Någon som är bra på engelska?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Håller på att skriva d-uppsatsen (på engelska) just nu och blir vimmelkantig av alla engelska dialekter.

Ska man hålla sig till UK-varianten eller är amerikanska mer allmänt accepteterat tro? Bör man använda z eller s i orden som slutar på "ise"/"ize", t.ex. utilise eller utlilize? Ska man skriva isär eller ihop ord som förekommer i båda varianterna?

Det kommer säkert fler frågor allteftersom...
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
engelskan är ju känd för alla sina särskrivningar... om man ska använda ise eller ize beror ju på vad det är för ord
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Om du ska använda brittisk eller amerikansk engelska är ett val du bör basera på vilket ämne du läser. I vissa ämnen är den amerikanska forskartraditionen starkare, i andra den engelska. Den amerikanska är dock den vanligare.

När det gäller att skriva ihop eller isär ord skulle jag välja att skriva ihop, eftersom det sparar plats.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
cool_adde skrev:
om man ska använda ise eller ize beror ju på vad det är för ord
I words brittiska ordlista verkar faktiskt "ize" vara vanligare på de ord som finns i båda varianterna. Vet inte hur det är i staterna.
 

Terpa

Terpa
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Hamrångefjärden
Hoj
Yamaha FJR1300
berggren_martin skrev:
Håller på att skriva d-uppsatsen (på engelska) just nu och blir vimmelkantig av alla engelska dialekter.

Ska man hålla sig till UK-varianten eller är amerikanska mer allmänt accepteterat tro? Bör man använda z eller s i orden som slutar på "ise"/"ize", t.ex. utilise eller utlilize? Ska man skriva isär eller ihop ord som förekommer i båda varianterna?

Det kommer säkert fler frågor allteftersom...
Hej jag är från Enland och jag säjer bara "stear clear of the american way"
they stole my laungage then raped it. :mad:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Terpa skrev:
Hej jag är från Enland och jag säjer bara "stear clear of the american way"
they stole my laungage then raped it. :mad:
Hehe, kanske skulle köra på brittiska då. Gillar ändå inte USA :tungan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Testa www.dictionary.com.

I Utilize-fallet så kan du använda både och.

Vad menar du med skriva isär eller ihop ord? Oftast i engelskan är ord inte ihop. T.ex "Moped fucker"
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Terpa skrev:
Hej jag är från Enland och jag säjer bara "stear clear of the american way"
they stole my laungage then raped it. :mad:


Rättelse:

Hej, jag är från England, och jag säger bara: "steer clear of the american way". They stole my language, then raped it.


:p
 

Terpa

Terpa
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Hamrångefjärden
Hoj
Yamaha FJR1300
Mattias skrev:
Rättelse:

Hej, jag är från England, och jag säger bara: "steer clear of the american way". They stole my language, then raped it.


:p
Sorry i forgot to explain the word ironi "stear" american word for Bull
and you know the end of that word?? Next time i will type slowly so that you will understand!! :arsele
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Swedie skrev:
Testa www.dictionary.com.

I Utilize-fallet så kan du använda både och.

Vad menar du med skriva isär eller ihop ord? Oftast i engelskan är ord inte ihop. T.ex "Moped fucker"
Tack för länktipset :tummenupp

Hade 1000 bra exempel härom dan på ord som kan skrivas både isär och ihop på engelska, men nu är de borta allihop... Äh typiskt, kanske någon här som kan fylla i?
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Terpa skrev:
Sorry i forgot to explain the word ironi "stear" american word for Bull
and you know the end of that word?? Next time i will type slowly so that you will understand!! :arsele


Fullträff!!


Håll dig till Engelska Martin, ize låter lite redneck....
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
berggren_martin skrev:
Håller på att skriva d-uppsatsen (på engelska) just nu och blir vimmelkantig av alla engelska dialekter.

Ska man hålla sig till UK-varianten eller är amerikanska mer allmänt accepteterat tro? Bör man använda z eller s i orden som slutar på "ise"/"ize", t.ex. utilise eller utlilize? Ska man skriva isär eller ihop ord som förekommer i båda varianterna?

Det kommer säkert fler frågor allteftersom...

Engelska! Visserligen tycker jag amerikanska är lättare att förstå (troligen för man är så pumpad med skräptv därifrån lol) men engelska är det man bör använda eftersom det är det du lär dig.

ise/ize
Såvitt jag förstår är ize väldigt ofta den amerikaniserade versionen av ursprungsengelskans ise. T.ex realize/generalize/specialize är typiskt amerikanskt medan britterna använder -ise.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skalman skrev:
Engelska! Visserligen tycker jag amerikanska är lättare att förstå (troligen för man är så pumpad med skräptv därifrån lol) men engelska är det man bör använda eftersom det är det du lär dig.

ise/ize
Såvitt jag förstår är ize väldigt ofta den amerikaniserade versionen av ursprungsengelskans ise. T.ex realize/generalize/specialize är typiskt amerikanskt medan britterna använder -ise.
Words ordlista måste vara fel. Söker man på ise/ize-ord i word så står ize i brittiska ordlistan. Om man gäremot googlar med "site:.uk" och jämför hur många träffar man får på det båda alternativen så vinner oftast "ise" stort.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
berggren_martin skrev:
Words ordlista måste vara fel. Söker man på ise/ize-ord i word så står ize i brittiska ordlistan. Om man gäremot googlar med "site:.uk" och jämför hur många träffar man får på det båda alternativen så vinner oftast "ise" stort.

Hmm...det verkar som om Word accepterar både ise och ize vid språkkontroll för eng/UK, men endast ize för eng/amerikansk. Kan vara en modernisering av språket kanske? Har iofs för mig att det är ise som normalt gäller i UK.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Skalman skrev:
Hmm...det verkar som om Word accepterar både ise och ize vid språkkontroll för eng/UK, men endast ize för eng/amerikansk. Kan vara en modernisering av språket kanske? Har iofs för mig att det är ise som normalt gäller i UK.
Måste vara microsoft som utnyttjar word för språkimperialism :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Swedie skrev:
"There" ska vara "Their". :p

Precis! Ett ord som Jänkarna har väldigt svårt med.
Har även sett stavningen "ther", "thers" och "theres".
Dom blir smått förnärmade när man som ytis påpekar
felstavningen.

Hur är det med Svenska För Invandrare? Förmodligen
skriver de eleverna mopedfucko istället för Svenska
yngels moped fucko. Japp, fuck you! :D
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
andersbrink skrev:
Precis! Ett ord som Jänkarna har väldigt svårt med.
Har även sett stavningen "ther", "thers" och "theres".
Dom blir smått förnärmade när man som ytis påpekar
felstavningen.

Hur är det med Svenska För Invandrare? Förmodligen
skriver de eleverna mopedfucko istället för Svenska
yngels moped fucko. Japp, fuck you! :D
japp, jag är rätt reko vad gäller stavning på engelska och endel blir förnärmade när jag påpekar deras felstavningar.

T.ex:
No = Know
Were = Where
Wat = What

Amerikaner är inte speciellt smarta generellt.. ;) De verkar inte ha varit speciellt aktiva i skolan. De vet ofta inte att "Sweden" är ett land och ligger i Europa. De säger ofta oxå "Switzerland" istället för "Sweden".

Alla i Amerika verkar oxå tro att Swedish Bikini Team även är känt här i Sverige. Det var typ det första jag hörde "So how famous is the Swedish Bikini Team in Sweden?" varpå jag stog som ett frågetecken. Sen fick jag förklarat att Sverige har tydligen ett Bikiniteam som spatserar runt i iaf Kalifornien och modellerar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top