Jag köpte nyligen ett nytt batteri till min Dominator. Det var en dyr rackare av märket Exide. Inköpet gjordes på Mekonomen där den vänlige expediten erbjöd sig att fylla på syran som medföljer i separat behållare.
Batteriet monterades sedan i motorcykeln och allt fungerade frid och fröjd i kanske 25 mil.
Igår var cykeln helt stendöd trots att jag kört med den dagen innan. Det fanns inte ens ström till neutral-lampan. Jag tar in batteriet och laddar det med min flotta Ctek-laddare men det tar inte laddning till mer än strax över 11 Volt.
Då trotsar jag alla varningslappar och öppnar batteriets lock varpå jag upptäcker att det inte finns någon som helst vätska i batteriet. Ska det vara så kanske? Eller kan man fylla på något? Destillerat vatten? Syra?
Jag fattar inte hur batteriet kan pajja över en natt, det har knappast varit minusgrader. Kan ett dåligt laddat batteri pajja över en natt bara sådär? Det var ju för bövelen bara någon vecka gammalt!
Mekonomen tar inte tillbaka batterier nämligen
Edit: Vilken polspänning bör ett laddat batteri ha?
Vilken polspänning bör man ha då generatorn laddar?
Batteriet monterades sedan i motorcykeln och allt fungerade frid och fröjd i kanske 25 mil.
Igår var cykeln helt stendöd trots att jag kört med den dagen innan. Det fanns inte ens ström till neutral-lampan. Jag tar in batteriet och laddar det med min flotta Ctek-laddare men det tar inte laddning till mer än strax över 11 Volt.
Då trotsar jag alla varningslappar och öppnar batteriets lock varpå jag upptäcker att det inte finns någon som helst vätska i batteriet. Ska det vara så kanske? Eller kan man fylla på något? Destillerat vatten? Syra?
Jag fattar inte hur batteriet kan pajja över en natt, det har knappast varit minusgrader. Kan ett dåligt laddat batteri pajja över en natt bara sådär? Det var ju för bövelen bara någon vecka gammalt!
Mekonomen tar inte tillbaka batterier nämligen
Edit: Vilken polspänning bör ett laddat batteri ha?
Vilken polspänning bör man ha då generatorn laddar?
Last edited: