Någon som har en officiell iron-butt? (1609 km/24h)

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Hörde någonstans att i USA får man en ironbutt om man kör 1000 miles på 24 timmar, alltså cirka 1600 kilometer (1609 för att vara exakt) på mindre än 24 timmar..
.. på hoj!

Så någon som har åstadkommit detta? Berätta gärna hur/varför/när du gjorde din resa :)
En bild hade ju varit en bonus

Kravet är också att du är enda förare, inget jävla turas om att köra ett dygn. Pnff
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det började nog i USA, men Ironbutt är ju internationellt sedan många år... http://www.ironbutt.se/

Fast jag tycker nog jag behöver ett handikapp, 75 mil (mitt PB) på Falcons 1cm tjocka dyna är liksom inte samma sak som att sätta fetarslet i en guldvinges bäddsoffa på samma sträcka. :D
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det började nog i USA, men Ironbutt är ju internationellt sedan många år... http://www.ironbutt.se/

Fast jag tycker nog jag behöver ett handikapp, 75 mil (mitt PB) på Falcons 1cm tjocka dyna är liksom inte samma sak som att sätta fetarslet i en guldvinges bäddsoffa på samma sträcka. :D

Sant sant. Mitt personliga rekord på hoj måste ligga någonstans runt 1000 kilometer när jag bombade från amsterdam hela vägen till rostock (inklusive en större felkörning när jag började köra västerut cirka 65 kilometer innan jag insåg att jag var fel och behövde vända) från resan i början av sommaren!

Verkar ju inte vara den vanliga sporthojs knutten som gjort en ironbutt...
http://www.ironbutt.se/medlemmar.html
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tycker idén med Iron Butt är lite rolig och skulle lätt kunna ställa upp på dylika körningar.
Men jag har alltid haft svårt för klubbar/organisationer/föreningar som envetet skall kalla sina medlemmar: President, Vice president, Deputy, osv.
Får glidarklubb-vibbar från det. :gnissla


Kan inte vi sporthojare göra en gene variant?
Samt införa en lite snävare tidsaspekt i det hela.

Bomb Run 1000 = 1000 km med en snitthastighet överstigande 150 km/h (Den enklaste)
Bomb Run 2K 1000 = 1000 km med en snitthastighet överstigande 200 km/h
Kamikaze 2000 = 2000 km med en snitthastighet överstigande 150 km/h
Kamikaze 2K 2000 = 2000 km med en snitthastighet överstigande 200 km/h
Mayhem 3000 = 3000 km med en snitthastighet överstigande 150 km/h
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det började nog i USA, men Ironbutt är ju internationellt sedan många år... http://www.ironbutt.se/

Fast jag tycker nog jag behöver ett handikapp, 75 mil (mitt PB) på Falcons 1cm tjocka dyna är liksom inte samma sak som att sätta fetarslet i en guldvinges bäddsoffa på samma sträcka. :D
Predisent Kai har jag träffat flera ggr på Rörken (SMC-knix i Uppsala), vi snackade en del eftersom vi var de enda med HD. Han gjorde ett sympatiskt intryck. Lotsade sin tunga HD runt gokartbanan med imponerande flyt.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Måste också ha en Mr.X Memorial Run = Sthlm Central - Gbg på högst 3 timmar. (Gissar på att det avslöjar ens ålder :gnissla ;) )
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Predisent Kai har jag träffat flera ggr på Rörken (SMC-knix i Uppsala), vi snackade en del eftersom vi var de enda med HD. Han gjorde ett sympatiskt intryck. Lotsade sin tunga HD runt gokartbanan med imponerande flyt.

Sanningen är ju faktiskt att jag är rätt avis på de "riktiga" hårda knuttarna, även fast man haft kort och tycker att man knuttat sig i 20 år så är man ju sanningsenligt alldeles för bekväm av sig och fjompar ur om det eventuellt skulle kunna komma några stänk på eftermiddagen enligt yr.no... Och sen finns det ju de som fulldubbar på vintern... :gnissla

Mindervärdeskomplex är bara förnamnet!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sanningen är ju faktiskt att jag är rätt avis på de "riktiga" hårda knuttarna, även fast man haft kort och tycker att man knuttat sig i 20 år så är man ju sanningsenligt alldeles för bekväm av sig och fjompar ur om det eventuellt skulle kunna komma några stänk på eftermiddagen enligt yr.no... Och sen finns det ju de som fulldubbar på vintern... :gnissla

Mindervärdeskomplex är bara förnamnet!
Samma här. Har förvisso kört året runt när jag var yngre. Men 160 mil på 1 dygn, det är ju som att fara Sthlm-Skellefteå ToR på 24 timmar, bara att köra bil enkel resa är ju rätt drygt tycker jag :gnissla

Vi måste knutta upp oss tror jag
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har inte gjort någon järnröv, och har inte för avsikt att göra det heller.

