Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Trängen utbildade "förr i väla" inte bara ordonnanser utan även något som kallades "Trafiksoldat"
För ungefär 10 år sedan var i varje fall tjänsten fortfarande aktuell:
http://forum.soldf.com/topic/10882-trafiksoldat-t2/

Betydligt bredare tjänst, mycket mer krävande rent mentalt, betydligt mycket mer frihet i hur uppgifter skall lösas - men också ett absolut krav på att lösa dem oavsett hur jävlig situationen är för tillfället.
Förutom den omfattande beskrivningen i länken så kan man lägga till att Trafiksoldaten agerar vattendelare mellan civil och militär trafik och skyddar bägge från varandra. Det handlar alltså även under vanlig GMU-utbildning att man regelbundet får lösa uppgifter som liksom betyder något vare sig man är möpig eller normal.

Skulle tro att "Trafiksoldat" om det ens heter så längre numer sorteras under Trängens "MOVCON".
Får du chansen så fundera på om du inte skall söka dig ditåt; Så otroligt mycket mycket mer än att bara vara ordonnans, men med massa nyttig MC-utbildning och -körning ändå.

Lycka till, och checka gärna in här och berätta hur det går för dig.

Trafikare 1980/-81 på gamla T2.
Jag var trafiksoldat på T3 98-99, jävligt kul och jävligt utmanande! Vi skötte tex all trafikdirigering på O-ringen i Gävle, och där var det bara civilister, och vi då så klart :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Älvdalen är lycka! Kall lycka blandad med svett!

View attachment 409084
View attachment 409083

Efter drygt 20 år som motorcyklist så måste jag säga att Husqvarna 258 med skidor på vinterväg är bland det absolut roligaste jag kört. Så sanslöst kul att det nog egentligen borde vara förbjudet.

Var ordonnans i Jämtland som värnpliktig och saknar verkligen turerna med Qvarnan. Minns en långtur vi tog på skogsbilvägarna i Jämtlandsskogarna i minus 10 grader. Jag tror inte jag släppte av på gasen en enda gång på 10 mil. Det var full spätta hela tiden och när vi sladda av vägbanan så var det bara att fortsätta uppöver plogkanterna. Man satt med ett stort flin innanför neoprenmasken hela tiden. Odödlig var man också på den tiden. :)

Last edited:

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Trängen utbildade "förr i väla" inte bara ordonnanser utan även något som kallades "Trafiksoldat"
För ungefär 10 år sedan var i varje fall tjänsten fortfarande aktuell:
http://forum.soldf.com/topic/10882-trafiksoldat-t2/

Betydligt bredare tjänst, mycket mer krävande rent mentalt, betydligt mycket mer frihet i hur uppgifter skall lösas - men också ett absolut krav på att lösa dem oavsett hur jävlig situationen är för tillfället.
Förutom den omfattande beskrivningen i länken så kan man lägga till att Trafiksoldaten agerar vattendelare mellan civil och militär trafik och skyddar bägge från varandra. Det handlar alltså även under vanlig GMU-utbildning att man regelbundet får lösa uppgifter som liksom betyder något vare sig man är möpig eller normal.

Skulle tro att "Trafiksoldat" om det ens heter så längre numer sorteras under Trängens "MOVCON".
Får du chansen så fundera på om du inte skall söka dig ditåt; Så otroligt mycket mycket mer än att bara vara ordonnans, men med massa nyttig MC-utbildning och -körning ändå.

Lycka till, och checka gärna in här och berätta hur det går för dig.

Trafikare 1980/-81 på gamla T2.

Hallå.
Nu har jag varit under kronas utbildning i en månad.
Vår pluton går mot MOVECON, skojjigt nog pga att rekruteringsmyndigheten hade fått för sig att vi inte hade några körkort, trots att jag både har A B och BE.....

Efter grundutbildningen finns det trafikledningsoldat samt traiksoldat att välja på, jag kommer givetvis välja trafiksoldat.
Ett befäl förklarade jobbet som såhär.
Den här konvojen ska kunna åka från Skövde till boden utan att behöva stanna en enda gång, och det är ert jobb.

Låter väldigt kul, ser verkligen fram emot det.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Grattis!
Kul att du lyckades hamna rätt. Tiden i grönt blir så mycket roligare när man känner motivation.

Gamla T2 var under den tid vi hade en allmän värnplikt dom som höll igång Idrottspluton för dåtidens bästa cross- och enduroförare. De allra flesta ryckte ut som mer framgångsrika i sin sport än dom var innan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring