2fast4Hjo
"Dude I almost hade U"
Åhh, vad jag trivs här (glädjetjut), roligt att man inte är ensam om att tycka att Yamaha FZR är helt okej och att man får mycket hoj för pengarna!.
Last edited:
Tofast4Hjo skrev:Åhh, vad jag trivs här (glädjetjut), roligt att man inte är ensam om att tycka att Yamahan är helt okej och att man får mycket hoj för pengarna!.
FreddeH skrev:
Kul med likasinnade! Vi får bilda en FZR-klubb!
FreddeH skrev:Sök på teknikforumet, frågan om oljeförbrukning på FZR och andra Yamma 1000 cc har diskuterats där!
Jag tycker det är en kanonhoj om man ser till vad man får för pengarna!
Jag har en -91:a, helt orginal förutom slipon. Snart 7 000 mil och den går som en klocka. Visst drar den lite olja, men inget som jag tycker är onormalt...
Som folk redan nämnt, den är lite tyngre än dagens 1000 cc räsrar, men om man inte måste vara värst och klarar man sig med något lite mer åt sporttouringhållet så är den super!
Försäkringen är ju riktigt skaplig också! Ytterligare en anledning, åtminstone för mig!
Vilken årsmodell har du på din? Det skiljer ju en del mellan 89-90 och 91-93.
Motorn är i princip samma, men t.ex. framgaffeln är ju USD på de nyare.
Jsson skrev:Hej! Jag har en 90:a
Tofast4Hjo skrev:JA, JA, får jag vara med då (trots att jag bara åker bakpå och .)
Drog förbi en R6 i Örebro, dessa gick faktiskt lika bra trots att R6 väger runt 165 kilo (säkert fel där igen, eller).
Robban_C skrev:Motorn i Thunderace är tydligen inte EXAKT samma. Dvs samma motorfamilj och i stort sett allt passar mellan motorerna men Th-ace har enligt uppgift (tror det var från andersson_turbo) lättare vevparti och lite andra fästen mellan topp och ram.
Dessutom har Th-ace andra förgasare eftersom Th-ace har TPS för tändförställning. På FZR-fuggarna finns inga fästen för TPS.
TPS (throttle position sensor) används för tändförställning på delgas och kan möjligen resultera i något lägre soppaförbrukning vid touring. Det ger ingen skillnad i maxeffekt då tändläget vid stum rulle borde vara samma.
Men principellt är det samma knota. Enligt min erfarenhet hyfsat slitstark (bortsett från lite oljeförbrukning). Massor av botten/mellanregister och bra toppeffekt.
Antagligen hyggligt dyr att renovera när det väl är dags. En hel skog av ventiler i topparna på dom däringa, många styrningar att byta och många ventilsäten att fräsa etc.
Kom också ihåg att detta gäller 1002 cc motorn. Det fanns en annan motor -87/-88 (tror den var på 989 cc) som verkar vara mindre lyckad.
FreddeH skrev:Har en hemma också som åker bakpå... men nu har hon ju egen (egna tom...) hojar så då får jag ha FZRen själv! Lättare att slanga då!
Där ser man! Det är inte illa... vikten gör ju mycket!
Tofast4Hjo skrev:Ser Jörgen en han vill race säger han lite retfullt, "det går ju inte med dig på" men jag kryper ihop som en liten larv där bakom och det brukar lösa sig ändå, vi har roligt ihop och det är huvudsaken.
Tofast4Hjo skrev:Det enda som skiljer Thunderace är väl att den är lättare, väger den inte 184 kilo??..
Teo skrev:+ ram, gaffel/sving, kåpor/tank, detaljer i motorn som t.ex inga järnfoder i cylindrarna,mm. men mycket är samma i motorn,
FreddeH skrev:Okej. Som sagt, då är det en del som skiljer... har även haft en av de tidiga modellerna, -88... men den är ju inte samma som din heller...
tobbeviking skrev:Jag trivs kanon med min 91a att jag sedan måste försöka pilla dit ett crosstyre beror mer på mig än hojen.
Min ska mao bli fighter i vinter.
Mina nävar är inte längre vad dom varit, tål inte att "hänga" på armarna så länge numera
Stabil och trevlig maskin även om man sätter tanten på bönpallen.
Prestanda och väghållning finns så det räcker och blir över på vanlig väg.
Har ännu inte haft nöjet att dra mot en Retta vid ngt rödljus, skulle vara roligt att se hur man står sig mot en sån.
Inte för att det spelar mig så stor roll, men visst är man lite nyfiken
Tristast är den förbenade oljenivålampan som lyser titt som tätt om man har liiiiite lägre nivå än max i motorn.
Det enda "problem" jag haft med min har varit packboxarna i gaffeln, men det beror mer på ålderdom och misshandel än defekt på biken.
En schysst hoj och massa prestanda för slantarna.
//Tobbe
Teo... inga järnfoder i cylindrarna ...[/QUOTE skrev:Säker på det?
Läget är ju att sånt som lättat vevparti etc är ju rätt marginella förändringar men att byta från stål/järnfoder till nicasilad alucylinder är ju definitivt en "major operation" så att säga. Sånt brukar dom ju göra endast vid nykonstruktion.
Brutus skrev:Det enda som egentligen skiljer 89-90 från 91-93 är väl just gaffel och kåpan? Har iofs aldrig kört en äldre FZR, men det lär väl inte skilja nåt märkbart på dem.
Som det sagts innan. En mycket potent hoj om man ser till inköpspris och försäkringspremie. Exup´en gav upp på min förra sommaren, men efter ett litet drevbyte så var den som ny igen. En annan nackdel är väl att det ska sitta drivpaket med 532-delning original och det är svindyrt(c:a 2000-2200:- för en uppsättning). De flesta går dock ner till 530 som dock funkar utmärkt.
Tofast4Hjo skrev:Åhh, vad jag trivs här (glädjetjut), roligt att man inte är ensam om att tycka att Yamaha FZR är helt okej och att man får mycket hoj för pengarna!.
Det var en trevlig sidaYZF750 skrev:
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |