Någon mer som är rädd för tinitus

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Jag har under det senaste dygnet kommit till insikt med en sak, Jag måste sluta slarva med hörselpropparna !! Jag har alltid hörselproppar när jag åker längre sträckor men jag har (fuskat) endel vid små rundor, Så i söndag skulle jag bara åka en liten sväng till macken ca 5km kör dit tankar och åker hem. När jag senare på kvällen slår mig ner framför tv:n märker jag ett brusande tjutande ljud i örat tänker inte mer på det för det brukar ju försvinna under natten... Men till min stora skräck dagenefter när jag vaknar är ljudet inte bara kvar utan det är mycket starkare till på köpet :huvet

Har det senaste dygnet gått med en hörselpropp intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) och har nu lyckats vila hörseln så pass att pipet nästan helt försvunnit :tummenupp Nu har jag beslutat att i framtiden får det ta någon extra minut när jag ska ut och jag får gärna säga va till alla som pratar med mig när jag har hjälmen på (pga propparna) hellre än att springa runt och säga VA? permanent resten av livet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta obehag alt har fått permanenta hörselskador av att åka hoj ??

/ En som ska vara mer rädd om hörseln i framtiden.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Andrésen skrev:
2250186 Jag har under det senaste dygnet kommit till insikt med en sak, Jag måste sluta slarva med hörselpropparna !! Jag har alltid hörselproppar när jag åker längre sträckor men jag har (fuskat) endel vid små rundor, Så i söndag skulle jag bara åka en liten sväng till macken ca 5km kör dit tankar och åker hem. När jag senare på kvällen slår mig ner framför tv:n märker jag ett brusande tjutande ljud i örat tänker inte mer på det för det brukar ju försvinna under natten... Men till min stora skräck dagenefter när jag vaknar är ljudet inte bara kvar utan det är mycket starkare till på köpet :huvet

Har det senaste dygnet gått med en hörselpropp intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) och har nu lyckats vila hörseln så pass att pipet nästan helt försvunnit :tummenupp Nu har jag beslutat att i framtiden får det ta någon extra minut när jag ska ut och jag får gärna säga va till alla som pratar med mig när jag har hjälmen på (pga propparna) hellre än att springa runt och säga VA? permanent resten av livet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta obehag alt har fått permanenta hörselskador av att åka hoj ??

Tur att min dämpare för lika mycket oväsen som en stoppad anka då... :D

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Efter jobbat 24 år i bullriga miljöer så sitter alltid (nåja nästan) propparna i. Lätta att få i och sparar hörseln, dessutom gratis på jobbet. :)

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jag vet inte vad du kör med för öronproppar men på Clas Olsson finns det öronproppar som sitter fast i ett halsband så man slipper lägga ner de i fickan hela tiden. Det kanske blir lättare att komma ihåg de då?

Men som sagt använd något iallafall om ljuddämparn "inte gör sitt jobb" :hihi

Last edited:

NiklasRR

Snart vuxen
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
Fz6-N å Kxf 450
Tror inte det är av hojåkandet du fått tinitus faktiskt! Lirar elgitarr blir ofta högljytt speciellt när man står typ en meter från trumsetet! Typ en av min mardrömmar att få tinnitus! tror det är hedrerligt gammalt örontjut som sitter i en dag eller två efter att du kört hoj! :tomten

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
NiklasRR skrev:
2250215 Tror inte det är av hojåkandet du fått tinitus faktiskt! Lirar elgitarr blir ofta högljytt speciellt när man står typ en meter från trumsetet! Typ en av min mardrömmar att få tinnitus! tror det är hedrerligt gammalt örontjut som sitter i en dag eller två efter att du kört hoj! :tomten
Jo är själv musiker så där av rädslan för Tinitus. Öronproppar är inget problem under hjälmen det är bara ren lathet att man skiter i dom. När man lirar gura är det en ren självklarhet att man stoppar i silikonpropparna.

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Tjaba!
Jag har det och det är ingen höjdare :( . I mitt fall är det nog arv samt slarv. Undvik om ni kan, ögon och öron är bra att skydda.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Wargen skrev:
2250207 Jag vet inte vad du kör med för öronproppar men på Clas Olsson finns det öronproppar som sitter fast i ett halsband så man slipper lägga ner de i fickan hela tiden. Det kanske blir lättare att komma ihåg de då?

Men som sagt använd något iallafall om ljuddämparn "inte gör sitt jobb" :hihi
Såna är vansinnigt obekväma under hjälmen! :(

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
För några år sedan fick jag örontjut i drygt 2 dygn, efter en tur och har sedan dess använt hörselskydd. Inte roligt att få tinnitus. När jag lirade i band under ca 15 år ringde det högst en dag sedan var det borta. Problemet är nog främst vindbruset och inte motorljudet, undrar hur många decibell det är i hjälmen vid 200+.

