Någon fler som reagerat över hyckleriet?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Yes dubbelmoralister finns det gott om:krama Själv så har jag moraliserat vissa filmer som läggs ut här som är allt bakom vett o sans, men kan även i vissa av andra filmer se "underhållningsvärdet" i det hela, jag har oxå synpunkter och har sagt sagt det till folk och i trådar, på att köra i "dåliga" kläder, själv tar jag ALLTID på mig hela kittet om jag så skall köra runt kvarteret denna tumregel ruckar jag aldrig på, men är inne på att folk får göra som de vill..den dagen de ligger på backen och det svider i såren så ångrar de sig..:näsblod Även så är det många som moraliserar på SH ex, sjyld dig själv när du kör så fort.. när någon stackare blivit av med körkortet då denne kört i 180-200, samma eftermiddag kan samma personer toppa ur sin egen båge(jag vet att så funkar människor..)så visst finns de moralister av dubbelmoral här och kålsupare, är väl själv en av dem..

Samt att jag kan moralisera när det börjar gå FÖR fort på samkörningar och/eller att den som ligger först, tänker sig för när denne kör ut i korsningar att det är fritt, för de bakom kanske bara rappa med i ivern.. och att man måste även vid samkörningar ha ett kollektivt säkerhetsansvar, man MÅSTE faktiskt tänka åt andra med ibland. Tänka på att om en kör om en bil och några är ovana vid samkörningar så "följer man John" utan att tänka på sin egen körning i första hand..:näsblod

Köra fort och aktivt tycker de flesta härinne tycker om, MEN vi skall vara gasglada men med HJÄRNAN i behåll, och vara rädda om oss, vi är så oskyddade trots allt. Så lite tänk i form av låt inte hjärnan rinna ner i gahanden och man skall aldrig vara i en kurva där hjärnan inte redan varit i några sekunder tidigare:tummenupp är bara nyttigt för våran självbevarelsedrift.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Även så är det många som moraliserar på SH ex, sjyld dig själv när du kör så fort.. när någon stackare blivit av med körkortet då denne kört i 180-200, samma eftermiddag kan samma personer toppa ur sin egen båge(jag vet att så funkar människor..)så visst finns de moralister av dubbelmoral här och kålsupare, är väl själv en av dem..

Just sånt anser jag inte är dubbelmoral, för om jag senare åker dit för fortkörning så får även jag skylla mig själv. En medveten risk som jag är beredd att ta... däremot om man börjar böla om det och hatta snutten för det, då är det dubbelmoral.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Samma resonemang kan man ibland få med avseende på val av hjälm och kläder. Bara det bästa duger, enligt vissa man snackar med. Då avser man hjälmar för 5.000kr skor för 3.00kr osv...
Men samtidigt ligger min medelfart kanske 45-65% under deras för det mesta. Kan man inte konstatera att man kanske har olika behov? Varför ska någon annan ha åsikter om min hjälm osv

Samma tankesätt som en gammal tant som säger sig inte behöva nya glasögon, "för jag kör ju bara till affärn"

3000 kr för ett par hela fotleder är jävligt billigt, och det betalar jag gärna. Om du väljer nåt annat så skiter jag helt och hållet i det.

Jag åker i värstinghjälm, värstingställ och allt annat du raljerar över, kan det ge mig en fördel om olyckan är framme så är det värt det. Jag är högst medveten om hur ont det gör att dra omkull, trots detta kör jag som en flåbuse emellanåt.

Vad du har för hjälm skiter jag också i.
 
Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
För det första får du väl för fan tänka själv? Du gör dina egna val, baserat på dina egna värderingar och funderingar.

För det andra skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa annat än bra grejer, oavsett vilken vara det handlar om, om det så är hojprylar, skidutrustning eller springskor. Passiv säkerhet för mig är en självklarhet, därför använder jag bra utrustning. Att skinnstället inte skyddar om jag flyger in i en tall motiverar inte att välja ett alternativ som inte skyddar överhuvudtaget. Jag väljer hellre utrustning som är bra och ger mig maximalt skydd vid en vurpa än utrustning som är billig och tänker att det händer aldrig mig, jag kör ju ändå 45-65% under de andras fart för det mesta. Det är i min mening otroligt naivt.

