Aryey
Masjävel and proud of it!
Anledningen till att man använder skinnställ och inte tyg inom RoadRacing har inget med slitstyrkan att göra. Det har med passformen. Men kan du inte fråga RoadRacingförarna i Sverige vilka hjälmar de använder? Du gillar inte att en billig vara kan vara lika bra som en dyr, det är helt ok, men du kan väl i alla fall visa några tester som visar att dyr utrustning är bättre säkerhetsmässigt? Jag har inte sett några. Däremot vet jag av erfarenhet att mitt 5000 kr dyra BREED Racing-skinnställ är betydligt bättre än mitt f.d. Arlen Ness 13 000 kr:s och Bröderna Hörbergs 1100 kr-handskar är mycket mer slitstarka och kraschtåliga än Alpinestars 2000 kr-handskar. Jag har provkraschat dem. Flera gånger styck. Så please, humour us med lite tester som faktiskt visar på att dyra saker är bättre rent systematiskt.
Jag gillar absolut att en billig vara kan vara lika bra som en dyr t.ex. biltemaolja! Men ska man ta den chansen med sin egen kropp?
Jag har faktist personligen inte lagt ut mer än 5-6kkr på skinnställ men alltid köpt välrenommerade märken då jag inte tror att ett värstingställ är bättre än ett normalt från samma tillverkare! Breed är väl också mkt mer känt utomlands och inte alls något B-märke!
Läst ett test från bike.se där shoei och arai var de bästa hjälmarna enligt de tester de gjort!
Ett par handskar för 1100 kvalar väl knappast in i billighetssortimentet?
Teo:
Skattebelastning via sjukvård, bärgning, ambulans ev sjukskrivning mm. som hade kunnat undvikas helt med utrustning!
Skönt att du klarade dig trots jeans! Jag kan bara dra slutsatser efter hur mitt skinnställ såg ut och det hade helt klart kännts utan trots låg fart!
Sen att utrustningen endast lindrar högfartsolyckor marginellt och de invärtes skador du nämner nästan inte alls är väl fortfarande inget bra argument för att köpa den billigaste skiten som finns?
Steffo:
Aerodynamiska fördelar?
Menar du att man inte kan göra ett aerodynamiskt textilställ?
Sen har jag faktist läst otaliga mc-tidningar som proklamerat att just textilställ ej är lika bra!