Nå´n som kör FZR 1000 runt årsmod -90

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tofast4Hjo skrev:
Åhh, vad jag trivs här (glädjetjut), roligt att man inte är ensam om att tycka att Yamahan är helt okej och att man får mycket hoj för pengarna!.

:fakta

Kul med likasinnade! Vi får bilda en FZR-klubb! :banana :banana
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Hej! Jag har en 90:a


FreddeH skrev:
Sök på teknikforumet, frågan om oljeförbrukning på FZR och andra Yamma 1000 cc har diskuterats där!

Jag tycker det är en kanonhoj om man ser till vad man får för pengarna! :tummenupp
Jag har en -91:a, helt orginal förutom slipon. Snart 7 000 mil och den går som en klocka. Visst drar den lite olja, men inget som jag tycker är onormalt...
Som folk redan nämnt, den är lite tyngre än dagens 1000 cc räsrar, men om man inte måste vara värst och klarar man sig med något lite mer åt sporttouringhållet så är den super!
Försäkringen är ju riktigt skaplig också! :banana Ytterligare en anledning, åtminstone för mig!

Vilken årsmodell har du på din? Det skiljer ju en del mellan 89-90 och 91-93.
Motorn är i princip samma, men t.ex. framgaffeln är ju USD på de nyare.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Motorn i Thunderace är tydligen inte EXAKT samma. Dvs samma motorfamilj och i stort sett allt passar mellan motorerna men Th-ace har enligt uppgift (tror det var från andersson_turbo) lättare vevparti och lite andra fästen mellan topp och ram.

Dessutom har Th-ace andra förgasare eftersom Th-ace har TPS för tändförställning. På FZR-fuggarna finns inga fästen för TPS.
TPS (throttle position sensor) används för tändförställning på delgas och kan möjligen resultera i något lägre soppaförbrukning vid touring. Det ger ingen skillnad i maxeffekt då tändläget vid stum rulle borde vara samma.

Men principellt är det samma knota. Enligt min erfarenhet hyfsat slitstark (bortsett från lite oljeförbrukning). Massor av botten/mellanregister och bra toppeffekt.
Antagligen hyggligt dyr att renovera när det väl är dags. En hel skog av ventiler i topparna på dom däringa, många styrningar att byta och många ventilsäten att fräsa etc.

Kom också ihåg att detta gäller 1002 cc motorn. Det fanns en annan motor -87/-88 (tror den var på 989 cc) som verkar vara mindre lyckad.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tofast4Hjo skrev:
JA, JA, får jag vara med då (trots att jag bara åker bakpå och :tuttar .)
Drog förbi en R6 i Örebro, dessa gick faktiskt lika bra trots att R6 väger runt 165 kilo (säkert fel där igen, eller). :banana :banana

Har en :tuttar hemma också som åker bakpå... men nu har hon ju egen (egna tom...) hojar så då får jag ha FZRen själv! Lättare att slanga då! :tummenupp

Där ser man! Det är inte illa... vikten gör ju mycket!
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Robban_C skrev:
Motorn i Thunderace är tydligen inte EXAKT samma. Dvs samma motorfamilj och i stort sett allt passar mellan motorerna men Th-ace har enligt uppgift (tror det var från andersson_turbo) lättare vevparti och lite andra fästen mellan topp och ram.

Dessutom har Th-ace andra förgasare eftersom Th-ace har TPS för tändförställning. På FZR-fuggarna finns inga fästen för TPS.
TPS (throttle position sensor) används för tändförställning på delgas och kan möjligen resultera i något lägre soppaförbrukning vid touring. Det ger ingen skillnad i maxeffekt då tändläget vid stum rulle borde vara samma.

Men principellt är det samma knota. Enligt min erfarenhet hyfsat slitstark (bortsett från lite oljeförbrukning). Massor av botten/mellanregister och bra toppeffekt.
Antagligen hyggligt dyr att renovera när det väl är dags. En hel skog av ventiler i topparna på dom däringa, många styrningar att byta och många ventilsäten att fräsa etc.

Kom också ihåg att detta gäller 1002 cc motorn. Det fanns en annan motor -87/-88 (tror den var på 989 cc) som verkar vara mindre lyckad.

Å fan, så då ska man köpa T-ace grejjor om nåt går sönder! Tack för tipset! :tummenupp

Det som var problemet med den äldre knotan var väl lådan har jag för mig... 2:an som inte pallade med.
Men 1002 cc ska vara hållbar!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
FreddeH skrev:
Har en :tuttar hemma också som åker bakpå... men nu har hon ju egen (egna tom...) hojar så då får jag ha FZRen själv! Lättare att slanga då! :tummenupp

Där ser man! Det är inte illa... vikten gör ju mycket!

Ser Jörgen en han vill race säger han lite retfullt, "det går ju inte med dig på" men jag kryper ihop som en liten larv där bakom och det brukar lösa sig ändå, vi har roligt ihop och det är huvudsaken.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Tofast4Hjo skrev:
Ser Jörgen en han vill race säger han lite retfullt, "det går ju inte med dig på" men jag kryper ihop som en liten larv där bakom och det brukar lösa sig ändå, vi har roligt ihop och det är huvudsaken.

Kan bara hålla med!! Det måste inte gå svinfort jämt! Fast det är faktiskt jäkligt kul att ha varsin hoj med!!! Å då kan man ju ligga bakom och njuta av :arsele:tuttar
:hihi
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tofast4Hjo skrev:
Det enda som skiljer Thunderace är väl att den är lättare, väger den inte 184 kilo??..

