Någon här med Volvo V50 som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag sitter och letar ny bil då nuvarande är alldeles för törstig och tydligen så kör vi betydligt mer än vad jag hade räknat med så en diesel är ett måste
Jag har fastnat för V50'n, tillräckligt liten för att tjejen inte ska behöva släpa den mot varenda garagevägg som finns men ändå tillräckligt stor för att rymma 2 ungar.
Redan i dagsläget är vår Saab 9-5 för liten när vi packar ihop för att dra till stugan eller på skidsemester men det löser sig med en takbox. Och inga barnvagnar längre heller och snart sitter båda i framåtvända stolar så då kan man skjuta tillbaka sätet, ÄNTLIGEN!

Jag har kollat på 1,6 drive efter -08 och man får ju en med vettiga mil för runt 80k och det är ungefär där jag drar gränsen för bilköp då jag inte vill ha några dyra billån eller liknande.
Är det en vettig bil, håller den ungefär samma kvalitet som V70?
Vad är det för serviceintervaller på dessa? Partikelfilter kostar väl apa att byta misstänker jag?
Ska man gå upp på en 2.0D istället för mer komfort men kanske inte så mycket dyrare drift?
Egentligen skiter jag i det då tjejen använder den mest som pendlarbil och jag är så trött på Saaben nu och inte blir det bättre av två karosskador på en vecka :huvet

Så, vad säger ni?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650
Jag är partisk (jobbar på VCC) så jag skippar ägarbiten. Kan dock säga att steget till 2,0 D ger en mycket roligare bil men som riskerar att bli törstig. 2,0D går att köra snålt men den bjuder in till lite hetsig körning och då sticker förbrukningen direkt. I övrigt är det en väldigt praktisk bil med bättre kvalitet än motsvarande Ford. Stort bagage i sin storleksklass. Något bullrig men det är de flesta i klassen. Tänker du på ekonomi så undvik automat då förbrukningsskillnaden är rätt stor.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
På volvo-diesel innan 12 eller så är det väl fasta bytesintervall på partikelfiltret på 12000 mil och någon aditiv var 6000e? Dyra åtgärder som det kan vara värt att kolla upp hur långt det är kvar till, filtret gick på 12000 eller så

2012/13 nån gång går dom över till "evighetsfilter" som alla andra. Dvs "evighet" om du inte kör för mycket stadstrafik (och om du väl måste byta dom är dom än dyrare då det är mer platina)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har kört min Focus 09a nu i 3-4 år utan ett enda...nej skippar o skriva resten för då dröjer det väl bara en halvtimme tills den rasar, men du förstår.

Sen hur mkt den egentligen har gemensamt med V50 vet jag inte men samma bottenplatta o skit iaf.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag skulle köpa ny familjekärra i höstas och kollade mycket och länge på v50 diesel.
Det som gick bort för mig var att den var för liten, trånga säten. för lite packyta och efter att jag läst på vad folk betalar för partikelfilterbyte bl.a så la jag ner. Kändes som en dålig och dyr kompromiss på en v70.
Jag valde tillslut en mazda 6 för samma pengar med lite mindre mil och jag är helnöjd. Samma storlek som v70 och bra komfort. sjukt billig att äga och förhållandevis väldigt soppasnål.
Efter jag provkört och rekat v50 så kom jag framtill att det är en medelåldersbil. Typ par 65+ med utflugna ungar. Söndagshandla. Men det är bara min reflektion.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Skitbil. Jag köpte en ny -11. 1,6 inte e modellen. Det har bara varit trassel hela jävla tiden. Trodde i mitt enfald att ny bil skulle vara skönt men ack vad jag bedrog mig. Det har brunnit kablar och "försvagad motorkapacitet" ett antal gånger. Bullrig som fan, drar massor över vad det står i papperen. Kämpar för att komma under 0,6. Bra storlek och sköna stolar är det enda positiva...jaja, stereon funkar kanon.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det brukar ju råda delade meningar :D

Jag har kollat på Focus och Mondeo också och var millimeter ifrån att köpa en -08 Mondeo tdci innan Saaben men säljaren gick inte med på mitt bud. Så här i efterhand hade det varit värt att slänga upp de extra 5000:- som säljaren hade gått med på men efterklok ska man ju vara...

Våran Saab drar aldrig under 10.1l/mil förutom långkörning med mig bakom ratten då den brukar snitta på runt 0.9 vilket även det är på tok för högt. Visserligen automat.
Och det är också ett aber med 1,6-modellen, att den inte verkar gå att hitta med automat men det kan jag leva med då jag själv inte kör den så mycket. Tjejen kommer bli besviken men det kan jag också leva med.

Kan man köra utan partikelfilter, finns det någon mjukvara för det? Vad är fördelar/nackdelar? Köper jag en bil för runt 80k så kvittar det för min del om andrahandsvärdet sjunker om jag slutar serva den på verkstad, vi lär köra med den i 3-4 år och då är den inte värd mer än hälften sen ändå.
Jag misstänker att 2.0:an drar avsevärt mycket mer, åtminstone om man kollar utsläpp.

