjlighet att köra 125or?
Naturligtvis helt omöjligt att genomföra i Sverige.
Drömmen vore naturligtvis att har du haft B-kort i 5år så skulle
det räcka med risk och körgårdsprov för att få ett A-kort.
Inte omöjligt att det blir så i sverige också. Det finns en motion om det från 2017 som regeringen har ställt sig positiv till. Det är ju flera länder i EU som redan tillåter det. Jag tror att det blir verklighet ganska snart...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du har förstås rätt i det du skriver, men jag tror du möjligen missuppfattat mitt inlägg. Det jag skrev handlade inte om i vilken utsträckning bilister är vållande utan det var en kommentar på Old Badgers inlägg som lyfte upp bilisters användning av GPS/mobil och poängen med mitt inlägg var att det förstås är ytterligare en omständighet som kan påverka MC-olyckor, även om tråden nu handlade om MC-förare som saknar körkort.
Det var egentligen inte menat som riktat till dig, jag högg på bara på den allmänna uppfattningen som vi har i MC-kollektivet att det "alltid" är en bilförare som är vållande. Min poäng är bara att det händer att vi kör på ett sådant att det skapas olyckor.
I 80% av mötesolyckorna är motorcykeln på fel sida av vägen...vilket vi bör fundera lite på... :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan bara hålla med, i alla fall sett till vilken effekt som skulle vara önskvärd att uppnå. Själv kan jag tycka att det borde vara obligatoriskt att ha gått en SMC storbanekurs för att få köra hoj.

Samtidigt blir ju dilemmat att ju högre krav man ställer upp, desto större andel blir det som helt enkelt struntar i kraven och kör ändå, vilket ju nu visar sig tydligt i statistiken över dödsolyckor. Då får vi å ena sidan en grupp seriösa motorcyklister som blir allt mer välutbildad, samtidigt som vi får en annan grupp som blir allt sämre utbildade.

Det blir en svår balansgång att se till att effekten i slutändan blir så bra som möjligt. Helst hade man förstås velat få bort alla som kör utan körkort, påverkade, på stulen hoj osv från vägarna, samtidigt som alla seriösa fortsätter vidareutveckla sina färdigheter. Frågan är bara hur man skall få bort de oseriösa från vägarna. Kanske får man helt enkelt acceptera att de kör ihjäl sig.

Ja, det är nog en rätt svår gräns att dra där. Att försvåra gör definitivt att färre bryr sig om att skaffa sig rätt behörighet, men att förenkla gör inte nödvändigtvis att man kommer åt dom 40% som kör onyktert och/eller körkortslöst heller. Något av ett Moment 22.

Blir ungefär som vapenlobbyn i USA som vill ha mycket hårdare restriktioner på skjutvapen. Mer lagar och krav för att komma åt brottslingar med vapen, men samtidigt är det extremt få som äger vapen lagligt som begår brott med dessa. Den "skötsamma" delen av befolkningen får bära ansvaret för gruppen som struntar i allt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är så erbarmligt sorgligt. Och för mig ett monumentalt, nästan ofattbart underkännande, av trafikverkets strategier (i den mån de nu har några andra än standardformulärets fyrkantslösningar?). Om nu nästan hälften av alla dödade - och antagligen mångdubbelt många fler skadade - mc-förare saknar körkort borde väl den första tanken vara: Varför har de inte körkort? Vi är för fan utbildnings-Sverige och gör ett nummer av just det. Vad har gått fel i hela processen kring A-körkortsutbildningen? B-körkortet föds man in till att ta, lika självklart som modersmjölken, men A verkar lika hopplöst onödigt, overkill och oöverstigligt som Matterhorns sydtopp. Varför? Varför frågar sig inte de trafikvårdande myndigheterna just det...?
Det är väl i grunden ganska enkelt. Att det är den andelen som kör åt helsike som saknar körkort beror på att sannolikheten att det går åt helsike om du inte har kompetensen att framföra en MC på ett säkert sätt är så stor i förhållande till andelen som kör utan behörighet och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Det är säkerligen lika stor andel (minst) som kör bil utan körkort och/eller är påverkade av alkohol eller narkotika. Skillnaden är att i bil så är sannolikheten för dödlig utgång betydligt mindre pga stålburen.

Dessutom är det ju så att Trafikverkets strategi dom senaste åren är i linje med nollvisionen att bara övervaka hastigheten med fartkameror och dom fångar ju tyvärr inte någon som är full, hög eller saknar körkort. Slutsatsen är att våra beslutsfattare inte bryr sig nämnvärt om man kör utan rätt behörighet eller påverkad av alla droger som finns. Det enda som har betydelse är om man dör i rätt hastighet. Man ska dö lagom fort.
Allteftersom regeringen bestämt att alltmer av trafikövervakningen ska ske med fartkameror så har polisen fått minskade anslag för att övervaka trafiken. Resultatet är att polisens övervakning av trafik, som faktiskt kan fånga fulla, höga eller körkortslösa förare, har minskat i motsvarande omfattning.

Jag har själv blivit stoppad av polisen för rutinkontroller (och vid två tillfällen för fortkörning) vid ca 50 tillfällen. 1 tillfälle var under dom senaste 5 åren. Resterande var ca 2-3 gånger om året under 20 år. Dvs sannolikheten för att bli stoppad av en polis som tittar på körkortet eller kollar om du är full har minskat på ett högst dramatiskt sätt.

Tittar man på statistiken så ser det ut som att andelen som kör åt helsike när dom är fulla, höga och/eller saknar körkort har ökat under senare år och det är helt i linje med att vår regering ger pengar till trafikverket istället för polisen eftersom man anser att det är viktigt att man håller låg hastighet och inte speciellt viktigt om man är full, hög eller kör utan körkort. Det spelar heller ingen som helst roll om du använder backspeglar eller blinkers eller tittar i döda vinkeln. Kort sagt så anser regeringen att det är OK att köra som en idiot så länge som du gör det sakta.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top