Någon fler som reagerat över hyckleriet?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Anledningen till att man använder skinnställ och inte tyg inom RoadRacing har inget med slitstyrkan att göra. Det har med passformen. Men kan du inte fråga RoadRacingförarna i Sverige vilka hjälmar de använder? Du gillar inte att en billig vara kan vara lika bra som en dyr, det är helt ok, men du kan väl i alla fall visa några tester som visar att dyr utrustning är bättre säkerhetsmässigt? Jag har inte sett några. Däremot vet jag av erfarenhet att mitt 5000 kr dyra BREED Racing-skinnställ är betydligt bättre än mitt f.d. Arlen Ness 13 000 kr:s och Bröderna Hörbergs 1100 kr-handskar är mycket mer slitstarka och kraschtåliga än Alpinestars 2000 kr-handskar. Jag har provkraschat dem. Flera gånger styck. Så please, humour us med lite tester som faktiskt visar på att dyra saker är bättre rent systematiskt.

Jag gillar absolut att en billig vara kan vara lika bra som en dyr t.ex. biltemaolja! Men ska man ta den chansen med sin egen kropp?

Jag har faktist personligen inte lagt ut mer än 5-6kkr på skinnställ men alltid köpt välrenommerade märken då jag inte tror att ett värstingställ är bättre än ett normalt från samma tillverkare! Breed är väl också mkt mer känt utomlands och inte alls något B-märke!

Läst ett test från bike.se där shoei och arai var de bästa hjälmarna enligt de tester de gjort!

Ett par handskar för 1100 kvalar väl knappast in i billighetssortimentet?

Teo:

Skattebelastning via sjukvård, bärgning, ambulans ev sjukskrivning mm. som hade kunnat undvikas helt med utrustning!

Skönt att du klarade dig trots jeans! Jag kan bara dra slutsatser efter hur mitt skinnställ såg ut och det hade helt klart kännts utan trots låg fart!

Sen att utrustningen endast lindrar högfartsolyckor marginellt och de invärtes skador du nämner nästan inte alls är väl fortfarande inget bra argument för att köpa den billigaste skiten som finns?

Steffo:

Aerodynamiska fördelar?
Menar du att man inte kan göra ett aerodynamiskt textilställ?

Sen har jag faktist läst otaliga mc-tidningar som proklamerat att just textilställ ej är lika bra!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nja. Det var väl snarare så att dom flesta skinnställen var ungefär lika bra medan textilställen varierade från riktigt usla till riktigt bra.

Med andra ord. Vilket skinnställ som helst ger fullgott skydd medan man måste tänka efter lite om man köper textil.
Ett textilställ i bävernylon funkar uselt medan ett med Cordura eller Keprotec är avsevärt bättre.
Just på textilställen finns tyvärr en obehaglig korrelation mellan pris och materialval. Gissningsvis är cordura, keprotec m.fl. dyrare att ta fram kläder i så då blir kläderna dyrare än de som är tillverkade i vanlig nylon.

Du har helt rätt. Jag summerade lite lätt det jag fått lära mig av en monterkuf på hojmässan för ett par år sen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nänä...det där får du allt backa upp med fakta.

Jag har läst en bunt tester där precis det omvända påstås (senast var det i något nummer av Bike vill jag minnas).

/J

Nja. Se mitt svar till Teo. Det var snarast så att de flesta skinnställen var hyfsade medan textilställen var betydligt mer spridda. Vissa av textilställen gav betydligt sämre slitskydd.
rent generellt så handlar det om textilställ som är tillverkade i vanlig nylon eller liknande alternativt inte är tillverkade med avsikt att användas för gatbruk.
Ett bra textilställ kostar ungefär som ett skinnställ. Dock finns det väldigt billiga textilställ och dom är ofta gjorda i billgare och sämre material och skyddar därigenom mycket sämre.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är ruggigt lätt att sprida diverse påstående på sådana här forum...så blir det sanningar...jag anser nog att skickar man ut ett sådant påstående (textil skyddar lika bra som skinn), så får man nog ta och backa upp det.

