Någon fler som reagerat över hyckleriet?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Har funderat...

Kör man och gör ett ärende på stan med bara jeans och t-skirt så tycker andra hojåkare att man är helt hjärndöd. Men samma hojåkare tycker det är helt okej att pressa gränserna på kurviga vägar med motiveringen att man bara skadar sig själv. Förmodligen farligare rent objektivt.

Samma resonemang kan man ibland få med avseende på val av hjälm och kläder. Bara det bästa duger, enligt vissa man snackar med. Då avser man hjälmar för 5.000kr skor för 3.00kr osv...
Men samtidigt ligger min medelfart kanske 45-65% under deras för det mesta. Kan man inte konstatera att man kanske har olika behov? Varför ska någon annan ha åsikter om min hjälm osv?

Då tänker jag såhär:
Vore det inte skönt om folk bara gav fan i alla mentala moralkakor på alla plan?

Filosofi
Jag respekterar dig, så länge du inte gör nåt som utsätter ANDRA för fara. Vilka faror du vill utsätta dig för och på vilka sätt är din ensak, hojbroder...
Trevlig vore oxå om du undviker att provocera fram onödiga problem med körstilen, av hänsyn till regler i framtiden


Kommentarer? Har nån fler funderat på detta?
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Det typiska SH beteendet, säger en respekterad medlem sin åsikt så håller dennas "annhängare" med den i allt, och de som inte är anhängare till den håller tyst(de öppnar käften när nån annan respekterad medlem med annan åsikt säger sin mening)

resultatet blir att diskussioner lätt blir väldigt vridna här...
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Vaffö bry sig om messerschmittar, åsikts-facister å andra med typ dålig självinsikt?
Sånna har alltid å kommer alltid å finnas... Att dryfta vad andra ska göra bygger ofta på ett behov att projisera sina egna tillkortakommanden å brister, genom att tala om för andra va dom ska göra.
Att de verkligen finns folk som typ bevakar å håller reda på andra e förundransvärt...

Så why bry sig? Tuta å kör på ditt sätt :tummenupp
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Moralkakor är trista. Men det konstiga är att det är väldigt sällan man får en moralkaka i knät live på byn.. Fast det händer jäkligt ofta när folk sitter bakom en skärm istället för ett visir... Då kan man tydligen kritisera allt o alla vare sej man känner,eller känner till dom man ger kritik..

Så visst har du rätt:tummenupp Ge faan i alla moralkakor på alla plan.

Fast tror att SH bara skulle behöva hälften av sina nya servrar då...
Om alla moralkakor försvann, Snacka om o kasta pengar i sjön på uppgraderingen:D
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Moral är bra och ska inte stickas under stolen med, det är det som gör oss till den person vi är idag!

Detta ämne är lika intressant varje gång det kommer på tal här på SH eller i andra sammanhang. Det intresserar mig likväl som bulten, alkohol samt andra tankedrivande frågor. Det är inlägg i dessa trådar som man kan följa intelligensen bland hojåkare! Och genom att ställa den enklaste frågan av alla, Varför?, och försöka skapa en debatt där man läser av vad människor tycker mellan svordomar och intelligensbefriade kommentarer.

Precis som du skriver råder det ett enormt säkerhetstänkande kring skyddsutrustning, där hjälmen är den viktigaste delen. Sedan kommer ryggskyddet, skinnstället, handskarna och sist stövlarna. Att ha en hjälm av "finare" märke likt Arai, Shoei etc som kostar en förmögenhet är prio 1. Ett skinnställ med puckel är också tufft...Tyvärr vet inte många Hur, När samt mot Vad skydden verkligen kommer till sin rätt. Tyvärr hjälper inte skydd nämnvärt om man blåser av vägen i 150km/h.

Att påpeka någons utrustning är bristfällig pga av märke, och sedan lägga en bästa tid på "bulten" är lika intelligensbefriat som att påpeka -Har inte polisen bättre saker likt grova brott att lösa, istället för att jaga oss stackars mc-förare för fortkörning. Vi skadar ju bara oss själva...

