Någon kunnig på batterier?

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Jag köpte nyligen ett nytt batteri till min Dominator. Det var en dyr rackare av märket Exide. Inköpet gjordes på Mekonomen där den vänlige expediten erbjöd sig att fylla på syran som medföljer i separat behållare.
Batteriet monterades sedan i motorcykeln och allt fungerade frid och fröjd i kanske 25 mil.
Igår var cykeln helt stendöd trots att jag kört med den dagen innan. Det fanns inte ens ström till neutral-lampan. Jag tar in batteriet och laddar det med min flotta Ctek-laddare men det tar inte laddning till mer än strax över 11 Volt.
Då trotsar jag alla varningslappar och öppnar batteriets lock varpå jag upptäcker att det inte finns någon som helst vätska i batteriet. Ska det vara så kanske? Eller kan man fylla på något? Destillerat vatten? Syra?

Jag fattar inte hur batteriet kan pajja över en natt, det har knappast varit minusgrader. Kan ett dåligt laddat batteri pajja över en natt bara sådär? Det var ju för bövelen bara någon vecka gammalt!
Mekonomen tar inte tillbaka batterier nämligen :(

Edit: Vilken polspänning bör ett laddat batteri ha?
Vilken polspänning bör man ha då generatorn laddar?

Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Kan det vara så att det är fel på din generator?
Laddnings regulatorn alt diod fel.
Kan ladda för mycket. är nog därför som ditt batteri är tomt. det har kokat ur.
Har du haft problem med lampor som går sönder?

Starta hojen och mät voltantalet över batteriet.
Mellan 13-14 volt borde vara lagom.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Om jag inte är helt ute å cyklar så ska det där batteriet laddas ordentligt över natten efter det att syran tillsatts!
Även om det är så kallat torrladdat innan.

Du ska inte fylla på nånting innan du pratat med de som levererat batteriet.
Om du försöker rädda det så är du ännu mera rökt!

En annan fråga är hur laddar din hoj?
Om den tokladdar så kan ju batteriet kokat sönder!

Prova med att sätta startkablar på den till ett bilbatteri och starta hojen.
Mät vad den laddar.

Det är ju garanti även på batterier även om inte Mekonomen tar tillbaka dom.
Kontakta Exide (Tudor i Bromma tex) och språka med dom!
Men är det laddningsfel på din hoj så täcker inte garantin det!

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Nu fick jag igång aset och spänningen över batteriet är 14,5 Volt vid tomgång.
Jag antar att detta indikerar en trasig laddningsregulator? Jag har dock inte haft några problem med brunna lampor.

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Foe skrev:
Nu fick jag igång aset och spänningen över batteriet är 14,5 Volt vid tomgång.
Jag antar att detta indikerar en trasig laddningsregulator? Jag har dock inte haft några problem med brunna lampor.

Har du provat varva upp den?

för att se om spänningen ökar med varven?

Annars tyckte jag inte 14,5 lät så där överdrivet mycket.

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Stoppsladd skrev:
Har du provat varva upp den?

för att se om spänningen ökar med varven?

Annars tyckte jag inte 14,5 lät så där överdrivet mycket.

Spänningen håller sig konstant runt 14,5 även om jag varvar.
Kanske tog jag död på batteriet genom att inte ladda det innan montering som Kamikaze föreslog.
Fast försäljaren lovade att det bara var att montera och köra :confused:
Får bråka lite på dem imorgon...

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Verkar inte vara fel på generatorn då iaf.

Ska vara som han säger. Bara att sätta i och åka. Har gjort det flera ggr själv. Har aldrig varit nåra problem.

horbror

Vi är vad vi heter
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
FE 650 + S1000R + Leonardo 300 + Typhoon 172cc
Hände samma sak för mig.
Hade ett Exide (10Ah?). Dog tvärt över natten. Tog inte emot
någon laddning alls. Jag lämnade tillbaka batteriet och fick ett
nytt utan tjafs. Killen jag snackade med (generatorservice, uppsala) sa
att sånt här händer och ofta inom en månad efter man köpt det.

Tillbaka till mekonomen och prata lite med dem.

Lycka till!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Säker på att försäljaren verkligen fyllde på syra ???... Verkar otroligt att ALL syra försvunnit... Isåfall måste batteriet vara sprucket i botten , så det runnit ut...
Ring Tudor i Bromma... De borde kunnat ordna detta...

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Det var intressant att andra råkat ut för samma öde. Nu blir det helt klart att bråka på dem så jag får ett nytt batteri.

Folkezx9r: Jo jag såg när han fyllde på och batteriet blev varmt och gosigt :)
Det finns inga skador på höljet heller. Batteriet är som sagt bara ett par veckor gammalt. Det är helt snustorrt, jag kan vända uppochner på det utan att något rinner ut.
Jag tänkte att det kanske är något där nere som ska suga upp vätskan så det blir lite som ett gelebatteri men det ska alltså vara flytande vätska däri?