Med en bränslekostnad på ca 3500:-/månad i snitt över året så skulle det ge en besparing på 1750:-/mån att byta till en bil som drar 0.5l/mil och det inbillar jag mig att en 1,6 Drive klarar av?
Farmer, vad är det för skillnad på 1,6 vanlig mot Drive eller vad den nu kallas?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Va kostar nuvarande bil i skatt?
Pyntar ju fasen 2500 eller nåt för vår gamla V70 som mest står o skräpar mellan gångerna tjejen använder den jämfört med dryga 11-1200 för Focus dieseln, som dessutom drar hälften så mkt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
1700:-/år för Saaben då det är en Biopower. V50 1,6 Drive som jag har kollat på verkar kosta drygt 1100:-.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Om du har svårt att packa med allt som behövs i en 9-5 så lär du få ännu mer trångt i en V50.

Köp dig en V70 direkt, eller satsa på en focus D-max eller liknande med snåldiesel.
 

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Ort
Kungsholmen
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Köp en golf sportkombi istället. V50 med minimotorn drar massa o är klen. Pfiltret packar som regel runt 14000 mil.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Syrran, moster och en annan polare har alla V50 -09 och alla är på det hela taget grymt nöjda. De har alla 1.6 Drive-modellen och att komma under 0,5 är inga problem om man håller hastigheten och inte gasar ihjäl sig mellan korsningarna. Under 0,4 är mer utmaning men det går det också. Jag har inte upplevt den som bullrig men jag har 1. inte kört mer än ~100 mil i en sån och 2. kör mest Peugeot 208 annars som är mycket bullrigare.

Dock har ingen av dem haft en problemfri resa.

Syrrans var väl värst. De köpte bilen av nån skojare i Ängelholm (nån bilförmedling) och efter mindre än 12 timmar så havererade bränslesystemet. Skojarna tyckte att syrran skulle betala, trots att bilen fortfarande stod på skojarna, för att de hade tankat bensin istället för diesel (det stod "diesel" på Statoil-kvittot dock men det var uppenbarligen inte bevis nog). Efter många om och men så kopplade syrran in sitt försäkringsbolag som gjorde tester och kom fram till att det var alger i tanken pga att den stått still för länge innan den såldes. Det köptes dock inte av skojarfirman så för att få sin bil kompromissade de om att betala halva självrisken på maskinskadan. Nu går bilen som en klocka.

Moster med familj tror jag åkte på att byta partikelfiltret (jag frågade aldrig exakt) och det kostade massor men i slutändan kostade bilen ändå mindre förra året än vad deras gamla bil gjorde per år, trots att de körde mer.

Polaren har haft lite småstrul med spindelleder som inte gick igenom besiktningen, AC och ett hjullager som skar.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Är det inte den motorn som koxar igen pga för långa serviceintervall med dyra turboras som följd? Sen efter turbobyte så rasar den igen efter ett par hundra mil pga all skit i motorn. Måste tvättas ut totalt invändigt vid turbobyte och det kostar 20-22000kr. Såg något internt dokument men helt otroliga avlagringar.
 

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Sjöbo
Hoj
R1
Hade en 2.0 D. Dock en 2007a. Vid 10500mil var kopplingen slut. Hjullagerna fram hade oxå börjat väsnas. Backvarningen strulade oxå. Fick sporadiska felmeddelande att service motor erfodras. Dock försvann de lika snabbt. Efter en service så märkte jag att oljenivån i motorn låg på minimum, så jag frågade givetvis varför? Fick till svar att när bilen kör reningsprogram till partikelfiltert så åker en del av diseln ner i motorn så för att det inte ska bli för mycket lägger de nivån lågt. Och det stämde vid nästa service var den nästan på max. Ang förbrukningen så fick jag aldrig min under 0.6L/milen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Skoda octavia diesel. min sega trötta 105 my little pony har jag fått att dra 0,3 vid en del tillfällen och aldrig mer än 0,6 hur jävla mkt jag än plågat den. läs 200+ i alla fall på mätaren ;)

Den är trött. seg men inte ett fel och den är "ekonomisk"
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skoda octavia diesel. min sega trötta 105 my little pony har jag fått att dra 0,3 vid en del tillfällen och aldrig mer än 0,6 hur jävla mkt jag än plågat den. läs 200+ i alla fall på mätaren ;)

Den är trött. seg men inte ett fel och den är "ekonomisk"

får du ens upp en 105a i 200+ ? :va

Har samma motor i en golf-10 kombi. Snål när man kör lugnt, men börjar man stressa på motorväg så är den inte så jävla snål längre. Men jag saknar förvisso sjätte växel, det kanske Octavian har?
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
0,6 i 200km/h
Grattis!!!! Den bilen är inte uppfunnen än om den inte går på EL.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
V50 brukar vara ganska bra bilar. 1,6L maskinen är en PSA diesel och det borgar för god kvalité.
2,0 är även den en PSA.

Dock så hör man många som haft bekymmer med dom, men en så vanlig bil så är det klart att det hörs. Dom som kört dom som tjänstebilar är oftast nöjda.
Hade det inte varit att alla jag kikade på var så jäkla solkiga så hade jag köpt en. Men nu blev det en ny 308SW istället för samma peng som en solkig V50 massa mil på.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top