Kontentan, oavsett vad ni i klagokören anser, är att om du ber om någons åsikt får du fan se till att respektera att den skiljer sig från din. Har du redan bestämt dig, eller tycker du bara att andra säger saker du inte håller med om, håll käften från början då istället. Jag tror knappast att andra hojåkare kommer fram till dig när du är ute och kör för att pracka på dig sin åsikt om att du använder KBC istället för Shoei. Så jävla speciell är du knappast.

Tack. Klockrent. :fakta
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Kör precis den hoj du vill o skit i om andra inte tycker lika, själv köpe jag en hoj som passade min korta längd. Ang skyddsutrustning så spelar det ingen roll hur dyr/billigt hjälm o skinnställ är om det inte sitter perfekt, även här e vi olika.
 
Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Kör hur du vill men tänk på att vi andra är med och betalar din ev, sjukhusvistelse om du klotar halvnaken.

Samtidigt är vi alla med och betalar för människor som missbrukat sig till lungcancer/kol, alkoholrelaterade sjukdomar och frosseri-relaterade hjärt/kärl dito.. Det sistnämnda är dessutom en av de vanligare dödsorsakerna i vårt land.

.
 
Last edited:

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Ort
.
Hoj
CBR 1000 RR -08
Bra skrivet!

Yes dubbelmoralister finns det gott om:krama Själv så har jag moraliserat vissa filmer som läggs ut här som är allt bakom vett o sans, men kan även i vissa av andra filmer se "underhållningsvärdet" i det hela, jag har oxå synpunkter och har sagt sagt det till folk och i trådar, på att köra i "dåliga" kläder, själv tar jag ALLTID på mig hela kittet om jag så skall köra runt kvarteret denna tumregel ruckar jag aldrig på, men är inne på att folk får göra som de vill..den dagen de ligger på backen och det svider i såren så ångrar de sig..:näsblod Även så är det många som moraliserar på SH ex, sjyld dig själv när du kör så fort.. när någon stackare blivit av med körkortet då denne kört i 180-200, samma eftermiddag kan samma personer toppa ur sin egen båge(jag vet att så funkar människor..)så visst finns de moralister av dubbelmoral här och kålsupare, är väl själv en av dem..

Samt att jag kan moralisera när det börjar gå FÖR fort på samkörningar och/eller att den som ligger först, tänker sig för när denne kör ut i korsningar att det är fritt, för de bakom kanske bara rappa med i ivern.. och att man måste även vid samkörningar ha ett kollektivt säkerhetsansvar, man MÅSTE faktiskt tänka åt andra med ibland. Tänka på att om en kör om en bil och några är ovana vid samkörningar så "följer man John" utan att tänka på sin egen körning i första hand..:näsblod

Köra fort och aktivt tycker de flesta härinne tycker om, MEN vi skall vara gasglada men med HJÄRNAN i behåll, och vara rädda om oss, vi är så oskyddade trots allt. Så lite tänk i form av låt inte hjärnan rinna ner i gahanden och man skall aldrig vara i en kurva där hjärnan inte redan varit i några sekunder tidigare:tummenupp är bara nyttigt för våran självbevarelsedrift.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Jag menar inte sakfrågorna direkt egentligen, för det går ju inte att påstå att det är okej att köra i shorts ur en säkerhetsaspekt.

Men hur kan samma person som ligger och pressar i extrema farter på kurviga vägar, med trafik och träd, ens ha ett berättigande att uttala sig om vilka kläder andra kör med. Baserat på försäkringspremier och att dom skulle få betala. Vem fan tror då han får betala då han ligger på en åker med bruten ryggrad?

Jag betalar försäkring för min motorcykel och mig.

