Näthandlat, saknas varor men fullt pris

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Köper som vanligt mina linser över nätet och har vänt mig till ett och samma företag under kanske 1½ års tid.
Under denna tid så har jag fått felaktig styrka på linserna en gång, skickade tillbaka och fick sen hem rätt sort. Inga problem, felplock kan inträffa.

Fick hem en ny leverans i måndags. Hade beställt fyra askar med linser (två månaders förbrukning), i kuvertet låg det bara tre askar. Den medföljande fakturans belopp och specifikation var dock på fyra askar (872:).

Fick tag på kundtjänst via mail, eftersom deras telefoner tydligen är på "ljudlös".

Nedan följer mailkonversationen

Blå text är jag, röd text är deras svar.

Hej!
Jag hämtade ut min försändelse idag. I den låg det tre askar med linser. Jag har beställt fyra askar. Även fakturans belopp var på fyra askar.
Skickar ni en till ask omgående, eller hur går det till?

Hej Jimmy,

Kom alla fyra boxar i samma brev? Om de kom i olika brev kan det vara så att den sista kommer idag eller imorgon. Skulle den inte göra det kontakta oss igen så ska vi försöka lösa det!

Trevlig dag!

Endast ett kuvert innehållande tre boxar och en faktura på fyra boxar.
Fyra boxar får plats i ett kuvert, då jag fått sådana leveranser från er tidigare.

Hej Jimmy,

Efter jag fått hjälp av en arbetskollega har vi sett att alla dina 4 paket skickades från vårt lager i samma kuvert.

Har ditt kuvert varit skadad?

Jag har även kollat lagersaldo och vi har inga sådana toriska linser kvar på lagret som skulle kunna vara dina. Eftersom de special beställs för varje person.

Hej.

Kuvertet var oskadat och oöppnat när jag hämtade ut det. Fick som vanligt öppna det genom att dra i den röda "öppningsremsan".

Hej Jimmy,

Det låter mycket märkligt, om paketet varit oskadad då kan vi inte heller göra en reklamation. Tyvärr kan vi inte skicka ut ett till paket då, vi har informationen att vi skickat ut alla linser och du säger att kuvertet varit oskadad.

Vi beklagar detta verkligen!

Vad ska jag göra nu? Har inte svarat på de sista mailet.

Rätt svårt att bevisa att jag verkligen bara fått tre askar och inte fyra :(

Min kundhistorik visar att jag betalat x antal tusenlappar och alltid i god tid innan förfallodatum.

Har jag någon chans att ta hem detta, eller ska jag betala och knyta näven i fickan?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Självklart skall du ligga på och klaga högt och lågt. Maila, ringa, tjata och vid behov hota. Du ska ju inte stå för deras misstag. Hör av dig igen till dem och säg att de förlorar mer på att bli av med dig som kund än att de faktiskt gör rätt för sig och skickar den uteblivna kartongen.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Jag hade aldrig gett med mig, antingen krävt ny räkning för 3 boxar och sedan bytt leverantör. Eller ARN och vägrat betala, har du inte fått alla varor ska du inte heller betala för dem.
Någon packare på deras lager har antagligen stulit dem.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Har iaf mailat igen nu (fick inget svar på telefon den här gången heller...)

Hej!

Naturligtvis så kan jag inte betala en faktura som inte motsvarar mängden varor jag fått. Antingen får ni skicka en ny faktura på ett korrekt belopp (654 SEK) eller skicka den uteblivna asken med linser.

Om inget av detta inträffar så ser jag ingen annan möjlighet än att helt enkelt kontakta ARN och lägga fram problemet.

Om ni tar en titt på min kundhistorik så ser ni att jag varit en återkommande kund och alltid betalat mina fakturor i god tid.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-

Hej!

Naturligtvis så kan jag inte betala en faktura som inte motsvarar mängden varor jag fått. Antingen får ni skicka en ny faktura på ett korrekt belopp (654 SEK) eller skicka den uteblivna asken med linser.

Om inget av detta inträffar så ser jag ingen annan möjlighet än att helt enkelt kontakta ARN och lägga fram problemet.

Om ni tar en titt på min kundhistorik så ser ni att jag varit en återkommande kund och alltid betalat mina fakturor i god tid.

Bra skrivet! :tummenupp

Hoppas dom får tummen ur och skickar en till ask, annars är dom bra jäkla korkade om dom mister en kund pga. en (för dom) sketen ask med linser.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Får man fråga vilket förtag detta gäller?

Jag har skickat efter linser från Lensway och de ggr det saknats eller varit något fel tex, torkad lins pga utläckt vätska har de genast skickat nya utan att ifrågasätta det minsta lilla.

Du ska absolut INTE betala för något du inte har tagit emot. Stå på dig och ge dig ALDRIG. :)

Det brukar funka när man säger att man ska vända sig till konsumentverket.

Jag gjorde det när jag hade lämnat in bilen på verkstan och de hade gett mig ett pris på 4000:- och när jag skulle hämta ut den så får jag ett kvitto på 8000:-. Jag frågade vad är detta? Deras svar...ja vi hittade lite mer fel som vi fixade. Dom hade inte ringt mig och frågat innan hur de skulle göra så jag hade lagen på min sida och bad dom återställa bilen eller ta den summa de sagt från början. Jag hotade med konsumentverket och fick betala 4000:- för alltihop till slut. :)

Pippi

Hej!

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Får man fråga vilket förtag detta gäller?

Jag har skickat efter linser från Lensway och de ggr det saknats eller varit något fel tex, torkad lins pga utläckt vätska har de genast skickat nya utan att ifrågasätta det minsta lilla.

Du ska absolut INTE betala för något du inte har tagit emot. Stå på dig och ge dig ALDRIG. :)

Det brukar funka när man säger att man ska vända sig till konsumentverket.

Jag gjorde det när jag hade lämnat in bilen på verkstan och de hade gett mig ett pris på 4000:- och när jag skulle hämta ut den så får jag ett kvitto på 8000:-. Jag frågade vad är detta? Deras svar...ja vi hittade lite mer fel som vi fixade. Dom hade inte ringt mig och frågat innan hur de skulle göra så jag hade lagen på min sida och bad dom återställa bilen eller ta den summa de sagt från början. Jag hotade med konsumentverket och fick betala 4000:- för alltihop till slut. :)

Pippi

Jag väntar tills jag iaf fått mailsvar innan jag namnger företaget :)

Har handlat av lensway förut också, men de håller ett rätt mycket högre pris och är näst dyrast, efter synsam. Tyvärr, då de, som du skriver, är väldigt bra att ha och göra med.

Bra skrivet! :tummenupp

Hoppas dom får tummen ur och skickar en till ask, annars är dom bra jäkla korkade om dom mister en kund pga. en (för dom) sketen ask med linser.

Jag hoppas också de tar sitt förnuft till fånga och slänger iväg en ask till :)

Är ju inga stora summor det rör sig om, inte för mig och ännu mindre för företaget (218:).

Hur som helst så var det högst troligen sista gången jag beställde från detta företag iaf.

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Fick svar nyss.

Hej Jimmy,

Absolut förstår jag dig men vi måste följa vissa regler men nu kommer jag skicka ut ett till paket till dig.

Egentligen skulle vi behöva ett reklamationsunderlag från Posten men i hoppar det.

Hoppas du får de inom kort de skickas imorgon!

Ha en trevlig helg!

Great success :borat :2cool

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Happy times :borat :hihi

Förstår att dom inte kan skicka ut ett extra paket varje gång någon ber om att få ett "då det saknas" - folk skulle nog inte ha några problem att utnyttja det. Samtidigt så verkar ju responsen från dom varit lite retarded :)

Men iallafall, i framtiden skulle du ju kanske kunna ta och öppna paketet i affären där du hämtar ut det!? (Gjorde jag när jag fick ett paket som vägde ungefär 100 gram och vikten skulle vara omkring 1 kg... sedan dess har jag fortsatt med det, riktigt bra att ha butiksägaren som vittne på att någon inte stämmer överens med det paket man skickat efter)

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Fick svar nyss.

Hej Jimmy,

Absolut förstår jag dig men vi måste följa vissa regler men nu kommer jag skicka ut ett till paket till dig.

Egentligen skulle vi behöva ett reklamationsunderlag från Posten men i hoppar det.

