Någon mer som är rädd för tinitus

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
Lugn skrev:
2252003 Tycker man blir trött av att köra långt utan proppar. Har kört Uppsala - Öland ett otal gånger och ibland är man helt slut när man kommer fram och har kört utan hörselskydd. Kör numera alltid med öronproppar, men funderar på att skaffa formgjutna. Billig försäkring i längden.

Däremot kan jag känna att balanssinnet försämras när jag precis petat in dom. Nån mer som upplevt det? :confused:

I örat sitter ju nån sorts kanal med salt kristaller som örat använder till o sköta balansen. Kanske kan det vara att du pressar på den eller nått liknande med pluggen.
Formgjuta är nog ingen dum ide, finns ju dom som man kan byta filter också som nämdes tidigare.
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
sånna där som musiker har som man bara "ploppar" i. Går det ha sånna under hjälmen utan att det "iriterar"? Så man slipper att böka med vanliga gula hörselproppar som är så svåra att få i.

/Blommen
 

überjahn

Hejhej.
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Myllsjö
Hoj
Kawasaki Z1000
Enda problemet med proppar är att det känns ganska töntigt att komma i stan med en brölande hoj, ta av sig hjälmen och ha öronproppar för att den låter för mycket...

Mvh Erik.
 

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Överaskande vad vanlig det var med Tinnitus bland sporthojs åkare.
Själv fick jag mitt pipande för 8 år sedan då man var sketfull på konsert i en folkpark och hängde på högtalaren :huvet

Kan bara säga att 8 års ånger, sömnlösa nätter, obekvämheten i miljöer där volymen är hög eller när du själv inte kan bestämma ljudvolymen samt att du aldrig kan få det "riktigt tyst" utan att höra det jobbiga pipet borde inspirera er som inte använder proppar att börja INNAN DET ÄR FÖRSENT :4skrika
Man kan tänka att "det händer inte mig, jag har ju utsatts för mycket högre ljud andra gånger utan fara", men någon gång når det sin gräns och det är inte helt kul att råka ut för skiten.

Numera går jag sällan ut utan proppar. På krogen är det ett måste, åker jag hoj använder jag det jämt, såvida man inte bara ska en lugn tur till stan eller liknande. Det är trots allt vindbruset som väcker mest obehag.
Med det obehaget tappar du focus och kan hitta på dumma misstag.
Skyller mitt senaste besök i sandfållan på Falkenberg på att jag glömt stoppa in propparna när gröna lampan tändes :3freak :hihi

Så kortfattat...ni som utmanar er hörsel..ta erat förnuft tillfånga :fatta!

//Med all omtanke!!
 

Hägglund

Varför bromsa om man kan gasa?
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Hypermotard
Freddola skrev:
2251055 Verkar var lugnare på motard sidan.
Har inga som helst problem med att högt vindbrus när jag kör.

Så inte nog att man har roligare på motarden :tungan
Man slipper tinnitus med! :banana


:fakta
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Är det någon som med säkerhet kan säga att de fått en hörselskada från vindbruset?

Kanske är så att vissa hjälmar är rena öron-dödare, vem vet.

Jag är dock tveksam... :va
 

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Framsidan så klart
Hoj
En stor stark
überjahn skrev:
2252111 Enda problemet med proppar är att det känns ganska töntigt att komma i stan med en brölande hoj, ta av sig hjälmen och ha öronproppar för att den låter för mycket...

Mvh Erik.

Kanske käns töntigt, men som sagt det är vindbruset som är det som skadar enligt min uppfattning.

Men å andra sidan så upplever jag att ljudet från ett Remus helsystem på en r1200gs (twin) låter "goare" eller kraftigare inuti hjälmen.
Hjälmen känns som den förstärker de låga tonerna typ som en resonans låda.
Kanske är skadligt de med ???
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
TukTuk skrev:
2252209 Är det någon som med säkerhet kan säga att de fått en hörselskada från vindbruset?

Kanske är så att vissa hjälmar är rena öron-dödare, vem vet.

Jag är dock tveksam... :va

Ja det är inte från avgassystemet iaf, vindbruset är ett helvette helt enkelt.
 

Alky

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Slite
Hoj
Ingen just nu, men jag letar..
andersbrink skrev:
2250744 Jag har haft våldsam tinnitus relaterat till fysisk utbrändhet, dvs fysisk överstress. Det finns således fler orsaker till öronbrus - i mitt fall är symptomem bl.a. konstant varierande tjut, pip och brus.

Trist att höra. Detta är inget man ens önskar sina ovänner.

