Någon som har en officiell iron-butt? (1609 km/24h)

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Har jag en mössa om jag kör in min nya snurra enligt IB-reglementet? :tuttar

/har hår på bröstet osså :nicka

Baby_laugh.gif
 

SwedeStrom

Ny medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Hurva
Hoj
Suzuki V-Strom 1000
Jag körde en SS1000 "Södra Sverige" som rutten heter nu i Juli i somras. Rätt skoj tyckte jag. Hade ljudbok och musik i hjälmen, utan det hade jag nog inte ens försökt...
Körningen gick bra, gick i mål på strax under 23 timmar och hade då tagit det rätt lugnt.
Blir nog en sväng till nästa sommar då en kollega blev upprörd över att jag inte ringde honom, med all rätt då förstås... :)

Trötthetmässigt var det inga bekymmer, det var arslet som tog värsta smällen.
Men då är det ju som det ska vara. :)

Mvh Pelle
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Sommaren 2009.

Åkte på semester resa ner till corsica med hoj jag och en till...jag körde rsv1000r 2006, polaren z1000. Vi hade lite hemlängtan på hemfärden och han jag körde med ville inte stanna i danmark eller i skåne :).

Vi avgick ca 06:00 från Dijon i frankrike påväg mot Kungälv...ca 160km+ resväg, bra väder ända tills vi kom till danmark där började det hällregna....och sen nästan ändå upp till Kungälv...vi körde,tankade och åt på båten i danmark sen körde vi vidare. v Jag tror vi va frame ca 23:00...och det bara surade i hjälmen efter allt vidbrus...dagen efter va man helt däckad...så det vart vila den dagen sen körde jag upp till jämtland dagen därpå.
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Sist jag kollade så REKOMMENDERADE ironbutt acc att man skulle hålla hastigheten, har det blivit ett krav?
Jag har planer på att genomföra en men att hålla hastigheten med min moppe? Mja, inte så troligt...
Köra långt är kul, 45 mil på krokiga 70-vägar igår, och det var bara en em, åkte efter lunch och var hemma i god tid till middagen!

Fredrik
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Sist jag kollade så REKOMMENDERADE ironbutt acc att man skulle hålla hastigheten, har det blivit ett krav?
Jag har planer på att genomföra en men att hålla hastigheten med min moppe? Mja, inte så troligt...
Köra långt är kul, 45 mil på krokiga 70-vägar igår, och det var bara en em, åkte efter lunch och var hemma i god tid till middagen!

Fredrik

Jefla reflextempo! :fakta
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Reglerna för IBA körningar finns här:
http://ironbutt.se/korningar.html

IBA Sverige har en forumdel på det internatinella IBA forumet:
http://www.ironbutt.org/forum/forum_topics.asp?FID=37

Kort kan man säga att överhastighet inte leder till godkänd körning. Det finns en maxlängd för hur långt man får köra mellan sina tankningar, 483 km, som skall verifieras med kvittton som visar plats och tidpunkt, tex. tankkvitton. Den rutt man kört kontrolleras i MS Auto route.

Det går bra att regga sig på IBA forumet för att ställa frågor om man är sugen på en körning. En av de tongivande medlemmarna är "GbgHampe" om nån kommer i håg en viss KLE annons... Skön snubbe som har genomfört en rad rikigt hårda IBA körningar bla. en Dusty butt SS1000, 160 mil grus under 24 timmar. http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7473&PN=2

Jag gjorde en IBA SS1600K förra sommaren på en KTM 950 Super enduro utrustad med 30 liters tank. Min officiella sträcka för körningen vart efter kontroll 1639 km. 19 timmar 58 minuter tog körningen.
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag har kört Goteborg - Zell Am See , Avstånd 1 589 km enligt avståndtabell på 18 timmar med en Sportster 883a, dock bor jag utanför gbg så jag är säker på att jag kom över 160 mil, har inga kvitton men vitnen som körde samtidigt med bil. tyvärr hade jag ingen tanke på Iron but då men min vetskap att jag gjort det räcker för mig :)
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
men min vetskap att jag gjort det räcker för mig :)

Så är det absolut, efter min körning så kändes det inte alls viktigt att skicka in sina papper för kontroll, man visste ju själv vad man gjort. Jag tror det tog 9 månader innan jag tog tag i det och skickade in mina papper. Känns också bra att numera veta att man kan köra hem på relativt kort tid om det skulle behövas av nån anledning då man är ute på nån semestertrur.
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Kompisen (ej medlem på SH) va nere och hälsade på mig nere i Lyon för några år sedan.
Han körde sin VFR750 hela vägen hem till Göteborg, det regnade nästan hela vägen, och orkade inte kränga på sig ett blött skinnställ efter övernattning var hans "ursäkt"
Ca 180mil enligt Google-maps.

17h tror jag att han gjorde det på. Tycker att det är galet, men starkt gjort.
 

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Bekvämt
Hoj
yummyHA
Detta kvalar nog inte in på listan men tål att nämnas. Började köra en lör morgon 04.00 (bil) 60mil enkel ( bilen skulle säljas & såldes :) samma dag skulle jag även hämta en suzuki marauder 800 ( min första & antagligen sista glidare ) Efter mycket krabb så skulle jag bege mig från sthlm hemåt vid 16.00 tiden ( var ganska slut redan då ). Första gången på en glidare & dessutom i pissregn de 60milen hem var bara det en upplevelse i sig. Klockan var närmare 23.00 innan jag var hemma. Det är en resa jag aldrig gör om! :brinnerup
Blött, trött & framförallt ett ångrat köp! ( tog mig sisådär 10mil bakom styret när ja kände " vad fan har jag köpt? "
2 veckor senare var prutten såld :fakta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det möjligt att göra 160mil på den tiden? vilken hastighet ska man ha då? Hur långt är sverige, 150 mil?

