Nå´n som kör FZR 1000 runt årsmod -90

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Robban_C skrev:
Teo... inga järnfoder i cylindrarna ...[/QUOTE skrev:
Säker på det?
Läget är ju att sånt som lättat vevparti etc är ju rätt marginella förändringar men att byta från stål/järnfoder till nicasilad alucylinder är ju definitivt en "major operation" så att säga. Sånt brukar dom ju göra endast vid nykonstruktion.

Vi har ju sett hur folk har haft problem med oljetörstiga Thunderacehojar, exakt samma fenomen som FZR och vid liknade miltal, jag är tveksam till att de bytte foderna faktiskt.
Men kan nån visa upp en länk med bevis så tror jag på det.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Tja, får man spamma lite här eller? :hihi
FZR1000 var min drömhoj när jag tog lappen -90, hade inte råd och köpte en GPZ900R istället. Hade mycke kul med den.

Nu har planerna på att bygga en naken FZR börjat krypa sig fram... att ha till pendla/vardags/bus/skjutsa mm...

Man ska tjacka 89 eller nyare va?

:)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Man ska tjacka 89 eller nyare för att få 1002 cc motorn.
Och man ska tjacka 90/91 (vet inte exakt) för att få upponergaffel.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har själv nyss köpt en 1989:a, är grymt nöjd!! Bränsleförbrukning ca 0,6-0,7, men tror att man vid längre körningar och man håller sig under 140 km så kommer man nog ner i 0,5 /mil, har kört 105 mil på 2 veckors tid. Har pytsat i lite olja ca ett par dl, börjar bli dags igen har jag sett, så ca 3-4 dl/100 mil verkar min dra, så länge det bara är normalt så kan jag leva med det, det blir ju inte stor extra kostnad ändå vid ex 1000 mils körning/säsong vad kanske jag kommer att kunna komma upp i.

Bra vridmoment, mycket stadig hoj!! Man sitter faktiskt riktigt bekvämt för att vara en sporthoj, eller om man skall kalla den snabb-tourer?

miltal totalt på min 7700, men renoverad o genomgången vid 6000(alla lager i motorn, honade cylindrar etc) har service/rep kvitton o dokumentation på över 20 000 kronor sedan 1997, då är inte de nya däcken inräknade.

Det finns lite fakta om fzr modeller på utländska internetsajjter.

Skulle vara intressent med en sådan FZR 1000 i Sverige, eller om man tillsammans skulle starta upp? intresse någon?? Är själv inte duktig på bildhantering samt snickra hemsidor, men är duktig på att skriva, så med ´hjälp från flera kanske vi kan ordna något?

Mvh KLE 1991
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kom på en sak som är lite "marig" det är faktiskt svårt att se i backspeglarna, man får böja in armarna o sidan för att kunna se hyffsat.

Tycker man måste vara rätt bestämd när man petar i växlarna, har haft en tendes att nästan hitta som ett friläge mellan 4:an o 5:an när man riktigt smyger i den, hårt o brutalt går det bra.... :banana

Har funderar om man kan förlänga ut dem, alt några eftermarknadsspeglar kanske á lá formula one, så passar speglarna prestandan :tummenupp
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
kle1991 skrev:
Har funderar om man kan förlänga ut dem, alt några eftermarknadsspeglar kanske á lá formula one, så passar speglarna prestandan :tummenupp
Det finns aluminiumdistanser som man monterar mellan kåpan och spegeln, men dessa kostar som om dom vore av guld, iaf dom jag sett.
Men jag har mina speglar inställda så att jag böjer ut armen och kollar mellan arm och kropp.
Beror väl klart på hur man är skapt i kroppen med kanske :banana
//Tobbe
 

popen

Aspie
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Ktm 660 06
Jsson skrev:
Har nyss köpt en själv och funderar om nå´n har bra/dåliga erfarenheter av just en sån hoj. :)

tjena grattis till fzren köpte en -90 själv för ett par månader sedan, är jävligt nöjd, den drar lite olja (4500mil) det är väl den enda nackdelen tycker jag annars är det en suvve hoj jävligt snygg design för att vara så gammal, håller än i dag såg på en amerikansk sida att det fanns r1 kåpkitt till fzr hehe det kanske skulle va något.
sköt om pärlan,kör föriktigt!
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag älskar min FZR...
lite taskig koppling bara, men nu ligger det kolfiberlameller i garaget!!!

sliwer> FZR:en har 1460 i hjulbas, tycker jag är "kort" för att vara en -89.
den svänger som fan iallefall, polaren kör 3 sek långsammare per varv än en R6:a på midlanda...(polaren är 197 cm lång & 135kg, R6 killen är 178 cm & 75 kg & tävlar rr...)
 

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
kle1991 skrev:
Kom på en sak som är lite "marig" det är faktiskt svårt att se i backspeglarna, man får böja in armarna o sidan för att kunna se hyffsat.

Tycker man måste vara rätt bestämd när man petar i växlarna, har haft en tendes att nästan hitta som ett friläge mellan 4:an o 5:an när man riktigt smyger i den, hårt o brutalt går det bra.... :banana

Har funderar om man kan förlänga ut dem, alt några eftermarknadsspeglar kanske á lá formula one, så passar speglarna prestandan :tummenupp

Eller så plockar man bara bort junket och vrider på sig då o då...slet bort mina i vintras och jag har inte saknat dem en sekund. Sen ser hojen bra mycket bättre ut utan Musse Pigg-öronen....

Passade på att dreva ner en kugg fram tidigare i år också. Kan varmt rekommenderas...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Brutus skrev:
Eller så plockar man bara bort junket och vrider på sig då o då...slet bort mina i vintras och jag har inte saknat dem en sekund. Sen ser hojen bra mycket bättre ut utan Musse Pigg-öronen....

Passade på att dreva ner en kugg fram tidigare i år också. Kan varmt rekommenderas...
Fy, jag åkte med min utan kåpor en vecka för att se hur den kändes utan kåpor.
Det första jag saknade och inte vill vara utan var speglarna.
Nerdrevning och höjning av häcken rekomenderas varmt av mig med :tummenupp
//Tobbe
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Något annat som verkar vara väldigt bra så är det andrahandsvärdet, det verkar ligga stabilt, de är dessutom inte billigare i Tyskland heller, tyder väl på en viss popularitet!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
popen skrev:
... såg på en amerikansk sida att det fanns r1 kåpkitt till fzr ...
Länk?
Jag har ju liksom en FZR nästan kpl förutom kåpor. Man skulle ju kunna sätta ihop en kpl och sen sälja...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top