Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

Daiwan

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Piteå
Hoj
Honda CRF450X -08 Yamaha R1 -02
Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Daiwan skrev:
Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?

Plocka ur bränslepumpen och stoppa in bitarna underifrån. Mycket enklare så. En halv eller 3/4dels icakasse räcker nog.

Sorry Lind för att jag snor din tråd...
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Daiwan skrev:
Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?

Tanken full om du har plasttank, inget om du har plåt, fast gör det ändå så blir vi i besiktningen glada. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Putterossi skrev:
Va, behöver inte plåttankar ha skum? Trodde att alla behövde det.

Verkar vara nytt för i år. På besiktningen nere på A-torp så var det väl så att dom gärna såg att man hade skum ändå, men man behövde som sagt inte när man hade metall tank...

Vet inte om regeln är ny, eller om dom bara tolkar den annorlunda... :va
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Putterossi skrev:
Va, behöver inte plåttankar ha skum? Trodde att alla behövde det.


3.1.10.3 Bränsletanken ska vara fylld med explosionshämmande material. Gäller ej standard-klasser med ståltank.

Klasserna som undantaget med ståltank gäller är väl 125Jnr, 250SP och 600STD då dom körs i std-reglementet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Macke skrev:
Verkar vara nytt för i år. På besiktningen nere på A-torp så var det väl så att dom gärna såg att man hade skum ändå, men man behövde som sagt inte när man hade metall tank...

Vet inte om regeln är ny, eller om dom bara tolkar den annorlunda... :va


Det undantaget skrevs in i reglementet '00 eller '01.

Hade det varit en ny regel för i år hade det funnits en stjärna framför den regeln i reglementet för att markera att det var en ny regel eller en omformulerad sådan.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Macke skrev:
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D


Är bara för std-klasserna det gäller. I övriga klasser (inkl rookies) så ska man fylla i tanken.

Visserligen skulle säkert nån i rookie kunna säga att deras hoj är std för att slippa stoppa i det men då finns det säkert fler som skulle försöka slippa igenom med att säga att deras också är std.

Formuleringen är standard-klasser och inte standard-motorcyklar vilket betyder att i rookie måste man ha skummet i då klassen inte är en std-klass oavsett vad man har för utförande på sin cykeln.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Goodstuff skrev:
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta

Behövde inte ha det nere på A-torp iaf. Besiktningsmännen sa att dom skulle tolka regeln så att om man hade plåttank, så behövde man inte skum.

Men jag har pulat i lite för säkerhets skull, för att slippa strul om nån annan besiktningsman tolkar regeln annorlunda.... :tummenupp

(Nån som vet hur pass "explosionshämmande" den där skummgummin är egentligen? Och i vilka situatiuoner skulle skummet hjälpa? Om bensinen antänds så antar jag väl att det skulle brinna/explodera rätt bra ändå, det är ju ända besninångorna som brinner.)
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Macke skrev:
Behövde inte ha det nere på A-torp iaf. Besiktningsmännen sa att dom skulle tolka regeln så att om man hade plåttank, så behövde man inte skum.

Men jag har pulat i lite för säkerhets skull, för att slippa strul om nån annan besiktningsman tolkar regeln annorlunda.... :tummenupp

(Nån som vet hur pass "explosionshämmande" den där skummgummin är egentligen? Och i vilka situatiuoner skulle skummet hjälpa? Om bensinen antänds så antar jag väl att det skulle brinna/explodera rätt bra ändå, det är ju ända besninångorna som brinner.)

På anderstorp så sålde jag några kuber till "Tobbe" en kille som körde i R1000.

Han hade fått backning för att tanken inte var fylld med skumm, när han precis köpt dom och tryckt ner dom i tanken så kom dom från besiktningen och berättade att han inte behövde skum i tanken.
 

R73

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja zx-10R
Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex

Har två frågor:
Ser att du kör på Metzeler däck, kan du beskriva deras egenskaper och fördelar?
Kör zx-10R själv och är lite små besviken på att Kawasaki i GP inte riktigt hänger med Yamaha och Honda, med tanke på Kawans långa MC tradion så borde de alltid vara med i spetsen, hur ligger det till egentligen?
Tack :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Goodstuff skrev:
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta

När det är SO så är det grejjor i tanken som gäller tydligen, under SM är det inte så (när det är PLÅTtank).

Så nästa tävling på LMS behövs det inte, därefter SO/SM Karlskoga så behövs det.. så det är lika bra att ha några tussar i...

//håkan
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
NICE skrev:
Har två frågor:
Ser att du kör på Metzeler däck, kan du beskriva deras egenskaper och fördelar?
Kör zx-10R själv och är lite små besviken på att Kawasaki i GP inte riktigt hänger med Yamaha och Honda, med tanke på Kawans långa MC tradion så borde de alltid vara med i spetsen, hur ligger det till egentligen?
Tack :)
Jag kan svara.
Metzeler funkar jättebra, precis som pirelli eller michelin. Solklart?

Kawasaki har satsar väl inte lika mycket pengar, och så har dom nog inte lika bra utvecklare som jobbar hos dom som t ex Yamaha som har Burgess m fl.
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
En fråga ang explosionshämmande svampar. Jag vet att dessa har med säkerheten vid ev krasch att göra men undrar om det finns några nackdelar med att använda dessa? Vid t.ex tankning eller kanske bränsletillförsel vid nerlägg redan vid halv tank?? Vad vet jag..
 

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 RR
pitte skrev:
2287904 En fråga ang explosionshämmande svampar. Jag vet att dessa har med säkerheten vid ev krasch att göra men undrar om det finns några nackdelar med att använda dessa? Vid t.ex tankning eller kanske bränsletillförsel vid nerlägg redan vid halv tank?? Vad vet jag..

Bränsletillförseln vid nerlägg lär inte bli några probs.
Vid tankning däremot blir det lite svårare att se nivån.
Utöver det kan det säkerligen lossna lite skumdelar som du är tvungen att rensa nån gång om året.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
J.Andersson skrev:
2288719 Jag har en fråga: Hur blir man snabb?

Du bromsar senare, kör fortare i kurvan och gasar tidigare (och mer) ur kurvan.

Gör så i alla kurvor så går det fortare. :tummenupp

Enkelt va :rolleyes:
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top