Någon fler som reagerat över hyckleriet?

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Som den vanliga sh-retoriken fixar du inte ens att lägga in några parametrar mellan att kana på asfalt eller träffa ett fast hinder! Du ska väl köra lastbil för att inte frukta en stor tall men av ditt inlägg så förstår jag att lampan är tänd men ingen är hemma...

Sen kan väl du köra "riskmedvetet" inne i stan i dina shorts för hamnar du under din hoj så fixar din boxermotor så att du slipper fastna... Går det ens att göra en sk bombrepa med den där skiten(för bakhjulsåkning finns det väl en sensor)?

Jag har provat den grövre graden av hjärnskakning och kan intyga att hjälmkvalité är jävligt viktigt men köp en HJC-moppefukko du så kör jag med arai!

..och så var argumenten slut och det släcktes hos dig. Hjälpte hjälmen dig, tycker du?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
..och så var argumenten slut och det släcktes hos dig. Hjälpte hjälmen dig, tycker du?

Hjälmen räddade antagligen mitt liv men en ännu bättre (och dyrare) hade antagligen minskat graden av hjärnskakning vilket är av ganska stor vikt!

Det intressanta är att av de otaliga skinnställstrådarna där många intygar att billiga ställ är sämre så kan man tydligen inte dra paralellen till hjälmar!

Av dina argument kan man faktiskt dra slutsatsen att om man tänker köra riktigt fort kan man lika bra köra i t-shirt då skinnstället ändå inte kommer hjälpa eller?

Tänkvärt kan ju vara att varken arai eller shoei erbjuder t.ex. kolfiber hjälmar för att dom inte anser att dessa håller måttet! Arai har dock en helt i kolfiber som kostar 60000:- som görs på beställning! Hur kommer det att många billigare tillverkare ändå erbjuder detta alternativ? Kan det vara för att dom största inte vill sälja fler hjälmar?

För min personliga del så åker jag aldrig inne i stan då detta suger mer än lite och risken är ännu större att bli överkörd av någon brat med en Cayenne eller dylikt!
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hjälmen räddade antagligen mitt liv men en ännu bättre (och dyrare) hade antagligen minskat graden av hjärnskakning vilket är av ganska stor vikt!

Det intressanta är att av de otaliga skinnställstrådarna där många intygar att billiga ställ är sämre så kan man tydligen inte dra paralellen till hjälmar!

Av dina argument kan man faktiskt dra slutsatsen att om man tänker köra riktigt fort kan man lika bra köra i t-shirt då skinnstället ändå inte kommer hjälpa eller?

Tänkvärt kan ju vara att varken arai eller shoei erbjuder t.ex. kolfiber hjälmar för att dom inte anser att dessa håller måttet! Arai har dock en helt i kolfiber som kostar 60000:- som görs på beställning! Hur kommer det att många billigare tillverkare ändå erbjuder detta alternativ? Kan det vara för att dom största inte vill sälja fler hjälmar?

För min personliga del så åker jag aldrig inne i stan då detta suger mer än lite och risken är ännu större att bli överkörd av någon brat med en Cayenne eller dylikt!

Du påstår att du hade fått mindre hjärnskakning om du haft en dyrare hjälm men frågan är hur du kan veta det. Har du provat att ge en dyrare hjälm exakt samma smällar och mätt slagkraften som gick igenom?
Det finns tester publicerade som visar att många av dom riktigt billiga hjälmarna faktiskt är bättre än många av dom dyrare hjälmarna.

Bland ryggskyden så gjorde ju Bike ett test där det visade sig att Lidl:s ryggskydd som kostar ca 300 kr var bland dom bästa och mer än dubbelt så bra som exempelvis Dainese Wave som kostar 4-5 gånger mer.

Vad gäller billiga kontra dyra för ställ så är det väl det enda fallet där det kan tänkas stämma någorlunda att dyrare ofta är bättre.
Dock är inte skinnställen längre avsevärt bättre än textilställen. Dom bättre textilställen tål mer slitage än dom flesta skinnställen.

En kolfiberhjälm är inte per automatik säkrare än en plasthjälm. Däremot är den oftast lättare. Kolfiberarmerad plast är starkare än ren plast och det använder fabrikanterna till att göra hjälmen lättare med bibehållen styrka.
Med andra ord. En kolfiberhjälm är inte starkare än en plasthjälm.
En billig hjälm är ungefär lika bra som en dyr i just avseendet att ta upp stötar. Skillnaderna mellan olika godkända hjälmar är såpass små och dessutom mer eller mindre slumpmässiga.
Däremot är en dyrare hjälm oftast lättare, har urtagbart foder, bättre reglage för ventilation, tåligare visir mm. Men det gör inte hjälmen säkrare.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Släpper det, så släpper det. Då har jag hellre ko- och känguruskinn på kroppen än bomullsfiber som smälter in i de öppna såren.

