Någon mer som är rädd för tinitus

elliott3

Brutal
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
Hånda Tusen ÄRR ÄRR
Tjao. Tinnitus är ju bara ett samlingsnamn för "pip i örat"
Jag fick min Tinnitus av en förkylning. Har alltid haft superkänslig hörsel och alltid använt proppar eller kåpor. Gick till farbror doktorn som skulle suga ur en massa vax som satt fast på trumhinnan, det gick bra tills han sög fast. Fan va ont det gjorde. Sen svimmade jag i stolen och vaknar av att han och sköterskan håller upp benen på mig. Det var en intressant upplevelse kan jag säga...:)

Doktorn sa att det kan gå bort men det är inte säkert. Men man vänjer sig vid pipet efter ett tag. Det var värst i början när man hörde det hela tiden.

Även om man kan få det av en förkylning så
ANVÄND HÖRSELSKYDD NÄR DET LÅTER ILLA!!!!!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Olof.B skrev:
Ringer i öronen sen guns'n'roses igår.

Om det fortf ringer -så svara!
:skrattaåt
Eller undvik ljud så mycket som möjligt tills pipet är borta.

Jaja, en grej som kan funka är bullervila, det ska helst vara absolut tyst. Tyvär är det skitjobbigt när man precis fått pipet men vad ska man göra. Iaf, det kan funka och ska göras så nära skadan som möjligt. Militären kör på det ibland när någon blivit hörselskadad vid olycka etc. Tanken är att öronen kan vilas upp precis som andra skadade kroppsdelar om de får vila.

This how you do it: Sov med proppar i, ha kåpor på hela dagen, stäng av ljudet på tvn, undvik trafikerade miljöer etc. Sitta hemma och läsa böcker är bra. När jag gjorde lumpen fanns det beväringar som fick sitta en hel helg i ett logement med propp och kåpa på. :3freak
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
elliott3 skrev:
2270828 Tjao. Tinnitus är ju bara ett samlingsnamn för "pip i örat"
Jag fick min Tinnitus av en förkylning. Har alltid haft superkänslig hörsel och alltid använt proppar eller kåpor. Gick till farbror doktorn som skulle suga ur en massa vax som satt fast på trumhinnan, det gick bra tills han sög fast. Fan va ont det gjorde. Sen svimmade jag i stolen och vaknar av att han och sköterskan håller upp benen på mig. Det var en intressant upplevelse kan jag säga...:)

Doktorn sa att det kan gå bort men det är inte säkert. Men man vänjer sig vid pipet efter ett tag. Det var värst i början när man hörde det hela tiden.

Även om man kan få det av en förkylning så
ANVÄND HÖRSELSKYDD NÄR DET LÅTER ILLA!!!!!

Luktar stämning lång väg om det var läkarens behandling som orsakar din tinnitus.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
General E skrev:
2271391 Om det fortf ringer -så svara!
:skrattaåt
Eller undvik ljud så mycket som möjligt tills pipet är borta.

Jaja, en grej som kan funka är bullervila, det ska helst vara absolut tyst. Tyvär är det skitjobbigt när man precis fått pipet men vad ska man göra. Iaf, det kan funka och ska göras så nära skadan som möjligt. Militären kör på det ibland när någon blivit hörselskadad vid olycka etc. Tanken är att öronen kan vilas upp precis som andra skadade kroppsdelar om de får vila.

This how you do it: Sov med proppar i, ha kåpor på hela dagen, stäng av ljudet på tvn, undvik trafikerade miljöer etc. Sitta hemma och läsa böcker är bra. När jag gjorde lumpen fanns det beväringar som fick sitta en hel helg i ett logement med propp och kåpa på. :3freak


Höhö, lustigt... :3freak :hihi

Det är iaf bättre, vet inte om det är helt bra än, hör inget för tillfället iaf.
 

jorgens

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Norge
Hoj
07`YZFR- 00 Hayabusa
Andrésen skrev:
2250186 Jag har under det senaste dygnet kommit till insikt med en sak, Jag måste sluta slarva med hörselpropparna !! Jag har alltid hörselproppar när jag åker längre sträckor men jag har (fuskat) endel vid små rundor, Så i söndag skulle jag bara åka en liten sväng till macken ca 5km kör dit tankar och åker hem. När jag senare på kvällen slår mig ner framför tv:n märker jag ett brusande tjutande ljud i örat tänker inte mer på det för det brukar ju försvinna under natten... Men till min stora skräck dagenefter när jag vaknar är ljudet inte bara kvar utan det är mycket starkare till på köpet :huvet

Har det senaste dygnet gått med en hörselpropp intryckt i det drabbade örat (Det högra där ljud dämparen sitter såklart) och har nu lyckats vila hörseln så pass att pipet nästan helt försvunnit :tummenupp Nu har jag beslutat att i framtiden får det ta någon extra minut när jag ska ut och jag får gärna säga va till alla som pratar med mig när jag har hjälmen på (pga propparna) hellre än att springa runt och säga VA? permanent resten av livet.

