Någon här som kan svarva ett par enklare objekt i stål?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hej på er. :)

Som topic lyder så skulle jag vilja få ett par smådelar svarvade i stål, det har visat sig vara fasligt svårt att få tag på någon med en metallsvarv som kan göra jobbet. Det är kanske så, att de som kan svarva inte vill bli överrumplade med PM?

Hur som helst, om Du kan åta dig enklare svarvjobb, PM:a!

Jag ger dig då ritningar på delarna jag behöver, vilka i princip bara är 2 st korta rörstumpar (ca: 60 x 30 mm) och en 120 mm stor ring till en grej.
Sen får du adress mm förstås, och JA, jag betalar gärna en slant för jobbet, men inga fantasisummor nu (har själv hållit på med metallsvarvning så kan en del om det).

Jag har ingen jättetight tidspress på att få hem delarna efter "beställningen", bara det inte tar olidligt lång tid så är jag nöjd. :)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kan göra sådant, du kan titta i signaturen...

Om du har svarvat vet du ju redan hur lång tid det tar och ungefär vad det kostar :tummenupp för bullar vill inte vårat elbolag ha fler av.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Kan göra sådant, du kan titta i signaturen...

Om du har svarvat vet du ju redan hur lång tid det tar och ungefär vad det kostar :tummenupp för bullar vill inte vårat elbolag ha fler av.

Bullar hehe, så klassiskt. :D

Men du, det blev lite ändrade planer med delarna, jag undrar - vad ska du ha för delen i bilden nedan? Det ska bli ett rör till en sving. Tänkte kolla pris så jag vet om det är värt det eller om man ska försöka få tag på en beggad sving och cutta loss delen istället. :)

http://i224.photobucket.com/albums/dd50/Krafs/tubethingy.jpg
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Bullar hehe, så klassiskt. :D

Men du, det blev lite ändrade planer med delarna, jag undrar - vad ska du ha för delen i bilden nedan? Det ska bli ett rör till en sving. Tänkte kolla pris så jag vet om det är värt det eller om man ska försöka få tag på en beggad sving och cutta loss delen istället. :)

http://i224.photobucket.com/albums/dd50/Krafs/tubethingy.jpg

Kan säkert fixa åt dig, tar inga mycke för jobbe men frakten kan bli dyrare då ja bor på åland :tummenupp
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Kan säkert fixa åt dig, tar inga mycke för jobbe men frakten kan bli dyrare då ja bor på åland :tummenupp


Intressant!

Om man skickar med Schenker då, blir det överkomligt fraktpris då tro? De är billiga att skicka inom Sverige vet jag. Tror man kan kolla fraktpriset på Schenkers hemsida, jag ska se om det går att kolla upp det, men nu måste jag sova! :död


Edit: Glömde nämna att jag försökte kolla det här med att frakta från Åland, men jag tror jag behöver din avsändaradress då. Men jag ska höra med koop först, det känns mindre krångligt. Har ett hum om vart Kungsbacka ligger och det är ingen enorm sträcka, men det kostar nog mer att bila dit än att få det skickat med exempelvis Schenker. :va
 
Last edited:

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Jag kan tillverka en sån åt dig, var i landet befinner du dig?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag kan tillverka en sån åt dig, var i landet befinner du dig?


Kalas! Jag bor i Marks kommun (tyvärr fel ände av den dock, nära Fritsla) så ganska nära Kungsbacka. Skicka ett PM med pris mm så kan vi nog ordna det här. :)
 
Last edited:

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Lånar tråden lite
Kan göra sådant, du kan titta i signaturen...

Om du har svarvat vet du ju redan hur lång tid det tar och ungefär vad det kostar :tummenupp för bullar vill inte vårat elbolag ha fler av.

Såg att du tog 500 för att svarva skivor. Jag utgår från att det är till bil, blir det halva priset för mc då? :tomten
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jag är också eventuellt tillgänglig :tummenupp

Kosnad för jobb är en struntsumma, det är priset på material, men det varken känner jag till eller styr över dessvärre ;)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Schenker är SVINDYRA enligt vad jag hört. Posten, DHL, Bussfrakt

Hmmm, njae? :va Jag har skickat grejer med Schenker (skickat i egen låda förvisso) och då har det blivit billigare än posten och bussgods. Har för mig det kostade nästan dubbelt så mycket med bussgods faktiskt. Men tiderna kanske har ändrats? Det var dock inte längesen jag skickade med Schenker senast, någon gång sent i höst om jag minns rätt. Det var ingen stor summa då heller. :)

Jag är också eventuellt tillgänglig :tummenupp

Kosnad för jobb är en struntsumma, det är priset på material, men det varken känner jag till eller styr över dessvärre ;)

Samma här, jag vet inte vad det kostar. Har ett svagt minne av att det var ganska billigt, men det är inget jag är säker på. :)

Frakten blir nog inte försumbar, tror faktist det blir billigast om du kollar med mekfirmorna på din ort.

Jao, fast jag är absolut beredd att betala några hundra i frakt (vilket jag är helt säker på att det inte kommer kosta) för att få hem min kära rörbit. Annars måste jag ju cutta sönder min egna, enda, fullt fungerande sving, och det tar verkligen emot! :död Plus att det ju inte lönar sig ändå, för då står jag där utan en originalsving och det är bra att ha sånt kvar om man ska sälja hojen i framtiden. Så jag måste ha tag på ett nytt rör, alternativt en gammal sving som är skadad men som har röret för bussningarna intakt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jao, fast jag är absolut beredd att betala några hundra i frakt (vilket jag är helt säker på att det inte kommer kosta)

Jag menar att någon av dina lokala svarvare gör troligen en åt dig för ett par hundringar och nu åker du på ca en hundring bara för frakten.