Jag var nog inte helt tydlig i mitt inlägg, men jag har haft samma symptom sen 3-års åldern (enl. läkare och kära mor), och det kom i samband med en öroninfektion i mitt fall. Det jag menade var att just min skada är permanent, även om det går att lindra.

andersbrink skrev:
2250744
Att du reagerar starkt på ljud kan även vara någon slags form av depression, dvs något som orsakar obalans i hormonsystemet, i mitt fall av kortisol (överträning) men även andra stresshormoner bidrar.

Nänä.. Jag är inte deprimerad! :)

Min ljudöverkänslighet kommer ifrån den fysiska skada mina öron han få av infektionen, då jag är mer kännslig för ljud på mitt vänstra öra, men det jag skrev i mitt inlägg var kanske mer vad läkarna förklarat för mig, att ljudkänslighet går hand i hand med tinnitus, men jag har inte en aning.

andersbrink skrev:
2250744
I mitt fall höll jag på att träna ihjäl mig då jag försökte få en så bra kondition som möjligt på kortast möjliga tid. Överträning hade jag ingen aning om vad det var förrän jag fick åka in akut med kortisolinducerat flimmer vid nyåret.

Lät inget vidare alls!

Ännu en anledning att inte motionera! :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
TukTuk skrev:
2252209 Är det någon som med säkerhet kan säga att de fått en hörselskada från vindbruset?

Kanske är så att vissa hjälmar är rena öron-dödare, vem vet.

Jag är dock tveksam... :va

Jag har en Shoei och normalt när jag kör så brusar den en hel del, men om jag håller huvudet upprätt (istället för framåtlutat) så blir den nästan helt tyst. Kan det vara så att hjälmarna utformas och testas i helt upprätt läge och att de däringa ingenjörerna missat att man mestadels har huvudet i en annan vinkel? :va

Nån mer som upplevt samma sak, eller är det jag som ska sluta glo ner i tanken? :hihi

Mr_Nilsen skrev:
2252034 I örat sitter ju nån sorts kanal med salt kristaller som örat använder till o sköta balansen. Kanske kan det vara att du pressar på den eller nått liknande med pluggen.
Formgjuta är nog ingen dum ide, finns ju dom som man kan byta filter också som nämdes tidigare.

Det har du rätt i. Kanske inte ska trycka in dom så långt nästa gång... :hihi
 

Woods

Medlem
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
01 GSXR 1000
Hej
Lita inte på musikern som snackar om ett "hederligt gammalt örontjut"
Sitter det över natten skall du ta dig en funderare. klokt att använda propp dagen efter. Det sjuka med tinitus eller hörselskada Eller en vanlig bullerchock är att man blir ljudöverkänslig.
Kör med proppar!
Hälsningar Woods med kraftig tinitus.







Andrésen skrev:
2250186 Jag har under det senaste dygnet kommit till insikt med en sak, Jag måste sluta slarva med hörselpropparna !! Jag har alltid hörselproppar när jag åker längre sträckor men jag har (fuskat) endel vid små rundor, Så i söndag skulle jag bara åka en liten sväng till macken ca 5km kör dit tankar och åker hem. När jag senare på kvällen slår mig ner framför tv:n märker jag ett brusande tjutande ljud i örat tänker inte mer på det för det brukar ju försvinna under natten... Men till min stora skräck dagenefter när jag vaknar är ljudet inte bara kvar utan det är mycket starkare till på köpet :huvet

Har det senaste dygnet gått med en hörselpropp intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) och har nu lyckats vila hörseln så pass att pipet nästan helt försvunnit :tummenupp Nu har jag beslutat att i framtiden får det ta någon extra minut när jag ska ut och jag får gärna säga va till alla som pratar med mig när jag har hjälmen på (pga propparna) hellre än att springa runt och säga VA? permanent resten av livet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta obehag alt har fått permanenta hörselskador av att åka hoj ??

/ En som ska vara mer rädd om hörseln i framtiden.
 

Alky

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Slite
Hoj
Ingen just nu, men jag letar..
Freedom skrev:
2250499 Du skriver att du har kontakt med en läkare, då borde han veta att det viktigaste när man har svår tinnitus är att du inte får låta det vara helt tyst omkring dig för då får du problem med ljudöverkänslighet.

Det är väl kanske inte exakt vad han har sagt till mig, utan mer att man kan lindra ljudöverkänsligheten med att ständigt omge sig med ljud. Detta gäller i vart fall inte mig riktigt, då min ljudöverkänslighet kommer mycket ifrån den fysiska skada jag har i mina öron. Jag är t.ex. mer känslig på vänster öra. Det är tydligen några delar som vuxit ihop där inne som inte bör växa ihop....

Föresten, trist att se att så många lider av detta.
 

Dark_Messenger

Guest
Trist läsning detta tycker jag. Tycker synd om alla er med tinnitus, det känns som något man verkligen inte vill ha!
När jag åkte glidare kommer jag ihåg att det ringde något fördjävligt i öronen efter varje runda, speciellt då när man hade åkt långt. Raka rör, kass hjälm och gasglad som man var kanske det inte var så konstigt..

Testade faktiskt med proppar några gånger när jag hade HD:n. Lite kul var att då all diskant försvann kom alla de "mekaniska" lätena fram på evon. Tankarna gick snabbt till totalt motorras, tänkte typ: Vad i helvete, hela motorn håller ju på o skära ihop!! I alla fall till man vande sig vid ljudet och insåg att så här låter en tyst motor.. :hihi

Bullen låter ju också ganska mycket. Speciellt efter lite modifikationer. Dock inte i samma kaliber som ovanstående. Men visst, efter en heldag så är man helt "durrig" i huvet.
 

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
BMW R nineT -14
Sällar mig till tinnitusskaran. Har också spelat trummor i min ungdom, hade oftast proppar men lyckades ändå dra på mig oljudet. Kan bero på många krogbesök på den tiden också.

Kör numera alltid med sådana här proppar
visit_ultra.gif
från EAR. Först tyckte jag ljudet från sliponet försvann. Modifierade då propparna genom att klippa bort den yttersta (stora) ringen. Nu dämpas bara fartvinden men det mesta av motor- och avgasljudet kommer igenom :)
 

Jesper Cronelid

SDK #3863
Gick med
19 Apr 2006
Ort
...
Hoj
Ducati SS1000 & 848
wiki:

Tinnitus (av lat. tinnio "klinga", "skramla") eller öronsusning är ett endast av personen själv upplevt ljud som upplevs som ett pipande, djupa bastoner eller brusande. Det kan variera i styrka och intensitet.

Orsakerna till tinnitus kan vara många; bullerskador, någon hjärnskada, högt blodtryck, depression eller bruxism.

I Sverige har idag 1½ miljon människor tinnitus. Utav dem har 100 000 den värsta formen som påverkar hela livet. Från 1999 – -2005 ökade antalet 7-åringar som fått tillfällig eller permanent tinnitus från 12 % till 60 % enligt studier av Kajsa Mia Holgers på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. Förr var det buller i industrin som skadade oss. Idag är det fritidsbullret. Utsatta grupper är jägare, militärer, hobbyskyttar, musiker. Ny forkning visar att skolungdom i ökande grad drabbas av tinnitus. Orsaken torde ofta vara skadligt starkt ljud vid lyssning på musik. Scenframträdanden av popgrupper och musiken på gym har ofta skadligt höga ljudnivåer, som bäddar för tinnitus och även allmän hörselnedsättning. Även ett fortissimo in tutti av en klassisk symfoniorkester kan ge skadligt höga ljudnivåer, som på sikt kan leda till tinnitus för såväl orkestermedlemmarna själva som för publik och vaktmästare.

Tinnitus har alltid funnits och finns dokumenterat redan på Faraos tid. På 1960-talet räknades tinnitus som en psykisk sjukdom; det var inte förrän på 2000-talet man riktigt förstod att tinnitus handlar om ett symtom på en hörselskada av någon form. Än idag kan man inte säga helt säkert varför man hör ljud inne i huvudet, ljud som egentligen inte finns. Den senaste forskningen talar dock om impulssignaler som går från och till hjärnan via hörselnerven som kommit i olag. (Forskning av Gerard Andersson Linköpings akademiska sjukhus.) Det vanligaste ljudet folk hör är diskanttoner som låter ungefär som "Tv-tjutet" i en äldre apparat (16 000 kHz i Sverige och de flesta länderna i Europa) och "myrornas krig" på TV:n.

Vetenskapen känner ännu inte till någon metod som botar tinnitus, men det finns medel som lindrar besvären. Ofta avtar dessa så småningom, och kan i gynnsamma fall med tiden försvinna helt. Till en del kan detta förklaras av att den drabbade har övat sin hjärna att filtrera bort de oönskade ljuden. "Man stänger av dem mentalt".

Vanliga följder:
Sömnproblem ("Det är inte tyst, när man ska sova"). Insomnande kan ibland underlättas av stilla musik eller behagliga bakgrundsljud.
Koncentrationssvårigheter
Nedstämdhet

Stress kan förvärra besvären.