Låter bara så mycket BS så jag kräks över dubbelmoralen.
Antingen har man en åsikt om andra hur dom kör, vad dom kör i. Men då får man leva som man lär annars väger ju inte ens åsikter mer än ett dunbolster.

Filosofi
Jag respekterar dig, så länge du inte gör nåt som utsätter ANDRA för fara. Vilka faror du vill utsätta dig för och på vilka sätt är din ensak, hojbroder...
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
...
Har också hört när folk kör utan skyddskläder att det är för varmt, ställ då hojen och åk å bada...

Men vad skall jag ha på mig när jag skall åka till stranden då!? :arsele

Jag vet inte om jag ens håller mig till topic.
Då jag är rätt så ny här på SH. Rätt intensiv på Hemmabioforum där jag har en rätt så bra och lång erfarenhet. Men SH är ett av de forum där man oftast får rätt så spydiga kommentarer till sina frågor. Jag kör själv en Fireblade. Visst den går utahelvete men jag köpte den för att jag gillar 0-100 inte 150-290. Många ggr har folk sagt att jag skall köpa en trampmoppe istället. Visst sporthojjar kan man köra fort och kanske är menade för det men vi har alla olika behov. Tydligen inte här.
Jag har själv Arai Rx7 och Supertech R dojjor osv. Kostade en förmögenhet sen om de är bättre än de andra det vettifan. Men bra "dyra"skydd är ibland en mental säkerhet mer än kanske en faktisk säkerhet. Som min sambo hon har aldrig åkt hoj. Men hon skulle ha den dyraste hjälmen och stövlar osv. För det gav henne en mentalt bättre säkerhet. Så vill jag ha det dyraste så är det väl upp till mig. Man vill ju helst inte testa hur bra gejerna är i verkligenheten.
Har själv funderat på dem med customhojjar. De kör med öppen hjälm utan hakskydd, har förvisso skinnställ men det ser fanken ut som det är gjort utav finaste lammskinn. Medans vi sporthojjare skall ha skinn som är 3 cm tjock och trettinutton skydd. För att inte tala om moppefolket. Igår såg jag en tonårs tjej köra i 40 blås med hjälmen sittandets uppepå huvet. dvs hakskyddet i pannan. En annan tjej satt med en potta vilken inte ens var fastspänd men remmen. Jag är ingen expert men de flesta olyckor som sker ber ror inte på vilka kläder man har utan mest hur man kör och hur BILARNA kör. De singelolyckor som sker med MC är nog hastigheten en faktor som tar störst % i orsaken.
Men jag klotar nog heller i skydd än utan och är det ett dyrt skydd så känner jag mig säkrare MEN det innebär inte att jag kör 300 ändå. Jag gillar draget inte farten.

Jaha!? Du kör en Fireblade, so what!? Vad du har för förstärkare och högtalare är mer intressant.

component.se eller minhembio.com!? :nyfiken

Yes dubbelmoralister finns det gott om:krama Själv så har jag moraliserat vissa filmer som läggs ut här som är allt bakom vett o sans, men kan även i vissa av andra filmer se "underhållningsvärdet" i det hela, jag har oxå synpunkter och har sagt sagt det till folk och i trådar, på att köra i "dåliga" kläder, själv tar jag ALLTID på mig hela kittet om jag så skall köra runt kvarteret denna tumregel ruckar jag aldrig på, men är inne på att folk får göra som de vill..den dagen de ligger på backen och det svider i såren så ångrar de sig..:näsblod Även så är det många som moraliserar på SH ex, sjyld dig själv när du kör så fort.. när någon stackare blivit av med körkortet då denne kört i 180-200, samma eftermiddag kan samma personer toppa ur sin egen båge(jag vet att så funkar människor..)så visst finns de moralister av dubbelmoral här och kålsupare, är väl själv en av dem..

