Någon mc-ordonnans i hemvärnet här?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fan blir ju mer och mer sugen på att höra med min närmaste "klubb"

Vurpan, som vår ordonnans kallades, verkade ju alltid ha lite roligare än alla andra :gnissla

Edit: Så nu är mail ivägskickat till Varbergs FMCK.

Det finns en chans att du får träffa på en av världens gladaste människor där. En urstockholmare som bor på västkusten, bland de bästa jag träffat.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
hittar ingen info angående fmck där namnet till trots. :va

http://fmck.se/utbildning... Ring någon FmckRiks kansli (se hemsidan ) så får du rätt svar. Om du ska utbilda dig så vet de var det finns kurser som ska igång, det kan vara så att du får åka till någon annan ort för utbildningen. Har du inte gjort lumpen så ska då ha en sån utbildning också för att kunna vara med. Kansliet kan skicka dig till någon utbildningansvarig. Tomas Björk i FMCK Umeå är instruktör och vet säkert hur du ska gå tillväga.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tråden har varit död ett tag men jag tänkte lämna en liten uppdatering nu när jag har permis från Grundkursen.

Förfarandet har varit som så att jag sökte mig till kåren (som det står i tidigare inlägg). Gick en GU-F i Skredsvik med ett härligt gäng. Där fick vi lära oss att sova i tält, tända snuskburk, lägga första förband, självplågeri (Tourniquet :crash), bädda säng, stå, gå samt putsa kängor.

Man får även gå något som kallas för Grundförmåga/Preparandkurs. Detta för att FMCK inte vill ha personer till kurserna som inte vet på vilken sida gasrullen sitter på eller vad ett tändstift är. Det har tydligen skett att Per-Sigvert som fick mc-kortet på köpet men aldrig kört har sökt GKMC

Efter det var det en lång väntan på kursbrevet för GKMC (som jag går just i detta nu)
Den här kursen är vansinnigt nyttig för "alla" mc-piloter, oavsett erfarenhet. En annan som har varit livrädd för grus puttrar efter en vecka omkring på allt från rullgrus till sura enduroslingor utan att det gör något :)
Instruktörerna är väldigt pedagogiska och vet hur man pratar med allt från rena asfaltsåkare till enduroveteraner. De kan komma med bra tips till de flesta. Några tips och trix har ju FMCK kommit fram till under sina 85 år :)

Efter detta väntar Hemvärnsintro där man får välja/bli tilldelad ett kompani. När man sedan fått en plats i ett kompani får man titeln MC-ordonnans i listorna vilket gör att man kan söka fler kurser. t ex Vinterkursen i Älvdalen som tydligen skall vara bland det bästa man kan göra med byxorna på. Man skall därför se till att hamna i ett kompani där det finns behov av ordonnanser för att inte bli kock och därmed inte få söka fler kurser och ej heller få köra båge på övningarna.

Imorrn bitti drar jag iväg till karlsborg igen för att skriva teoriprov. På kvällen blir det trial, sandlåda och backkörning. Jag har gjort helt rätt val!
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Tända snuskburk? Den äter man ju i...

Jag är också sugen på ordonnans men hvgruppen här är full :/ Testade insatsplut men det var aptråkigt, inte alls sugen på att kriga. Istället satt jag och snegla avundsjukt på ordonannserna när vi var på övning.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000
Är det fortfarande mc 258 som man får köra. När jag gjorde lumpen som ordonnans fick vi bränna runt med dom. Det enda som var bra med den skitcykeln var att det var automat. Riktigt skönt när man körde med skidorna. Låg i Boden så det var skidor på nästan hela tiden :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
FMCK verkar som en rolig grej, fyllde i en anmälningsblankett på MC-mässan i våras men sen har jag dock inte hört ett ord från dem :(
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
FMCK verkar som en rolig grej, fyllde i en anmälningsblankett på MC-mässan i våras men sen har jag dock inte hört ett ord från dem :(

Du bör nog kolla med deras sida vilken kår som är närmast dig. Ta sedan kontakt med den direkt.
Det är ju en frivilligorganisation och alertheten varierar därmed från kår till kår.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Insats är ju som ett mobilt bev.komp. No biggie, sök bara!
Nja, jag tycker att skillnaden är rätt stor (säger han som kommer från en instatsplut).
Prioriterad utrustning, fler övningsdygn, yngre och mer engagerade soldater etc.

Däremot skiljer instats väsentligt beroende på var i landet man är. Var på en övning uppe i Norrland med en insatsplut och där var det betydligt sämre ställt. Inte utrustningsmässigt utan på individerna.

Sist vi var på övning (KFÖ) och hade som vanligt "inhyrd" blågul från regementet vi tillhör så fick vi så pass bra kritik att de ifrågasatta vad vi gjorde i HV, vi skulle vara heltidsanställda!
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Nja, jag tycker att skillnaden är rätt stor (säger han som kommer från en instatsplut).
Prioriterad utrustning, fler övningsdygn, yngre och mer engagerade soldater etc.