Visst kommer någon av de lokala gubbarna begära närmare tusingen men någon billig hittar du säkert också. Jag har i alla fall en sån som jag lämnar jobb till ibland när jag inte gör dom själv.

Glöm inte att välja rätt material så det går att svetsa sen. Att tappa bakhjulet för att du fått en i automatstål kan ju bli lite olyckligt.
 

Paul.E

Paul.E
Gick med
9 Jan 2007
Ort
vinslöv
Hoj
xt600 gsxr750 husqvarna610 vtr1000 xr650 cr250 ktm640 husa650 r6 z750 zx6r zx6rr banhoj
Material är dyrt.
Visst finns det billigt stål men ska man ha kvalite så kostar det.
Köpte för ett tag sen lite dural alminium för att göra lite fotpinnar och annat till hojen.
Vilken chock jag fick när jag hämtade det.
1,5 meter 27mm axel 1134:- med rabatt.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Jag menar att någon av dina lokala svarvare gör troligen en åt dig för ett par hundringar och nu åker du på ca en hundring bara för frakten.

Visst kommer någon av de lokala gubbarna begära närmare tusingen men någon billig hittar du säkert också. Jag har i alla fall en sån som jag lämnar jobb till ibland när jag inte gör dom själv.

Glöm inte att välja rätt material så det går att svetsa sen. Att tappa bakhjulet för att du fått en i automatstål kan ju bli lite olyckligt.

Aah just det, det blev en liten tankevurpa från mig där, du har egentligen alldeles rätt. :) Fast just nu känner jag att jag kan göra ett undantag och kolla med folk på nätet, sen har jag väl i funderingarna på att försöka hitta en bra gubbe som kan svarva saker billigt, men det är inte så lätt där jag bor. Det finns mig veterligen bara större mekverkstäder här och jag kan aldrig tänka mig att de håller på med såna här småjobb för svarta pengar. :(

Angående materialval; jag vet inte vad för benämningar materialen har (finns väl en mindre uppsjö olika?) men vill minnas att SS 1912 är ett bra val för ett svingbygge i "vanligt stål", det är lagom mjukt och lätt att MIG-svetsa i.
Jag minns att vi kallade det "blått stål" i industriprogrammet, men var den benämningen kommer ifrån vet jag ej, kan lika väl vara något de hittat på själva haha. Deras stänger var målade i ändarna, vissa var röda, andra gula, andra blåa osv. SS 1912 var målat blått minns jag.

Men iaf, jag tänkte mig att om man hittar en som har tillgång till en mek-verkstad, så kanske denne har ett någorlunda hum om vad för material som är vettigt att använda. :)

Till eventuella svarvare som kan göra jobbet: Jag är alltså ute efter att bygga en sving i "mild steel", hur man nu översätter det till svenska. :va Mildstål såklart om man ska översätta ordagrant, men.... ja, ni fattar, säger man att man vill ha en "stång i mildstål" till en inbiten stålvetare så lär han väl asgarva, rynka på pannan och undra vad, exakt, mildstål är för något. :va :D
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Tack Ingoberra!

Där ser ni grabbar, Schenker är inte så pjåkiga. Jag sa ju att det var billigt! :)

Prata just med en bekant, han ska tydligen flytta till Uppsala så dit kan du få grattis frakt :tummenupp Mildstål? det är ingenting jag har hört om :D Men om du vill ha ett material som håller så har vi på jobbet gamla topplocks pinbultar till en Wärtsilä 46, går bra o svetsa i o e hårt som attans ett litet smärre helvete o svarva i bara :huvet Men vad det är för betekning på de ståle vet jag dock inte :gnissla


Alltså är det Kungsbacka som ligger söder om Göteborg som du menar?
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Prata just med en bekant, han ska tydligen flytta till Uppsala så dit kan du få grattis frakt :tummenupp Mildstål? det är ingenting jag har hört om :D Men om du vill ha ett material som håller så har vi på jobbet gamla topplocks pinbultar till en Wärtsilä 46, går bra o svetsa i o e hårt som attans ett litet smärre helvete o svarva i bara :huvet Men vad det är för betekning på de ståle vet jag dock inte :gnissla


Alltså är det Kungsbacka som ligger söder om Göteborg som du menar?


Hehehe, jävla dundertopplockspinnbultar det måste vara. :D Men mjaa, jag vill helst undvika alltför hårda/konstiga material. Det är mig veterligen ingen kalasidé att blanda hårdhet hej vilt mellan delarna. Men tack för erbjudandet!

Har du inget annat material liggandes? Det vore kalas om du kunde tillverka delen och skicka med den till din vän som ska flytta, så skickar han den vidare till mig! Kanske lite krångligt iofs, och speciellt mitt i en flytt kanske. Vet hur hektiskt det kan vara med flyttar. :gnissla

Hmm, nu blir jag osäker, finns det fler ställen som heter Kungsbacka? Jag tänkte på användaren koop nämligen, det står Kungsbacka på hans profil och det ska ju som du säger ligga söder om Götet. Om det nu inte finns fler ställen som heter så förstås? :va
 
Last edited:

psykopatrik

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Eslöv
Hoj
-87 Yamaha FZR 1000
Hej
Jag jobbar på en mek verkstad som tillverkar bla. förpackningsmaskiner.
För det mesta använder vi ett stål med beteckningen ss 2172 ett allmänt konstuktionsstål med både bra svets och skäregenskaper.

Om jag inte räknat fel så kommer din rörbit att väga ca 0,5 kg och med posten skulle frakten gå på 39 kr.

Jag skulle kunna fixa rörbiten till dig men måste varna dig för jag är inte snabb om jag inte har kniven mot strupen, men jag är duktig (host host)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top