Samt att jag kan moralisera när det börjar gå FÖR fort på samkörningar och/eller att den som ligger först, tänker sig för när denne kör ut i korsningar att det är fritt, för de bakom kanske bara rappa med i ivern.. och att man måste även vid samkörningar ha ett kollektivt säkerhetsansvar, man MÅSTE faktiskt tänka åt andra med ibland. Tänka på att om en kör om en bil och några är ovana vid samkörningar så "följer man John" utan att tänka på sin egen körning i första hand..:näsblod

Köra fort och aktivt tycker de flesta härinne tycker om, MEN vi skall vara gasglada men med HJÄRNAN i behåll, och vara rädda om oss, vi är så oskyddade trots allt. Så lite tänk i form av låt inte hjärnan rinna ner i gahanden och man skall aldrig vara i en kurva där hjärnan inte redan varit i några sekunder tidigare:tummenupp är bara nyttigt för våran självbevarelsedrift.

Bläh vad trist att jag håller med dig så pass i detta. :huvet

...Vad du har för hjälm skiter jag också i.

Nämen vad bra. För jag skiter nämligen i vad du har på dig. :hihi



Sjukt bra inställning från mig idag. Puss på er alla!
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
Samtidigt är vi alla med och betalar för människor som missbrukat sig till lungcancer/kol, alkoholrelaterade sjukdomar och frosseri-relaterade hjärt/kärl dito.. Det sistnämnda är dessutom en av de vanligare dödsorsakerna i vårt land.

.

Ja precis. Just detta argument att andra får betala är det dummaste av alla.

Man är verkligen inte så snabb där uppe att man inte inser att man kastar sten i ett glashus när man uttalar sig så här.
Jag förutsätter att folk som snackar sådan här dynga alltid håller hastigheten för det är ju faktiskt andra som får betala!:rolleyes:
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vissa skulle tvingas att köra helt utan skydd för det verkar på dem bara vara då det är farligt att köra motorcykel. Då kanske de skulle köra lite försiktigare och olyckorna skulle minska.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så nej, en dyrare hjälm kanske inte skyddar bättre vid en krasch, men den är förmodligen fasiken så mycket skönare att åka med när du inte kraschar.

Men du är medveten om att din huvudform påverkar dessa faktorer mycket mer än hjämens utformning va? Jag kan t.ex. inte använda Shoei, särksilt inte XR-1000, då blir jag döv. Arai RX7 är bättre men fortfarande obekväm och bullrig och jag får ingen 5000 kr-kvalitetskänsla av den eller det märket överhuvudtaget - ungefär som Dainese som alltid krånglar i sömmarna, trots att man har betalt 13000 för skinnet. Den bästa hjälmen jag har provat (och sen också haft) var en HJC IS-16. Sitter som en smäck, tyst, fantastisk kvalitetskänsla med stabil visirupphängning, bra vaddering och ett nässkydd som är bättre än alla PinLock i hela världen (för en som normalt har problem med imma på visiret). Den hjälmen kostar mindre än hälften jämfört med de dyra märkeshjälmarna och jag anser att den är bättre - definitivt skönare hursomhelst.

Vissa skulle tvingas att köra helt utan skydd för det verkar på dem bara vara då det är farligt att köra motorcykel. Då kanske de skulle köra lite försiktigare och olyckorna skulle minska.

:tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men du är medveten om att din huvudform påverkar dessa faktorer mycket mer än hjämens utformning va? Jag kan t.ex. inte använda Shoei, särksilt inte XR-1000, då blir jag döv. Arai RX7 är bättre men fortfarande obekväm och bullrig och jag får ingen 5000 kr-kvalitetskänsla av den eller det märket överhuvudtaget - ungefär som Dainese som alltid krånglar i sömmarna, trots att man har betalt 13000 för skinnet. Den bästa hjälmen jag har provat (och sen också haft) var en HJC IS-16. Sitter som en smäck, tyst, fantastisk kvalitetskänsla med stabil visirupphängning, bra vaddering och ett nässkydd som är bättre än alla PinLock i hela världen (för en som normalt har problem med imma på visiret). Den hjälmen kostar mindre än hälften jämfört med de dyra märkeshjälmarna och jag anser att den är bättre - definitivt skönare hursomhelst.