Jag kör oftast i jeans och tröja, med hjälm, ryggskydd och handskar. Det blir även en lugnare körning när man inte känner sig som en stridspilot under det "superskyddande" skinnstället...
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Håller med till fullo, mycket bra sagt :tummenupp

Dock inte sagt att man ej bör uppmuntra användandet av skyddskläder.
Själv har jag verkligen tagit till mej alla historier man hört samtidigt som man kanske blivit lite äldre och förståndigare. Detta är första säsongen jag inte (hitills iaf) kört en enda gång utan MC stövlar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag hör till dom som alltid förespråkar märkesgrejer och nästan aldrig åker utan utrustning!

Oftast frågar många vad dom ska köpa här på forumet och jag krockar hellre i en volvo än en fiat uno...

Om du sen åker utan utrustning och klotar så blir det garanterat tråkigare för både dig och mina skattepengar än om du haft utrustning! Sen belastar så klart högfartsolyckor skattemedlen ännu mer men då kan som sagt inte kroppsskador undvikas bara minimeras med riktig utrustning!

Har provat att klota i låg fart med utrusning och då var det bara att ställa sig upp och baxa hem hojen men utan skydd hade det blivit pling plong droskan...
 

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Ort
jöttlabörrj
Hoj
Supkerduke(såld!)
Ja, ja. Det finns alltid någon som bitchar över hur någon annan beter sig. Så länge du inte bitchar över din egen olycka när du själv har gjort ett medvetet val så spelar det väl ingen roll?

Sluta bry dig, välj och kör på! :rolleyes:
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ja, ja. Det finns alltid någon som bitchar över hur någon annan beter sig. Så länge du inte bitchar över din egen olycka när du själv har gjort ett medvetet val så spelar det väl ingen roll?

Sluta bry dig, välj och kör på! :rolleyes:

Se där, nu slipper jag skriva :tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kör hur du vill men tänk på att vi andra är med och betalar din ev, sjukhusvistelse om du klotar halvnaken.

Men åh andra sidan ska ju andra skita i vad du gör.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag hör till dom som alltid förespråkar märkesgrejer och nästan aldrig åker utan utrustning!

Oftast frågar många vad dom ska köpa här på forumet och jag krockar hellre i en volvo än en fiat uno...

Om du sen åker utan utrustning och klotar så blir det garanterat tråkigare för både dig och mina skattepengar än om du haft utrustning! Sen belastar så klart högfartsolyckor skattemedlen ännu mer men då kan som sagt inte kroppsskador undvikas bara minimeras med riktig utrustning!

Har provat att klota i låg fart med utrusning och då var det bara att ställa sig upp och baxa hem hojen men utan skydd hade det blivit pling plong droskan...


Och det där perforerarde känguruskinnet skyddar din kropp bättre mot skador vid en direkträff mot en tall? Kanske vid kanande på 50 m asfalt, men var hittar man de vägarna och endast de? Håller med TS. Bakhjulsåka och bombrepor är ok om man har just vissa attiraljer, men att åka i stan avspänt och riskmedvetet i låg hastighet är idioti. Transportstyrelsens senaste kanpanj om att hålla nittio istället för åttio ökar risken att avlida i en kollision med 70%. Gällande en genomsnittsbil kan man förmoda. Då hjälper nog inte fina hjälmen dig mycket. Speciellt inte när de inte utvecklats säkerhetsmässigt på 20 år. fortfarande fast monterad frigolit. Men visst vi betalar ju 6000 spänn...och då är det kanske superfrigolit?
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Jag är för skyddskläder men det behöver inte vara märkeskläder.
Skyddskläderna är inte till för en direktkontakt med ett träd eller en sten. Har sett bilder och filmer på folk som "bara" skulle köpa glass, iklädd t-shirt o jeans.
Har också hört när folk kör utan skyddskläder att det är för varmt, ställ då hojen och åk å bada.

Jag kan göra som Lelles gjorde en gång i tiden, jag antar lätt ett vad om att dras på asfalt i 50 m, jag iklädd ett skinnställ, du jeans och t-shirt.:)
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Rätt så ny här på SH

Jag vet inte om jag ens håller mig till topic.
Då jag är rätt så ny här på SH. Rätt intensiv på Hemmabioforum där jag har en rätt så bra och lång erfarenhet. Men SH är ett av de forum där man oftast får rätt så spydiga kommentarer till sina frågor. Jag kör själv en Fireblade. Visst den går utahelvete men jag köpte den för att jag gillar 0-100 inte 150-290. Många ggr har folk sagt att jag skall köpa en trampmoppe istället. Visst sporthojjar kan man köra fort och kanske är menade för det men vi har alla olika behov. Tydligen inte här.
Jag har själv Arai Rx7 och Supertech R dojjor osv. Kostade en förmögenhet sen om de är bättre än de andra det vettifan. Men bra "dyra"skydd är ibland en mental säkerhet mer än kanske en faktisk säkerhet. Som min sambo hon har aldrig åkt hoj. Men hon skulle ha den dyraste hjälmen och stövlar osv. För det gav henne en mentalt bättre säkerhet. Så vill jag ha det dyraste så är det väl upp till mig. Man vill ju helst inte testa hur bra gejerna är i verkligenheten.
Har själv funderat på dem med customhojjar. De kör med öppen hjälm utan hakskydd, har förvisso skinnställ men det ser fanken ut som det är gjort utav finaste lammskinn. Medans vi sporthojjare skall ha skinn som är 3 cm tjock och trettinutton skydd. För att inte tala om moppefolket. Igår såg jag en tonårs tjej köra i 40 blås med hjälmen sittandets uppepå huvet. dvs hakskyddet i pannan. En annan tjej satt med en potta vilken inte ens var fastspänd men remmen. Jag är ingen expert men de flesta olyckor som sker ber ror inte på vilka kläder man har utan mest hur man kör och hur BILARNA kör. De singelolyckor som sker med MC är nog hastigheten en faktor som tar störst % i orsaken.
Men jag klotar nog heller i skydd än utan och är det ett dyrt skydd så känner jag mig säkrare MEN det innebär inte att jag kör 300 ändå. Jag gillar draget inte farten.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag känner mig direkt obekväm utan skydden på, falsk säkerhet månne i vissa former av olyckor - men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat (må det vara Husa eller Mille, samma obehaliga känsla).

Jag kan nog tycka det finns en annan form av hyckleri här med, där man som hojåkare kommenterar andras framfart stup i ett, gärna om man sitter på något mindre sportigt, då verkar det nästan vara lite inne just nu att negga i varenda tråd som avhandlar buskörning.

Visa mig den hojåkare som inte kör för fort, finns den? :fakta

Man skall inte kasta spjut i växthus som det heter... :hihi

/J
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
För det första får du väl för fan tänka själv? Du gör dina egna val, baserat på dina egna värderingar och funderingar.

För det andra skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa annat än bra grejer, oavsett vilken vara det handlar om, om det så är hojprylar, skidutrustning eller springskor. Passiv säkerhet för mig är en självklarhet, därför använder jag bra utrustning. Att skinnstället inte skyddar om jag flyger in i en tall motiverar inte att välja ett alternativ som inte skyddar överhuvudtaget. Jag väljer hellre utrustning som är bra och ger mig maximalt skydd vid en vurpa än utrustning som är billig och tänker att det händer aldrig mig, jag kör ju ändå 45-65% under de andras fart för det mesta. Det är i min mening otroligt naivt.

Kontentan, oavsett vad ni i klagokören anser, är att om du ber om någons åsikt får du fan se till att respektera att den skiljer sig från din. Har du redan bestämt dig, eller tycker du bara att andra säger saker du inte håller med om, håll käften från början då istället. Jag tror knappast att andra hojåkare kommer fram till dig när du är ute och kör för att pracka på dig sin åsikt om att du använder KBC istället för Shoei. Så jävla speciell är du knappast.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Och det där perforerarde känguruskinnet skyddar din kropp bättre mot skador vid en direkträff mot en tall? Kanske vid kanande på 50 m asfalt, men var hittar man de vägarna och endast de? Håller med TS. Bakhjulsåka och bombrepor är ok om man har just vissa attiraljer, men att åka i stan avspänt och riskmedvetet i låg hastighet är idioti. Transportstyrelsens senaste kanpanj om att hålla nittio istället för åttio ökar risken att avlida i en kollision med 70%. Gällande en genomsnittsbil kan man förmoda. Då hjälper nog inte fina hjälmen dig mycket. Speciellt inte när de inte utvecklats säkerhetsmässigt på 20 år. fortfarande fast monterad frigolit. Men visst vi betalar ju 6000 spänn...och då är det kanske superfrigolit?

En hjälm är ju inte bara frigolit som bekant. :tummenupp Jag föredrar personligen att kika på vad proffsen använder, det är tunnsått med biltemakrukor inom racingvärlden. :D

Transportstyrelsen skulle nog helst se att vi gick tillbaka till "the red flag act" - http://en.wikipedia.org/wiki/Locomotive_Act

Aktiv säkerhet (att köra, istället för att byta cd, lägga på eyeliner, läsa tidningen, mata barnen i baksätet, etc) is the shit, men det är svårt med urbota dumma svenskar, och mesmjäkig sosse-anda där man förväntar sig att någon annan tar besluten åt mig...
Istället tar vi ned maxhastigheterna till nivåer där det inte kan hända något.

/J
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv har jag precis (för en vecka sedan) kör omkull i 70-80km/h pga grus i en kurva... jag gled 5-8m för att sedan studsa på en mötande bils framhjul.
Jag reste mig upp och konstaterade att jag hade stukat lillfingret (kanske en spricka men det kvittar) men annars helt oskadd. Jag körde med full utrustning, dock var det cordurakläder... alltså de allmänt hatade allväderskläderna. Byxor och jacka är helpaj, de är totalt uppskrapade där skydden sitter och hyffsat uppskrapade på andra ställen.
Jag kunde senare konstatera att jag hade ett skrapsår på 0,5x2cm på höften också där det gått igenom.

Så vad vill jag komma fram till då, jo, jag kommer aldrig köra utan skydd.
Tänk själv, vill du cykla omkull när du cyklar så snabbt du pallar med... och då är det bara krypfart på en MC.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Många anser nog att endast det dyra är bra nog, oavsett om det gäller skyddskläder eller olja till hojen. Att köpa ett dyrt och erkänt märke innebär OFTAST att produkten är bra. Det hela handlar nog om prestige och känslan av att vara trygg. Sen vad man får för de där extra tusenlapparna som man har plöjt ner ifrågasätter man inte. Kanske beror det dyrare priset på stora reklamkampanjer och att alla wannabees är villiga att betala för en liknande produkt som superstjärnorna använder.

Läser man i oljetrådarna framgår det rätt snabbt att den som inte vet eller kan något om smörjmedel ofta har väldigt stark tro på den dyra oljan samtidigt som man ratar ex biltemaoljan. De som går ett steg längre och granskar fakta inser KANSKE något helt annat.

Moralkakor och "moraltanter" får ofta en negativ klang här på sh. Kanske ska vi alla bara tänka på sunt förnuft när vi kör.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
ja, sen angående märken... har du tänkt på att vissa dyrare märken inte är dyrare för att de skulle skydda bättre... på hjälmar handlar det om storlek på skal (de dyrare har ofta 3-5 olika storlekar på skalet medans billigare har 1 och fyller med frigolit), ljudnivå, passform, luftgenomströmning och sen självklart utseende och ju mer känt ju mer får du betala för ett märke, det slår ju aldrig fel.
Så nej, en dyrare hjälm kanske inte skyddar bättre vid en krasch, men den är förmodligen fasiken så mycket skönare att åka med när du inte kraschar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top