Någon fler som reagerat över hyckleriet?

njelger

Guest
Jag skulle vilja se 1 textilställ som sitter bra.
Jag skulle vilja se en TDM850 som dominerar strippen. Jag har sett mig själv åka kortare sträckor utan Herr Ness. Tenderar dock att köra saktare då.
Det är betydligt säkrare att köra sakta i dåliga skydd än fort i bra skydd.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Om inte annat är det bara trist att åka omkring i EPA kläder, lika trist som att köra med en bakstänka i plast. Kolfiber (och coola ställ) tillhör fan lika mycket livets goda som snygga, unga brudar, iskall bärs en het sommar eftermiddag, grillade revbensspjäll, väljudande helsystem, en bandag eller ett dykpass utanför Island...och livets god FÅR kosta. Varför inte UNNA sig något och få bra säkerhet på köpet ? Jag har aldrig assimilerats tillräckligt i detta land för att fatta det där Lutherska "lagom" eller "förnuft". Jo, jag vet...en Swatch mäter tiden bättre än en Rolex...aldrig att jag tar på mig en jävla Swatch, rätt korkat eller hur ? Jag skulle nog inte köpa ett par jeans på Dressman av samma anledning som jag inte skulle köpa ett kefft no-name ställ. Det är fan så (dessvärre ?) att de ställ och hjälmar som är estetiskt tilltalande också i 99% av fall tillhör de dyraste och faktiskt de bästa funktionsmässigt. Folk lägger en jävla massa pengar på kolfiber, titan och blinkar inte inför köpet av ett helsystem för 25 papp...och när sedan hojen är exklusivt pimpad sätter de sig på den iförda i ett Dressman ställ ?? Vari ligger logiken liksom ? Så ser jag på saken iaf...

Någon sade : "Jag har inte råd att köpa billiga prylar"....och nog fan stämmer det.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Kör hur du vill men tänk på att vi andra är med och betalar din ev, sjukhusvistelse om du klotar halvnaken.

Men åh andra sidan ska ju andra skita i vad du gör.

Det är ju detta som är det felaktiga tänkandet!

Du får inte köra hur du vill...och du måste enbart ha hjälm på dig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Blir en 77 hästars parallelltwin vridstarkare av en 40-talist bakom styret?
:tungan

vart kom 40 talisterna in nu då?

TDM 850 må ha bara 85 hästar men det är ungefär vad man kan mata ner i backen utan att hojen reser sig så den är enligt fabriksuppgifterna lika snabb som en retta till 100. Dock är jag enormt chanslös i alla hastigheter över det pga närmare 100 hk handikapp.
Jag kan mata på i princip allt som finns för att accelerera upp till 100 utan att hojen reser sig medan en förare av en sporthoj måste dosera gasen försiktigare. Det är ju faktiskt inte motoreffekten som begränsar accelerationen upp till 100 för dom flesta sporthojar. Således blir det väldigt förarberoende.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Japp, du är fortfarande dig lik. :yoparty

Du är fullt medveten om att 90% av det som skrivs inte är menat som fan själv tolkar bibeln? Min lilla lista var "tongue in cheek" som pajmumsarna säger.

Men det är mycket moralpinnar åt allehanda håll, och underligt nog är det alltid en pilot på en rekorderligt svensk lagom-motorcykel som förespråkar hur fantastiska korvätarvisiren är, etc (fortfarande tongue-in-cheek för att förtydliga), den som vill ta åt sig, vassego´. :)

Precis lika underligt är det att det är alltid en plastpulke-räjser som gillar dyra hjälmar. :hihi

Jag har inget emot att folk väljer det ena eller det andra, men att skriva något så grovt generaliserande som att textil skyddar lika bra som skinn, det kommer du ICKE undan med, hur mycket du än raljerar min gode Steffo. :fakta (Här var jag inte värst tongue-in-cheek).