...och då med mer än hörsägen. :fakta :)

Det går att skönja ett visst mönster i den här tråden.

1. De som kör billigast möjliga, och försvarar den inställningen.

2. De som kör märkesprylar, och försvarar den inställningen.

3. De som kör allvädersställ/korvätarvisir och helst i signalgult - och aaaaaaaldrig kör för fort, någonsin, ofta har vi en praktiskt och bekväm, lagom-cykel. :hihi

/J - dyra skydd, rask cykel - kör ändå rätt sansat.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
...SÅÅ jävla typiskt SH-attityd! Mitt första intryck av forumet var just att majoriteten av folket är rena jävla nickdockor som upprepar andras statement. belägg hit och dit...fuckin skaffa er en jävla UPPFATTNING om NÅTT!!!!
Vill nån glida med string och BH så e d fan den personens verklighetsuppfattning som spelar roll för individen själv...vem i helvete är ni *(ni vet vilka ni är era brainless, personlighetslösa nötter) att bedöma om det är rätt eller inte....
Det är vid sådana tillfällen man tänker att långfingret borde tillämpas mer i samhället!!!!!
PS.jag e sne idag :/
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har faktist personligen inte lagt ut mer än 5-6kkr på skinnställ men alltid köpt välrenommerade märken då jag inte tror att ett värstingställ är bättre än ett normalt från samma tillverkare! Breed är väl också mkt mer känt utomlands och inte alls något B-märke!

Läst ett test från bike.se där shoei och arai var de bästa hjälmarna enligt de tester de gjort!

Ett par handskar för 1100 kvalar väl knappast in i billighetssortimentet?

Breed är inte ett särskilt stort märke och jag tror knappt de sålt nånting utomlands.

1100 kr är för mig billighetshandskar för att få ett par med hårda skydd överallt där det behövs samt kevlarförstärkningar och tripla sömmar.

Kan du inte ta fram det testet på bike.se? Brittiska myndigheters test kanske inte är tillräckligt bra?

1. De som kör billigast möjliga, och försvarar den inställningen.

Jag antar att jag åsyftas så jag ska svara också. Jag kör inte billigast möjliga, jag kör bästa möjliga till bästa pris. Eftersom jag har provat de dyra prylarna och de inte uppfyller de krav på säkerhet som jag har (skinnställ och handskar iaf) så har jag provat lite billigare saker som visade sig vara betydligt bättre när det gäller hållbarhet och kraschtålighet. Att man skulle få vad man betalar för är ren bullshit. Däremot har jag (tyvärr för min egen ekonomis skull) inte hittat några bättre stövlar än Alpinestars Supertech och de kostar inte gratis så jag kör inte med billigast möjliga utan med bästa möjliga utan att betala för Rossis skinnställ också. Hjälm, se nedan.

Om du vill åka med äggkartong på huvudet så gör det ! :hihi

Det vill jag inte, lika lite som jag vill köra med en öppningsbar hjälm. Och eftersom hjälmen jag köpte hade utbytbart innandöme, klockren ventilation och en stabil och bra visirmekanism samtidigt som den fick bra betyg i det brittiska testet och kostade bra mycket bättre än 'andra' hjälmar så blev det den. Det var förresten en HJC FG-15 jag hade, inte vadjagnuskrev tidigare.

Som sagt, ni får gärna köpa de dyra sakerna men försök inte intala andra att de är bättre bara för de kostar mer. Då får man nog langa fram nån form av bevis för det.

