Någon här med Volvo V50 som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Skoda octavia diesel. min sega trötta 105 my little pony har jag fått att dra 0,3 vid en del tillfällen och aldrig mer än 0,6 hur jävla mkt jag än plågat den. läs 200+ i alla fall på mätaren ;)

Den är trött. seg men inte ett fel och den är "ekonomisk"

Jag kollar faktiskt en hel del på Octavior också då jag har varit skitnöjd med de två jag har haft som firmabilar tidigare. Den sista hade rullat över 30k mil utan något mer än service och byte av torkarmotor bak och drog heller aldrig mer än 0,6,med automat.
Jag har aldrig ägt en Volvo och jag tänkte att någon gång kanske skulle vara den första. Eller rättare sagt, jag har ägt flera Volvos men ingen normal pendlarbil eller något att åka i själv.

Och angående koks i motor så gäller det ALLA bilmodeller oavsett märke när de drar till med idiotiska 3000-mils intervaller på byte av olja. Ingen olja klarar det, punkt. Olja byter man runt 1500 mil, mer än det är bara idioti.

Och som sagt, V50'n är mindre än 9-5:an men de gånger vi behöver utrymmet så finns takbox och vi kommer inte behöva mer utrymme nu när ungarna blir större utan tvärtom. Egentligen skulle en sedan också funka men jag har aldrig förstått syftet med en sedan mer än att den går tystare.

Ett annat alternativ är en S-max men de är för dyra :(

Eller så skiter jag i allt och går emot mina principer och tar en bil på avbetalning för då spelar inte priset någon större roll och man kan plocka ut en betydligt nyare och finare bil. Men innebär det speciellt mycket mindre problem?
Hur tänker de flesta när de köper bil, brukar ni ta lån till sånt? Det verkar ändå ganska vanligt att folk lånar till hojar också och tanken på det känns ännu konstigare då det är ett nöjesfordon...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Och angående koks i motor så gäller det ALLA bilmodeller oavsett märke när de drar till med idiotiska 3000-mils intervaller på byte av olja. Ingen olja klarar det, punkt. Olja byter man runt 1500 mil, mer än det är bara idioti.
...

V50 1,6d har/hade serviceintervall på 3000 mil, kan hålla med om att det är idioti men köper man begagnat är det trots idiotin ett faktum att den troligtvis är servad enligt bok. Punkt. Vissa motorer koxar mer än andra, den motorn koxar mer.....

Kolla med valfri Bilia verkstad, blåser du en turbo på den motorn så ryker nästa turbo igen efter några mil.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
V50 1,6d har/hade serviceintervall på 3000 mil, kan hålla med om att det är idioti men köper man begagnat är det trots idiotin ett faktum att den troligtvis är servad enligt bok. Punkt. Vissa motorer koxar mer än andra, den motorn koxar mer.....

Kolla med valfri Bilia verkstad, blåser du en turbo på den motorn så ryker nästa turbo igen efter några mil.

Ok, jag visste inte att det var speciella problem med just den motorn men det kan mycket väl stämma.
Och angående turboras så krävs ju en ordentlig tvätt av motorn för att det ska bli bra och det gör man ju genom att byta turbo, blåsa rent spjällhus och eventuell ic och sedan slå i en lätt olja, köra 10 mil och sedan byta. Vill man göra det riktigt ordentligt så ska ju sumpen ur och rensa magneten men det är ju en väldigt stor operation i många fall.
Jag blåste en turbo på min förra Saab vilket resulterade i spån i hela motorn då den bokstavligen talat exploderade. Jag gjorde rent allt så gott jag kunde och sedan körde jag på som vanligt och den funkade bra i 10 000 mil till.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lite inside-fakta. Koks i motorn har jag inte hört något om (och då sitter jag nära de som bör veta). Problemet med diesel i motorn rörde Volvos egna motor (2,4D och D5), inte Peugeotmotorerna. Det är åtgärdat på alla bilar via en serviceåtgärd för över ett år sedan. Har kört "D2" (1,6D) i mina tjänstebilar de senaste tre åren (kul har man på två hjul...) utan problem. I V60 ligger jag under 0,5 om jag kör lagligt. Vid "normal" körning ligger jag på 0,58.
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
V50 1,6d har/hade serviceintervall på 3000 mil, kan hålla med om att det är idioti men köper man begagnat är det trots idiotin ett faktum att den troligtvis är servad enligt bok. Punkt. Vissa motorer koxar mer än andra, den motorn koxar mer.....

Kolla med valfri Bilia verkstad, blåser du en turbo på den motorn så ryker nästa turbo igen efter några mil.

Det är 2000mil serviceintervall på 1.6l dieseln i V50 och inget annat! Stor service vid 6000, 12000 (p-filter) och 18000mil... osv.

2008 kom en större uppdatering på V50, så kika på 08 eller nyare. Partikelfiltret kostar runt 7000kr, men hela servicen vid 12000mil ligger på mellan 12-14000kr hos auktoriserad Volvoverkstad.

Bilen är en billigare konstruktion (det skulle sparas pengar enligt Ford) än tex V70 och det märks främst på ljudkomfort och materialval i kupé. Elektroniken strulade som mest på bilar från 2006 då man tex tog bort guldpläteringen på dörrkontakterna = behöver bytas efter ett par år pga erj. Hjullager gick stup o kvarten på tidiga bilar, dock har Volvo bytt leverantör på dessa så problemet ska vara löst. Fram till 2007 kunde vissa klädslar spricka i sömmarna på framstolarnas sittdynor. Hydraulaggregatet till ABS:en spökar på bilar fram tom 2007 = kostsam reparation, funkar fint efter byte dock.

I övrigt så tycker jag att V50:in ger bra med bil för pengen! Jag kan dock vara lite skadad efter ett par år som verkmästare inom Volvohandeln :crash

//D
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Tjejen hade en 09'a 2.0 diesel innan. 3 år och 10000 mil utan problem. Jag gillade bilen den var bekväm att åka i och hyffsad spis och snålt gick den med kom jag ihåg. Färddatorn stod på 5.5/100km när hon lämnade tillbaks bilen och då var det ändå en hel del småkörning till/från jobb. Sen att den är ful som stryk det lär man sig leva med :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det låter som att det kanske inte är en så dum affär trots allt. Ful eller inte, det rör mig inte i ryggen. Den är inte ju så ful så att man lägger märke till den och då är det lugnt. En svensson-bil som smälter in, perfekt när man ska ut och göra hyss när mörkret har lagt sig.
Nu var jag dock dum och började kolla på Bmw 320d också, det skulle jag inte ha gjort när jag vet hur jäkla sköna de är att köra.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det enda jag vet om v50 är att svågern köpte en och den bilen har dragit ner brallorna för honom:arsele
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
får du ens upp en 105a i 200+ ? :va

Har samma motor i en golf-10 kombi. Snål när man kör lugnt, men börjar man stressa på motorväg så är den inte så jävla snål längre. Men jag saknar förvisso sjätte växel, det kanske Octavian har?

6växlar. ja mätaren står på 205-210 om man pressar ett tag. vad det är i verkligheten ala gps fart kan bara gissas. säkert 180.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
0,6 i 200km/h
Grattis!!!! Den bilen är inte uppfunnen än om den inte går på EL.

Legat å bränt långväga och varit busig. Det har inte synts mkt på snittet.
Men ligger ofta 139 på 110 osv.

När den drar 0,3 har det varit gbg-skövde. fullt med fartkameror och tung trafik som styrt rytmen.
pendlat mellan 70-90
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi kom hem igår från midsommarfirande i Strömstad och jag blir bara tröttare och tröttare på bilen. Visst, man åker jävligt skönt i den, få bilar har så sköna stolar som 9-5:an enligt min kroppsform.
Men hur fan kan man tillverka en bil med ynka 50-literstank!!??
Tankade i Karlstad på vägen ner och tankade i Karlstad på vägen hem, för att slippa jaga bensinmack i obygden och sen har vi jetkort och dessa mackar växer ju inte på träd. Visst kan man tanka som vanligt på kontokortet men jag gillar att ha allt samlat och specat på ett papper varje månad så man kan följa allt enkelt.
Jag ligger ca 25-30km/h över gällande fartgränser där det är säkert och bilen hade en snittförbrukning på 10,3l/mil vid hemkonsten, ca 85-90mil totalt.
Som sagt, kan jag halvera förbrukningen så blir jag överlycklig men kan jag minska den med 30-35% så är jag också nöjd.
Brukar de vara 5 eller 6-växlade V50? Saaben ligger på ca 2800varv/minut vid 130km/h och mycket mer varv än så vill jag inte gärna ha i en mindre ljudisolerad bil...

Och jag var ute och körde i svågerns Bmw 320d xdrive från 2011 och han hade en snittförbrukning på 0.48l/mil och pendlar 120-väg 10 mil om dagen :mad:
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Har en V50 D2 -10 som jag ägt sen ny.
Har nu kört 17500 mil och förutom service har jag lagt 4000 kr på reparationer.
En givare som gav upp och var tvungen att fylla på gas i acn nu i sommar.
Går halvsnålt när man håller hast. Begränsn men törstig med släp och när man försöker köra fort.
Trivs bäst i 90-100..
Drar 0,53 sen ny. (Räknat i snitt på alla tankningar)
Jag kör mest själv, då funkar bilen, hade inte rekommenderat den för familj med 2 kids.. Bagaget är sjukt litet.

Kolla på octavia istället. Hade en 2008 1,8 tfsi som jag var sjukt nöjd med.
Stolarna i Volvon är dock ljusår bättre...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, stolarna i skodan är en besvikelse jämfört med det mesta tyvärr.
Jag kollade på några bilar idag när jag var ute och hämtade prylar och konstaterade att insignian är jävligt trevlig inuti men jag har inte kört den än.
V60 är schysst, känns dock väldigt liten och är fortfarande för dyr.
Subaru vore ett alternativ om de gjorde om hela inredningen samt tillverkade dörrar som går att öppna med en hand.
Audi är för dyrt annars hade jag köpt en A6 då den har allt.
Superb är nog det smartaste köpet men fortfarande för dyr. Största anledningen till att jag har fastnat för v50 är just för att den blir billig på alla sätt, om den bara håller...
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top