Måste säga att jag tycker logisken är otroligt risig då man kan säga att billiga skinnställ är sämre än dyra men att det ej kan appliceras på hjälmar!
Gällande lidl ryggskyddet så är väl det ett bra exempel på undantaget som bekräftar regeln!
Om textilställ är så bra varför är det ingen inom RR som använder det? Misstänker att du antagligen använder just textilställ vilket bevisar hur subjektivt du bedömer detta!
Du får nog tänka efter litegrann misstänker jag.
Skyddsmässigt är ett bra textilställ precis lika bra som ett skinnställ.
Dock har ett skinnställ vissa aerodynamiska fördelar.
Om du tänker efter lite så finns det fler anledningar till att moto-GP förare väljer en viss utrustning än att den är säker.
På toppen är de små marginaler som gör skillnaden och skillnaden i vindmotstånd mellan ett textilställ och ett skinnställ med puckel kan vara det som gör skillnaden.
Däremot är textilställen oftast bättre vad gäller vädertålighet.
Moto-GP förare vill ha bra skydd och bra aerodynamik. Dom väljer därför skinn eftersom dom skiter fullständigt i om stället är vattentätt.
Jag tävlar inte på motorcykel och behöver därför inte den lilla fördel i aerodynamik som ett skinnställ kan tänkas ge. Däremot kör jag ibland i regn vilket innebär att jag gärna har ett ställ som är vattentätt.
Jag använder min motorcykel till mer än bara enstaka söndagsturer när solen skiner.
Nu kan du inte sprida mer dynga. Tåligare visir skulle inte göra hjälmen säkrare?
Sluta svamla.
Kör med en sådan hjälm så blir allt kalas.
I fråga om hur bra hjälmen skyddar dig mot slag i huvudet så gör inte visiret så stor skillnad. Om du inte utgår ifrån ett slag rakt i ögat.
Den största skillnaden mellan olika visir är inte hur hårda smällar dom tål innan dom går sönder helt. Den stora skillnaden är hur optiskt bra dom är samt hur reptåliga dom är. Ett visir som är mindre reptåligt måste bytas oftare för att bibehålla sikten.
Nu undrar jag lite över din bild. Vart har jag föreslagit att en integralhjälm inte är säkrare än en öppen hjälm??? Visa mig gärna det.
Jag har aldrig påstått något annat än att integralhjälmar är säkrare än öppna hjälmar. Den stora skillnaden mellan en integralhjälm och en öppen hjälm är att öppna hjälmar saknar en båge framför käken. Om du tittar på bilden så ser du tydligt skillnaden.
Den där bågen som du har framför käken på din hjälm är inte där enbart som prydnad.