Skinn vs. textil: I ren slitstyrka var väl om jag inte minns fel de bästa textilställen bättre än skinnställen i Bikes stora test men det är inte av den anledningen man använder skinnställ inom RoadRacing utan det är för att när det sitter så åtsmitande som ett skinnställ ska göra så 'fastnar' det inte i asfalten när man kraschar och man undviker i största möjligaste mån att börja rulla. När man börjar rulla så bryter man saker. På landsväg är detta ganska oviktigt eftersom man har träd, stenar, brunnar och annat kul som ganska abrupt kan göra slut på rullningarna. Och bekvämlighet givetvis.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har aldrig sett så många reflexvästar som i år:confused:

Massor, såg tillomed en snubbe på R1 + skinnställ med väst.

Ny trend?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ruggigt lätt att sprida diverse påstående på sådana här forum...så blir det sanningar...jag anser nog att skickar man ut ett sådant påstående (textil skyddar lika bra som skinn), så får man nog ta och backa upp det.

...och då med mer än hörsägen. :fakta :)

Det går att skönja ett visst mönster i den här tråden.

1. De som kör billigast möjliga, och försvarar den inställningen.

2. De som kör märkesprylar, och försvarar den inställningen.

3. De som kör allvädersställ/korvätarvisir och helst i signalgult - och aaaaaaaldrig kör för fort, någonsin, ofta har vi en praktiskt och bekväm, lagom-cykel. :hihi

/J - dyra skydd, rask cykel - kör ändå rätt sansat.

Ok. Då backar jag upp mitt påstående om att ett bra textilställ är lika bra som ett skinnställ med att det var ett test i Bike för inte så länge sedan där dom kom fram till just det.

Dock kom dom också fram till att dom enklaste textilställen faktiskt var riktigt dåliga. Med andra ord. Ska man köpa textilställ och vill ha bra skydd måste man veta vad man ska titta efter.

För övrigt så funkar inte din kategorisering.
Jag har själv uteslutande ganska dyra märkesprylar men det är inte för att jag tror dom är bättre. Jag är övertygad om att det går att hitta lika bra saker för mindre pengar.
Jag råkar bara vara lite prylfixerad och betalar en del pengar för att få samma skyddseffekt med snyggare utseende.

Jag har således ganska dyra märkesgrejor men tycker att billigt absolut kan vara lika bra och jag har textilställ men kör ändå för det mesta lite för fort. Dessutom sker det på en båge som du antagligen betraktar som en typisk lagombåge lyckligt ovetande om att jag antagligen klipper dig på en 0-100 vilken dag som helst om du inte har något som är snabbare än en retta.

Det är väldigt lätt att raljera och placera in människor i fack efter något slags egen töntstämpel om man inte har någon koll på vad det är för människor som man pratar om. Det betyder tyvärr också att kategoriseringen saknar betydelse eftersom den inte har någon tanke bakom sig.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ok. Då backar jag upp mitt påstående om att ett bra textilställ är lika bra som ett skinnställ med att det var ett test i Bike för inte så länge sedan där dom kom fram till just det.

Dock kom dom också fram till att dom enklaste textilställen faktiskt var riktigt dåliga. Med andra ord. Ska man köpa textilställ och vill ha bra skydd måste man veta vad man ska titta efter.

För övrigt så funkar inte din kategorisering.
Jag har själv uteslutande ganska dyra märkesprylar men det är inte för att jag tror dom är bättre. Jag är övertygad om att det går att hitta lika bra saker för mindre pengar.
Jag råkar bara vara lite prylfixerad och betalar en del pengar för att få samma skyddseffekt med snyggare utseende.

Jag har således ganska dyra märkesgrejor men tycker att billigt absolut kan vara lika bra och jag har textilställ men kör ändå för det mesta lite för fort. Dessutom sker det på en båge som du antagligen betraktar som en typisk lagombåge lyckligt ovetande om att jag antagligen klipper dig på en 0-100 vilken dag som helst om du inte har något som är snabbare än en retta.

Det är väldigt lätt att raljera och placera in människor i fack efter något slags egen töntstämpel om man inte har någon koll på vad det är för människor som man pratar om. Det betyder tyvärr också att kategoriseringen saknar betydelse eftersom den inte har någon tanke bakom sig.