/J

Jodå. Jag är medveten om att listan inte var fullständigt seriöst menat. Men jag drogs med lite. :3freak

Jag har inte hävdat att alla textilställ är lika bra som alla skinnställ.
Skinnställen är mer uniforma i sin slittålighet och det är således lättare att köpa ett som ger fullgott skydd.
Textilställen spänner över ett större intervall.
Dom billigaste textilställen som är gjorda i vanlig nylon klarar inte så mycket glidande på asfalt men dom bättre textilställen klarar lika mycket slitage som ett skinnställ. Dock gäller det att veta vad man ska leta efter och det är inte helt enkelt. Någon form av tydlig märkning eller klassificiering efter slittålighet vore kanske bra för att underlätta valet.

Slutsatsen är att det finns en hel del textilställ som är väl så bra som skinnställen och en hel del som är riktigt usla med avseende på slitageskydd. Och givetvis en massa däremellan.
Tekniken och materialen för att göra riktigt säkra textilställ finns men materialen är tyvärr ganska dyra och det får man betala för.
Tyvärr är det väl ganska många som ska köpa ett textilställ som bara provar och känner efter om det sitter bra och köper så billigt som möjligt som fortfarande sitter bra och sägs vara vattentätt utan att fundera så mycket på slitstyrkan i tron att alla textilställ ger likvärdigt skydd.
 

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Årsta
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
vart kom 40 talisterna in nu då?

TDM 850 må ha bara 85 hästar men det är ungefär vad man kan mata ner i backen utan att hojen reser sig så den är enligt fabriksuppgifterna lika snabb som en retta till 100. Dock är jag enormt chanslös i alla hastigheter över det pga närmare 100 hk handikapp.
Jag kan mata på i princip allt som finns för att accelerera upp till 100 utan att hojen reser sig medan en förare av en sporthoj måste dosera gasen försiktigare. Det är ju faktiskt inte motoreffekten som begränsar accelerationen upp till 100 för dom flesta sporthojar. Således blir det väldigt förarberoende.

Det är faktiskt Yamaha TDM 900 som har 85 hkr, din har bara 77 hk...:fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Steffo:

Aerodynamiska fördelar?
Menar du att man inte kan göra ett aerodynamiskt textilställ?

Sen har jag faktist läst otaliga mc-tidningar som proklamerat att just textilställ ej är lika bra!

Ja. Ett textilställ ligger inte tight mot kroppen på samma sätt som ett skinnställ och har en annan ytstruktur. Det ger upphov till lite mer turbulens kring föraren och det genererar luftmotstånd. Således har ett skinnställ en aerodynamisk fördel över ett textilställ.

Bristen med många uttalanden i MC-tidningar är att dom testat ett flertal ställ och summerar. Testar man ett flertal textilställ i olika prisklasser så kommer några att falla igenom ganska ordentligt då billigare textiler inte har så bra slitstyrka. Det resulterar i att dom drar slutsatsen att genomsnittliga textilställ är sämre än genomsnittliga skinnställ vilket iofs är helt korrekt men det innebär också att man jämför ett textilställ från 2000 och uppåt med skinnställ från 6000 och uppåt vilket gör jämförelsen ganska orättvis.
Dom billigaste textilställen ger inte ett fullgott slitageskydd. Det tänker jag inte argumentera mot. Dom bra textilställen ger däremot ett fullgott slitageskydd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är faktiskt Yamaha TDM 900 som har 85 hkr, din har bara 77 hk...:fakta

Jaha. Då ljuger nog i så fall vägverket och generalagenten. För det står inte 77 på mitt regbevis. Den första generationen TDM med 360 graders vev hade lite mindre effekt och vrid än senare.
 

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Jag kan ju inte annat än hålla med gällande den eviga diskussionen om textil vs skinn om att man bör jämföra äpplen med äpplen. Dainese superübermegafetastället vs lågbudget som inte ens har CE-skydd är ju missvisande.

Godkänt ska jämföras med gokänt. Annars kan man lika gärna jämföra fetaste textilstället mot lokala skinnhandlarens skinnjacka + skinnbrallor och kalla det 2-delat skinnställ.