Hoppas du får de inom kort de skickas imorgon!

Ha en trevlig helg!

Det är tacken som du fick för att du var trogen och rättvis kund. Tack och hej säger vi till sådana företag och tänker att det är deras förlust "en badwill uppväger x-antal andra badwill".

Jag kan rekommendera: http://www.lensbuddy.com/ :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Härligt:tummenupp

Köper mina linser via lensway och får nu som trogen kund alltid gratis frakt (och ibland % på efterföljande beställning)
Köpt från Yourlenses några enstaka gånger, billigare men har betydligt längre leveranstid och inte lika bra kundtjänst.

Bra att denna tråden dök upp btw, passar på att fråga om det finns någon förutom Synsam som säljer simglasögon med styrka.

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Men iallafall, i framtiden skulle du ju kanske kunna ta och öppna paketet i affären där du hämtar ut det!? (Gjorde jag när jag fick ett paket som vägde ungefär 100 gram och vikten skulle vara omkring 1 kg... sedan dess har jag fortsatt med det, riktigt bra att ha butiksägaren som vittne på att någon inte stämmer överens med det paket man skickat efter)

Om man märker direkt att något är galet med försändelsen så är det bra att öppna direkt i butiken :) Beroende på vad man beställt så kan det vara lite omständigt dock. Sällan det blir fel trots allt.

Det är tacken som du fick för att du var trogen och rättvis kund. Tack och hej säger vi till sådana företag och tänker att det är deras förlust "en badwill uppväger x-antal andra badwill".

Jag kan rekommendera: http://www.lensbuddy.com/ :tummenupp

De var tyvärr också lite dyrare, men kan vara värt att prova ett par gånger ändå :tummenupp
Ska, när den här leveransen är slut, gå över till såna linser man har inne dygnet runt i 30 dagar, så då får man göra en ny koll på vilka företag som har lite bättre priser :)

Härligt:tummenupp

Köper mina linser via lensway och får nu som trogen kund alltid gratis frakt (och ibland % på efterföljande beställning)

Jag har köpt från lensway tre till fyra gånger bara. Grymt snabb leverans och bra kundservice, men för mig som väldigt liten kund så kostar varje ask 279 plus frakt... Där jag handlade nu kostar samma ask 218 inkl frakt.

Kan tillägga att företaget i fråga inte har nämnts av någon annan här, så fortsätt ni att handla där ni är nöjda :tummenupp

Eftersom de nu, efter lite knorrande, fixade till detta problem så hänger jag inte ut företaget här. Om någon vill veta namnet så skicka ett PM.

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ni som shoppar linser via nätet, hur ofta gör ni en synundersökning? Vad tycker er optiker om det isf? :gnissla

Det optimala vore egentligen att öppna stora plånboken och laserbehandla sina efterblivna ögon once and for all liksom.

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
De var tyvärr också lite dyrare, men kan vara värt att prova ett par gånger ändå :tummenupp
Ska, när den här leveransen är slut, gå över till såna linser man har inne dygnet runt i 30 dagar, så då får man göra en ny koll på vilka företag som har lite bättre priser :)
En sidofråga till dig:
Kan det där verkligen vara bra för ögonen? Jag har sen många år tillbaka kört med engångslinser eftersom jag vill att de är rena och frächa när jag sätter i dem och jag gärna betalar det priset. Kanske 30 dagars linser skulle kunna vara ett alternativ för mig med tanke på att det är just det här med att lägga i vätska och hålla behållare rena som jag tvekar över men som jag slipper när de sitter i.

Ni som shoppar linser via nätet, hur ofta gör ni en synundersökning? Vad tycker er optiker om det isf? :gnissla

Det optimala vore egentligen att öppna stora plånboken och laserbehandla sina efterblivna ögon once and for all liksom.

Jag har inte gjort en enda synundersökning sen jag fick mitt intyg och började beställa och det är väl ca...två år sedan. Jag har ingen fast optiker och det är därför.

Jag håller med dig, den stora plånboken och laserbehandling vore en mycket bra investering, för ju mer man använder linser ju sämre blir synen (vad jag har hört) dock hade jag ett väldigt lindrigt synfel för två år sen, men det vart då de...