Är det fler än jag som råkat ut för detta obehag alt har fått permanenta hörselskador av att åka hoj ??

/ En som ska vara mer rädd om hörseln i framtiden.

Liten historie, uten at dette gjelder alle: Jeg oppsøkte en lege, pga at jeg var konstant trøtt. Jeg har tinnitus sa jeg. Det piper, og jeg opplever dypfrekvente lyder. Jeg dro konklusjonen at det var dette som gjorde at jeg var trøtt, pga dårlig nattesøvn.
Da ble jeg rekvirert til et søvnsenter :3freak som plastret på meg masse sensorer som overvåket pust (bryst/ mage) puls, blodtrykk osv. Konklusjonen på dette :confused: :confused: :confused:

Jo, det skal jeg fortelle: Jeg hadde for tette "lopp" i nesen, som gjorde at jeg hadde dårlig søvnkvalitet, som igjen gjorde at tinnitus ble forsterket!
Er nå operert, og problemet borte...Det kan være nange årsaker til dette, så gå til en lege og få det undersøkt!

Mvh
Jørgen
 

Fist Woman

Guest
JAg kan glädja dig med att jag åkt hoj i 21 år samt alltid åkt med öppna ljuddämpare. (Jag spelar emellertid tid gitarr i ett punkpand oxå) Jag har ständigt problem med tinnitus!

Det förvärras av alkohol och stress, var försiktig, använd ALLTID HÖRSELPROPPAR!!! HÖR DU DET, PUCKO!!


Var rädda om er, livet är skört som fan!
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Fan grym man är. Sitter och predikar om proppar och bullervila om vartannat.
Träffade på en ny corvette häromdagen och utmanade den till vem-gasar-snabbast-rakt-fram-på-raka-tävling, glömde att jag inte hade proppar på.... (jag skulle "bara ut och glida lite") :huvet
Så nu sitter man med goa pip i fikarummet och ett gött pip när man skriver detta! :tummenupp


:använd proppar allihopa ffs-smiley!



EdT: Verkar vara många som fixat grunden till sitt pip med musik, jag med. Trummor! Hade tävlingar om vem som kunde slå hårdast utan hörselskydd :crash
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag har åkt hoj i massor av år (med dålig ljuddämpning) men det som verkligen orsakade mitt tinnitus var över tjugo år som gittarrist i olika rock och bluesband. Då var man ung och dum och använde aldrig öronproppar även fast det "blödde" ur öronen efter rep/spelningar. Min öronorkester verkar ha en helt konstant ljudnivå helt opåverkad av mitt tillstånd. Jag har lärt mig leva med det, trist bara att det aldrig blir tyst.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Dicken32 skrev:
2268063aldrig ens tänkt tanken att ha hörselproppar i när jag åker hoj, förutom om jag ska ha musik då :confused:


Då, lilla vän, är det hög tid att bli ödmjuk och inse att det är dags att skydda sig lite...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Kör alltid med proppar när jag åker Mx. För ett par år sen gjore jag inte det. Hade konstant huvudvärk på kvällarna och pep som bara den.

Upplever det dessutom som att man drar lite hårdare i "rullen" med hörselproppar än utan. Det är ju verkligen ingen nackdel när man ska vinna. :D

Dock på landsvägare kör jag utan. Vet iofs inte vad du har för slip-on, låter säkert mycket högre än mitt antar jag?
 

elliott3

Brutal
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Hedesunda
Hoj
Hånda Tusen ÄRR ÄRR
El Garto skrev:
2273389 Luktar stämning lång väg om det var läkarens behandling som orsakar din tinnitus.

Nej då det pep i örat innan jag gick dit. Det blev faktiskt lite bättre efteråt.
 

Gsx-r Freak

Gsx-r 4 ever
Gick med
4 Jan 2006
Ort
Nu i Kävlinge.
Hoj
Gsxr600k4 +14e skrotet=bra fotpall
har inte piiip i örat, men en annan grej nån kanske kan svara på, va fan e de för fel på öronen om man har huvet under vatten o ska tryckutjämna. bara de att istället så kommer de bubblor ur bägge öronen :va varit så i 3år nu
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Twosaint skrev:
2252258 Ja det är inte från avgassystemet iaf, vindbruset är ett helvette helt enkelt.
Jag åkte ett år en tur till Norge 70 mil enkel utan proppar med en Nolan N100-hjälm av första typen som kom ut (som ur brus-synvinkel inte duger till mer än moppeåkning). Jag märkte visslet i skallen när man kom isäng på kvällen och det var inte från starkpilsnern. Sen dess kör jag med Apotekets gula även om de är lite för långa så hjälmen trycker på dom. Man kan klippa av några millimeter längst ut för att minska trycket. Och de är billiga. Så ofta som man slarvar bort en propp här och där vid pauser så är det bra att ha med en prisbillig påse att plocka nya ur.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Gsx-r Freak skrev:
2276444 har inte piiip i örat, men en annan grej nån kanske kan svara på, va fan e de för fel på öronen om man har huvet under vatten o ska tryckutjämna. bara de att istället så kommer de bubblor ur bägge öronen :va varit så i 3år nu

Om de kommer bubblor ur öronen när du tryckutjämnar så måste du ha hål i trumhinnorna.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Gsx-r Freak skrev:
2276444 har inte piiip i örat, men en annan grej nån kanske kan svara på, va fan e de för fel på öronen om man har huvet under vatten o ska tryckutjämna. bara de att istället så kommer de bubblor ur bägge öronen :va varit så i 3år nu

haha förlåt jag kan inte låta bli att skratta :rofl det låter så komiskt! jag tror det är bättre att ställa den frågan på typ www.dykarna.nu eller något sådant där det finns mer vattenmänniskor :]

DM skrev:
2276748 Om de kommer bubblor ur öronen när du tryckutjämnar så måste du ha hål i trumhinnorna.

hade det varit hål i hinnorna hade det väl funnits någon form av infektion som garranterat hade märkts mer än bara bubblor då han ska utjämna? fast det är bara något som dök upp i skallen och kan va helt fel
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Oj att jag missat den här tråden!

Jag har tinitus sen ett par år tillbaka, fick det under en förkylning men antagligen var det för att jag suttit mycke med hörlurar å hög volym.

Ivartfall, jag började fundera över hur jag skulle skydda öronen. Jag är lite lat av mig så jag nöjde mig inte med de gula propparna utan ville ha något enklare. Jag frågade en läkare å beskrev hur lat jag var och fick då rådet att kolla in avgjutning av örat. Gjorde avgjutningen å valde http://www.earfoon.com/ . Mycket nöjd me dessa då de går superfort att sätta in och ta ut och de trycker inte i örat som sånna expansiva proppar gör! Däremot kostar det 2000kr men är man vuxen är det nästan en livstidsinvestering.
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Muppi skrev:
2276749 haha förlåt jag kan inte låta bli att skratta :rofl det låter så komiskt! jag tror det är bättre att ställa den frågan på typ www.dykarna.nu eller något sådant där det finns mer vattenmänniskor :]



hade det varit hål i hinnorna hade det väl funnits någon form av infektion som garranterat hade märkts mer än bara bubblor då han ska utjämna? fast det är bara något som dök upp i skallen och kan va helt fel

Jo, det kan man ju tycka men faktum kvarstår att för att kunna blåsa bubblor genom öronen (låter faktiskt hysteriskt roligt...) så MÅSTE det vara hål i trumhinnorna!
Fanns en figur i The Muppet Show som blåste såpbubblor upp genom toppen av huvudet när han blev irriterad eller skraj.
Svårt att låta bli att tänka på honom :D
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Olof Eriksson skrev:
http://www.earfoon.com/ . Mycket nöjd me dessa då de går superfort att sätta in och ta ut och de trycker inte i örat som sånna expansiva proppar gör!

Tack för tipset, hur upplevs dämpningen, är det annorlunda jämfört med hur en skumpropp dämpar ? Typ hur man hör motor/vindbrus och så ?
Skumpropparna kan vara plågsamma efter en 15-20 mils etapp så komforten kan vara viktigaste argumentet för mig i alla fall.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
gunnar_gt750 skrev:
2277357 Tack för tipset, hur upplevs dämpningen, är det annorlunda jämfört med hur en skumpropp dämpar ? Typ hur man hör motor/vindbrus och så ?
Skumpropparna kan vara plågsamma efter en 15-20 mils etapp så komforten kan vara viktigaste argumentet för mig i alla fall.
Jo det är annorlunda, det är mer som att alla ljud blir lägre. De gula tycker jag tar bort en del ljud och släpper igenom de lite dovare ljuden. Eftersom jag nästan bara tävlar har jag inte funderat något på vindbrus men motorn hör man och de e inga problem att hitta av rätt ställe att växla.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
DM skrev:
2277003 Jo, det kan man ju tycka men faktum kvarstår att för att kunna blåsa bubblor genom öronen (låter faktiskt hysteriskt roligt...) så MÅSTE det vara hål i trumhinnorna!
Fanns en figur i The Muppet Show som blåste såpbubblor upp genom toppen av huvudet när han blev irriterad eller skraj.
Svårt att låta bli att tänka på honom :D

jag är ingen superanatom (vilket lär bevisas efter nästa mening
:hihi ). Det kan inte glappa då? :3freak
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top