Rockoholic
Återfallsknutte
- Gick med
- 4 Jul 2006
- Hoj
- Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har suttit ett tag och googlat efter trådar, läst på hemvärnets, försvarsmaktens och fmck's hemsida utan att riktigt få klarhet i vad som gäller. Så nu vänder jag mig till er och hoppas att det finns några ordonnanser med lite vettig information här på forumet. Jag vill göra en insats för samhället men fortfarande jobba med mitt vanliga jobb och då känns hemvärnet vettigt.
Räcker det med GU-F (samt givetvis försvarets mc-kurser) för att bli ordonnans?
Är det som jag tror att man är med och hjälper till vid eftersök, stormar, översvämningar o s v?
Står mcn hemma eller på kompaniet? (Hemma känns lämpligast om man ska hinna med inställelsetiden?)
Är man med vid stora transporter och dirigerar trafik eller är det heltidsanställda som gör det?
Har ordonnanserna träffar vid sidan om de stora övningarna där man är ute och rastar hojen?
Jag har tillgång till mycket skog och mark där jag kan köra på fritiden, är det tillåtet med försvarets cykel?
Hur går jag tillväga? Är det 1. Gå med i fmck, 2. Ansöka om kurser (GU-F & mc-kurser) via FMCK och 3. Söka tjänst i hemvärnet?
Tacksam för svar!
Räcker det med GU-F (samt givetvis försvarets mc-kurser) för att bli ordonnans?
Är det som jag tror att man är med och hjälper till vid eftersök, stormar, översvämningar o s v?
Står mcn hemma eller på kompaniet? (Hemma känns lämpligast om man ska hinna med inställelsetiden?)
Är man med vid stora transporter och dirigerar trafik eller är det heltidsanställda som gör det?
Har ordonnanserna träffar vid sidan om de stora övningarna där man är ute och rastar hojen?
Jag har tillgång till mycket skog och mark där jag kan köra på fritiden, är det tillåtet med försvarets cykel?
Hur går jag tillväga? Är det 1. Gå med i fmck, 2. Ansöka om kurser (GU-F & mc-kurser) via FMCK och 3. Söka tjänst i hemvärnet?
Tacksam för svar!