Har kört bil 160 mil genom sverige ett antal gånger och det brukar oftast bli ganska precis 24h inklusive matraster tankningar och en sådär 6h sömn och då marshar jag ca 110 större delen av sträckan. Drar väl ner till 105 på 70 sträckorna ibland och 85 på 50, mätarfart. En endaste gång har jag kört hela sträckan utan andra pauser än tankning. MC-Donalds drive in och måltiderna bakom ratten.

Så med hoj och fler tankpauser får man nog göra färre pauser, kanske låta bli att sova eller hålla högre marsfart.

Ystad-Riksgränsen är 200 mil
https://maps.google.se/maps?q=riksgränsen&oe=utf-8&aq=t&client=firefox-a&ie=UTF-8&hl=sv
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Wow! En tråd som gör det värt att regga sig på SH! Inte illa.


Det hade du knappast väntat dig...? Att dina bägge XLRer skulle ut och äta landsväg på allvar efter att du sålt dem?
Bägge deltog i IBA-körningen "125ans dag" och gjorde bra ifrån sig.

Den vita drog i väg på en shake-down tur till Krystall i Februari redan

IMG_8221.jpg

Mycket strul på den resan - men inte tillräckligt mycket för att det skulle bli en Ironbutt av det... :näsblod

Hörrni - det finns åtskilliga berättelser här i tråden om olika hittepåbuttar som är ungefär precis tvärt emot vad det det här med Ironbutt handlar om.

Utan att vilja citera eller peka ut någon här i tråden så hoppas jag att ni som läser har fattat att det där med "safe long distance riding" verkligen betyder något i dom här kretsarna.
Ordet "säkerhet" kommer före "long distance" i alla lägen. Alla som är engagerade i denna ytterst smala subkultur älskar att köra hoj, under alla sorts förhållanden och är angelägna att få fortsätta att köra mer och mer och mer.
Enda sättet att kunna göra det är att komma helskinnad ur den pågående körningen.

Glöm allt ni sett och läst om Gumballande och vansinnesfärder kors och tvärs. Detta är något helt annat. Gemensamt för nästan alla av de körningar som beskrivits i tråden och som aallddrriigg hade godkänts av IBA är att dom uppstått spontant och är illa eller inte alls planerade. Dålig start.

Inom LD-kretsar så svävar en allerstädes närvarande neonskylt högt uppe i skyn: "Plan the ride, ride the plan"

Det kan inte upprepas tillräckligt många gånger: man måste ha kläm på vad man ger sig in på! En lyckad Ironbuttkörning börjar hemma vid köksbordet dagar, veckor eller månader innan man tar sitt startkvitto.

Den som tycker att planering är trist avråds bestämt från att försöka sig på en IBA-körning.

Det är absolut inte svårt att köra 1000 miles under ett dygn, men man måste ha respekt för det man påbörjar, och måste vara ödmjuk inför kroppens signaler under resans gång. Att spontant sträcka ut en tänkt 80-mila tripp till en "Ironbuttkörning" för att man inte hittar hotellrum eller för att tjejen man skulle överraskningsbesöka visar sig redan ha ett besök så att man får lomma tillbaka hem igen är inte rätt väg in i IBA-världen.

Ja, man får rätt jävla ont i röven efter ett tag. Inte som att sitta i en soffa då (kanske på guuuldvingar, men vad vet jag).

En del känner av rumpan, andra har svårare med knän, eller höfter. Återigen andra får känningar i axlar och nacke.
Men, man behöver inte få ont någonstans! Självklart så avslöjar sig en avig körställning, illa avpassade reglage eller krampaktigt, stelt beteende på hojen som obehag och smärta efter ett antal mil - men smärta är varken ett självändamål eller en självklarhet.
De som ligger och kör 3, 4, 5 och ända upp till 11 dygn i sträck har kommit över sådana problem.
Tillräckligt många mil har lärt dessa människor vad för slags cykel dom fungerar på, hur dom skall anpassa cykeln till sig själva och sig själva till körningen.
"SaddleSore" och "BunBurner" är några av de lite självironiska titlar som olika körningar har fått - men så masochistiska är vi inte att vi gör detta för att få ont. Vi gör det för att det är kul att köra hoj, och ju mer man kör desto mindre obehag känner man.

...och en Guldvinge behöver inte alls vara en fribiljett till en problemfri körning! Visst finns det Guldvingar i denna listan http://www.ironbutt.se/svenskar.html
men ungefär lika många Africa Twins och KTMer - knappast några soffhojar...

Vad som däremot har förvånat oss lite är att så få svenska sporthojspiloter har valt att prova på denna typ av utmaning. I Tyskland, UK och framförallt Finland har det som brukar klassas som "supersport" en betydligt större andel av de godkända körningarna än i Sverige. Jag vet inte varför det är på det viset - men än är det inte för sent att ändra på det...

Något som förvånat mig personligen är den stora andel HD-åkare som verkligen använder sina hojar och kör helt sanslösa distanser på sina antikviteter. Jag har tvingats omvärdera min syn både på hojtypen och typerna som brukar samlas kring hojen. Underbart när fördomar kommer på skam.

Jag säger som DustBuster: Kolla in hemsidan www.ironbutt.se och fråga om något är oklart.
Antingen på forumet http://www.ironbutt.org/forum/forum_topics.asp?FID=37

eller maila styrelsen direkt president@ironbutt.se

Vi ses ute på vägen.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
En bild hade ju varit en bonus

Vad är det du vill ha kort på? Röven?

Mitt personbästa är en halv järnröv. 82 mil avklarades på en dag med en KMX 125:a för en massa år sedan. Man var lite yngre på den tiden... :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top