Hörselskydd och öronproppar rekommenderas i miljö med högt buller. (Denna rekommendation gäller f ö även personer som (ännu) inte drabbats av tinnitus!).

Tinnitus ska inte förväxlas med att "höra röster", som är en psykisk åkomma, ej heller med delirium p g a alkoholism.

Om tinnitusbesvären inte går över av sig självt på någon vecka, eller är till allmänt ohägn i vardagslivet, bör man söka läkare.
 

Bempson

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
ZX9R -98 **SåLD**
Kör alltid med proppar när det ska köras längre lr lite fortare...inne i stan är det inga problem...men har varit ute på längre resor i högre farter o då varit helt öm i öronen...bara susat i ett par timmar efter det. Måste vara vidbruset....
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Använd alltid hörselproppar när du kör hoj, går på konsert etc.
Skippa kasst konverterade mp3'or i iPoden eller stereon...om du lyssnar
mycket i Ipod så sänk volymen eller lyssna endast korta stunder. Hörlurar mördar öron...i längden.

Har jobbat med musik i 15 år och haft tinnitus från och till...permanent sedan i vintras. Det var skitjobbigt första månaden..trodde karriären var över etc.
Har vant mig nu och lider inte av det...hjärnan verkar ha bestämt sig för att pipet inte innehåller någon information och sållar nu bort det. Jag hör det dock om jag lyssnar efter det.

TINNITUS SUCKS GIANT ELEPHANT BALLS!!
 

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Lugn skrev:
2252003 Tycker man blir trött av att köra långt utan proppar. Har kört Uppsala - Öland ett otal gånger och ibland är man helt slut när man kommer fram och har kört utan hörselskydd. Kör numera alltid med öronproppar, men funderar på att skaffa formgjutna. Billig försäkring i längden.

Däremot kan jag känna att balanssinnet försämras när jag precis petat in dom. Nån mer som upplevt det? :confused:

Lustigt, jag har någon gång tryckutjämnat när jag kört, (som man gör när man dyker, håller för näsan och blåser) för jag har haft lock för öronen eller nåt, och jäklar, vad skumt det kan bli! Är som att man bara får hålla i sig och åka med ett par sekunder, tills det slutar snurra. Shit, jag trodde jag var knäpp som upplevde det där, och bara på MC. Kanske har du helt lufttäta proppar?
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Amenshit! skrev:
2252823 Lustigt, jag har någon gång tryckutjämnat när jag kört, (som man gör när man dyker, håller för näsan och blåser) för jag har haft lock för öronen eller nåt, och jäklar, vad skumt det kan bli! Är som att man bara får hålla i sig och åka med ett par sekunder, tills det slutar snurra. Shit, jag trodde jag var knäpp som upplevde det där, och bara på MC. Kanske har du helt lufttäta proppar?
När det gäller tryckutjämningen så kan jag uppleva samma sak om jag tryckutjämnar och se'n när jag "släpper tillbaka" till normalläge så kan det stanna kvar tryck nå'nstans och trycka mot balansorganen i örat på nå't sätt. Nu är detta bara vad jag tror sker baserat på hur det känns.

Precis som du beskriver så blir jag extremt yr i några sekunder och det känns som att det är tryck bakom trumhinnorna (vilket det mest troligt är) och se'n känner jag att trycket släpper gradvis under kanske en sekund och yrseln synkar sitt släppande med trycket. Detta sker mest när jag är förkyld, dvs inte öppna bihålor osv. Jag kan tänka mig att när du tryckutjämnar i fart på hojen så blir det tryck genom munnen och upp bakom trumhinnorna. Yrseln är också i en klass för sig, det känns som att hela världen helt plötsligt snurrar till med en jävla fart, detta påverkar dessutom synen.

Tryckutjämningen består (igen baserat på hur det känns) av att öppna kanalerna mellan svalg och inneröra och detta gör att trycket i innerörat blir samma som det som råder i svalg och bihålor. Med andra ord, har du brödluckan öppen medan du tryckutjämnar så trycker du in luft i innerörat pga fartvinden som trycksätter ditt öron-näsa-hals-system. Luffarturbo! ;)
Haha, ursäkta utlägget. Jag har bara aldrig hört nå'n beskriva samma sak som jag själv upplevt.
 
Last edited:

Amenshit!

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ER-6N Guzzi T5 och en gammelkawa
Ja skojigt är det i alla fall! Och spännande! Och, förmodligen helt lagligt!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top