Japp, du är fortfarande dig lik. :yoparty

Du är fullt medveten om att 90% av det som skrivs inte är menat som fan själv tolkar bibeln? Min lilla lista var "tongue in cheek" som pajmumsarna säger.

Men det är mycket moralpinnar åt allehanda håll, och underligt nog är det alltid en pilot på en rekorderligt svensk lagom-motorcykel som förespråkar hur fantastiska korvätarvisiren är, etc (fortfarande tongue-in-cheek för att förtydliga), den som vill ta åt sig, vassego´. :)

Precis lika underligt är det att det är alltid en plastpulke-räjser som gillar dyra hjälmar. :hihi

Jag har inget emot att folk väljer det ena eller det andra, men att skriva något så grovt generaliserande som att textil skyddar lika bra som skinn, det kommer du ICKE undan med, hur mycket du än raljerar min gode Steffo. :fakta (Här var jag inte värst tongue-in-cheek).

/J
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har aldrig sett så många reflexvästar som i år:confused:

Massor, såg tillomed en snubbe på R1 + skinnställ med väst.

Ny trend?

Har man en sån på sig så är men helt säker Ja låvar!

att jag antagligen klipper dig på en 0-100 vilken dag som helst om du inte har något som är snabbare än en retta.

Blir en 77 hästars parallelltwin vridstarkare av en 40-talist bakom styret?
:tungan
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Breed är inte ett särskilt stort märke och jag tror knappt de sålt nånting utomlands..

i fredags köpte jag hobgoblin öl, bara för att jag hade sett din avatar tidigare..... den var god.. lite dyrare per flaska men mer innehåll, så liter priset blev lågt..............

Har man en sån på sig så är men helt säker Ja låvar!



Blir en 77 hästars parallelltwin vridstarkare av en 40-talist bakom styret?
:tungan

det beror på hur hårt han vrider stryet..

Jag har aldrig sett så många reflexvästar som i år:confused:

Massor, såg tillomed en snubbe på R1 + skinnställ med väst.

Ny trend?

ja den kallas "Svenska rädslan" av andra Europeér..
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag har inget emot att folk väljer det ena eller det andra, men att skriva något så grovt generaliserande som att textil skyddar lika bra som skinn, det kommer du ICKE undan med, hur mycket du än raljerar min gode Steffo. :fakta (Här var jag inte värst tongue-in-cheek).

/J

Att textil skyddar lika bra som skinn skrev han väl aldrig... däremot att de riktigt bra textilställen är lika slitstarka som ett skinnställ.

Jag läste också detta i något Bike test, men lyckades tyvärr inte hitta bland högen med tidningar sist jag letade. Då testet gjorde tror jag det var ett eller två som hade lika bra slitstyrka som skinnställen. Det ena (tror det var ett halvarsson) var till och med bättre! Dessa textilställ är uppbyggda i många lager och blir då dyra(!). Men jag är lite tveksam till hur väl skydden sitter på plats vid en vurpa, med tanke på allt snack om hur tajt ett skinnställ ska sitta. Skulle själv kunna tänka mig ett textilställ om det hade bra ventilering, var "vattentätt" och framförallt att det var snyggare än de jag sett hittills!

Själv så tror jag på att undvika olyckan så gott det går och kör därför i vitt skinnställ och vit hjälm :tummenupp. Skulle även kunna tänka mig ett gult men det skulle vara mycket svårare att matcha färgmässigt med hojen :rolleyes:...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Att textil skyddar lika bra som skinn skrev han väl aldrig... däremot att de riktigt bra textilställen är lika slitstarka som ett skinnställ.

Nähä?

"Inskickat av Steffo_b
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ."

:va

/J
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Nähä?

"Inskickat av Steffo_b
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ."

:va

/J

Titta det smög in ett litet bra där... :)
Däremot så låter det på Steffo som att det finns fler
bra textilställ än vad det faktiskt gör. Om det nu
inte poppat upp massor av dem senaste månaderna.