Mellan 900 och 1000km ligger de längsta dagsetapper jag gjort på. På 24 timmar ligger maxet på uppåt 1200-1300km någonstans. Fast såna galenskaper rekommenderas inte. Det är bara sånt som får en att hata allt vad motorcykelkörning heter om man inte är helt felstöpt. Hellre en timmes underhållande körning på kurviga vägar och sedan sitta i solen och ta en glass än att bara klocka så många mil som möjligt på rak och bred landsväg för sakens skull. usch och fy. Fakirfasoner.
 

Spoke

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R6 Yahama XT Kawasaki Er-5
Är det möjligt att göra 160mil på den tiden? vilken hastighet ska man ha då? Hur långt är sverige, 150 mil?
 

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Kinne-vrelum
Hoj
2001 Honda VFR800fi
Är det möjligt att göra 160mil på den tiden? vilken hastighet ska man ha då? Hur långt är sverige, 150 mil?

Fullt möjligt. min elektriker gjorde det på ca 16/18h. Du måste hålla hastighetsbegränsningarna i största mån. Några Km/h kan ju man flexa.
Det var en sporthojare som genomförde 1600km sträckan på knappa 10h men han blev långt ifrån godkänd av Iron butt association då denna inte hållt hastighetsbegränsningarna alls
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det möjligt att göra 160mil på den tiden? vilken hastighet ska man ha då? Hur långt är sverige, 150 mil?
Enligt Google Maps är det 837km från Uppsala (beroende på vart i Uppsala man räknar ifrån såklart) till Luleå, så den sträckan tur och retur ger en viss säkerhetsmarginal då. Enligt samma sida ska den sträckan (alltså enkel väg) ta ca 10 timmar. Det blir alltså en snitthastighet på strax över 80kmh, vilket låter ganska vettigt med svenska hastighetsbegränsningar.

Då kör du alltså tur och retur på strax under 20timmar. Att sträckköra det är kanske lite väl saftigt. Men du kanske kan köra Uppsala till Luleå och sedan tillbaka neråt Ö-vik någonstans innan det är dags för en powernap på fyra timmar innan det är dags att köra de sista 46 milen hem till Uppsala.

Det blir då ungefär 14,5 timmar körning på Uppsala - Luleå - Örnsköldsvik (1211km), 4 timmar sömn, och sedan 5,5 timmar för Örnsköldsvik - Uppsala (464km).

14,5 + 4 + 5,5 = 24tim
1211 + 464 = 1675km (66km "för mycket")
Totalt sett blir snitthastigheten inte ens 70kmh då om jag räknat rätt. :tummenupp


Edit: nu kollade jag inte reglerna, men visst fungerar det med tur och retur? Man måste väl inte köra 1609km enkel resa?
 
Last edited:

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Edit: nu kollade jag inte reglerna, men visst fungerar det med tur och retur? Man måste väl inte köra 1609km enkel resa?

Vad jag hört gäller det enkel resa, det var ju nått undantag när de snurra runt vättern(?) i sommras nån gång
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag gjort en Iron Butt 160 mil. Man klarar det lätt på 24 timmar.
Linköping-Sunsdvall-Östersund-Mora-Ulricehamn-Linköping
Vittnen och sparade besinkvitton krävs
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag och en polare körde ifrån Österrike och hem på 25 Tim för ett antal år sedan. Det blev 200mil!
Inget jag planerar göra om.
Hade inte hört talas om IronButt då, men jag hade en de närmaste dagarna.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Fler historier intressant läsning.
Ja, man får rätt jävla ont i röven efter ett tag. Inte som att sitta i en soffa då (kanske på guuuldvingar, men vad vet jag).
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Jag träffade på Varg-Olle i Tranås för ett par veckor sedan. Två veckor tidigare hade han kört SS2000K, 2000 km på 24 timmar. Och han är över 80 år.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jag träffade på Varg-Olle i Tranås för ett par veckor sedan. Två veckor tidigare hade han kört SS2000K, 2000 km på 24 timmar. Och han är över 80 år.

Starkt jobbat och tur att han inte lyckades orsaka en olycka :d
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top