Gällande topic tycker jag att folk bör skita i andra och bry sig om sitt. Om någon väljer att utsätta sig för högre risk i trafiken med undermåliga skydd är det hans/hennes buisness. Att sedan säga att "folk i jeans kör saktare" är också skitsnack, har sett bevis på annat.

Folk kan dra och bada med sitt snack om ökade sjukhuskostnader, då inpaketerade MC åkare är en minoritet på sjukhusen...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nähä?

"Inskickat av Steffo_b
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ."

:va

/J

Du läser inte riktigt vad som står.

Jag skrev att ett BRA textilställ är precis lika bra som ett skinnställ.
Jag skrev inte att alla textil ställ är lika bra som ett skinnställ.
Däremot är ett dåligt textilställ inte lika bra som ett skinnställ.

Detta är för övrigt precis vad Bike kom fram till i sitt test av ställ.
Om jag inte minns fel var det ett av textilställen som var bättre än alla skinnställ med ganska god marginal.
Men det finns också en hel del textilställ som är dåliga. Tyvärr så är det en stark korrelation mellan pris och skyddseffekt på just dom så vill man köra i textilställ så får man vara beredd att betala för det.

Jag skulle vilja se 1 textilställ som sitter bra.
Jag skulle vilja se en TDM850 som dominerar strippen. Jag har sett mig själv åka kortare sträckor utan Herr Ness. Tenderar dock att köra saktare då.
Det är betydligt säkrare att köra sakta i dåliga skydd än fort i bra skydd.

Du kommer aldrig att få se en TDM som dominerar strippen. Den är snabb upp till 100 men sedan är den chanslös mot de motorstarkare sporthojarna. Vid det laget har man tilltryggalagt ca 50 meter. Då återstår ca 350 meter där den är chanslös.
Exempelvis en R1 fortsätter med samma acceleration upp till någonstans kring 200 och då är jag för länge sedan en prick i backspegel.
Den grejar med andra ord ett rödljusrace hyfsat men någon kung på strippen kommer den aldrig att bli.

För övrigt så finns det faktiskt textilställ som sitter bra. Det är bara att prova dig fram. Dock är en stor skillnad att ett skinnställ töjer och formar sig lite. Köper man ett skinnställ som sitter väldigt tight så kommer det att forma sig efter kroppen och således sitta närmast perfekt. Ett textilställ sitter som det sitter från början då det inte formar sig. Det kommer följdaktligen aldrig att sitta riktigt lika bra som ett tight skinnställ.
Men det kommer att sitta tillräckligt bra för att det ska hålla skydden på plats om man provat ut storleken bra.

Titta det smög in ett litet bra där... :)
Däremot så låter det på Steffo som att det finns fler
bra textilställ än vad det faktiskt gör. Om det nu
inte poppat upp massor av dem senaste månaderna.

Dessutom gäller det nog främst i slitstyrka, känns tveksamt
att de skydden skulle sitta lika bra på plats, kanske med
en skyddsväst under istället för skydden i stället.
När man testar stötupptagningen sätter man ju fast skyddet.

Nej. det är väl riktigt att det är en ganska liten del av ställen som är riktigt bra. Tyvärr hänger det starkt ihop med priset.
Vad gäller det där med att skydden sitter på plats så är jag övertygad om att dom gör det om man bara provat ut storleken ordentligt. Så mycket går dom inte att flytta om man har rätt storlek.
Dock misstänker jag att det är många som har textilställ som valt ett lite för stort för att det ska vara rymligare och bekvämare och då kommer det ju att gå att flytta på exempelvis armbågsskydden ganska rejält. Men det hänger mer på fel storlek än material i stället.
Jag är rädd att skydd som man sätter på sig istället för att ha i stället inte ger någon direkt ökad skyddseffekt (Givet att skyddet i sig klarar lika hårda smällar) då jag inte tror att resårbanden som håller skydden på plats tillför mycket i placeringssäkerhet om man börjar rotera kläderna runt kroppen. Dessutom tror jag att dom som egentligen skulle behöva det är dom som har för löst sittande ställ och då är det nog i alla fall dödfött.
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag är rädd att skydd som man sätter på sig istället för att ha i stället inte ger någon direkt ökad skyddseffekt (Givet att skyddet i sig klarar lika hårda smällar) då jag inte tror att resårbanden som håller skydden på plats tillför mycket i placeringssäkerhet om man börjar rotera kläderna runt kroppen. Dessutom tror jag att dom som egentligen skulle behöva det är dom som har för löst sittande ställ och då är det nog i alla fall dödfött.