Dessutom gäller det nog främst i slitstyrka, känns tveksamt
att de skydden skulle sitta lika bra på plats, kanske med
en skyddsväst under istället för skydden i stället.
När man testar stötupptagningen sätter man ju fast skyddet.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
För att vara taskig... tillbaka till hyckleriet.

Det spelar mindre roll textil eller skinn.

Testa att kasta er ut från balkongen på 5:e våningen, det är sådana krafter som är igång lätt när man klotar i +120km/h. Spelar ingen större roll vad du har för grejer på dig. Om du överlever eller ej har rätt så mycket med att göra om det står något föremål i vägen. Exempelvis träd, bil, stenbumling eller liknande.

Skyddskläder har du för de olyckor du kraschar i lägre farter, det är ju bara då du har rimliga chanser att överleva. Här kommer hyckleriet in.
Att prata om vad olyckor kostar samhället och bara räkna in val av skyddsutrustning är att bära psykologiska skyddslappar. Vilken hastighet du har valt att pressa in din vackra hoj i den där kurvan är det vitala momentet i om det händer något eller ej. Sålunda kan man argumentera för att även förare som kör över lagstadgad hastighet är en lika stor belastning på kollektivet ekonomiskt.

Två valmöjligheter infinner sig. Lägg ner moralkakor om bara den ena faktorn, eller så är du en djävla hycklare.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att säga att det finns en gräns för när skydden inte gör någon nytta alls är sånt bullshit, finns inte en olycka som är den andra lik.

Anyway, själv så klotade jag ju för snart 2 veckor sedan så nu skall det handlas ny utrustning, blir nog ett bättre beggat ställ på blocket och funderar på att dra runt och kolla lite nya okända märken för att testa passform och dylikt... mycket pga den här tråden.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Breed är inte ett särskilt stort märke och jag tror knappt de sålt nånting utomlands.

1100 kr är för mig billighetshandskar för att få ett par med hårda skydd överallt där det behövs samt kevlarförstärkningar och tripla sömmar.

Kan du inte ta fram det testet på bike.se? Brittiska myndigheters test kanske inte är tillräckligt bra?

Testerna som britterna gör har fått kritik gällande testmetoderna vid upprepade slag mot hjälmen! Självklart var det av privata tillverkare som framförde detta så visst är kritiken färgad! Dock kan man förstå att det blir missvisande för dom om de har konstruerat för upprepat våld och inte blir testat för det!

Jag hittade inte testet på bike men då jag läste det så verkade det mkt seriöst!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Titta det smög in ett litet bra där... :)
Däremot så låter det på Steffo som att det finns fler
bra textilställ än vad det faktiskt gör. Om det nu
inte poppat upp massor av dem senaste månaderna.

Jag lär ha fastnat i någon form av twilightzone-episod. :va

"Inskickat av Steffo_b
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ."

Skyddsmässigt - precis lika bra - skinnställ

Tacka fan för att det lär vara ett bra textilställ...men faktum kvarstår, det är fel, fel, fel som Brasse sade.

Alla kan väl konstatera att skinn har bättre motstånd mot nötning, och ställen sitter (när man handlat rätt) bättre, skydden sitter kvar där de sitter vid ev. vurpa.

Att hävda annat är att försöka bekräfta att det egna valet av textilställ är precis lika bra som den där obekväma gimpsuiten som passar så särdeles illa till hojen man kör, och har betydligt mindre praktiska fickor, och är oduglig i väta...för det är ju det som det hela handlar om, och det är upp till var och en. :)

Skulle jag jobbpendla på en offroadvariant, så blev det textil för mig med.

Horses for courses som pajmumsarna säger.

/J
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Kanske är så att de fluorescerande västar skulle bli hippt om dom kostade 1.200 bagis stycket. Kanske en affärsidé....:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top