Av samma anledning är jag betydligt försiktigare när jag kör med jeans.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vad gäller billiga kontra dyra för ställ så är det väl det enda fallet där det kan tänkas stämma någorlunda att dyrare ofta är bättre.
Dock är inte skinnställen längre avsevärt bättre än textilställen. Dom bättre textilställen tål mer slitage än dom flesta skinnställen.

En kolfiberhjälm är inte per automatik säkrare än en plasthjälm. Däremot är den oftast lättare. Kolfiberarmerad plast är starkare än ren plast och det använder fabrikanterna till att göra hjälmen lättare med bibehållen styrka.
Med andra ord. En kolfiberhjälm är inte starkare än en plasthjälm.
En billig hjälm är ungefär lika bra som en dyr i just avseendet att ta upp stötar. Skillnaderna mellan olika godkända hjälmar är såpass små och dessutom mer eller mindre slumpmässiga.
Däremot är en dyrare hjälm oftast lättare, har urtagbart foder, bättre reglage för ventilation, tåligare visir mm. Men det gör inte hjälmen säkrare.

Måste säga att jag tycker logisken är otroligt risig då man kan säga att billiga skinnställ är sämre än dyra men att det ej kan appliceras på hjälmar!

Gällande lidl ryggskyddet så är väl det ett bra exempel på undantaget som bekräftar regeln!

Om textilställ är så bra varför är det ingen inom RR som använder det? Misstänker att du antagligen använder just textilställ vilket bevisar hur subjektivt du bedömer detta!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
tåligare visir mm. Men det gör inte hjälmen säkrare.

Nu kan du inte sprida mer dynga. Tåligare visir skulle inte göra hjälmen säkrare?
Sluta svamla.

Kör med en sådan hjälm så blir allt kalas.
 

Bifogat

  • 4073257172.jpg
    4073257172.jpg
    11.8 KB · Visningar: 30
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Måste säga att jag tycker logisken är otroligt risig då man kan säga att billiga skinnställ är sämre än dyra men att det ej kan appliceras på hjälmar!

Gällande lidl ryggskyddet så är väl det ett bra exempel på undantaget som bekräftar regeln!

Om textilställ är så bra varför är det ingen inom RR som använder det? Misstänker att du antagligen använder just textilställ vilket bevisar hur subjektivt du bedömer detta!

Anledningen till att man använder skinnställ och inte tyg inom RoadRacing har inget med slitstyrkan att göra. Det har med passformen. Men kan du inte fråga RoadRacingförarna i Sverige vilka hjälmar de använder? Du gillar inte att en billig vara kan vara lika bra som en dyr, det är helt ok, men du kan väl i alla fall visa några tester som visar att dyr utrustning är bättre säkerhetsmässigt? Jag har inte sett några. Däremot vet jag av erfarenhet att mitt 5000 kr dyra BREED Racing-skinnställ är betydligt bättre än mitt f.d. Arlen Ness 13 000 kr:s och Bröderna Hörbergs 1100 kr-handskar är mycket mer slitstarka och kraschtåliga än Alpinestars 2000 kr-handskar. Jag har provkraschat dem. Flera gånger styck. Så please, humour us med lite tester som faktiskt visar på att dyra saker är bättre rent systematiskt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om du sen åker utan utrustning och klotar så blir det garanterat tråkigare för både dig och mina skattepengar än om du haft utrustning! Sen belastar så klart högfartsolyckor skattemedlen ännu mer men då kan som sagt inte kroppsskador undvikas bara minimeras med riktig utrustning!

Minimeras marginellt menar du väl? Och vad har skattebelastning med skydd att göra?

Har provat att klota i låg fart med utrusning och då var det bara att ställa sig upp och baxa hem hojen men utan skydd hade det blivit pling plong droskan...

Blir det så? Senast jag gick omkull i över 150, bärandes jeans så fick Jag inte en repa på kroppen, inte ens rödlätt rodnad... Har klarat mig väldigt bra varje gång när Jag tänker på det bortsett från de gånger jag kolliderat med utsvängande bilar vilket läder knappast ändrat på.
Folk är i lag väldigt naiva och tror att skydd=säkerhet. Skydden har i princip inte ett skit med hur mycket man skadar sig att göra utan snarare sättet man klotat på till en följd av hur man kört.
Är man så verklighetsbefriad att man tror annorlunda så utgör man en risk i sig då man anser sig "säker" med läderoverall och pvc-gråsugga fastdragen på ryggen med slappa resorband och således antagligen anpassar körningen där efter.