+ ram, gaffel/sving, kåpor/tank, detaljer i motorn som t.ex inga järnfoder i cylindrarna,mm. men mycket är samma i motorn,
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Teo skrev:
+ ram, gaffel/sving, kåpor/tank, detaljer i motorn som t.ex inga järnfoder i cylindrarna,mm. men mycket är samma i motorn,

Det var motormässigt jag menade (kanske inte framkom så tydligt).

Vi hade en ganska intressant början på den här säsongen. Motorcykeln har stått i varmt garage (inte tillräckligt kanske) hela vintern och glada och spraliga tog vi ut den för att göra en smygpremiär i början av april, men den startade inte!, vi försökte allt, bytte som sagt tändstift, försökte putta igången den men det ville sig icke..

Då vi ändå hade planerat att byta däck tog vi den på släp till MC-kompaniet i Väring och så fort de tog av den startade den!!, Jörgen körde hem den och några dagar senare skulle vi åka men då startade den inte i alla fall!!!.
Nu fick vi lite panik, vad var fel!!. Det hela slutade med att det hade varit kalla nätter och motorcykeln var helt enkelt för kall!, så vi tog värmefläkten och värme motorn och vips så fungerade den!!! Helt sannslöst, vi hade många sömnlösa nätter innan vi kom på detta.

Edit: Jörgen säger: "Det var chocken som det var fel på"/Lena
 
Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
MT-01 Stage 3
FreddeH skrev:
Okej. Som sagt, då är det en del som skiljer... har även haft en av de tidiga modellerna, -88... men den är ju inte samma som din heller...

Det enda som egentligen skiljer 89-90 från 91-93 är väl just gaffel och kåpan? Har iofs aldrig kört en äldre FZR, men det lär väl inte skilja nåt märkbart på dem.

Som det sagts innan. En mycket potent hoj om man ser till inköpspris och försäkringspremie. Exup´en gav upp på min förra sommaren, men efter ett litet drevbyte så var den som ny igen. En annan nackdel är väl att det ska sitta drivpaket med 532-delning original och det är svindyrt(c:a 2000-2200:- för en uppsättning). De flesta går dock ner till 530 som dock funkar utmärkt.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag trivs kanon med min 91a att jag sedan måste försöka pilla dit ett crosstyre beror mer på mig än hojen.
Min ska mao bli fighter i vinter.
Mina nävar är inte längre vad dom varit, tål inte att "hänga" på armarna så länge numera :(
Stabil och trevlig maskin även om man sätter tanten på bönpallen.
Prestanda och väghållning finns så det räcker och blir över på vanlig väg.
Har ännu inte haft nöjet att dra mot en Retta vid ngt rödljus, skulle vara roligt att se hur man står sig mot en sån.
Inte för att det spelar mig så stor roll, men visst är man lite nyfiken :)
Tristast är den förbenade oljenivålampan som lyser titt som tätt om man har liiiiite lägre nivå än max i motorn.
Det enda "problem" jag haft med min har varit packboxarna i gaffeln, men det beror mer på ålderdom och misshandel än defekt på biken.
En schysst hoj och massa prestanda för slantarna.
//Tobbe
 

Jsson

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Ort
Västerås
Hoj
Hayabusa -02
Låter som om jag har gjort ett bra val när det gäller hoj då :)

Tack för alla tips och fakta! (Till alla som skrivit)

tobbeviking skrev:
Jag trivs kanon med min 91a att jag sedan måste försöka pilla dit ett crosstyre beror mer på mig än hojen.
Min ska mao bli fighter i vinter.
Mina nävar är inte längre vad dom varit, tål inte att "hänga" på armarna så länge numera :(
Stabil och trevlig maskin även om man sätter tanten på bönpallen.
Prestanda och väghållning finns så det räcker och blir över på vanlig väg.
Har ännu inte haft nöjet att dra mot en Retta vid ngt rödljus, skulle vara roligt att se hur man står sig mot en sån.
Inte för att det spelar mig så stor roll, men visst är man lite nyfiken :)
Tristast är den förbenade oljenivålampan som lyser titt som tätt om man har liiiiite lägre nivå än max i motorn.
Det enda "problem" jag haft med min har varit packboxarna i gaffeln, men det beror mer på ålderdom och misshandel än defekt på biken.
En schysst hoj och massa prestanda för slantarna.
//Tobbe
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Teo... inga järnfoder i cylindrarna ...[/QUOTE skrev:
Säker på det?
Läget är ju att sånt som lättat vevparti etc är ju rätt marginella förändringar men att byta från stål/järnfoder till nicasilad alucylinder är ju definitivt en "major operation" så att säga. Sånt brukar dom ju göra endast vid nykonstruktion.
 

FreddeH

La Famiglia aprilia Svezia
Gick med
13 Jun 2003
Ort
NewMill
Hoj
Tuono 1127 R och en Mille
Brutus skrev:
Det enda som egentligen skiljer 89-90 från 91-93 är väl just gaffel och kåpan? Har iofs aldrig kört en äldre FZR, men det lär väl inte skilja nåt märkbart på dem.

Som det sagts innan. En mycket potent hoj om man ser till inköpspris och försäkringspremie. Exup´en gav upp på min förra sommaren, men efter ett litet drevbyte så var den som ny igen. En annan nackdel är väl att det ska sitta drivpaket med 532-delning original och det är svindyrt(c:a 2000-2200:- för en uppsättning). De flesta går dock ner till 530 som dock funkar utmärkt.

Har forskat och enligt Yammas egen sida så är det lite mer som skiljer!
Nyheter -91, kopierat från sidan:

Sigificant modifications:
New rear subframe
New fairing with single projector headlight
Upside down front fork
New olfilter and modified cooling system
Adjustable handle levers
New brake master cylinder
Other minor changes

Källa:
http://ymedc.introweb.nl/en/archive/classics/FZR1000_modlist.shtml
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top