Armbågsskydd vet jag inte om det finns några vettiga, men det finns ju skyddsvästar som ser bra ut som jag förmodligen skulle välja om jag körde med textilställ. Svårt att få plats med bröstskydd å alltihopa i skinnstället som dessutom är krångligt att få på sig redan som det är nu.

SGM: du är välkommen hit att rota lite bland mina Bike tidningar (om du lägger tillbaka dem i ordning :tungan), jag vet att det ska finnas ett test där någonstans där de provar textil vs. skinn. Där de också visar att ett av textilställen har bättre nötningstålighet än något av skinnställen! Men jag tror fortfarande att textilställ skyddar sämre just med tanke på hur de ofta sitter. Jag letade efter testet i fråga förut men lessnade på att leta efter en stund eftersom att det var så svårt att hitta vilken tidning det var.

Joho

:hihi
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Armbågsskydd vet jag inte om det finns några vettiga, men det finns ju skyddsvästar som ser bra ut som jag förmodligen skulle välja om jag körde med textilställ. Svårt att få plats med bröstskydd å alltihopa i skinnstället som dessutom är krångligt att få på sig redan som det är nu.
:hihi

Nej. Det är väl hela paketet i så fall. Jag har en Dainese Safety Jacket som man kan ha under ett ställ men det blir förbaskat trångt att få in det om man inte köpt en för stor jacka. Däremot funkar den utmärkt om man vill bara dra en lugn tur till stranden och inte har lust att dra på sig hela utrustningen men ändå ha någon form av skydd.
 

Discharge

Bärplockare
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
...
Om man tar hjälmdiskussionen så tror jag hanteringen av hjälmen har större betydelse än märket på den. Om man utgår från normala märken i en mc butik.

Om man hänger hjälmen på styret så den trillar i backen, eller så annat sätt gör så plasten får repor och skador så går den sönder mycket lättare vid en olycka. Hjälmens uppgift är att ta emot den kraft som kommer mot huvudet genom att "gå sönder" om den då är försvagad så kan den inte ta upp lika mycket kraft och det blir mer våld mot huvudet.

Oavsett hur försiktig man är så blir det ju repor på hjälmen, stenskott, sen när stoppningen i hjälmen blir sliten så sitter den inte lika tight på huvudet och skyddar sämmre.

Så om man köper en hjälm för 4000 kr och tänkt ha den i 6 år och åker flitigt... Så har man bättre skydd om man köper 2 st för 2000 kr st och byter efter 3 år.

Man behöver inte köpa det allra billigaste naturligtvis, men många dyrare hjälmar är inte bättre. Dom är testade i samma tester och uppfyller samma krav. Sen vill vissa ha dekorativa hjälmar och ett märke och betalar för det. Precis som med kläder. Jag har provat ganska många hjälmar, många säger att bättre hjälmar sitter bättre på huvudet, altså bättre stoppning, jag har inte upplevt det, min hjälm för ynka 1500 kr en svart Nolan för den delen sitter klockrent på mitt huvud.

Alla har olika historier om detta, det här är min iaf.
 
Last edited:

Morello

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Täby
Hoj
Aprilia RSV Mille
Kommer att tänka på när jag och en polare snurrade runt sergels torg den första maj 1994 iklädda shorts och frihetsfronten-T-shirt. Allt för att reta upp pöbeln som "demonstrerade" :):)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top