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
NiklasRR skrev:
2250215 Tror inte det är av hojåkandet du fått tinitus faktiskt! Lirar elgitarr blir ofta högljytt speciellt när man står typ en meter från trumsetet! Typ en av min mardrömmar att få tinnitus! tror det är hedrerligt gammalt örontjut som sitter i en dag eller två efter att du kört hoj! :tomten
Hederligt gammalt örontjut är ett annat ord för tinnitus. Nästa gång kan det stanna kvar. Jag ådrog mig tinnitus när jag var ungefär 12. Satt och bankade på trumsetet hemma ofta och länge. Cymbalerna låter högt! Jag har konstant tinnitus på två-tre högfrekventa toner i båda öronen se'n dess.
Jag förbannar den kommunala musikskolan för att inte nämna ett pip om hörselskador när jag började lira. Mest förbannar jag nog mig själv iofs. Jag hade ingen aning om tinnitus eller vad det innebär. Hörselskador var för mig lika med nedsatt hörsel från födseln eller av ålder.
Don't learn the hard way ;)

Jonas Brunström

fyrtakt???
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
RGV 250 RG 500
jag har andra gradens tinitus haft nu i 2 år snart.... ganska jävligt var det första månaden men man vänjer sig numera stör det mig inte mera

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Andrésen skrev:
2250186 ...intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) ...
Tror inte det är ljuddämparen, om du inte har kapat den vid fotpinnen och dragit upp slutändan bredvid huvudet.
Sätter pengarna på vindbrus i hjälmen,,, :pannkyss

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
Jag har också märkt av det, även fast jag kör med proppar :näsblod

Tycker fartvinden är värst, har ALLTID proppar. Känns inte värt det att inte ha dom.
Och till er som inte använder, börja med det nu, när ni fått skadan är det redan för sent.

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Det är första gången som det har hängt kvar mer än 7-8 timmar. Polaren som är ganska haj på det här med hörselskador sa att det sitter i längre för varje gång och att jag "nog ska passa mig nu nästa gång kan det vara klippt"

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Jag är rädd för tinnitus. Har redan något nedsatt hörsel på vänster sida och tycker att jag ofta har svårt att höra vad folk säger. Dock inget pipande.

Vet jag att jag tänker köra snabbt eller en längre sträcka så sätter jag alltid i propparna. Det är mycket skönare och ger en bättre körkänsla med dem i. De gula från apoteket funkar bra för mig och tar bort nästan allt vindbrus men sparar motorljudet! :tummenupp Jag har ofta ett helt paket med proppar liggandes i en ficka i jackan.

Skall jag bara köra i 50 inne i stan så skiter jag i dem.

Bomme

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Husqwarna wr 240
GeFeldz skrev:
2250244 Hederligt gammalt örontjut är ett annat ord för tinnitus. Nästa gång kan det stanna kvar. Jag ådrog mig tinnitus när jag var ungefär 12. Satt och bankade på trumsetet hemma ofta och länge. Cymbalerna låter högt! Jag har konstant tinnitus på två-tre högfrekventa toner i båda öronen se'n dess.
Jag förbannar den kommunala musikskolan för att inte nämna ett pip om hörselskador när jag började lira. Mest förbannar jag nog mig själv iofs. Jag hade ingen aning om tinnitus eller vad det innebär. Hörselskador var för mig lika med nedsatt hörsel från födseln eller av ålder.
Don't learn the hard way ;)

Men tjenare :)
Jo skolorna borde faktiskt ta mera ansvar att upplysa om hur pass lätt det lätt det är att få pernamenta hörselskador.

Bmwblade

Oskars pappa
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
BMW R100RS, GSX-R750WV, Fireblade -92, R1 -98
J.Porta skrev:
2250250 Tror inte det är ljuddämparen, om du inte har kapat den vid fotpinnen och dragit upp slutändan bredvid huvudet.
Sätter pengarna på vindbrus i hjälmen,,, :pannkyss

Instämmer av erfarenhet, skaffade mig tinnitus för 7-8 år sedan just pga vindbrus. Jag hade en ny hjälm där det vanliga bruset ibland övergick i ett visselljud när det började gå fort. Jag hade glömt att sätta i öronpropparna och var i ett parti med fina långsträckta kurvor och det gick fort. Visselljudet kom, men jag struntade i det för det var så kul och jag hade så bra flyt i kurvorna! I vanliga fall hade jag stannat och satt i proppar men inte den gången.
Sen dess har jag öronsus (tinnitus).....I vanliga fall inte så mycket, men så fort jag blir utsatt för starkare ljud går det igång. Åka mc utan proppar ör otänkbart nuförtiden.
Även innan ovanstående händelse hade jag förstås drabbas av öronsus någon gång, men då hade det gått över efter några timmar eller i värsta fall en natt.
Så...var rädd om öronen!
Själv använder jag oftast proppar från Clas Ohlson, proppar som är orange och gula, de dämpar bra och passar mina öron.

Det är bäst att prova flera olika sorter tills man hittar några som passar bra. Är inte passformen perfekt dämpar det dåligt.

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Efter 10 år som DJ varav 3,5år på Gran Canaria är jag stolt över min tinnitus.
Piiiiiiiiiiiiiiip rokkar :yoparty

Alky

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
Ingen just nu, men jag letar..
Fick tinnitus när jag var 3 år av en öroninfektion som gick horribelt fel.

Nu har jag nedsatt hörsel och är ljudöverkänslig. Det innebär att jag rycker till så fort det kommer ett skarpt ljud (skotträdd), till alla människors stora förtjusning, för jisses vad det plötsligt måste bankas med allt när man är i närheten.

Pipandet i sig vänjer man sig i stort sett med. Utom på nätterna, för då tjuter det extra jävligt ibland. En natt när jag var förkyld var det så jävla högt att jag helt seriöst funderade på att ta mitt liv, men jag har dock bara varit med om en sådan volymökning en enda gång.

En sån här skada är permanent och det finns ingen klok medicin utan biverkningar. Tinnitus kommer hand i hand med ljudöverkänslighet i dom flesta fall, enligt min läkare.

Villket är jobbigast tror ni, att peta i dom där pluggarna, eller leva med ett pip i öronen resten av livet?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln