Någon mer som är rädd för tinitus

Solan

PotatoesMc.com
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Sthlm eller i en stuga nära vattnet.
Hoj
CBR 600RR - nu lite nyare!
Jag har tinnitus sedan ett par år tillbaka, det är som att ha en ständig testbild tjutandes i huvudet. Trots att jag alltid använder öronproppar så tjuter det alltid mer efter att jag kört motorcykel.
Rädda hörseln medans du kan, använd alltid öronproppar!
 

raukroland

-3,1
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Kumla
Hoj
Såld
Själv har jag haft det så länge jag kan minnas... Vet inte vad som gjort att jag fått det men irriterande är det...
Så länge som det finns bakgrundsljud så är det inte så störade men när man ska sova hörs det kan jag lova...
Se till att göra det ni kan för att undvika det för det är inget jag kan rekomendera... :näsblod
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Bomme skrev:
2250320 Men tjenare :)
Jo skolorna borde faktiskt ta mera ansvar att upplysa om hur pass lätt det lätt det är att få pernamenta hörselskador.
Tjo! Nå'n kändis?
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Har redan tinitus efter att ha jobbat som deejay ett antal år.
Kan bara rekomendera er att ej slarva med ploppar.
Inget roligt o ha et pipande o att ha svårt att urskilja saker så fort det blir sorligt ljud.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Andrésen skrev:
2250186 Jag har under det senaste dygnet kommit till insikt med en sak, Jag måste sluta slarva med hörselpropparna !! Jag har alltid hörselproppar när jag åker längre sträckor men jag har (fuskat) endel vid små rundor, Så i söndag skulle jag bara åka en liten sväng till macken ca 5km kör dit tankar och åker hem. När jag senare på kvällen slår mig ner framför tv:n märker jag ett brusande tjutande ljud i örat tänker inte mer på det för det brukar ju försvinna under natten... Men till min stora skräck dagenefter när jag vaknar är ljudet inte bara kvar utan det är mycket starkare till på köpet :huvet

Har det senaste dygnet gått med en hörselpropp intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) och har nu lyckats vila hörseln så pass att pipet nästan helt försvunnit :tummenupp Nu har jag beslutat att i framtiden får det ta någon extra minut när jag ska ut och jag får gärna säga va till alla som pratar med mig när jag har hjälmen på (pga propparna) hellre än att springa runt och säga VA? permanent resten av livet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta obehag alt har fått permanenta hörselskador av att åka hoj ??

/ En som ska vara mer rädd om hörseln i framtiden.

Jag är inte rädd för att få tinitus efterom jag liksom många andra redan har det. Det finns dock inget anledning att förvärra det, så det är hörselsproppar som gäller vid lite längre körningar i fart. Kortare exponeringstider för kraftigt vindbrus, eller körning i måttliga farter går förstås bra utan proppar. Att t.ex köra fort på Autoban utan proppar är en plåga, med proppar är det en njutning i 250 km/h hur länge som helst under förutsättning att man håller uppsikt långt fram och slår av i tid för hinder.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Till en början hade jag inte en enda tanke på att börja
köra med öronproppar. Men efter några rundor så märkte
man att det började tjuta obehagligt i öronen efter att man
hade varit ute. Så nu kör jag alltid med öronproppar och tänker
fortsätta med det. Så jag hoppas innerligt att man slipper några
hörselskador, hade varit allt annat än roligt.
 

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Lycksele
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Tinetus.. Det har man dradit på sig sen i vinter då ett bildäck som jag bytte ut exploderade när jag höll på att pumpa det. hadde det då ca 50cm från ansikter och hörde ingen på nått av öronen i ca 30sekunder, Fick sår på armen från stålkorden som piskade ut ur däcket. sen kom hörselen sakta men säkert tillbax och nu har man ett pip som kommer och går. man ska nog vara glad att man har kvar hörseln.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har haft tinnitus i ett par år pga höga ljudnivåer i jobb b la.. och kan bara rekommendera folk att vara noga med hörselskydd!! ingen höjdare när det brusar jämt..
 

Freedom

Guest
Alky skrev:
2250350 Fick tinnitus när jag var 3 år av en öroninfektion som gick horribelt fel.

Nu har jag nedsatt hörsel och är ljudöverkänslig. Det innebär att jag rycker till så fort det kommer ett skarpt ljud (skotträdd), till alla människors stora förtjusning, för jisses vad det plötsligt måste bankas med allt när man är i närheten.

Pipandet i sig vänjer man sig i stort sett med. Utom på nätterna, för då tjuter det extra jävligt ibland. En natt när jag var förkyld var det så jävla högt att jag helt seriöst funderade på att ta mitt liv, men jag har dock bara varit med om en sådan volymökning en enda gång.

En sån här skada är permanent och det finns ingen klok medicin utan biverkningar. Tinnitus kommer hand i hand med ljudöverkänslighet i dom flesta fall, enligt min läkare.


