Nähä?
"Inskickat av Steffo_b
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ."
/J
Du läser inte riktigt vad som står.
Jag skrev att ett BRA textilställ är precis lika bra som ett skinnställ.
Jag skrev inte att alla textil ställ är lika bra som ett skinnställ.
Däremot är ett dåligt textilställ inte lika bra som ett skinnställ.
Detta är för övrigt precis vad Bike kom fram till i sitt test av ställ.
Om jag inte minns fel var det ett av textilställen som var bättre än alla skinnställ med ganska god marginal.
Men det finns också en hel del textilställ som är dåliga. Tyvärr så är det en stark korrelation mellan pris och skyddseffekt på just dom så vill man köra i textilställ så får man vara beredd att betala för det.
Jag skulle vilja se 1 textilställ som sitter bra.
Jag skulle vilja se en TDM850 som dominerar strippen. Jag har sett mig själv åka kortare sträckor utan Herr Ness. Tenderar dock att köra saktare då.
Det är betydligt säkrare att köra sakta i dåliga skydd än fort i bra skydd.
Du kommer aldrig att få se en TDM som dominerar strippen. Den är snabb upp till 100 men sedan är den chanslös mot de motorstarkare sporthojarna. Vid det laget har man tilltryggalagt ca 50 meter. Då återstår ca 350 meter där den är chanslös.
Exempelvis en R1 fortsätter med samma acceleration upp till någonstans kring 200 och då är jag för länge sedan en prick i backspegel.
Den grejar med andra ord ett rödljusrace hyfsat men någon kung på strippen kommer den aldrig att bli.
För övrigt så finns det faktiskt textilställ som sitter bra. Det är bara att prova dig fram. Dock är en stor skillnad att ett skinnställ töjer och formar sig lite. Köper man ett skinnställ som sitter väldigt tight så kommer det att forma sig efter kroppen och således sitta närmast perfekt. Ett textilställ sitter som det sitter från början då det inte formar sig. Det kommer följdaktligen aldrig att sitta riktigt lika bra som ett tight skinnställ.
Men det kommer att sitta tillräckligt bra för att det ska hålla skydden på plats om man provat ut storleken bra.
Titta det smög in ett litet bra där...
Däremot så låter det på Steffo som att det finns fler
bra textilställ än vad det faktiskt gör. Om det nu
inte poppat upp massor av dem senaste månaderna.
Dessutom gäller det nog främst i slitstyrka, känns tveksamt
att de skydden skulle sitta lika bra på plats, kanske med
en skyddsväst under istället för skydden i stället.
När man testar stötupptagningen sätter man ju fast skyddet.
Nej. det är väl riktigt att det är en ganska liten del av ställen som är riktigt bra. Tyvärr hänger det starkt ihop med priset.
Vad gäller det där med att skydden sitter på plats så är jag övertygad om att dom gör det om man bara provat ut storleken ordentligt. Så mycket går dom inte att flytta om man har rätt storlek.
Dock misstänker jag att det är många som har textilställ som valt ett lite för stort för att det ska vara rymligare och bekvämare och då kommer det ju att gå att flytta på exempelvis armbågsskydden ganska rejält. Men det hänger mer på fel storlek än material i stället.
Jag är rädd att skydd som man sätter på sig istället för att ha i stället inte ger någon direkt ökad skyddseffekt (Givet att skyddet i sig klarar lika hårda smällar) då jag inte tror att resårbanden som håller skydden på plats tillför mycket i placeringssäkerhet om man börjar rotera kläderna runt kroppen. Dessutom tror jag att dom som egentligen skulle behöva det är dom som har för löst sittande ställ och då är det nog i alla fall dödfött.