Dr.Bike

Guest
Batteriet kan omöjligt vara HELT tomt, då hade din hoj sett ut som en gris, då syran hade läckt överallt av fartvinden. Underhållsfria (gel) batterier har ju ingen slang nämligen.
Men eftersom du har rätt spänning över polerna är det (närmast) helt uteslutet att batteriet KOKAT torrt, utan mekonomkillen har antingen
a. fyllt för lite syra
b. inte fyllt nån syra alls, vilket ju leder till för tidig spädbarnsdöd för det nyfödda batteriet. Kollas enkelt genom att vicka på det öppnade batteriet tills det kommer ut syra, alternativt ingenting...

För lite alt. ingen syra får den torrlagda ytan av plattorna att fosfatera = bli oanvändbara för all framtid = i vilket fall ska mekonomen ta sitt ansvar.

Laddningsspänningen du uppmätt är HELT korekt. Eller, ok, 14,4 är den rätta laddspänningen. En tiondel upp är dock ok.
Har laddregulatorn köldkompensation KAN 14,7 tillåtas när det är kallt.

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Dr.Bike skrev:
Batteriet kan omöjligt vara HELT tomt, då hade din hoj sett ut som en gris, då syran hade läckt överallt av fartvinden. Underhållsfria (gel) batterier har ju ingen slang nämligen.
Men eftersom du har rätt spänning över polerna är det (närmast) helt uteslutet att batteriet KOKAT torrt, utan mekonomkillen har antingen
a. fyllt för lite syra
b. inte fyllt nån syra alls, vilket ju leder till för tidig spädbarnsdöd för det nyfödda batteriet. Kollas enkelt genom att vicka på det öppnade batteriet tills det kommer ut syra, alternativt ingenting...

För lite alt. ingen syra får den torrlagda ytan av plattorna att fosfatera = bli oanvändbara för all framtid = i vilket fall ska mekonomen ta sitt ansvar.

Laddningsspänningen du uppmätt är HELT korekt. Eller, ok, 14,4 är den rätta laddspänningen. En tiondel upp är dock ok.
Har laddregulatorn köldkompensation KAN 14,7 tillåtas när det är kallt.

Detta är ju väldigt märkligt. Jag har som sagt pillat upp locket över cellerna och vänt uppochner på batteriet och det är helt snustorrt, tro mig.
Jag såg ju när killen på mekonomen fyllde cellerna och det går knappast att misslyckas då syran kommer i sex småflaskor som man bara trycker ner i cellen varpå en försegling bryts och syran rinner ner.
Men om en cell har gett upp och man laddar på batteriet över natten, kan inte det leda till att de återstående 5 cellerna får för mycket så att vätskan kokar bort?
Detta skulle också leda till det spännande antagantet att jag sovit i en lägenhet full med knallgas?
Annars fattar jag ingenting.

Visserligen liknar min gamla Dominator mest en gris men det gjorde den redan innan :confused: :confused: :confused:

Foe

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
KTM 640
Hoztic skrev:
Det kan inte vara så att du har monterat batteriet fel i hojen? Dvs polerna sitter spegelvänt jämfört med ditt gamla batteri? :va Bara en tanke liksom... :)

Nix, polerna sitter rätt. Hojjen gick ju som den skulle i någon vecka.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Foe skrev:
Nix, polerna sitter rätt. Hojjen gick ju som den skulle i någon vecka.

13.7 när de inte laddar och är fullt å 14.4 när det laddar, tror de var så.

När man har hält i syran ska det väll stå i flera timmar för att ladda upp sig.

Jag hade också ett tort bateri en gång, då fick jag springa i gång den så funkade det att köra med den sen, men så när den stått i några timmar så fick man springa i gång den igen, men det var bara att byta bateriet.

Har liknade problem med nya r6an men tror jag ska köpa ett nytt bateri:3freak

Dr.Bike

Guest
Foe skrev:
Detta är ju väldigt märkligt. Jag har som sagt pillat upp locket över cellerna och vänt uppochner på batteriet och det är helt snustorrt, tro mig.
Jag såg ju när killen på mekonomen fyllde cellerna och det går knappast att misslyckas då syran kommer i sex småflaskor som man bara trycker ner i cellen varpå en försegling bryts och syran rinner ner.
Men om en cell har gett upp och man laddar på batteriet över natten, kan inte det leda till att de återstående 5 cellerna får för mycket så att vätskan kokar bort?
Detta skulle också leda till det spännande antagantet att jag sovit i en lägenhet full med knallgas?
Annars fattar jag ingenting.

Visserligen liknar min gamla Dominator mest en gris men det gjorde den redan innan :confused: :confused: :confused:

JA! Precis, de sex småflaskorna är ju portionsförpackade och det betyder ju rätt mängd...
Du såg givetvis flaskorna tömmas? (så det inte var stopp på nåt vis och INGEN syra rann ner alls)-
Men å andra sidan kan ju batteriet vara ett "glass mat" dvs en absorberande matta inne i batt. Men å andra sidan inte för de är aldrig öppningsbara.
Så var din syra är, det vete f-n! Jag gissar på att den ff är i handlarens sexpack...
Jag vidhåller att Mekonomen ska ta tillbaka batteriet. För visst omfattas även batterier av garanti.

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Jag har precis köpt ett batteri och nu funkar inte skruvarna som satt på det gamla batterier. De sitter löst, så pga av det kunde jag inte ta mcn till jobbet i morse!:huvet

Orka leta efter skruvar nu också.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...