Någon som är kunnig på Volvo? Frågor om 740.

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
kieL skrev:
2422326

själv hade jag satsat på en saab 900 turbo

För i helvete!! Köp ingen Skrota Aset Annars Byt, vill du bli världsmästare på att byta vxl-lådor så är det en utomordentlig bil att gosa med, finns inte många rätt i trollhätte-mopeden.

Sosse containern är väll ett kapitel för sig självt den också, minst 500 kg i bagaget under vintern för att du inte ska se ut som om du är på en drifting tävling! Enda positivt är väll att du kan sänka motorn (b234F) i något kärr och stoppa i vad som helst från en skrot så knackar den och går en vända till.
 

FreddaGädda

Guest
kieL skrev:
2422326 jag har för mig att volvo 740 utav 89 årsmodell (elr va det 88:va ) är sveriges mest skrotade bil. vilket kanske betyder något?

själv hade jag satsat på en saab 900 turbo

Svårt att hitta en som inte behöver svetsas i hjulhusen.
Angående växellådorna så beror det helt på hur man kör. Jag tänker inte sticka under stolen med att treans drev är tämligen lätt att skjuta om man:
1. Underhåller lådan dåligt. De flesta byter bara motorolja och tänker inte alls på växellådan.

2. Kör runt utan att ha bytt olja i kopplingen på många år. Kopplingen ligger hela tiden lite på och sliter på synkringar och annat kul.

3. Kör trimmat och fullgasar med det. 1,2 Bar BÖR man kunna ladda vilket är 20-30% över originalkomponenternas potential. Speedparts rekommenderar att man högst laddar 1,3. Mer än så och du bör köpa en extralåda för att vara beredd på det oundvikliga. Godset i lådan flexar mycket vid höga moment och pinjonaxeln skjuts i sidled. Dreven får mindre anläggningsyta och treans växeldrev är lådans akilleshäl, den har sämst anläggningsyta och tänderna bryts helt sonika av.

Hur vet jag detta? -Därför att jag äger alla av de tre turboversioner som gjordes av 900:an. S ltt, 8V-T Special och 16V-T Aero.
En är sådär lagom underhållen och har gått 30k mil, växellådan fungerar klanderfritt utan missljud men växellägena har tappat en del känsla och synkningen är snäppet långsammare.

Den andra har gått 26k mil och har en väldokumenterad servicelogg och är maskinellt exemplariskt skött. Samma gubbe som ägare i 14 år, snällkörd. Lådan känns som ny.

Den tredje är buskörd, har antagligen gått mer än de 24k mil som mätaren säger. Samma symtom som första bilen, med skillnaden att med denna får man hålla in backspärren för att kunna lägga i femman.


Sen känner jag till att en låda sprack och skickade iväg en del av skalet när ägaren lade i backen. Gissningsvis till följd av dumhet nummer 2.
 
Last edited:

WINJARD

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Mett i skiten
Hoj
SMR 510
Köp min...

Om du vill kära byakin kan du låna min lilla skavank om du vill åka fort och ha en fin comfort krånglar aldrig heheh:tummenupp
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Köp bilen, så kan jag byta motor till en annan och ta den andra.
Fixar du motor kan jag ta hand om 16v-motorn och köra den till skroten, helt gratis:)
Nädå. 17 är åt helvete för mycket för en sån gammal härk.
Jag köpte min audi 100 2,3e för 5000kr vilket är dels en minst lika driftsäker bil, mycket komfortablare och med bättre kraft och skönare ljud, bättre på vintern m.m. fattar inte varför folk ska ha 740/240, så jävla bra är dom inte...
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
sEiKo skrev:
2444012 Köp bilen, så kan jag byta motor till en annan och ta den andra.
Fixar du motor kan jag ta hand om 16v-motorn och köra den till skroten, helt gratis:)
Nädå. 17 är åt helvete för mycket för en sån gammal härk.
Jag köpte min audi 100 2,3e för 5000kr vilket är dels en minst lika driftsäker bil, mycket komfortablare och med bättre kraft och skönare ljud, bättre på vintern m.m. fattar inte varför folk ska ha 740/240, så jävla bra är dom inte...

Jo? De är faktiskt just så bra, är det inte för soppatörsten så gör bilen precis det den ska. Särskilt med B230f. Bromsbelägg och annat bråte hittar man fortfarande på macken.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Jodå 240/740/940 bilar är kanonbra, kanske inte världens grannaste precis men fan så slitstarka. 80-90.000 mil är inga problem för dom så länge man sköter om dom. Men just 740 16 ventilaren är ett spöke som bara visar fel på fel på fel hela tiden. Tyvärr är det dyrt att göra vid dom med :mad:
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Blip skrev:
2444020 Jo? De är faktiskt just så bra, är det inte för soppatörsten så gör bilen precis det den ska. Särskilt med B230f. Bromsbelägg och annat bråte hittar man fortfarande på macken.
Nej Jag har varit mekaniker på både Volvo personbilar och Vag och är nu på Volvo Lastbilar. Dom är varken sämre eller bättre än nån annan bil.
Men dom är jävligt överskattade.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
kieL skrev:
2422326 jag har för mig att volvo 740 utav 89 årsmodell (elr va det 88:va ) är sveriges mest skrotade bil. vilket kanske betyder något?

själv hade jag satsat på en saab 900 turbo

740 från -86 är sveriges mest skrotade bil. Årsmodel -86 hade en lågfriktionsmotor som ska vara anus.

Jag skulle köpte en 850 t5-r AWD (drömbilen):tungan
 
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Top