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
En sidofråga till dig:
Kan det där verkligen vara bra för ögonen? Jag har sen många år tillbaka kört med engångslinser eftersom jag vill att de är rena och frächa när jag sätter i dem och jag gärna betalar det priset. Kanske 30 dagars linser skulle kunna vara ett alternativ för mig med tanke på att det är just det här med att lägga i vätska och hålla behållare rena som jag tvekar över men som jag slipper när de sitter i.

Jag har inte gjort en enda synundersökning sen jag fick mitt intyg och började beställa och det är väl ca...två år sedan. Jag har ingen fast optiker och det är därför.

Jag håller med dig, den stora plånboken och laserbehandling vore en mycket bra investering, för ju mer man använder linser ju sämre blir synen (vad jag har hört) dock hade jag ett väldigt lindrigt synfel för två år sen, men det vart då de...

Angående det första så använder jag månadslinser, alltså tar i och ur varje dag i en behållare. Lat som jag är tvättar jag inte dom som man borde men har inte märkt några konstigheter med det.
Sen har man glömt bort sig och kört med månadslinser i två månader, det funkar också fast dom blir lite torra till slut. :gnissla
Men det är lite mek med allt, helt klart. Själv kan jag inte ha linser som sitter i även under natten, dom jag provat är förbannat obekväma (ca 6-7 olika tillverkare).

Mjaa, varför skulle synen i sig bli sämre av att använda linser?
Det enda som händer är väl att man "skaver" lite på hornhinnan, men ytan på hornhinnan har väl inte direkt något med synen att göra?

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Mjaa, varför skulle synen i sig bli sämre av att använda linser?Det enda som händer är väl att man "skaver" lite på hornhinnan, men ytan på hornhinnan har väl inte direkt något med synen att göra?

Jag vågar inte svara på det där om det faktiskt är så att det är en bidragande faktor till att man får sämre syn, det är bara vad jag hört och för mig så ska mina linser bara fungera och inget annat och det gör de, så jag lägger inte så stor vikt i att testa runt och mecka med det eller bry mig om ifall synen blir sämre. det vart nämligen därför jag passade på att fråga och att använda glasögon för mig finns inte.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM

Brosan laserbehandlade sina ögon för sisådär 10 år sedan och är supernöjd men han hade ganska kraftig synnedsättning, jag har inte tagit det beslutet än även om övertalningskampanjen var enorm när jag jobbade på en ögonklinik som utförde detta.

Optikern säger inget om vart jag köper linser men gå på regelbundna kontroller är viktigt för sin egna skull, man ska va rädd om ögonen :) *
Köper aldrig linser på nätet utan att jag först har provat ut dem, varierar mellan färgade månadslinser och endagslinser.

* Linser inte ska hanteras i badrum (mycket bakterier just i badrum), ska inte sovas med dem och ej användas när man är förskyld, detta efter ögonläkares utsago.

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
En sidofråga till dig:

De personer jag pratat med som kör med såna linser säger att det funkar kanon. Precis som med övriga linser är det en liten tillvänjningsperiod i början.
Man får även gå på rätt täta kontroller första månaden man använder sådana linser.

Alla ögon klarar inte av att ha dessa linser inne en hel månad i sträck enligt vad jag har hört däremot.

Bara att testa och se hur det går. Vore ju skönt att ploppa i och sen slippa tänka på det på en månad :)

Brosan laserbehandlade sina ögon för sisådär 10 år sedan och är supernöjd men han hade ganska kraftig synnedsättning, jag har inte tagit det beslutet än även om övertalningskampanjen var enorm när jag jobbade på en ögonklinik som utförde detta.

Vet du ifall det är brukligt att operera även lättare synfel?

Själv har jag ju bara -0,25 på båda ögonen och lite brytningsfel (ser alltså skapligt, även utan linser och har inget krav på att använda linser/glasögon när jag kör).

Last edited:

unke_b

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
honda crf450
En sidofråga till dig:

Min erfarenhet av dygnetruntlinser är endast :tummenupp
ibland glömmer jag dom i och jag har burit dom i upp till 2 månader utan problem.
Det finns även dygnetruntlinser i 14- och 7-dagarsversioner, fråga efter sådana så kan du ju mjukstarta.

/H

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...