Däremot skiljer instats väsentligt beroende på var i landet man är. Var på en övning uppe i Norrland med en insatsplut och där var det betydligt sämre ställt. Inte utrustningsmässigt utan på individerna.

Sist vi var på övning (KFÖ) och hade som vanligt "inhyrd" blågul från regementet vi tillhör så fick vi så pass bra kritik att de ifrågasatta vad vi gjorde i HV, vi skulle vara heltidsanställda!

Jag har visserligen bara varit i insats men jag var stabsplacerad. Dötråkigt.
Det var lite blandat folk men mest folk under 40. Som jag upplevde det var folk taggade men levandes på gamla meriter t.ex. att man varit jägare vid 20 och femton år och 20kg senare tror man ff är jägare. Det är ju inte helt sant. Presterade bra gjorde de iaf i förhållande till vad som förväntas.
Sen detta med utrustning. Detta grinas det om överallt, man vill alltid ha bättre utrustning. Det viktiga är att man får utrustning. Det fick inte jag (mcutrustningen) det bidrog till att jag tröttnade.
 

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
KTM 250 Freeride
Tråden har varit död ett tag men jag tänkte lämna en liten uppdatering nu när jag har permis från Grundkursen.

Förfarandet har varit som så att jag sökte mig till kåren (som det står i tidigare inlägg). Gick en GU-F i Skredsvik med ett härligt gäng. Där fick vi lära oss att sova i tält, tända snuskburk, lägga första förband, självplågeri (Tourniquet :crash), bädda säng, stå, gå samt putsa kängor.

Man får även gå något som kallas för Grundförmåga/Preparandkurs. Detta för att FMCK inte vill ha personer till kurserna som inte vet på vilken sida gasrullen sitter på eller vad ett tändstift är. Det har tydligen skett att Per-Sigvert som fick mc-kortet på köpet men aldrig kört har sökt GKMC

Efter det var det en lång väntan på kursbrevet för GKMC (som jag går just i detta nu)
Den här kursen är vansinnigt nyttig för "alla" mc-piloter, oavsett erfarenhet. En annan som har varit livrädd för grus puttrar efter en vecka omkring på allt från rullgrus till sura enduroslingor utan att det gör något :)
Instruktörerna är väldigt pedagogiska och vet hur man pratar med allt från rena asfaltsåkare till enduroveteraner. De kan komma med bra tips till de flesta. Några tips och trix har ju FMCK kommit fram till under sina 85 år :)

Efter detta väntar Hemvärnsintro där man får välja/bli tilldelad ett kompani. När man sedan fått en plats i ett kompani får man titeln MC-ordonnans i listorna vilket gör att man kan söka fler kurser. t ex Vinterkursen i Älvdalen som tydligen skall vara bland det bästa man kan göra med byxorna på. Man skall därför se till att hamna i ett kompani där det finns behov av ordonnanser för att inte bli kock och därmed inte få söka fler kurser och ej heller få köra båge på övningarna.

Imorrn bitti drar jag iväg till karlsborg igen för att skriva teoriprov. På kvällen blir det trial, sandlåda och backkörning. Jag har gjort helt rätt val!

Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?

Det är ju bra att ringa någon på trängen och höra hur de använder sina ordonnanser. Det kan ju vara allt från taxi/ bud till trafikledning.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En liten erfarenhet från forntiden. Ju mindre och lättare att göra vapenvård på dess bättre för en ordonnans.
 

Str3 R

Guest
Älvdalen är lycka! Kall lycka blandad med svett!
Håller fullständigt med, roligare kan man inte ha. Fast jag har en 256, manuellt växlad. Funkar fint för mig, jag har en spak på högersidan så jag kan växla ståendes på skidorna. :tummenupp
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur ligger det till nu?
Den 26/1-15 börjar min gmu och sedan 2 månader befattningsutbildning på trängregementet.
Ska enligt yrkesvägledaren finnas mc Ordinas där. Vad får man göra? Någon som vet?

Trängen utbildade "förr i väla" inte bara ordonnanser utan även något som kallades "Trafiksoldat"
För ungefär 10 år sedan var i varje fall tjänsten fortfarande aktuell:
http://forum.soldf.com/topic/10882-trafiksoldat-t2/

Betydligt bredare tjänst, mycket mer krävande rent mentalt, betydligt mycket mer frihet i hur uppgifter skall lösas - men också ett absolut krav på att lösa dem oavsett hur jävlig situationen är för tillfället.
Förutom den omfattande beskrivningen i länken så kan man lägga till att Trafiksoldaten agerar vattendelare mellan civil och militär trafik och skyddar bägge från varandra. Det handlar alltså även under vanlig GMU-utbildning att man regelbundet får lösa uppgifter som liksom betyder något vare sig man är möpig eller normal.

Skulle tro att "Trafiksoldat" om det ens heter så längre numer sorteras under Trängens "MOVCON".
Får du chansen så fundera på om du inte skall söka dig ditåt; Så otroligt mycket mycket mer än att bara vara ordonnans, men med massa nyttig MC-utbildning och -körning ändå.

Lycka till, och checka gärna in här och berätta hur det går för dig.



Trafikare 1980/-81 på gamla T2.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top