Det eviga gnället om skydd är bara ett sätt av de som högfartskör bulten/bogesund att vidarebefodra sitt ansvar och hitta en syndagetabock.

Jag vet att det är roligare att kana asfalt i skinn än utan men det som kostar liv, hälsa och pengar är oftast olyckor vars utgång inte kunnat räddas med skinnoverall. Rygg, nacke, inre blödningar, mm.

Så det Jag vill säga är att Ja, skydd skyddar men innan folk kommer med pekfingrar om bristande skyddsutrustning hos andra och gnäll om att detta kostar dem pengar så bör dessa sluta köra ihjäl sig själva i höghastighetsrepor på "hojvägar" och kosta OSS, som inte kör som svin och endast beakar våran egen valfrihet pengar..

/Teo
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Måste säga att jag tycker logisken är otroligt risig då man kan säga att billiga skinnställ är sämre än dyra men att det ej kan appliceras på hjälmar!

Gällande lidl ryggskyddet så är väl det ett bra exempel på undantaget som bekräftar regeln!

Om textilställ är så bra varför är det ingen inom RR som använder det? Misstänker att du antagligen använder just textilställ vilket bevisar hur subjektivt du bedömer detta!

Du får nog tänka efter litegrann misstänker jag.

Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ.
Dock har ett skinnställ vissa aerodynamiska fördelar.
Om du tänker efter lite så finns det fler anledningar till att moto-GP förare väljer en viss utrustning än att den är säker.
På toppen är de små marginaler som gör skillnaden och skillnaden i vindmotstånd mellan ett textilställ och ett skinnställ med puckel kan vara det som gör skillnaden.

Däremot är textilställen oftast bättre vad gäller vädertålighet.

Moto-GP förare vill ha bra skydd och bra aerodynamik. Dom väljer därför skinn eftersom dom skiter fullständigt i om stället är vattentätt.

Jag tävlar inte på motorcykel och behöver därför inte den lilla fördel i aerodynamik som ett skinnställ kan tänkas ge. Däremot kör jag ibland i regn vilket innebär att jag gärna har ett ställ som är vattentätt.

Jag använder min motorcykel till mer än bara enstaka söndagsturer när solen skiner.

Nu kan du inte sprida mer dynga. Tåligare visir skulle inte göra hjälmen säkrare?
Sluta svamla.

Kör med en sådan hjälm så blir allt kalas.

I fråga om hur bra hjälmen skyddar dig mot slag i huvudet så gör inte visiret så stor skillnad. Om du inte utgår ifrån ett slag rakt i ögat.

Den största skillnaden mellan olika visir är inte hur hårda smällar dom tål innan dom går sönder helt. Den stora skillnaden är hur optiskt bra dom är samt hur reptåliga dom är. Ett visir som är mindre reptåligt måste bytas oftare för att bibehålla sikten.

Nu undrar jag lite över din bild. Vart har jag föreslagit att en integralhjälm inte är säkrare än en öppen hjälm??? Visa mig gärna det.
Jag har aldrig påstått något annat än att integralhjälmar är säkrare än öppna hjälmar. Den stora skillnaden mellan en integralhjälm och en öppen hjälm är att öppna hjälmar saknar en båge framför käken. Om du tittar på bilden så ser du tydligt skillnaden.
Den där bågen som du har framför käken på din hjälm är inte där enbart som prydnad.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ.

Nänä...det där får du allt backa upp med fakta.

Jag har läst en bunt tester där precis det omvända påstås (senast var det i något nummer av Bike vill jag minnas).

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Nänä...det där får du allt backa upp med fakta.

Jag har läst en bunt tester där precis det omvända påstås (senast var det i något nummer av Bike vill jag minnas).

/J

Skinn tål nötning klart mycket bättre men textilkläderna klarar vad som behövs förutsatt att man håller sig under 300 kmh och på en planet med jordens naturlagar.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Skinn tål nötning klart mycket bättre men textilkläderna klarar vad som behövs förutsatt att man håller sig under 300 kmh och på en planet med jordens naturlagar.

...när det kanar längs asfalten tror jag att jag föredrar något som tål nötning bättre.

Alltså, faktum kvarstår, skinn ÄR bättre, för det var väl det jag efterfrågade?

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
...när det kanar längs asfalten tror jag att jag föredrar något som tål nötning bättre.

Alltså, faktum kvarstår, skinn ÄR bättre, för det var väl det jag efterfrågade?

/J

Du har helt rätt och om du tänkt dig att kana i 2 km så är läder att föredra men texmex klarar skrapet så långt en människa far efter en vurpa.
Folk får naturligtvis ha vad de vill på sig.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Du har helt rätt och om du tänkt dig att kana i 2 km så är läder att föredra men texmex klarar skrapet så långt en människa far efter en vurpa.
Folk får naturligtvis ha vad de vill på sig.

Egentligen undrar jag varför jag debatterar med dig Teo, du har ju redan diskat dig själv på eget grepp med din fabläss för diskolackade 90-talare. :hihi

/J - kör i märkesskinn och araikruka :tummenupp
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
En liten tanke bara :)

Vad är det för skillnad och köra stadskörning med mc 50-60 km/h
och att köra stadskörning med moped 50-60 km/h?

INte många här som skulle dra på sig skinnstället när de tar moppen in till stan ....om man nu har någon moppe då :)

Eller e jag helt fel på det?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En liten tanke bara :)

Vad är det för skillnad och köra stadskörning med mc 50-60 km/h
och att köra stadskörning med moped 50-60 km/h?

INte många här som skulle dra på sig skinnstället när de tar moppen in till stan ....om man nu har någon moppe då :)

Eller e jag helt fel på det?

Moppen gör inte mer än 50 knutar, saknar man impulskontroll är det lätt att halka iväg med hojen. ;) Och är man lite vek i handlederna och tappar bågen, så är den lite tyngre, tror fötter i kläm kan känna skillnad mellan den och en moppe. :D

/J
 

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Halmstad
Hoj
-00 Honda 929
Moppen gör inte mer än 50 knutar, saknar man impulskontroll är det lätt att halka iväg med hojen. ;) Och är man lite vek i handlederna och tappar bågen, så är den lite tyngre, tror fötter i kläm kan känna skillnad mellan den och en moppe. :D

/J

Mmmm låter ju rätt vettigt :)
som du säger så e det ju ganska svårt att hålla sig under 60 .....
men OM man nu gör det så.....ja klart lite tyngre e den ju me :D

Själv har jag ca 7 km stadskörning till jobbet oftast bara jackan på mig.Och hjälm då såklart........även jag lite dyrare hjälm för det känns som att det e dumt att snåla på det.(ungefär som att köpa en billig säng :)..)

men du hade alltså dragit på dig byxorna varje dag me om du haft detta avstånd till jobbet?Bara stadskörning
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Mmmm låter ju rätt vettigt :)
som du säger så e det ju ganska svårt att hålla sig under 60 .....
men OM man nu gör det så.....ja klart lite tyngre e den ju me :D

Själv har jag ca 7 km stadskörning till jobbet oftast bara jackan på mig.Och hjälm då såklart........även jag lite dyrare hjälm för det känns som att det e dumt att snåla på det.(ungefär som att köpa en billig säng :)..)

men du hade alltså dragit på dig byxorna varje dag me om du haft detta avstånd till jobbet?Bara stadskörning

Jag vurpar så ofta i skogen, att jag vet hur jäkla ont det gör, då med alla skydd som går att uppbringa.

Personligen nojar jag över att rulla en kilometer för glassköp utan skydden, även om det går i max 40 (naturligtvis är krukan på).

I ditt läge skulle jag inte ta hojen alls (om möjligt), utan gå/cykla - hoj kör man för att det är kul, inte för att transportera sig med. ;)

/J
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Egentligen undrar jag varför jag debatterar med dig Teo, du har ju redan diskat dig själv på eget grepp med din fabläss för diskolackade 90-talare. :hihi

/J - kör i märkesskinn och araikruka :tummenupp

Dem är säkra! De syns i traffiken!:4skrika

hoj kör man för att det är kul, inte för att transportera sig med. ;)

/J

Jag har den som transportmedel. Det ger mig livskvalitet (när det inte spöregnar vilket det alltid gör iof).
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skinn tål nötning klart mycket bättre men textilkläderna klarar vad som behövs förutsatt att man håller sig under 300 kmh och på en planet med jordens naturlagar.

Nja. Det var väl snarare så att dom flesta skinnställen var ungefär lika bra medan textilställen varierade från riktigt usla till riktigt bra.

Med andra ord. Vilket skinnställ som helst ger fullgott skydd medan man måste tänka efter lite om man köper textil.
Ett textilställ i bävernylon funkar uselt medan ett med Cordura eller Keprotec är avsevärt bättre.
Just på textilställen finns tyvärr en obehaglig korrelation mellan pris och materialval. Gissningsvis är cordura, keprotec m.fl. dyrare att ta fram kläder i så då blir kläderna dyrare än de som är tillverkade i vanlig nylon.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top