:tummenupp

Självklart förstår jag det, kan själv inte ha Schoei då den sitter som en påse nötter men Arai satt som gjutet. Men att likställa dessa dyrare hjälmar med billiga och sen säga att skillnaden bara är märket är bullshit... och nej, då menar jag inte de billigare som ändå är bra utan typ KBC VR1 som kostar 1500:-.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Självklart förstår jag det, kan själv inte ha Schoei då den sitter som en påse nötter men Arai satt som gjutet. Men att likställa dessa dyrare hjälmar med billiga och sen säga att skillnaden bara är märket är bullshit... och nej, då menar jag inte de billigare som ändå är bra utan typ KBC VR1 som kostar 1500:-.

Det är inte bullshit. Det finns folk som är villiga att betala så därför kan de ta så mycket för dem. Är de bättre? Knappast. Snyggare lack möjligen.

http://sharp.direct.gov.uk/
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Skrev inte att de tar upp smällar bättre, utan att de erbjuder lite mer... men ja, jag skrev också att man i slutändan får betala mer för att det är ett välkänt märke också... såklart, för vem vill inte tjäna mer pengar.
Men just att det är storleksskillnad på skalen, utbytbar inredning, bättre luftflöden osv osv gör också sitt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skrev inte att de tar upp smällar bättre, utan att de erbjuder lite mer... men ja, jag skrev också att man i slutändan får betala mer för att det är ett välkänt märke också... såklart, för vem vill inte tjäna mer pengar.
Men just att det är storleksskillnad på skalen, utbytbar inredning, bättre luftflöden osv osv gör också sitt.

Det sista du skriver har ju min 2000 kr-hjälm också och den har betydligt bättre luftflöde än Arai RX7, Shoei XR-1000 och X-Lite 802-RR eller vad den heter med min huvudform. Fast du har onekligen köpt att pris = prestanda så diskussionen är dödfödd redan där.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Du kan påverka utfallet medan du sitter på hojen med handen på gashandtaget. Efter det att du hänger i luften och är påväg mot en annan bil i +90km/h så är utgången given...

Men oavsett detta, övertron till märkesgrejer och att som en profet sälja argumentet att du klarar dig bara du har rätt grejer...

Det är som magnetsulor och kristallterapi. Man kan tro på det, men det kommer inte att påverka ett skit.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Detta jeffla tjat om moralkakor. :huvet

Varför inte inse att det kanske handlar om empati bland hojåkare snarare än hög moral? Ingen vill se dig smetad på vägen i babykläderna.

Dessutom hur lätt är det inte att ta till sig en bekväm ovana?

Det är ett fritt land så du gör såklart som du vill men samtidigt så finns gott om folk här med erfarenhet så lyssna ivaf och tänk över dem innan kakorna börjar kastas.

Så nästa gång din mamma säger att du kanske borde ha kondomen med dig, låt bli att be henne stoppa upp "moralkakan" där solen inte lyser utan säg "ja, mamma" och le snällt över att hon fortfarande orkar bry sig om dig.
 
Last edited:

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag skulle bli skitglad om jag skulle kunna köpa precis den hjälm jag vill. Dock har jag ett lite för smalt huvud vilket gör att jag i princip endast kan ha Shoei. Sen är Shoei hyfsat bra, dock får man betala skrämmande mycket för dem ibland.
Så skit på dig och var glad. :arsele

Sjukt bra stämning här hos mig idag.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det typiska SH beteendet, säger en respekterad medlem sin åsikt så håller dennas "annhängare" med den i allt, och de som inte är anhängare till den håller tyst(de öppnar käften när nån annan respekterad medlem med annan åsikt säger sin mening)

resultatet blir att diskussioner lätt blir väldigt vridna här...

eller som mig, jag säger vad jag tycker å ingen ser idioten wdac..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top