Villket är jobbigast tror ni, att peta i dom där pluggarna, eller leva med ett pip i öronen resten av livet?
Du skriver att du har kontakt med en läkare, då borde han veta att det viktigaste när man har svår tinnitus är att du inte får låta det vara helt tyst omkring dig för då får du problem med ljudöverkänslighet. Jag menar inte att stereon ska vara på för fullt utan ett behaglit ljud som vågskvalp eller en radion på låg volym. Jag har själv en mycket svår tinnutus på grund av en fysisk skada i mina öron som du beskriver själv får en att fundera på att sätta en kula i skallen för att få slut på det. Det finns hjälp att få, själv går jag på tinnutusbehandling på Rosenlunds sjukhus i tokholm och har kommit en bra bit på väg med att leva med tinnutus. Det viktigaste för er som lider är att det finns hjälp att få, det går inte i alla lägen att bota det men du får det mycket lättare att leva med det. Undvik att använda hörselskydd i normal miljö om du har tinnitus för då utvecklar du audiofobi (ljudöverskänslighet) och då menar jag normal miljö utan höga ljud.

Och alla där ute skydda hörsel, den går inta att reparera om ni sabbar den.
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Har också skaffat mig det härliga piiipet, har nog kramat för många festival högtalare i mina dar.
Kör jag utan proppar så tjuter det extra mycket i ett dygn ungefär, så nu försöker jag alltid ha proppar i framför allt vid längre (snabbare) turer.

Sen har jag skaffat mig en alldeles förskräcklig hjälm, en Shoei Raid II.
Är ju mindre vindbrus utan den hjälmen på huvvet alltså.
Gäller över custom glidar farter då.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alky skrev:
En sån här skada är permanent och det finns ingen klok medicin utan biverkningar. Tinnitus kommer hand i hand med ljudöverkänslighet i dom flesta fall, enligt min läkare.

Jag har haft våldsam tinnitus relaterat till fysisk utbrändhet, dvs fysisk överstress. Det finns således fler orsaker till öronbrus - i mitt fall är symptomem bl.a. konstant varierande tjut, pip och brus. Numera så sakteliga på väg att klinga ut och försvinna - har tagit över 6 månader... och lär ta någon månad till innan det är helt borta. I mitt fall försvann vissa tjut-komponenter i tinnitusen efter att ha spelat musik på hög volym, men för att återkomma dagen därpå.

Att du reagerar starkt på ljud kan även vara någon slags form av depression, dvs något som orsakar obalans i hormonsystemet, i mitt fall av kortisol (överträning) men även andra stresshormoner bidrar. Det skapar i de flesta fall tinnitus och mysko värk i ryggmusklerna. Depression kan både ha fysiska och psykiska orsaker som man är helt omedveten om tills man börjar analysera sin livssituation. I mitt fall höll jag på att träna ihjäl mig då jag försökte få en så bra kondition som möjligt på kortast möjliga tid. Överträning hade jag ingen aning om vad det var förrän jag fick åka in akut med kortisolinducerat flimmer vid nyåret.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Jag e också med i klubben! :banana

Vänta inte ur till att det piper föööör mycket innan ni börjar använda proppar,
för då piper det för mkt. Om man har det är d bara att lära sig leva med det :slicka
*piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip*
 

IronMike

Guest
Tror det är lika psykiskt inbillat som utbrändhet.... Aldrig haft öronproppar, man blir avtrubbad, och missar vissa saker. Lite vissel i öronen när det är helt tyst, har alla människor...sen kan man skjuta fram hakan, så man får de där rinnande ljudet, så avtar susandet innan man ska somna.

Har tom lyckats få svenska militärens signalskott som smällt vid min örsnibb, börja blöda på örat, lite dov på högersidan till ett par dar efter...som vanligt igen :)
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Verkar var lugnare på motard sidan.
Har inga som helst problem med att högt vindbrus när jag kör.

Så inte nog att man har roligare på motarden :tungan
Man slipper tinnitus med! :banana
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kör med proppar. Att inte göra det är som att prova hur långt man kan luta sig ut genom ett tågfönster.

Det är inte kul att verka korkad för att man inte hör vad folk säger i småbullriga miljöer, fika-rum, lunchrestauranger etc.

Men dom som inte räknar med att bli äldre än 30 behöver ju inte bry sig.... :D
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
En liten fundering bara:

Det finns hörlurar som släcker ut olika toner genom att "frekvensomvända" dom, så kurvan släcks ut. Varför kan man inte göra lika med tinnitus? Ta reda på vilken frekvens som pipet ligger på och skicka in en omvänd sådan ton i örat? Tycker iaf jag borde funka, om inte varför?

Sen köp en dyr hjälm, min hjälmdjävul brusar som fasiken.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Som gammal Dj och allmänt gillade hög musik så drog man ju på sig tinnitus redan i tonåren.
Är helt hopplös ute på krogen då jag inte hör vad folk säger, har även allmänt dålig hörsel redan från start. Lite bakrundsljud ihop med alkohol och jag lever i min egna värld, tur att alla telefoner idag har sms.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Qwerty skrev:
2251422 Som gammal Dj och allmänt gillade hög musik så drog man ju på sig tinnitus redan i tonåren.
Är helt hopplös ute på krogen då jag inte hör vad folk säger, har även allmänt dålig hörsel redan från start. Lite bakrundsljud ihop med alkohol och jag lever i min egna värld, tur att alla telefoner idag har sms.
Haha låter exakt som mig!
Så du har spelat du med :)
 

Jesper Cronelid

SDK #3863
Gick med
19 Apr 2006
Ort
...
Hoj
Ducati SS1000 & 848
Jag har haft tinnitus i lite mer än fem år, och det är fan inte roligt alla gånger...

Räcker liksom med en kvälls jävligt högt ljud... gjorde det för mig iaf, en satans privatkonsert och Alla Andra hade öronproppar... :tummenupp :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top