Tråden har varit död ett tag men jag tänkte lämna en liten uppdatering nu när jag har permis från Grundkursen.
Förfarandet har varit som så att jag sökte mig till kåren (som det står i tidigare inlägg). Gick en GU-F i Skredsvik med ett härligt gäng. Där fick vi lära oss att sova i tält, tända snuskburk, lägga första förband, självplågeri (Tourniquet
), bädda säng, stå, gå samt putsa kängor.
Man får även gå något som kallas för Grundförmåga/Preparandkurs. Detta för att FMCK inte vill ha personer till kurserna som inte vet på vilken sida gasrullen sitter på eller vad ett tändstift är. Det har tydligen skett att Per-Sigvert som fick mc-kortet på köpet men aldrig kört har sökt GKMC
Efter det var det en lång väntan på kursbrevet för GKMC (som jag går just i detta nu)
Den här kursen är vansinnigt nyttig för "alla" mc-piloter, oavsett erfarenhet. En annan som har varit livrädd för grus puttrar efter en vecka omkring på allt från rullgrus till sura enduroslingor utan att det gör något
Instruktörerna är väldigt pedagogiska och vet hur man pratar med allt från rena asfaltsåkare till enduroveteraner. De kan komma med bra tips till de flesta. Några tips och trix har ju FMCK kommit fram till under sina 85 år
Efter detta väntar Hemvärnsintro där man får välja/bli tilldelad ett kompani. När man sedan fått en plats i ett kompani får man titeln MC-ordonnans i listorna vilket gör att man kan söka fler kurser. t ex Vinterkursen i Älvdalen som tydligen skall vara bland det bästa man kan göra med byxorna på. Man skall därför se till att hamna i ett kompani där det finns behov av ordonnanser för att inte bli kock och därmed inte få söka fler kurser och ej heller få köra båge på övningarna.
Imorrn bitti drar jag iväg till karlsborg igen för att skriva teoriprov. På kvällen blir det trial, sandlåda och backkörning. Jag har gjort helt rätt val!